• dva prelínajúce sa svety
  • kvalitné hádanky
  • vynikajúci zvuk a hudba

• miestami náročné ovládanie

Výborný horor od Poliakov našponuje nervy hráčov i parádny nápad s dvomi svetmi na jednej obrazovke.

Poľskí tvorcovia nás pozývajú na hororovú výpravu, kde sa hrdinka stane tzv. médiom a komunikuje so záhrobím.

Médium je hororový fenomén, na ktorý narážame v mnohých filmoch či dielach. Krátky slovník slovenského jazyka nám ho vysvetľuje hneď na prvom mieste: médium je sprostredkujúca osoba pri okultistických javoch. A iný slovník ide ešte ďalej: osoba sprostredkujúca styk so záhrobím. Presne s týmito témami experimentuje poľské štúdio Bloober Team, ktoré nám už prinieslo dva horory Layers of Fear i Blair Witch.

Prológ v dome smútku

Tentokrát zašli Poliaci ešte ďalej a ich ambíciou je preskúmať komunikáciu so záhrobím. Vybrali si aj hrdinku, ktorá vyrastá v pohrebnom ústave s náhradným otcom. Lenže jedného dňa jej adoptívny tatko umiera a ona sa musí v pohrebnom prológu postarať o všetko podstatné: prechádzate sa po byte, aby ste si spomenuli na detstvo s ním.

Vyvolávate v jeho amatérskej fotodielni jeho poslednú fotografiu. Potom zídete o jedno poschodie nadol, aby ste pripravili jeho telo na obrad. Je to bizarný tutoriál, no za 10-15 minút sa naučíte klikať na predmety vo svojom okolí, spoznáte hrdinku cez jej komentáre a osvojíte si ako funguje celé ovládanie i interface. Toto je poctivá adventúra, kde nechýba inventár, kde sa vám ukladajú rôzne predmety a neskôr zistíte, že sa dajú aj spájať.

Len čo sa vrátite do kancelárie, zistíte, že sa vám zrazu otvára brána do iného sveta a po prvý raz ste na rázcestí reality a záhrobia. Hneď na to dostanete záhadný telefonát, ktorý vás posiela do starej ruiny Niwa rezortu. Ten bol vybudovaný ešte počas socializmu ako skvelá relaxačná zóna pre robotnícku triedu, no momentálne chradne. Vašou úlohou je najprv dostať sa dnu. Budete skúmať okolie, brány, parkoviská, kanály a po istom čase sa dostanete dnu.

Rozpadnutý hotel je hlavnou lokalitou hry. Je to rozsiahly komplex s mnohými miestnosťami, ale do mnohých sa nedokážete na prvý pokus dostať, lebo sú zničené či znehodnotené. Začínate na recepcii a v jej okolí sa povaľuje hneď pár predmetov. A ako prvú osobu vnútri spoznáte záhadné dievčatko.

Volá sa Sadness (Smútok) a spočiatku je vašou sprievodkyňou. Postupne odhaľovanie hotela je hlavná náplň hry, snažíte sa zistiť, prečo takto dopadol, objavíte záhadné mužské postavy (Thomas, Richard) a ich prepojenie s dievčaťom a najmú… aj nadväznosť na hlavnú hrdinku Marianne.

Dva svety, dva obrazy

Hoci The Medium funguje spočiatku ako klasická adventúra, kde si hľadáte cesty, predmety a ešte ich aj spájate, veľmi rýchlo nájdete kľúčové hororové elementy. Objavujete hotel, postavy, ale zistíte, že vaše možnosti sa dosť rýchlo minú a začnete využívať kľúčový mechanizmus hry: dualitu.

Hra ju využíva prakticky stále a zachádza do nevídaného extrému, keď sa obraz na vašej TV doslova rozdelí na dve polovice: napríklad vrchná je skutočný svet a spodná záhrobie. Alebo ľavá strana je realita, pravá tajomný svet v iných farbách plný démonov či mystéria. Napríklad v prvých chvíľach obraz hore úplne zamrzne, aby ste sa mohli pohybovať sústrediť na spodný. Vtedy sa dostanete z tela preč, ale môžete využiť techniku iba na krátky čas, inak zomriete.

