Takéto auto nám tu doposiaľ chýbalo – Lexus ES 300h

Áno, dnes sú cesty plné SUV, crossoverov a podobných modelov s vyššou svetlou výškou podvozku. To skutočné pohodlie a zážitok z jazdy však ponúkajú najmä priestranné sedany. Ak sa navyše chcete aj mierne odlíšiť, mám pre vás veľmi dobrý tip, je ním nový Lexus ES 300h.

Naše hodnotenie

91%
0 100

Výhody

  • nezameniteľný dizajn
  • efektivita hybridnej motorizácie
  • priestor a komfort

Nevýhody

  • ovládanie Lexus Touch Interface
  • chýba analógové zobrazenie rýchlosti

Jednou vetou

Lexus ES 300h je autom, ktoré bude vašim verným partnerom či už na cestách dlhých aj niekoľko tisícok, alebo len niekoľko desiatok kilometrov, keďže kombinuje pohodlie, unikátny dizajn a najmä efektivitu, ktorú by ste pravdepodobne od podobného auta ani nečakali.

Aj napriek tomu, že v jeho prípade sa jedná už o siedmu generáciu, na našich cestách ho veľmi často nie je vidieť. Je to spôsobené tým, že až doposiaľ sa model ES predával najmä na americkom trhu. Pre Európu zastupoval túto kategóriu model GS, ktorý teraz nahradil práve nový Lexus ES. A to je vítaná správa pre všetkých milovníkov luxusných sedanov, keďže model ES má veľa, čo ponúknuť.

V záplave ostatných sedanov na cestách, ktorých je však stále akosi málo, si však v prípade modelu Lexus ES 300h budete istí, že len tak jednoducho nesplyniete s davom. A aký teda nový Lexus ES 300h je? Svojim dizajnom sa zaradil presne k súčasným modelom značky. Nájdete v ňom niečo s luxusnej limuzíny Lexus LS, ale nechýbajú ani prvky, ktoré prinieslo vydarené kupé Lexus LC.

V prednej časti preto nesmie chýbať obrovská maska chladiča. Tú ostatne nájdete aj na ostatných modeloch značky a je hlavným poznávacím znakom všetkých súčasných modelov. Nie je potrebné, aby ste boli veľkým znalcom aktuálneho diania medzi automobilmi na to, aby ste v spätnom zrkadle spoznali, že za vami práve ide niektorý z nových modelov tejto japonskej značky.

Pozrite siLexus LS 500h – Kam to bude, pane?

Po bokoch masky chladiča žmúria malé svetlá. Oproti rozmerom masky naozaj pôsobia pomerne malé, no nenechajte sa oklamať. Klamanie telom totiž ide Lexusu ES 300h veľmi dobre. V malých štrbinách sa totiž v tomto prípade skrývajú vydarené LED svetlomety, ktoré budú vašim partnerom na nočných jazdách. Samozrejme im nechýba ani automatické prepínanie medzi stretávacími a diaľkovými svetlami a musím uznať, že svietia naozaj vynikajúco.

Jasným poznávacím znakom je aj denné svietenie, ktoré je samozrejme tvorené LED diódami a efektne prerezáva predné svetlá. Všetky predné línie tak neoblomne smerujú k veľkému znaku automobilky na prednej maske. Lexus ES 300h je tak nezameniteľný.

Osobne sa mi však veľmi pozdával postoj auta. Je roztiahnuté do šírky, takže pôsobí dynamicky aj v prípade ak práve nie je v pohybe. Uznávam, že nie každému sa musí dizajn nových modelov automobilky pozdávať, ja však patrím do tej druhej skupiny.

Rovnako príťažlivo je na tom jeho silueta pri pohľade zboku, kde vynikne nízka strecha, ale aj pomerne slušný rázvor, ktorý je prísľubom dostatočného priestoru pre posádku. Dokonca pri tomto pohľade pripomína fastback a to aj napriek tomu, že sa v jeho prípade jedná o „čistokrvný“ sedan.

Je málo áut, ktoré v „bielej perleti vyzerajú“ tak lákavo, ako práve Lexus ES. Počas spoločne stráveného týždňa som sa neraz prichytil pri tom, ako som po zaparkovaní ešte chvíľu stál opodiaľ a sledoval jeho ladné krivky. Treba teda uznať, že Lexus ES pôsobí dynamicky a športovo už na prvý pohľad a naozaj som sa do jeho kriviek zamiloval. Ostatne z ohlasov ľudí, ktorí videli toto auto usudzujem, že nebudem jediný a Lexus namiešal správny pomer emócií a tvarov.

