• vedľajšie úlohy dávajú zmysel a sú variabilné
  • co-op hranie rozširuje možnosti hry
  • estetická stránka a dobrý audiovizuálny zážitok

• nevyrovnaná obtiažnosť a zradné pasce
  • občas trable s interface a mapou

Nečakane chytľavá, ale tuhá akčná RPG na 20 hodín plná kvalitnej naplne.

Na niektorých hrách robia stovky ľudí celé roky. A na iné tituly stačí doslova hŕstka ľudí. Na akčnej RPG The Ascent ich robilo presne dvanásť a sú to borci, ktorí si vo videohernom priemysle už čosi preskákali. Teraz si vytvorili štúdio Neon Giant – a neónovými farbami sa to v ich debute len tak hemží.

ZDROJ | Curve Digital

Cyberpunk opäť inak

Vitajte v cyberpunkovej budúcnosti plnej svetelných farieb a obrovskej megalopole. The Ascent Group je jej meno a je to výsledok fungovania obrovskej korporácie, ktorá tu ovláda životy ľudí. Hierarchia je stanovená veľmi prísne na vertikálnej stupnici – v spodnom rebríčku a najnižších poschodiach sa plazia obyčajní ľudia, ktorí bojujú o pár šupiek či porcií jedla a čím ste vyššie, tým sa máte lepšie. Je to systém možno hnilý alebo nespravodlivý, ale relatívne funkčný. A potom jedného dňa sa vo svete Veles korporácia rúca a nastáva chaos, kde sa chcú pobiť o miesto vo svete rivali, syndikáty či rôzne frakcie.

Samozrejme, nevstupujete sem ako veľké eso, ale skôr malý človiečik v spodnej časti reťazca. Ste takmer na úrovni antického otroka a vašou úlohou je doslova čistiť hajzle či spodné podlažia. Ale čím ste úspešnejší, tým väčšia šanca čaká na zložitejšie úlohy i posun nahor. Vyššie poschodia ponúknu nové šance, top výbavu i lepší život. Len musíte prežiť – svet je plný hrdlorezov a cudzincov, pre ktorých pracujete s obavou o holý život.

ZDROJ | Curve Digital

Pohľad ako z Diabla

The Ascent využíva na zobrazenie sveta izometrický pohľad ako legendárna akcia Crusader: No Remorse či Diablo. Ale ak čakáte výber povolaní, klopete na zlé dvere. Dostávate jeden typ hrdinu, pri ktorom si vyberáte podobizeň, no už nie zameranie, ktoré sa rysuje počas vášho hrania. Namiesto poctivých RPG prvkov sa treba pripraviť skôr na sci-fi vylepšenia kombinovateľné s vlastnosťami zbraní. Áno, The Ascent je vo väčšej miere akčná hra ako RPG sekanica – a myslite na to aj v momente, keď sa dostanete na otvorené miesta, kde najlepšia stratégia je obrana, nie útok. Autori do hry zapracovali fungujúci systém krytia, takže hľadanie prekážok alebo rohov stien sa ukáže byť rovnako účinné ako zbraň, ktorú aktuálne dávate hrdinovi.

Aj preto treba vhodne sledovať bojisko, taktizovať, študovať nepriateľov a nehrnúť sa iba vpred s plnou paľbou a zásobníkom nábojov. Arzenál je utešene rozsiahly, takže padajú vám pištole, brokovnice, raketomety i pušky na streľbu z diaľky. Výbava je esenciálna pre vylepšovanie vlastností (sila, obratnosť, klasika) a naháňačka za korisťou je funkčná, neomrzí sa a motivuje vás. Rovnako aj boj, za ktorý získate skúsenosti a za tie si vylepšíte vlastnosti. Je ich 10, ale po čase nájdete funkčné skupiny, ktoré profilujú postavu v tradičnom RPG štýle. Kto investuje viac do istých vlastnosti, bude mať skôr tvrďáka alias tank, iný zase vyrovnanú DPS postavu. Akurát klasický liečiteľ chýba a treba si vystačiť s dostupnými vlastnosťami. Hrať môžete sólo, ale autori podvedome rátajú, že po čase skúsite co-op, kde sa stretnú odlišné druhy postáv a spoločne získate väčšiu variabilitu v boji.

Boj pod kontrolou či chaos?

Samotný boj je bláznivý, občas prejde do chaosu a najmä býva nevyrovnaný. Dostanete hlavnú misiu a treba prejsť na iné poschodie či koniec mapy. Prvých 20 minút sa úspešne prebojujete cez bežných mobov či partie nepriateľov, ale neskôr azda narazíte na jednu z troch druhov pascí. Prvým je prostredie – nikdy neviete kde sú nainštalované potmehúdske prekážky, ktoré vám znepríjemňujú život a vy ich musíte zneškodniť. Druhým sú nepriatelia odolní voči bežným zbraniam, avšak skrývajúci istú slabosť – napríklad proti energickým strelám alebo inej forme nábojov. Tretím sú väčší či menší bossovia: už menší vám dokážu poriadne zavariť a stret s veľkými len ukáže nevyrovnanú obtiažnosť tejto hry – a zdá sa, že práve tam by bodli tí ďalší parťáci.

Plniť môžete hlavné úlohy a vtedy je hra pomerne hutná zábava na 15 hodín. Ale práve vtedy zistíte po vzore RPG hier, že nie ste dostatočne silní a občas sa trápite viac ako by ste museli. Preto treba paralelne plniť aj tie vedľajšie úlohy: za dobrú porciu skúseností, lepšiu výbavu a iné bonusy sa posilníte a vrátite silnejší ku hlavnej línii. Navyše vedľajšie úlohy majú pomerne dobré scenáre – nezdržujú triviálnou náplňou, ale pekne rozšíria svet, pridajú čosi z pozadia sveta a je radosť sledovať niektoré minizápletky.

ZDROJ | Curve Digital

Šmelinárov raj

Medzi misiami sa budete venovať koristi, šmeline, vylepšeniam a návštevám obchodníkov. Tu čosi speňažiť, tam čosi vylepšiť a hor sa opäť do boja. Hru však kvári relatívne ťažký interface – prekrývajúce sa ikony alebo nie úplne prehľadnú mapu sa budete učiť prvé hodiny. Niečo sa vám podarí zapamätať, inokedy stratení zízate na mapu, či idete dobrým smerom alebo sa treba vrátiť.

Je to akčné Diablo v cyberpunk svete? Nuž nakoniec nie tak celkom, skôr dusná akcia s prvkami RPG a tonami predmetov, ktoré vám tú deštrukciu či súboje pekne rozširujú. Tucet ľudí dal dokopy fascinujúci svet, na ktorý je občas lepšie pozerať ako sa v ňom hýbať, ale keď sa doň zahryznete, prinesie slušné odmeny i zážitky. Kto má predplatné Game Pass, má zahrnutú hru v ňom a rozhodne by ju mal skúsiť.

Distribútor: Curve Digital
Cena: 25 EUR (alebo zahrnutá v Game Pass)