Watch Dogs: Legion a AC: Valhalla – veľké pútavé svety hackerov i Vikingov

ZDROJ | PlayStation

UbiSoft priniesol do predvianočnej sezóny dva zaujímavé akčné hity. Ich spoločným menovateľom sú otvorené svety, trošku iný prístup k hrdinom a desiatky hodín hrateľnosti v dobrých systémoch, ak ste pripravení do nich toľko času investovať.

ZDROJ | PlayStation

Watch Dogs: Legion (PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One, PC)

Tretí diel série Londýn nás zavedie do Londýna, kde sa hneď v úvode stanete svedkom teroristického útoku, ktorý metropolu mení na nepoznanie. Počas tutoriálu a prvej misie ešte živíte nádej, že sa vám podarí prekaziť plány zločincov. Je to výborný štart, dynamický a naučíte sa nielen strieľať, ale aj prvé triky v prostredí: treba sledovať obvody, zneprístupniť elektrinu, aby ste uvoľnili zámky alebo sa zapotiť nad bombou.

Lenže dej velí, že na začiatku musí Londýn i hrdinská hackerská posádka dostať na frak. Potom sa metropola stane rukojemníkom novej korporácie Albion (príznačné meno) a tá sa snaží nastoliť tvrdý režim hraničiaci s novodobou diktatúrou. Línie sa už stierajú medzi zločincami a ochrancami, zatiaľ čo civilní ľudkovia vzhliadajú návrat skupiny DedSec.

Lenže DedSec musí začať odznova, čo pre vás znamená nielen novú motiváciu, ale aj sériu úloh, že si musíte vytvoriť vlastnú skupinu, regrutovať kopu členov a zabezpečiť chod organizácie. Zachránite síce mozog skupiny a operácií, ten vám dáva inštrukcie: prvou je vybrať si postavu, za ktorú hráte ako prvú a potom sa už prevážate v Londýne a socializujete.

Samotný Londýn je veľká výzva. Otvorený svet zložených z ôsmich štvrtí s osobitými črtami, kultúrou a obyvateľmi je však veľmi dobrou platformou na objavovanie. WD: Legion slúži ako virtuálna tour naprieč známymi miestami ako Buckinghamský palác a Piccadilly Circus (hoci tam sme vlani strieľali v Call of Duty), ale aj menej frekventovanými, no azda povedomými dištriktmi. Ale pocit, že ste tam a dýcha na vás kopa známych lokalít je nezameniteľný.

Akurát sú troška šmrcnuté do futuristickej podoby: Brexit je pasé, Albion začínajú nenávidieť aj tí poslušní a otázka imigrantov je stále otvorená. Sociálne aspekty sa nenápadne prepašovali do deja, takže nejde tu iba o boj proti cyberkriminálnikom Zero Day s neznámou identitou. Londýn má kopu vlastných problémov a budúcnosť ich znásobuje. Hra vyšla zo súčasných reálií, ale nenápadne do nich vkladá sci-fi autá, hologramy, kopu dronov a ani smart city prostredie nie je opomenuté. A navyše je Londýn živý odkazmi obyvateľov, ich náladami a tie vidíte aj na budovách, v rečiach na ulici či bare. Tá tenzia je skrátka prítomná.

Najväčšou devízou Watch Dogs: Legion je prísľub, že budete hrať takmer za hocikoho. Čo je veľká vec, lebo nemusíte mať steroidmi nabúchaného hrdinu, ale pokojne solventného chlapíka, staršiu pani či niekoho nenápadného z davu. Na začiatku si vyberáte jednu z postáv, ale neskôr verbujete k sebe ďalšie typy.

Občas na niekoho dostanete tip a prebehne vedľajšia úloha, inokedy máte šťastie v deji. Budovanie tímu je osobitou súčasťou celej hry – toto nie je titul, kde sa jedno eso postaví veľkému zloduchovi, ale tak ako sú sily zla odlišne načrtnuté, tak aj tím ľudí namierený proti nim sa musí inak začať skladať a fungovať.

