TOYBOX – U.F.O. SPACE CHASER – vrecková hra, ktorá sa nevošla do vrecka

U.F.O. SPACE CHASER je detská vrecková vesmírna hra z roku 1979, vyrábaná japonskou firmou TOYBOX.

Hra je smelo prezentovaná ako vrecková, ale tvarovo a koncepčne vychádza skôr zo stolných pultových pinballov a umiestniť ju do klasického vrecka je takmer nemožné. Pripúšťam, že niektoré rifľové bundy môžu túto výzvu s odretými ušami zvládnuť.

ZDROJ | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

Plastové telo hry znázorňuje kabínu vesmírnej lode s palubovkou nabitou ovládacími prvkami a budíkmi. Mnoho hračiek a hier má rôzne nefunkčné, polofunkčné, alebo len dekoračné prvky, ktoré vytvárajú atmosféru technicky dobre vybaveného produktu. Veľkým priezorom v strednej časti sa pozerám na fascinujúco poňatý namaľovaný sci-fi vesmír. Nie som si istý, či by aj dnes bola použitá kvalitná reprodukcia skutočnej maľby.

ZDROJ | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

Cieľom hry je v pohodlí svojej vesmírnej kabíny zameriavať a zostrelovať inváziu nepriateľských U.F.O., ktoré majú snahu zákerne sa priblížiť z rôznych strán. A tak je mojím cieľom zostreľovať ich pomocou rakiet, ktoré vyšlem tým správnym smerom. Poslanie hry je hodne motivujúce a takmer ihneď navodzuje správnu súťaživú atmosféru.

Z dnešného pohľadu je fascinujúce najmä to, že hra je plne mechanická, plná motorčekov, prevodov, ozubených koliesok, kontaktov, západiek, káblov a blikajúcich žiaroviek. Celá hra totiž funguje na rozkošne jednoduchom, ale sofistikovanom princípe akcie a reakcie.

ZDROJ | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

Vkladám dva 1,5 V monočlánky typu D, hru spúšťam zatiahnutím ovládacej páky v pravom dolnom rohu. Tento prvý krok následne spúšťa viacero procesov. V hornej časti obrazovky začne svetielkovaním nalietavať spomínané U.F.O., ktoré mení smer, výšku a aj svoju momentálnu polohu strácaním sa a objavovaním. Zároveň sa mi neúprosne začne, opäť mechanicky, odpočítavať presne stanovený 60 sekundový čas misie. Na posledných 10 sekúnd ma upozorní signál.

Otáčaním sprevodovaného červeného kruhového zameriavača sa snažím namieriť let rakety priamo na U.F.O. Prevod zameriavača je úmyselne podobný ladeniu starého rádia a tak to chce trochu cviku a presnosti. Tlačidlom MISSILE vystreľujem raketu, ktorá sa postupne na štyroch svetelných pozíciách približuje k cieľu.

ZDROJ | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

Ak mám cit v ruke, postreh a šťastie, tak dôjde k vytúženému zásahu a k jasnému červenému výbuchu. V tomto momente sa ukazovateľ SCORE, v hornej časti kokpitu, posunie na pozíciu 10 a ja sa opäť pokúšam o úspešný zásah. Po vypršaní času sa hra vypne a ja sa dozvedám svoje skóre, ktoré potom musím tlačidlom RESET uviesť do nulovej pozície a môžem hru opakovať.

ZDROJ | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

Hecovačka o najvyššie skóre sa dostaví takmer okamžite. Hru si samozrejme môžeme posúvať dvaja a viacerí hráči a prekonávať sa kolektívne. Hrateľnosť je výborná a nepredvídateľnosť objavenia sa nepriateľa vynikajúca a to i napriek tomu, že pracuje v algoritme založenom na princípe rotujúceho bubna s informačnými kolíkmi. Na podobnom princípe fungujú staré hracie skrinky s hudobnými valčekmi.

ZDROJ | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

Samotnou lahôdkou je herný zvukový doprovod, ktorý je spôsobovaný jednak mechanickými procesmi v útrobách hry samotnej a sprievodnými zvukmi, ako výstrel a výbuch. Všetky spomínané zvuky sú neskutočne hlasné a do istej miery až otravné, ale k hre tohto typu a k dobe vzniku neodmysliteľne patria. Na tajnú nočnú partičku pod paplónom môžem rovno zabudnúť. Moja priateľka dokonca pri prvom úspešnom hlasnom výbuchu zasiahnutého nepriateľa prehlasuje, že urobí všetko pre to, aby už ho viac krát netrafila, ale aj tak mala skóre slušných 30.

ZDROJ | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

Výdrž dvoch 1,5 V monočlánkov je veľmi dobrá a to aj napriek tomu, že počas celého hrania evidujem slušný odber motorčeka a klasických žiaroviek. Po pripojení na adaptér už vôbec nemyslím na tie dva unavené monočlánky.

ZDROJ | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

Na rok 1979 sa jedná o jasnú pecku s krásnym futuristickým dizajnom. Keby som vtedy žil, neprestal by som otravovať rodičov, najprv kúpou hry a potom hlučným hraním. Hra má vo svojej dobe úspech a dočká sa aj priameho pokračovateľa v podobe U.F.O. SPACE CHASER – Part II. s krásnym dodatkom VADER CHASER. Jedná sa v podstate o rovnaký typ misie, ale maľba sa niesla v motíve Space Invaders, čo je obľúbená počítačová hra, ktorá slávi ešte len prvý rok svojej existencie.

U.F.O. SPACE CHASER je hra, ktorá je naozaj fascinujúca aj po takmer 40-tich rokoch a to z nej právom robí vyhľadávaný zberateľský kúsok.

Autor retro recenzie Mgr. art. Lukáš Jablonovský je zakladateľom TESLA Múzea.

Komentáre k článku