Vo Ford Focus ST-Line drieme divoké zviera 

Jazdí divoko, nedáva si servítky a vyzerá skutočne úžasne. Interiér je však trochu skromnejší a rozhodne by sa vo Forde mali zamyslieť nad infotainmentom. Napriek tomu vás Ford Focus ST-Line bude náramne baviť.

Naše hodnotenie

93%
0 100

Výhody

  • celkový dizajn
  • predné svetlomety
  • dynamické reakcie počas jazdy

Nevýhody

  • škaredý infotainment
  • strohejšia konektivita pre smart zariadenia

Jednou vetou

Štvrtá generácia Ford Focus v úprave ST-Line je žihadlo. Viackrát sa pri tomto modeli objavil prívlastok „malý Mustang“, a aj keď nechcem úplne používať takéto silné prirovnania, je na mieste.

Za ostatnú dobu sa akosi začínajú stierať dizajnové rozdiely medzi jednotlivými triedami automobilov. Najnovší Ford Focus ST-Line je jasným dôkazom. Pri prvom pohľade sa zamyslíte, či aj automobilka nechcela zamieriť niekam vyššie. Našťastie, prináša do pôvodnej triedy prvky tých vyšších. Čo je určite dobre.

Po dizajnovej stránke je Focus ST-Line evolučný skok. Zatiaľ čo predošlá generácia bola síce pekná, s odstupom času možno skôr uspokojivá, tú najnovšiu by som trochu krkolomne opísal ako časovo neutrálnu športovú eleganciu. Tvary jednotlivých partií, ako aj celková silueta, mi prídu dospelejšie a vyzretejšie.

Pri bočnom pohľade si všimnete smerom nadol posunuté zahnutie karosérie. To je jemnejšie a pôvodne prechádzalo cez kľučky, teraz je kúsok pod nimi. Na mňa takto pôsobí Focus ucelenejšie a akoby bol prechod od prednej kapoty k zadku auta plynulejší. Zmenilo sa tiež ukončenie okien, pri ktorom dizajnéri upustili od ostrého zahnutia. Zadné dvere teraz lícujú s koncom okna.

Istotne vám neuniknú 18-palcové kolesá. Dizajnovo do bodky spĺňajú prívlastok športové a celkovému dojmu rozhodne pridávajú na dravosti.  

Pri pohľade na novú prednú masku sa vám bude drať na jazyk prirovnanie s legendárnym Mustangom. Samozrejme, masky nie sú jedna k jednej, no podobnosť tu cítiť je. Čisto čierne prevedenie opäť podtrhuje športový dojem. 

Zmenou prešli tiež svetlomety. Adaptívne LED svetlá majú výrazný tvar obrátenej fajky a mňa neskutočne bavia. Sú príjemne pretiahnuté a inteligentnejšie zapracované do celkového dizajnu.

Zadok je najnovšie viac členitý, svetlá sú natiahnuté až do veka kufra, no najmä vás upúta dvojitá koncovka výfuku. Zadné okno má menšiu plochu, čo mi osobne neprekážalo a ani nevadilo vo výhľade. Pribudol tiež výrazný nápis Focus, čo už nechám na vašom posúdení, ako úspešný dizajnérsky krok je.

Dynamika, dravosť a emotívnosť sú prívlastky, ktoré ma pri pohľade na 4. generáciu Focus v prevedení ST-Line napadajú. Aj keď som nikdy nemal potrebu nejakej pretekárskej jazdy a vždy skôr vyhľadávam pohodlie, tentokrát sa mi slinky na divokejšiu jazdu spustili. Ford Focus ST-Line jednoducho už pri prvom pohľade lomcuje emóciami. Naviac zafarbenie Desert Island Blue je jednoducho nádherné!

Sadám za volant. Palubná doska je nová. Stredový panel je jednoduchší, krajší, prehľadnejší. Mriežky vetrania sa otočili o 90 stupňov a spojili do jedného horizontálneho prvku. Vďaka za to! Ovládanie klímy je hneď pod, má dva výrazne kruhové ovládacie prvky.

 

Rádio sa z hardvérového pohľadu scvrklo na minimum, je tu otvor na CD, kruhové ovládanie hlasitosti a ladenie staníc, plus základné tlačidlá na ovládanie CD. Keď sa výrobca pre CD prehrávač rozhodol, zrejme vedel prečo. Za mňa, ak by nebol a plocha ostala čistá, možno by to aj vyzeralo lepšie.

Farebný 6,5-palcový plne dotykový displej kopíruje trend. Ja si na tieto vytŕčajúce tablety jednoducho neviem zvyknúť. Už nech je tu cenovo dostupný ohýbateľný panel, ktorý aktuálne riešenie nahradí.

Čo je však trochu smutnejšie je samotné grafické prostredie infotainment a rýchlosť jeho odozvy. Odkaz do Fordu: Je rok 2019 prispôsobte tomu aj grafické prostredie od rádia, cez menu až po navigáciu. Krajšie by to tí šikovnejší nakreslili aj vo Worde.

 Dlhá reakčná doba je tiež niečo, čo vás práve nenadchne. Našťastie tu je k dispozícii Android Auto a Apple Car a tak vyťahujem kábel a spúšťam riešenie od Apple. To už reaguje svižne. Trochu ma však zamrzí, že mám k dispozícii len 2 USB konektory. Na druhej strane. Musím pochváliť bezkontaktné nabíjanie a spomenúť Bluetooth. Ono celková konektivita Ford Focus ST-Line je dobrá. Len v dnešnej dobe, keď so sebou veľa ľudí ťahá aj dve smart zariadenia, sa tých USB konektorov proste pýta viac. 

