TEST Citroën C-Zero – drahá nákupná taška na elektrinu do mesta i dediny

Koncom leta sa nám do rúk dostal plne elektrický automobil, ktorý je svojim dizajnom a hlavne dojazdom vhodný do mesta. Jedna z najškaredších nákupných tašiek na elektrinu má aj svoje výhody. Pozrite sa aké…

Citroën C-Zero

Musíte mi prepáčiť, no pejoratívne označenie „škaredá nákupná taška“ je určite na mieste. Stačí sa na chvíľu zamyslieť… Citroën C-Zero je podobne ako jeho súrodenci Mitsubishi iMiEV či Peugeot iON dizajnovo úplne inde, ako bežné automobily, dokonca aj tie malé (viď. Smart fortwo, Hyundai i10 apod.). Stále akosi neviem pochopiť, prečo sú hybridy a elektromobily tak dizajnovo nevydarené, škaredé a odpudzujúce vozidlá. Veď to ide aj krajšie, čo už roky dokazuje Tesla a nedávno aj BMW so svojimi „i“ modelmi. Alebo žeby to výrobcovia robili schválne, aby si ich nikto nekupoval? A ak by sa náhodou našlo pár jedincov, ktorým sa takýto „nadčasový“ dizajn páči, zabijú ho cenou… Ale pekne poporiadku.

Citroën C-Zero

Citroën C-Zero je aj vcelku praktické auto. Kolesá v rohoch karosérie dovoľujú perfektné manévrovanie, ešte lepšie parkovanie a triafanie sa do úzkych ulíc mesta. Šírka vozidla je totiž len neuveriteľných 1 475 mm! Vyšší posed zas ponúka o čosi lepší prehľad na ceste. Krátka predná časť je super nielen na parkovanie, ale aj počas manévrovania preplnenými parkovacími domami či úzkymi uličkami.

Citroën C-Zero

3 475 mm dlhé a až 1 608 mm vysoké deformované vajíčko má 5 dverí a bez problémov odvezie 2 dospelých a 2 deti. 4 dospelí sú už problém, museli by byť pomerne malí, inak sa na zadné sedačky nezmestia. Ani rázvor 2 550 mm nepomôže. Nie kvôli priestoru nad hlavou, ale kvôli priestoru na kolená. Cestujúci vpredu by si museli sedadlá prisunúť na maximum dopredu, aby sa aj tí vzadu necítili ako v konzerve.

Citroën C-Zero

Prezúvanie tohto „tátoša“ vám peňaženku určite nezruinuje. Pneumatiky 145/65 R15 vpredu a 175/55 R15 vzadu kúpite (celú sadu) za necelé dve stovky.

Citroën C-Zero

Na jeden obrí stierač si budete musieť zvyknúť. Na druhej strane, čím menej mechanických častí, tým menej sa toho pokazí.:)

Citroën C-Zero

Úzučké autíčko má našťastie aj úzke dvere, takže vnútorný priestor nie je až taký malý. Horšie je to však s odhlučnením, ktoré je na úrovni automobilov z polovice minulého storočia. Vo vnútri počuť úplne všetko, až sa bojíte, či nemáte niekde otvorené okno či dvere. Nemáte…

Citroën C-Zero

Ak ste sa mi doteraz čudovali, že som Citroën C-Zero označil za škaredý, verím, že pri pohľade na interiér mi dáte za pravdu. Ešte aby som nezabudol, toto vozítko stojí na našom trhu niečo pod 30 000 €! Lesklé plasty všade navôkol sú pekné tak v predajni alebo na fotografiách, v praxi ale nič horšie nepoznám. Okrem toho, že sú neustále zaprášené, ich riziko poškriabania je extrémne vysoké. Pred fotením som ich vyutieral handričkou, ktorú používam pri fotení produktov a neuveríte, drobné škrabance zanechala aj ona!

Citroën C-Zero

Plasty, ktoré nie sú lesklé sú aj napriek matnému a jemnému vzhľadu tvrdé ako skala, takže počas šoférovania sa netešte, že si lakeť „odložíte“ na dvere.