Rovnako dynamicky nový Lexus ES pôsobí aj v zadnej časti, kde podobne ako v prípade prednej nájdete úzke LED svetlá, prepojené elegantnou chrómovou lištou. Ich grafika sa nesie v duchu súčasných modelov a zobrazuje písmeno „L”.

Pozrite siLexus LS 500h – Kam to bude, pane?

Keďže sa v tomto prípade jedná o model s hybridným pohonom, je jasné, že výfuky nie sú hlavnou doménou zadnej časti. Práve preto ich automobilka elegantne skryla pod zadný nárazník. A to aj v prípade verzie F Sport, ktorú som mal na test.

Našťastie je potrebné uznať, že Lexus sa v prípade modelu ES na priestor nielen hrá, ale aj ho skutočne poskytuje. Je pritom jedno, či ste jeho vodič, alebo si pohodlnú jazdu užívate zo zadného sedadla. Aj tu totiž budete mať dostatok priestoru pre svoje nohy a aj napriek dynamickej siluete sa nebudete musieť obávať ani o priestor nad hlavou.

Ako vodič však budete mať pracovisko, ktoré pôsobí moderne a samozrejme vám poskytne všetky moderné asistenčné systémy. Osobitnú pochvalu musím skloniť pred sedadlami, ktoré v elegantnej červenej farbe nielen pôsobia dynamicky, ale poskytujú aj dostatočnú oporu pri dynamickej jazde.

Rovnako pochválim volant, na ktorom nájdete všetky potrebné ovládacie prvky, ale ktorý pritom ponúka ideálnu hrúbku a pohodlné držanie. Svoje miesto si nájdete hneď a vďaka elektricky nastaviteľným sedadlám s pamäťou, si hneď vrátite všetko tak, ako to vyhovuje vám.

Prístrojový panel pred vodičom je jasným odkazom na športové kupé LC, a to vrátane dynamického kruhu okolo otáčkomera, alebo ukazovateľa ekonomickej jazdy. V prípade ak budete potrebovať zobraziť ďalšie informácie na palubnom počítači, kruh sa elegantne odsunie a vytvorí tak priestor pre väčší displej. Garantujem vám, že aspoň prvých niekoľko dní sa budete s týmto efektným posunom hrať.

Samozrejme grafiky prístrojového panelu, ktorý skrýva displej s uhlopriečkou 7“ mení svoje zobrazenie podľa práve zvoleného jazdného režimu. Pri tom ekonomickom nechýba indikácia ekonomiky jazdy, pri dynamickom sa naopak objaví otáčkomer. Jediným nedostatkom, ktorý môže niektorým vodičom vadiť je nemožnosť analógového zobrazenia rýchlosti. To je vždy digitálne.

Pozrite siLexus NX, alebo Lexus RX? To je tá otázka!

Zobrazenie rýchlosti následne nájdete aj na head-up displeji, ktorým je nový model vybavený. Okrem rýchlosti vie zobrazovať aj navigačné pokyny a samozrejme prečítanú dopravnú značku, prípadne stav systému pohonu, alebo podľa vášho nastavenia otáčkomer.

Lexus ES 300h si zaslúži pochvalu aj za zachovanie štandardného ovládania klimatizácie. Namiesto tak obľúbeného dotykového ovládania tak nájdete v stredovom paneli veľké tlačidlá, prostredníctvom ktorých si viete rýchlo zmeniť teplotu.

V testovanom kuse nechýbalo ani vyhrievanie a ventilácia sedadiel, či vyhrievanie volantu. Lexus už štandardne musím pochváliť za automatický režim vyhrievania a chladenia sedadiel, ktorý intenzitu nastavuje na základe vonkajšej teploty. Je to naozaj veľmi návykové.

Multimediálny systém v tomto prípade sídli na obrovskom 12,3“ displeji a ponúkne všetko potrebné od navigácie, cez online aplikácie až po štandardné funkcie ako je napríklad prehrávanie hudby, či telefonovanie. Samozrejme mu nechýba ani podpora pre Android Auto a Apple CarPlay, ktorá prichádza s novými modelmi Toyoty a Lexusu.

Pozrite siAko na Apple CarPlay? Nielen v Dacii Duster

Na ovládanie multimediálneho systému Lexus už pomerne dlhú dobu používa dotykovú plochu, ktorú automobilka označuje ako Lexus Touch Interface. Ovládanie prostredníctvom nej chce určitú dávku cviku a určite vám odporučím pohrať sa s nastaveniami odozvy a rýchlosti. Dosiahnete tak presnejšie ovládanie práve podľa vášho gusta.

Veľkým plusom a dôkazom toho, že v Lexuse myslia aj na detaily je aj kožená opierka pre vašu ruku tesne za dotykovou plochou. Počas ovládania si tak sem môžete smelo oprieť svoju ruku. Rovnako drobným a luxusným detailom, ktorý si zamilujete sú analógové hodiny na inak viac ako futuristicky pôsobiacej prístrojovej doske.