Pozrite siŠelma, ktorú chcete skrotiť, to je nový Peugeot 508

Úpravou celej palubovej dosky získal aj spolujazdec viac miesta na nohy. Baví ma lesklá dizajnová časť palubovky, ktorá sa tiahne od stredového panelu až po ľavý vzduchový vývod. Zbytočne na ňu však nesiahajte, odtlačky prstov nie sú práve vizuálne príjemné.

Športový volant má veľmi intuitívne rozmiestnené ovládacie tlačidlá, ktoré sú síce možno až zbytočne spracované do jednoliatej plochy, no pomerne rýchlo sa na toto spracovanie dá navyknúť.

Nemôžem si pomôcť, ale keď sa pozerám na nové riadiace centrum rokmi overeného modelu od Fordu, tak mám trochu zmiešané pocity. Ono, na jednej strane sedím v aute strednej triedy s výraznou športovou úpravou, teda kolotočárske vychytávky, samozrejme, neočakávam, no tá strohosť mi príde asi až veľmi výrazná.

 

Na športovú úpravu v interiéri odkazuje vkusné červené prešívanie, logo ST Line v prahoch dverí, z tých praktickejších vecí sedadlá, ktoré som si nevedel vynachváliť. Ich bočné vedenie, či agresívnejšie naklopenie opierky hlavy mi neskutočne vyhovovali a sedelo sa mi viac ako pohodlne.

 

Do druhého radu sedadiel sa pohodlne vojdú dvaja spolujazdci, budú mať dostatok miesta na nohy, rovnako tak nad hlavou. Traja sa vojdú tiež, no už s odhodlaním a sebazaprením. Celkovo priestor v interiéri je dostačujúci. Nebudete mať pocit absolútneho priestoru, no rozhodne sa nemusíte obávať pocitu stiesnenia.  

Pozrite siVynovené Volvo V60 je majestátny, luxusný kombík

Kufor má objem 375 litra, so sklopenými zadnými sedadlami 1 354 litrov. Číslo vás môže na prvý pohľad odrádzať, no majte na pamäti, že ide o auto nie pre rodinu. Subjektívny dojem, je že ak idete vo dvojici aj na týždňovú dovolenku, bez problémov sa zbalíte. V zime by to však už bolo komplikovanejšie. 

Nový hatchback z dielne Fordu má dĺžku 4 378 milimetrov, široký aj so spätnými zrkadlami je 1 979 a vysoký je 1 452 milimetrov. Pri testovanej 5-dvedrovej verzií. Celkový dojem je, že novinka je v porovnaní so staršou generáciou dlhšia. Je to optický klam. Pod kapotou sa skrýval 1,5 Ford EcoBoost s výkonom 110 kW, teda 150 koní, ovládaný 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Ford v tejto benzínovej kombinácií ponúka maximálku 210, tabuľkové zrýchlenie 0 – 100 km/h za 8,9 sekundy. 

Spotrebu, bohužiaľ, neviem objektívne zhodnotiť, nakoľko testovaný kus mal pri prebratí najazdených len cca 150 kilometrov, a počas testovania som s ním jazdil primárne krátke jazdy po meste a cez víkend sa mi podaril cca 190 kilometrový výjazd po rakúskych okreskách. Výsledná spotreba po takomto týždňovom jazdení bola 8,91 litra na 100 kilometrov. 

Pozrite siŠKODA SCALA je odsúdená na úspech

Ako som vyššie spomínal potečú vám slinky na divokejšiu jazdu. Rozbiehanie nebude pokojné a rozvážne, skôr bezhlavo vystrelíte. Najnovší Focus si to jednoducho pýta. Radenie je príjemné krátke. Ísť do vyšších otáčok vás bude baviť.

Predbiehanie si užijete. Focus reaguje svižne, dravo. Príjemne sedí aj v menej komfortných zákrutách. Treba však mať na pamäti, že hanbu by si nespravil ani na okruhu. Brzdy mali trošičku pozvoľnejší nábeh, cieľom je väčšia plynulosť jazdy. Túto vlastnosť však dostanete do nohy rýchlo. Pri jazde mimo mesta nemusíte mať obavu, reagujú samozrejme tak, aby spĺňali všetky bezpečnostné testy. 

V základnej výbave balíku ST-Line je výpočet asistentov riadenia pomerne bohatý. Pre-Collision Assit aktívne brzdí bez zásahu vodiča v prípade hroziacej kolízie. Počíta systémy ako ukazovateľ bezpečnej vzdialenosti, aktívne monitorovanie idúceho automobilu pred vami, aktívne brzdenie, a ďalšie. Nechýbajú systémy na udržanie jazdy v jazdnom pruhu a samozrejme tempomat. 

Zhrnuté podčiarknuté, ak máte radi pocit, že ovládate niečo, čo má v sebe športovú dravosť, miestami možno až drzosť, baví vás možno trochu minimalistický interiérový dizajn, nepotrpíte si na tie najvymazlenejšie technológie a nebojíte sa výrazného, no príjemného, exteriérového dizajnu, najnovší Ford Focus v ST-Line vás rozhodne poteší. Cena testovaného modelu bola 27 225 eur. 

Komentáre k článku