Citroën C-Zero

Takže ešte raz, je toto interiér vozidla s cenou 30 000 €?! Podľa mňa ani náhodou a to nie som jediný. Starodávne plasty, prvky prebraté z najnižších tried výrobcu, hrozné tlačidlá a ešte horšie autorádio.

Citroën C-Zero

Azda jediným moderným prvkom je USB konektor…

Citroën C-Zero

V interiéri zabudnite na svetielka, či osvetlené zrkadielko v slnečnej clone.

Citroën C-Zero

Jediné svetlo je v strede strechy, takže ak počas nočnej jazdy spolujazdec, alebo skôr spolujazdkyňa v kabelke potrebuje niečo nájsť, veľkú šancu po tme nemá.

Citroën C-Zero

Batožinový priestor s objemnom 170 litrov je vhodný tak na 3-4 nákupné tašky, sklopením zadných sedadiel ale vznikne poriadne veľký priestor aj na prevážanie menších kusov nábytku. Vysoká nakladacia hrana ale nie je veľmi dobrým krokom, hlavne ak má byť Citroën C-Zero mestským vozítkom. Ťažký nákup vkladať a vykladať z tejto výšky nie je veľmi pohodlné.

Citroën C-Zero

Pri pohľade na podvozok je jasné, že nejde o úplne obyčajné auto. Pred zadnou nápravou je uložený elektromotor s výkonom 47 kW (cca 67 k), ktorý najlepšie ťahá od 3 do 6 tisíc otáčok za minútu. Poriadny rozsah, čo poviete? Najväčší krútiaci moment 180 Nm je od 0 do 2 tisíc otáčok/min., čo je perfektné hlavne pri jazde v meste. Na križovatkách ste jednoducho pánom a v priebehu pár sekúnd sa dostanete na požadovaných 50 km/h. A to stačí, viac sa naháňať netreba, a ani na pokuty človek nemá každý deň. Pri pohľade na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 15,9 sekundy sa ale nejednému z vás vyčarí úsmev na perách. A niet sa čomu čudovať. 16 sekúnd je poriadne dlhá doba, počas ktorej si mimochodom musíte  zvyknúť aj na zavíjanie elektromotora a lá trolejbus. Výrobcom udávaná maximálka je 130 km/h, nám sa ručička zastavila niekde za 140 km/h. Telemetriu sme však nemali, takže akú reálnu rýchlosť sme dosiahli je otázne.

Citroën C-Zero

Mimochodom, toto auto nie je a to zopakujem ešte raz – nie je určené na jazdu po diaľnici s takýmito rýchlosťami. Plne nabité auto nám po 15 km jazde 130 km/h rýchlosťou ukazovalo dojazd necelých 30 km a necelú tretinu batérie! Pri bežnej mestskej a medzimestskej jazde ale na jedno nabitie prejdete 80-90 km úplne bez problémov, ak však budete šetriť, tak 100 km rádius nie je problém. Udávaný dojazd 150 km je však vcelku nereálny.

Citroën C-Zero

Pod šetrením mám na mysli nielen ľahkú nohu na plynovom pedáli, ale hlavne šetrenie na váš úkor. Klimatizácia uberie zhruba 7% dojazdu. Silnejšie pustený ventilátor cca 3-4%, vyhrievanie sedadla vodiča podobne, zapnuté kúrenie necelých 10%. Jedine rádio sa na dojazde neprejavilo.

Citroën C-Zero

Citroën C-Zero

O dojazde vás informuje malý okrúhly monochromatický LCD displej, ktorému sa dá vcelku veriť. Ten zároveň funguje aj na zobrazovanie ostatných údajov z palubného počítača.

Citroën C-Zero

Tachometer a otáčkomer nahradil zdržený ukazovateľ rýchlosti (digitálne) a využívania elektromotora. Pokiaľ idete pokojným tempom, ručička sa pohybuje v zelenom poli, keď na to dupnete, ručička vyskočí doprava. Naopak, keď brzdíte, resp. pustíte nohu z plynu, batéria sa rekuperáciou dobíja.