Každá postava má trochu iné možnosti – čo je vidieť už pri komunikácii: niekto je inteligentnejší na dialógy, ale slabší v súbojoch. Inokedy si užijete búchača, od ktorého však nemožno čakať veľké presviedčanie ostatných. Určite však treba skúšať viaceré postavy a neuspokojiť sa s prvou. Navyše môžete si vybrať, či vaše postavy zomrú nadobro (a hra je tým ťažšia) alebo im dáte ďalšie šance, no budete si musieť počkať istý čas, čo zase vylepšuje motiváciu nehrať sa na zbytočného hrdinu bez šance a riskovať zbytočne. Naberanie nových postáv je lákavé, omrzí skôr zoznam úloh, ktoré máte na ich získavanie.

Veľké mesto vám dáva veľké možnosti objavovania, ale tým, že je to žijúci celok sa už prakticky v prvej hodine môžete odkloniť od hlavného deja a pustiť do rozličných úloh. Verbovať iných naštvaných občanov, zapojiť sa do rozličných bitiek (a po nich sa opäť otvoria nové kontakty) alebo len jazdiť a sledovať život. Súbojový systém si precvičíte nielen v tréningu, ale sú naň ideálne aj turnaje v klietkach. Ale dostanete sa aj k širokej palete zbraní. Hra pokrýva všetky tri spôsoby akcie: fyzické kontakty, streľbu, aj stealth, kedy sa nenápadne prepcháte na potrebné lokality.

Silnou devízou ostáva systém hackovania, ktorý je dobrý, uchopiteľný a umožní vám rozličné finty: otvárať zámky, logovať sa do bezpečnostných sietí (za prvé mreže či ešte ďalej), PC, kamier, dronov atď. Systém sa tak skoro nezunuje a neraz máte viaceré možnosti ako pristúpiť k riešeniu problému či zadaniu v misii. Treba zvážiť dôsledky vašich rozhodnutí: ak znefunkčníte niečo v meste, má to následky, s ktorými môžete fungovať ďalej.

Klasicky sa núkajú stealth cesty, kde sa niekam zakrádate a kradnete podľa potreby s istou možnosťou pre boj. Na druhej strane však môžete azda hacknúť kameru, nalogovať sa do systému, otvoriť si bránu a vyradiť polovicu lokality. Stále hráte akčnú hru v otvorenom svete, ale hackovanie vás priamo oslovuje, aby ste neriešili iba bežné autá, zbrane a súboje, ale skúšali viac.

ZDROJ | PlayStation

Ak sa budete sústrediť najmä na 25-30 hodinovú kampaň, užijete si peknú porciu obsahu. Čím viac budete riešiť vedľajšie úlohy, tým skôr sa dostaví pocit opakovania. Ak ste Watch Dogs nikdy nehrali, bude to pre vás nová, výborná skúsenosť. Znalci série pochopia, kde hra ubrala z náročnosti, kde pridala a môžu sa tešiť najmä na novú lokalitu, príbeh a menšie zmeny v systéme. Tá séria je stále lukratívna, užijete si veľa zábavy, no štruktúra a postupné opakovanie sa môžu stať bremenom do ďalších dielov.

Prečo kúpiť?

Výborne spracovaný Londýn, mnohé hrateľné postavy, súbojový i stealth systém funguje, hackovanie stále príťažlivé a dáva veľa možností, solídna dĺžka

Prečo nekúpiť?

Po polovici hry príde opakovanie obsahu, štruktúra sa po čase zunuje

Distribútor: Ubisoft
Cena: 40-60 EUR (pred Vianocami sú viaceré akcie)

ZDROJ | PlayStation

Assassin’s Creed: Valhalla (PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One, PC)

Po dvojročnej odmlke sa vracia nový diel Assassin’s Creed a vyberá si parádne miesto i čas v histórii. Skôr ako sa však vydáme na koniec 9. storočia niekam do Nórska či Anglicka, čaká nás nová epizóda s postavou Laylou, ktorá hľadá vo svete rozličné artefakty po nájomných vrahoch (assassinoch) a potom sa môže presunúť do ich éry, prevteliť sa do zvolenej postavy a prežiť s ňou isté dobrodružstvo. Novou postavou je Eivor a môžete si vybrať či to bude muž alebo žena.