Pre niekoho môže byť prekvapením zachovanie už takmer umierajúcej CD mechaniky. V skutočnosti však ponúka ďalšiu alternatívu k zdrojom vašej obľúbenej hudby. Tú si totiž budete v prípade modelu Lexus ES 300h užívať najmä vďaka vydarenej audio sústave Mark & Levinson.

Tá disponuje 17 reproduktormi a je špeciálne navrhnutá práve pre tento model. Celkovo sa tak môžete tešiť na veľmi kvalitný zvukový sprievod, ktorý vám táto sústava dopraje, aj keď je pravdou, že ak radi počúvate hudbu hlasnejšie, ako je bežné, pravdepodobne budete mierne sklamaní.

Celkovo však platí, že Lexus ES 300h ponúkne aj napriek svojim športovo ladeným génom poriadnu dávku pohodlia na cestách a nie je pre neho problémom ani zdolávanie dlhých vzdialeností. Naozaj je vyváženým autom, ktoré navyše ešte veľmi dobre vyzerá.

Jeho pohonná jednotka je doslova kategóriou samou o sebe. Podobne ako Lexus NX 300h, aj ES sa spolieha v základe na 2,5 litrový radový štvorvalec, ktorý je kombinovaný v hybridnom systéme s elektromotorom. Celkový výkon sústavy je tak 160 kW.

Možno si poviete, že to nie je na podobnú kategóriu nejako extra veľa, pravdou však ostáva, že Lexus ES 300h poskytuje viac, ako príjemnú dynamiku a to ani nie je potrebné využiť režim Sport+. Samozrejme je potrebné počítať so známym zvukovým prejavom hybridnej jednotky pri prudkom zrýchlení. Je však potrebné podotknúť, že vzhľadom na prepracovanú prevodovku nie je medzi otáčkami motora a aktuálnou rýchlosťou tak výrazný rozdiel, ako tomu bolo pri starších verziách podobných pohonov.

Samotný systém však aj napriek svojej komplexnosti funguje perfektne a nie je pochýb o tom, že práve Toyota a Lexus dotiahli hybridný systém doslova k dokonalosti. Ak sa totiž uskromníte a nebudete pri každej možnosti využívať potenciál sústavy, môžete ostať veľmi milo prekvapení výslednou spotrebou, ktorú dosiahnete.

Pozrite siToyota Corolla Hybrid vás dostane nielen svojim dizajnom

Mne sa po absolvovaní takmer 700 spoločných kilometrov podarilo dosiahnuť priemernú hodnotu 5,4 l/100km a to je úroveň, ktorá bola donedávna doménou skôr naftových motorizácii. Bežne sa tak viete pohybovať na hranici okolo šesť litrov a to aj v prípade mesta, či diaľnice.

Zaujímavé je najmä to, že aj v prípade ak využijete niektorý z dvojice športových režimov Sport a Sport+, Lexus ES ani v týchto prípadoch nezabúda na svoju hybridnú podstatu a bez problémov vypne motor ak uzná za vhodné, že aktuálne nie je potrebný.

Vy ako vodič pritom nemusíte robiť nič, čo považujem za jednu z najväčších výhod. Jednoducho si budete len užívať viac ticha, nižšiu spotrebu a dodatočných 202 Nm krútiaceho momentu, ktorý má auto k dispozícii vďaka elektromotoru v podstate kedykoľvek.

Keďže je Lexus ES 300h moderným sedanom, je takmer jasné, že v jeho prípade nebude zaostávať ani výbava asistenčných systémov, ktoré má vodič k dispozícii. Už som spomínal head-up displej, ktorý ponúkne všetky potrebné informácie v prehľadom zobrazení. Okrem neho však nechýba ani varovanie pred vozidlom v mŕtvom uhle, alebo vydarená parkovacia kamera.

V podobnej kategórii vozidiel je už takmer samozrejmosťou adaptívny tempomat, ktorý je v spojení so systémom aktívneho sledovania jazdných pruhov doslova nenahraditeľným pomocníkom nielen na presunoch po diaľnici. Samozrejme v prípade, ak patríte medzi vodičov, ktorí nemajú radi podobné zásahy do riadenia, môžete si systém deaktivovať.

Lexus ES 300h je sedan, ktorý vás najprv chytí za srdce vďaka svojmu dizajnu, neskôr po prvých kilometroch pochopíte aký vie byť život krásny. Ak si ho vyskúšate a nie ste vyslovene zaťažení na tak obľúbené SUV, budete sa podobne, ako ja tešiť na každú cestu, ktorú s ním absolvujete.

Komentáre k článku