Inokedy sú aktívne oba svety. Hýbete sa s hrdinkou, hra sa odohráva súčasne v oboch svetoch a tie koexistujú. Napríklad v materiálnom svete sú dvere, ale v záhrobnom možno záhadná bariéra. Pekným hororovým extrémom je, keď vás oddeľuje od ďalšieho postupu koža, ktorú sa britvou snažíte prerezať (aj s krvavým efektom) a prejsť do ďalšej miestnosti. V materiálnom svete na postup ďalej používate skôr klasiku: hľadáte kľúče do dverí či záhadné spínače v skrini, ktoré vám otvoria chodbu ďalej.

ZDROJ | Xbox

Existencia dvoch svetov je parádna a hra s nimi efektne pracuje. Niekedy využíva rovnaké pohľady v lokalite, inokedy je uhol mierne odlišný, takže v inom svete vidíte čosi iné. Symbióza je užitočná aj pre dostupné predmety: napríklad v reálnom svete hráte na piano, ale v záhrobnom je to zdroj energie.

Alebo keď sa veziete výťahom, v jednom svete ponúka iné možnosti ako v druhom. Najčastejšie sú dvojako zobrazené tajomné miestnosti: je náročné sa do nich dostať a vnútri sa dejú veľké veci. Keď nájdete raz glóbus, môžete s ním otáčať v realite, no v záhrobí sa s vami točí celý svet…

Záhrobie s dobrými hádankami

V bežnom svete si cestu do miestností či skrýši nájdete len veľmi ťažko. Ale záhrobie otvára nevídané kúsky, ktoré môžete využiť vo svoj prospech. Napríklad skladáte fragmenty postáv a točíte páčkou, kým ich nemáte kompletne poskladané. Vtedy sa zmení ikona na aktívnu a pustí sa potrebný dialóg.

Alebo sú tu mnohé predmety, ktoré obsahujú istú svietiacu ryhu, ktorá tiež aktivizuje niečo kľúčové – indíciu, pár viet, vysvetlenie. Aj v záhrobí naplno funguje zber predmetov a ich kombinácie. Napríklad pre spomínanie piano treba zložiť papier s notami z niekoľkých fragmentov, tie sú pohodené v okolí.

Záhrobie však obsahuje parádne puzzle. Okrem skladania fragmentov (tzv. rekolekcií) vás napríklad čakajú hodiny. Keď posúvate čas dozadu, vo vybraných časových úsekoch sa odohrajú isté scény. Vtedy si ich môžete pozrieť, získať informácie a opäť posúvať čas, aby ste sa dozvedeli niečo nové. Ale pozor, v dvoch časových úsekoch sa otvoria aj dvere – a vy sa môžete dostať do tajomnej izby.

A využívajú sa aj ďalšie chuťovky ako napríklad pohľad či prechod cez zrkadlo alebo iné sekvencie. Že sa tu rozprávate s mŕtvymi a získavate cenné informácie, je po čase takmer automatická súčasť. Je tu aj skvelá pasáž, kedy sa snažíte vyslobodiť duše a funguje to tak, že hľadáte ich masku, ktorú potom nasadíte na miesto, ktoré vás pôvodne blokuje v postupe.

Ale záhrobie slúži často aj ako vykreslenie duševného stavu postáv, kam prenikáte napríklad cez obraz a snažíte sa nájsť čosi cenné, čo by vám pomohlo v putovaní. Prechádzka krásnym prostredím sa môže rýchlo zmeniť na búrku či temnú chvíľu. Nehovoriac o tom, že aj obyčajný dom môže byť preplnený rôznymi bizarnými zhmotnenými motívmi strachu.

The Medium plné hororu a nástrah

The Medium je primárne adventúra a akčné súboje vás nečakajú. Odhodlaná dievčina v nebezpečnom svete však používa rozličné metódy. Je zraniteľná, na ochranu pred rôznymi nástrahami má zdroj energie a môže ho využiť na ochranu. Na pažbe má runy, dokáže ich nabiť energiou a tresnúť ju na miesto.

Častejšie ju využívate na ochranu: vytvoríte si štít a chráni vás pred okolím. Napríklad idete okolo chápadiel a tesne pred tým ako vás chcú zasiahnuť, použijete štít a ste dočasne ochránení. V záhrobí sú aj vražedné mole, cez ktoré treba prejsť, na to je štít tiež vhodný, akurát nie vždy vydrží dosť dlho, takže musíte kombinovať jeho používanie aj s behom.