Treťou možnosťou je zvoliť si oboch a vtedy vám hra určuje na jednotlivé misie jedno pohlavie. Postava sa postupne vyvíja a je tu rozvetvený strom schopností, kde po misiách zbierate hviezdy na vyššiu silu, obranu, stealth a pod. Eivor nestagnuje a keďže do sérii sa presúva čoraz viac RPG prvkov, je cítiť, že strom je pripravený tak, aby vám aj po 40-50 hodinách mal čo ponúknuť.

Ak sa pýtate na lokality, štart sa odohrá v Nórsku, kde je síce menšia lokalita, ale výborne funguje ako tutoriál. Mnohí trošku kritizujú relatívne pomalý štart, lebo hra skutočne naberá potenciál až po 12-15 hodinách, no Nórsko je vynikajúce miesto pre štart, má skvelú atmosféru i mytológiu. Hlavnou porciou je však väčšia časť Anglicka v zaujímavom období: Rimania sú už síce preč, ale zo severu prúdia Vikingovia a identita krajiny je neuchopená.

A tak tu fungujú skôr menšie kráľovstvá či kmene. To je dobrý základ pre systém manažovania dediny – môžete ju podobne ako v stratégii rozširovať, vylepšovať a vďaka tomu dostane nové výhody ako vyššiu silu. Budovy sa dajú nielen vytvárať, ale aj ďalej upgradovať a sú tu zaujímavé kúsky: okrem obchodu a prístavu aj veštiareň či múzeum.

Hra využíva rozličné prvky – RPG pre vylepšovanie postáv i fungovanie sveta, ale v jadre je to akčná adventúra vo veľkom svete. A vaše rozhodnutia je cítiť – pri dialógoch, kde sa vetvia rôzne možnosti alebo aj v teréne – ak niekoho nezabijete, môže vám v neskoršej fáze pomôcť alebo poskytnúť istú informáciu. Ak budete neľútostní, o jeho tipy môžete prísť. Takto si budujete vzťahy aj s niektorými postavami, ale pri svojej štruktúre, kde sa hra sústredí najmä na hlavnú postavu a nerieši vedľajšie misie je zrejmé, že Ubisoft všetko stavil iba na Eivora a jeho/jej púť.

Mytológia využíva vďaka dvom lokalitám severské i anglické reálie, ale nejde do príliš fantasy záberu. Takže bohovia sa napríklad objavujú vo víziach o osude, ktorý vás máta počas celej hry, ale nie sú na nich postavené misie či porcie príbehu. Ale sú tu rozličné spojitosti a odkazujú aspoň na legendy. Dej si dáva načas, bez problémov presiahne 60-70 hodín, ale opäť ho sčasti ťahá nadol povinná porcia zo súčasnosti, ktorá skôr zdržiava od vášho pobytu v minulosti. To je už devíza celej série a musíte si na ňu zvyknúť. V 9. storočí aj tak trávite cca 90% času.

Keď sa prehryziete povinnými úvodmi, môžete začať odhaľovať nádherné lokality. Nórsko je malebné a krásne spracované, ale postupne sa zahryznete aj do Anglicka rozmanitých regiónov. Možností na objavovanie je viacero: spočiatku sa budete presúvať pešo, ale neskôr objavíte možnosti koňa či lode. Loď je neraz výborná, lebo môže šikovne oboplávať kus britského ostrova a dostať sa na potrebné miesto z druhej strany.

Žijúci svet môžete odhaľovať na vlastnú päsť alebo nasledovať výborne napísané úlohy. Svet sa priebežne mení podľa rozloženia síl – môžete dobýjať pevnosti v kvalitne spracovaných nájazdoch a podľa ich výsledku sa mení krajina i rozloženie síl. Akčné nálety sú vystriedané pátracími misiami alebo rovno klasickými likvidáciami cieľov v náročných prostrediach, ktoré sú ikonické pre sériu.