Citroën C-Zero

Aby som nezabudol, jazdenie s týmto autom je zábava, na ktorú si treba zvyknúť. Akonáhle totiž pustíte plynový pedál, Citroën C-Zero začne automaticky brzdiť. Teda aspoň taký pocit máte v kabíne. C-Zero sa však snaží získať čo najviac energie späť rekuperáciou, takže auto spomaľuje. Je to super a až návykové pred križovatkami, keď vám zasvieti červená, ale keď si potom presadnete do normálneho auta, dávajte si pozor.

Citroën C-Zero

Nabíjanie je riešené dvoma spôsobmi. Buď cez klasickú 230V/10A sieť doma, alebo pomocou rýchlonabíjačky s 400V/125A. Aj preto sú v Citroën C-Zero dva rôzne konektory nabíjania pre 2 rôzne koncovky. Kryt tej na 230V sa otvára pri volante dole, kryt na 400V nájdete nenápadne umiestnený pri sedadle vodiča na podlahe. Za nepraktické ale považujem káble, ktoré na dlhšie trasy (viac ako 50 km) musíte nosiť so sebou v aute. Nie sú vôbec malé a zaberú dosť miesta v kufri. Transformátor zabudovaný vo vnútri auta by bol praktickejším riešením. Nabíjanie trvá 7-9 hodín v závislosti od vybitia batérie cez klasickú sieť, resp. maximálne 30 minút cez rýchlonabíjačku.

Citroën C-Zero

Pozitívom na Slovensku je stála možnosť bezplatného nabíjania nielen v obchodných centrách, ale aj na rýchlonabíjacích staniciach pri benzínových čerpadlách. V Bratislave je však takáto rýchlonabíjačka zatiaľ len jedna a len v Petržalke, takže ak pracujete v centre alebo mimo neho smerom na východ (tak ako aj naša redakcia), k nabíjačke vám to potrvá aj pol hodiny. Ďalšiu (necelú) polhodinu pri nej strávite nabíjaním, a to len do 80% batérie, aby sa vraj nepoškodili jej články.

Citroën C-Zero

Cena?

A to najdôležitejšie na záver – čísla. Cenovka tohoto auta-neauta je až 29 640 €. 100 km jazdy vás pritom vyjde na necelé 3 € (13,5 kWh), čo je v porovnaní s dieslom (cca 1,35 €/l nafty) rozdiel zhruba 5 € (pri spotrebe 6l/100 km) a v porovnaní s benzínom (cca 1,45 €/l benzínu) až 6 €. Samozrejme záleží od spotreby automobilu, ktorý má byť alternatívou k tomuto vozítku, nie s nenažranou benzínovou limuzínou s 3-litrovým motorom.

Citroën C-Zero

Ak si však zoberiem, že za malé auto s vcelku slušnou výbavou zaplatím okolo 10-12 tisíc € a ročne najazdím 30 000 km so servisom v rámci záruky, tak C-Zero sa mi vráti po…

Cena malého benzínového vozidla – 10-12 000 €

Ročná spotreba –  300 x 6,5 l = 1 950 l = cca 2 830 €

Spotreba za 10 rokov – 28 300 €

Celkovo – 38 300 – 40 300 €

Cena Citroën C-Zero – 30 000 €

Ročná spotreba – cca 900 €

Spotreba za 10 rokov – 9 000 €

Celkovo – 38 640 €

…po 10 rokoch! Ak nerátam pozáručné opravy, rozdielne ceny PZP a iných poistení. Nech je benzínové autíčko aj kazivé a Citroën C-Zero nabíjam zväčša zadarmo na verejných staniciach, tak aj tak sa vráti až po 6-10 rokoch! A to radšej nechcite vedieť, koľko stoja batérie s kapacitou 18 kWh!

Citroën C-Zero

A to je aj môj záver. Pokiaľ nebudú ceny elektromobilov aspoň o polovicu nižšie, príp. ich nezačne dotovať štát, ako v iných krajinách Európy, tak elektromobil sa neoplatí. A už tobôž nie Citroën C-Zero, ktorý neponúka nič extra oproti benzínovým alebo naftovým konkurentom čo sa týka dizajnu, kvality spracovania či interiéru alebo jazdných vlastností.

Citroën C-Zero

Foto: TECHBOX, Citroën