The Medium je horor a chce z vás vykresať kopu strachu. Neustále budete utekať pred monštrami, čo sú nervydrásajúce sekvencie, kedy vás naháňa čosi neviditeľné a musíte udržiavať tempo, hľadať si cestu, inak vás zožerú zaživa. Vrchol jednej naháňačky spočíva, že sa striedajú reálne a záhrobné svety – už si myslíte, že vás čaká priepasť v záhrobí, ale v materiálnom svete je to obyčajná kaluž.

Toto sú tie najťažšie pasáže, ktoré budete neraz opakovať, lebo prenasledujúci démoni vám často zasahujú aj do kamery a už keď vás chcú zastihnúť, môžete zakopnúť o šutre či prekážku – a koniec hry. Krvavé konce hrdinky vás dokážu naštvať, najmä keď skúšate sekvenciu aj štyri-päť ráz.

ZDROJ | Xbox

Inokedy sa snažíte využiť stealth mechaniku a potajomky prešmyknúť okolo iného monštra – k tomu však treba zadržať dych cez určené tlačidlo. Je tu jeden level, kde sa snažíte postupne presúvať na iné miesto pomaly a takticky. No osobne mi vyšla stávka na rýchlosť, na jeden šup som sa vymanil z miesta.

V inom leveli sa snažíte prekonávať rozličné prekážky v rozvalinách – ruiny stavby sú dosť nebezpečné sami o sebe, keď sa snažíte balansovať na úzkych polenách či trámoch, no do toho vidíte ešte smrtonosné monštrum. Opäť treba postupovať rozvážne a so zatajeným dychom. Zapojiť môžete aj svoj skrytý zmysel, ktorý vám odhaľuje stopy v lokalitách.

Nové Xboxy makajú naplno

The Medium púta pozornosť aj kvôli inému aspektu. Vyšla na nadupané PC a nové Xbox Series X a S, lebo autori tvrdia, že Xbox One by už náročné prostredia nezvládol. Fakt je, že The Medium využíva vykresľovanie oboch svetov súčasne, tým pádom je oveľa náročnejší na hardvér: keď vidíte oba svety, engine ich musí renderovať v tom istom čase, najmä ak sa využívajú nielen iné scény, ale aj úplne iné pohľady kamery. Vtedy je zrejmé, že vám bežia paralelne akoby dve hry.

Ďalšia vec je, že The Medium je esteticky nádherná hra plná detailov. Od úvodu v pohrebnom ústave cez rozpadnutý socialistický hotel krížený s oranžovými scénami záhrobia alebo rekonštruovanými postavami rozdelenými na desiatky kúskov. Druhá polovica hry otvára tiež krásne, hoci veľmi smutné miesta a okrem hotela sa snažíte odhaľovať záhadné ruiny, domy alebo tábory v divočine.

ZDROJ | Xbox

Psychologický horor ako remeň

The Medium nie je ľahká hra na strávenie. Psychologický horor sa odohráva v dvoch dimenziách a scenáristicky pracuje s viacerými postavami – hrdinka Marianne, zvláštne dievča Sadness, niekoľko mužov, medzi ktorými hľadáte spojitosti a do toho záhadné monštrá. Keď sa prehrabete cez tajomstvá a začne sa skladať celá mozaika, oceníte ako sa Poliaci s témou pohrali. Ale je to drsný zážitok: ťažké témy, vysoká miera brutality, psychologické motívy, démoni a ich vykreslenie, nič pre slabé povahy.

Ale táto hra je vhodná aj pre tých, čo bežne nehrajú. Má síce trošku náročnejšie ovládanie, lebo občas treba stláčať viaceré tlačidlá naraz, ale inak je pomerne dobre hrateľná až na rýchle pasáže. Oceňujem aj to, že Bloober Team sa posúva stále ďalej a tento tím zreje – ich horory sú čoraz lepšie. Až sa natíska otázka, či by ich mali ďalej zdokonaľovať alebo skúsiť raz aj iný žáner…

Ak máte navyše GamePass službu, určite túto hru nevynechajte v mesačnom predplatnom!

Distribútor: Bloober Team
Cena: 42-50 EUR (resp. zahrnuté v GamePass predplatnom)