• viaceré novinky v sérii
  • kopa predmetov a ich vylepšenia
  • vylepšená grafika v HD verzii

• ovládanie občas hapruje
  • frustrujúce súboje s bossmi

Skyward Sword je poctivá akčná adventúra, kde sa môžete aj 50 hodín baviť skúmaním sveta či riešením puzzle.

Skyward Sword je jeden z najkontroverznejších dielov série The Legend of Zelda. Vyšiel v roku 2011, keď bola Wii konzola v rozmachu, no na jeho hranie ste si museli dokúpiť rozšírenie s názvom WiiMotion Plus, čím sa vám zväčšil ovládač a pribudli aj nové možnosti.

ZDROJ | Nintendo

Skyward Sword chcel totiž hráčom ukázať iné ovládacie schémy a tým pádom doručiť odlišný zážitok. Fungovalo to do veľkej miery, ale prišli aj frustrujúce momenty, najmä pri bossoch či zameriavaní detailov.

K 10. výročiu vydalo Nintendo Skyward Sword HD na Switch. Konzola s pohybovým ovládanim a JoyCon ovládačmi ponúka na jednej strane reparát po dekáde, no zároveň dostanú hráči aj šancu absolvovať hru s klasickým ovládaním, páčkami a tlačidlami.

Skyward Sword má veľmi dobre intro a atmosférický štart, prenesie vás do lokality Skyloft, kde žije Zelda s otcom i chrabrý Link. Akurát nepoznajú žiaden iný svet, hoci azda musia tušiť, že tam pod oblakmi sa niečo nachádza (hráč dostane navyše legendu v úvode a veľkosť sveta mu je podozrivá). Prvé hodiny sú úsporne a úsmevné. Predstavujú vám postavy, ich charaktery, malé pasce či prvé techniky boja.

Napriklad chcete sa zúčastniť udalosti Wing Ceremony, ale niekto vám čmajzne vášho operenca, takže ho musíte ísť hľadať, skúmať rozličné zákutia Skyloftu. Toto je však predkrm pred poriadnym dobrodružstvom. Pri jednom výlete v oblakoch sa totiž Zelda stratí, teda spadne niekam dole. A je jasné, že toto je presne impulz, aby ju Link išiel hľadať.

ZDROJ | Nintendo

Hra má tak tri formy či typy lokalít, kde sa budete pohybovať. Prvým je Skyloft, kam sa dá neraz vrátiť a sú tu užitočné postavy na zveľadenie vašej výbavy. Druhým sú relatívne otvorené priestranstvá. kde vás preháňajú rôzne postavy a zadávajú rozmanité úlohy. Tretím sú dungeony s výborným dizajnom a neraz prísnou logikou či postupmi.

Samotný Skyloft je výborný na začiatok i relax medzi veľkými dobrodruzstvami. Zistíte, že vás čakajú tri destinácie, kam sa viac ráz vrátite. Dejové linky predstavia pomerne skoro zloducha a prvý súboj je frustrujúci, no tvorí solídne očakávania na ďalšie udalosti. Tento princíp tajomna je rozhodne cenný, lebo vás drží pri hre aj v ťažkých momentoch. A svedčí aj o tom, že autori vás nechcú po ceste stratiť.

Skyward Sword je tradičná akčná adventúra v duchu série. Ak nie ste v dungeone, túlate sa napríklad po lese, kde vám drobní ľudkovia radia nájsť svojho vodcu a počas tohto procesu naďabíte aj na jeho kamošov. Les je relatívne rozsiahly a aj s mapou sa snažíte zapamätať si jeho kľúčové miesta.

Lesní mužíci sú však schovaní a hoci ich možno nájsť v ľubovoľnom poradí, niekedy jeden otvára cestu k ďalšiemu. Les je plný rôznych skratiek (zhodíte kameň, objavíte lano) a je radosť ho mapovať. Nie je to úplne otvorený svet ako z poslednej časti série Breath of The Wild, ale má skvelý dizajn.