Akcia je náležitá dobe – zatiaľ čo egyptská či grécka časť si držala svoju formu, Vikingovia stavili na vyššiu brutalitu a drsné boje pri menších potýčkach i veľkých nájazdoch. Využiť môžete boj s mešom a štítom, aj dvomi zbraňami. Základné a špeciálne údery využívate podľa potreby, striedať možno fyzické strety i streľbu na diaľku.

Pri nájazdoch chodíte s celou partiou a chcete splašiť veľké poklady v kostoloch – bojujete proti ozbrojeným nepriateľom a aj tu máte možnosť ako na to. Či útočiť priamo a mlátiť sa pri bránach, ale pre sériu je lepší infiltračný štýl zvrchu, zo strechy. Existujú dve formy dobývania – menšie nájazdy v misiách striedajú veľké ťaženia, kde sa presúvate do nových miest s veľkými armádami a skúšate preraziť brány a pod.

Tu sa zapotia najmä staršie konzoly, lebo v momente sa mláti veľa postáv, ale má to výbornú atmosféru. Miešajú sa to boje s mečmi, zozadu môžu útočiť lukostrelci a prípadne si viete striedať zbrane aj vy – občas je lepší meč, inokedy ísť na vyššie miesto a páliť z luku, no musíte zbierať priebežne šípy ako v iných hrách. Dobývanie býva pomerne náročné, nie vždy sa vám podarí na prvý raz a potom si treba zopakovať nemalú porciu hry – to isté platí aj pre bossov, počas náročných bojov s nimi si hru neuložíte.

Nový diel Valhalla sa lepšie sústredí na novšie možnosti hry ako tie staršie. Ak chcete objavovať svet, vyberať si pútavé misie a postupne ich plniť, zatiaľ čo medzi nimi bude vylepšovať dedinu či chodiť na nájazdy, tu má hra veľký potenciál. Ale tradičná dvojica devíz prichádza trošku skrátka – ide najmä o ikonický parkour z prvých častí, ktorý sa postupne vytráca, resp. nie je tak dobre spracovaný. Ak chcete skákať po strechách či na vozy, pôjde to raz, ale nie stále.

Na strechu sa vyštveráte a možno z nej zaútočite, ale neraz môžete dopadnúť nepekne na zem a umrieť na mieste. To do veľkej miere ovplyvňuje aj stealth možnosti: môžete sa zakrádať do davov, splynúť medzi ľuďmi, ale keď príde moment M či šanca ísť na domy, parkour vás môže zradiť. Napriek tomu stealth možnosti nie sú slabé, ale veteráni série sa musia pripraviť, že po desiatich rokoch už všetky finty neplatia.

ZDROJ | PlayStation

Ale pokiaľ vám ide o atmosféru, otvorený svet, množstvo dobrých úloh a odlišnú štruktúru (vyberáte si misie), čaká vás výborný zážitok. Svet rešpektuje regióny a rozličné levely – niekde prídete príliš zavčasu a po dvoch ranách súpera je po vás. Ale možno prídete iba mierne pod levelom, súboje budú pre vás väčšou výzvou, ale zvládnete ich. Alebo stavíte na istotu a nebudete chodiť tam, kam nesiaha váš level. Svet je nádherný, zvieratá, ľudia a príroda si žije vlastným tempom. Nové konzoly ťažia z rýchlejšieho načítania i vyššieho rozlíšenia a recenzovaná Xbox Series X verzia funguje parádne. A čo je prekvapivé, nezaberá ani 50 GB.

Assassin’s Creed: Valhalla sa posúva do nových destinácií, skúša pár odlišných trikov, ale jadro ostáva rovnaké. No je to masívna hra a ak vám imponuje jej štýl, aj dobrá investícia.

Prečo kúpiť?

Veľký otvorený svet a jeho objavovanie, atmosféra Vikingov i Anglicka, dobrá štruktúra hry, solídne napísané misie a ich úlohy, výborné menšie boje i väčšie nájazdy

Prečo nekúpiť?

Dlhoročný príbeh Assassinov stále trošku zdržuje, slabšie napísané vedľajšie postavy

Distribútor: Ubisoft
Cena: 55-60 EUR

Komentáre k článku