ZDROJ | Nintendo

Dungeony sú iná káva, pretože tam je často nalinkovaný postup a musíte riešiť jednotlive puzzle v poradí. Ak si otvoríte najbližšiu miestnosť, dostanete alebo nájdete indiciu, kam ísť ďalej. Bludiská sú často vertikálne a neraz chodíte plávať či zbierať predmety zo dna vodných plôch, inokedy sa štveráte do výšin, kde niekde hore má byť plošina s niečím cenným. Občas intuitívne vytušíte, čo kde je, inokedy snoríte pohľadom. Stále však patria k najlepším častiam série i vrcholom tejto hry. Až na pár nepríjemných bossov…

Na bossoch nie je nič zlé, ale cez nich sa dostávame k ovládaniu, ktoré v pohybovej i tlačidlovej verzii predstavuje istú výzvu. Autori totiž na boj nasadili trojaké údery: horizontálne, vertikálne a diagonálne. Nie je ťažké sa ich naučiť a pochopiť, ale výzva leží v ich používaní v správnom čase, často zlomku sekundy. Na niektorých súperov totiž platí iba vybraný druh alebo finta.

Po vzore iných časti Zeldy sa ich snažíte odhaliť a nasadiť; ale pohybové ovládanie je neraz prekážka. Šviháte vertikálne, ale hra možno rozpozná diagonálne údery. Skúsite to diagonálne – a objavia sa horizontálne švihy. Niekedy nepomáha ani silný tréning. Väčšinou si poradíte, lebo hra údery rozozná, ale nie je to 100% garancia. A to je už niekedy problém a vedie k frustrácii.

S pohybovým ovládaním som strávil dve hodiny a dá sa zhodnotiť, že trošku sa zlepšilo oproti Wii časom, ale niektoré neduhy ostali. Preto som sa tešil skôr na nové, nepohybové. Hra preň využíva pravú analógovú páčku, ktorá simuluje pohyby ovládača v priestore. Takže ak ju posúvate vertikálne, taký úder dosiahnete. Ak potlačíte zľava doprava, mal by byť horizontálny. Akurát s diagonálnym vie byť občas problém, lebo páčku treba inak smerovať. Nepohybové ovládanie je určite lepšie a hoci nie je stopercentné, oplatí sa ho naučiť a navyše môžete vďaka nemu hrať v pohybe a handheld móde.

Na malé súboje si vystačíte, ale ťažšie strety vám bude ovládanie strpčovať. Jasné, poznať stratégiu, zlepšovať výbavu a investovať rupie správnym smerom, to je cesta. Ale napríklad hneď prvý stret s istým bossom má fázy, kde kopíruje vaše údery alebo vie šikovne reagovať a vy len tápete, čo proti nemu použiť. A keď to objavíte, príde oveľa tažšia fáza realizácie. Nejeden súboj s bossom si pýta 10-12 pokusov a fakt silné odhodlanie.

Okrem klasického meča získate aj ďalšie ikonické zbrane a pomôcky ako napríklad prak, luk, bomby a rôzne druhy chrobákov, ktoré môžete ovládať na diaľku a vypomôcť si pri hádankach. A to je presne to kúzlo Legend of Zelda – už keď si myslíte, že všetko ste videli, stále niečím prekvapí.

ZDROJ | Nintendo

Aj ten svet, jeho štruktúra a fungovanie sú nádherne. Hoci sa opäť uplatňuje klasické pravidlo troch na všetko (tri lokality, ich tri návštevy, tri údery bossa či tri fázy súboja), niekedy aspoň viete čo máte čakať. Dva razy sa mi stalo, že som už chcel daky súboj vzdať, ale hovorím si, musím byť ďaleko. Chce to už len jediný úder a boss padne. A bolo tak, no až na pätnásty raz…

Akčná adventúra zo série Legend of Zelda má vždy veľký potenciál a platí to aj o Skyward Sword HD. Akurát si treba uvedomiť, že táto hra mala už pred 10 rokmi sčasti archaické prvky série a ubehol opäť další čas. Ale pre iných to môže byt práve plus – atmosféru má hra parádnu a stále vás niečim drží pri sebe. Switch verzia má lepšiu grafiku, ovládanie, no jadro ostáva rovnaké. A minimálne ide o jeden z najlepších hitov Nintenda tohto roka.

Distribútor: Nintendo
Cena: 55 EUR