Svet patrí elegánom – Volvo S60 R-design

Asi nebudem veľmi preháňať, ak poviem, že Volvo S60, ktoré som mal na test je jednoducho aktuálne tým najkrajším sedanom, aký si môžete na našom trhu dopriať. Aspoň na mňa tak pôsobí.

Naše hodnotenie

94%
0 100

Výhody

  • elegantný dizajn
  • bezpečnostná výbava modelu
  • komfort jazdy

Nevýhody

  • množstvo odtlačkov na displeji
  • menšie možnosti personalizácie prístrojového panelu
  • ovládanie niektorých asistenčných systémov

Jednou vetou

Volvo S60 je autom, ktorému by ste mali určite venovať pozornosť, najmä v prípade ak ste ešte neprepadli aktuálnemu trendu SUV a hľadáte elegantné, pritom stále dynamicky pôsobiace auto, s ktorým budete radi hltať kilometre a ešte k tomu máte radi aj moderné asistenčné systémy.

Nie je veľa áut, pri ktorých si dovolím povedať, že sa vám jednoducho nemôžu nepáčiť, ale nové Volvo S60 medzi takéto autá určite patrí. Bez obáv si dovolím povedať, že toto je najkrajší sedan, aký je aktuálne v ponuke na našom trhu.

Dupľom to platí v prípade ak sa rozhodnete pre verziu R-Design, ktorá k celkovému vzhľadu auta pridáva ešte niečo navyše. Tým niečím je určite šmrnc a dynamický vzhľad auta vďaka niekoľkým decentným doplnkom, ale k nim sa dostaneme neskôr.

Takže poďme sa spoločne na toto Volvo, ktoré sa prekvapivo pýši nálepkou Made in USA pozrieť. Áno je to prvé auto s logom Volvo, ktoré sa vyrába výlučne za veľkou mlákou. Súčasne to však je prvý model značky, ktorý je v ponuke len s benzínovými motormi. Ak totiž budete chcieť Volvo tejto kategórie s naftovým agregátom, budete musieť siahnuť po verzii kombi.

Pozrite siVolvo XC40 T4 AWD R-Design je športový pohoďák

Nie je to tak dávno, čo značka Volvo predstavovala v očiach množstva motoristov kúsky s poriadne hranatou karosériou. Potom však prišiel nový model XC90, ktorý všetko zmenil a ak sa povie Volvo, mnohí si teraz predstavia krásne, prestížne a uhladené tvary, ktoré autá tejto značky dnes reprezentujú. Inak na tom nie je ani nové Volvo S60.

Ladné krivky, ktoré sú v presných deliacich momentoch kombinované s ostrými hranami jednoducho lahodia oku. Dokážem sa na toto Volvo pozerať celé hodiny a kochať sa jeho dizajnom. Skutočne sa podarilo tak, ako doposiaľ žiadne iné.

Samozrejme istú časť pripisujem aj farbe auta. Červená mu naozaj veľmi sadne. A to aj napriek tomu, že v tejto farbe tak nevynikne dizajn zadných svetiel a vlastne celej zadnej časti. Na ceste Volvo S60 pôsobí nízko, až placato a široko. Postoj, ktorý dáva vedieť o tom, že aj napriek tomu, že sa jedná o prémiový sedan, nezľakne sa žiadnej ostrejšej zákruty.

Rovnako o možnostiach testovaného kúsku hovorí aj dvojica skutočných koncoviek výfukov. A to aj napriek tomu, že toto nebola vrcholná motorizácia. Volvo si však zaslúži pochvalu za to, že sa nedalo zlákať moderným trendom falošných koncoviek, ktorý je v poslednej dobe tak viditeľný pri iných automobilkách.

Predku dominuje maska chladiča, ktorá efektne prechádza do naozaj vydarených a najmä úzkych svetiel. Samozrejme, keďže som už nejaké to posledné Volvo mal na test, vedel som, že sa môžem tešiť na LED svetlá, s ktorými je radosť jazdiť v noci. A presne tak tomu aj je.

Pozrite siVynovené Volvo V60 je majestátny, luxusný kombík

Navyše testovaný kúsok bol vybavený dynamickými prednými LED svetlami, ktoré nielen dobre svietia, ale ponúkajú aj natáčanie do zákrut a samozrejme aktívne vyrezávanie okolitej premávky. Vo svojej podstate tak väčšinu cesty idete so zapnutými diaľkovými svetlami a pritom nikoho neosvetľujete.

Bočný pohľad zas dovolí plnohodnotne vyniknúť krásnym 19“ diskom. Aj napriek nízkoprofilovým pneumatikám je však Volvo S60 prekvapivo pohodlné aj na našich cestách. Tvrdší podvozok vám dovolí sa mierne odviazať, ale na druhú stranu, ako sa podobné auto patrí, najlepšie sa bude cítiť, ak ho budete využívať na hltanie kilometrov, pre ktoré je ako stvorené.

Pozor však budete musieť dávať len pri parkovaní. Disky totiž veľmi ľahko povedia „dobrý deň“ obrubníkom. Ostatne už aj testovaný kúsok niesol nejaké známky podobného zoznamovania. Čo však robiť, keď tie disky sa mu tak hodia.

O športový charakter sa v prípade Volva S60 R-Design nestarajú však len výrazné kolesá, alebo o niečo tuhšie ladený podvozok, ale najmä motorizácia. Testovaný kúsok bol vybavený štvorvalcom s objemom dvoch litrov, ktorého celkový výkon bol príjemných 184 kW, teda 250 koní. Hodnota krútiaceho momentu je pritom 350 Nm, takže je jasné, že prebiehanie s týmto kúskom nebude žiadnym problémom.

Pozrite siVolvo XC60 – Vydarené dynamické SUV

To môžem len potvrdiť. Ak chcete motor si ticho pradie a v prípade potreby je pripravený pohnať auto dopredu a to za sprievodu príjemného zvukového prejavu agregátu. Navyše je sila na kolesá prenášaná prostredníctvom osemstupňovej automatickej prevodovky. Pri bežnej jazde, tak ani nebudete vedieť, že si Volvo preradilo.

Samozrejme k dispozícii máte aj jazdný režim šport, ktorý doplňuje ostatné režimy. Tie sa prepínajú prostredníctvom tlačidla pri voliči prevodovky. Osobne som si však vystačil s jazdným režimom komfort, keďže práve v pozícii komfortného sedanu na dlhé trate sa Volvo S60 cíti najlepšie.

Ešte predtým, ako vás pozvem do interiéru, zastavím sa chvíľku pri spotrebe. Výrobca pre túto motorizáciu udáva spotrebu na úrovni 7,1 až 8 l/100km. Prekvapivo moja priemerná spotreba bola tesne pod spodnou hranicou. Je to však spôsobené najmä štýlom jazdy a trasami, ktoré som ten týždeň absolvoval.

Väčšina z nich totiž smerovala mimo mesto a po okresných cestách. Navyše ako som už spomínal naplno som si užíval najmä komfort, ktorým ma práve tento model dostal. Jednoducho som nemal problém absolvovať cestu niekoľko stoviek kilometrov a vystúpiť oddýchnutý.

Určite to dávam za vďaku aj sedadlám, ktoré sa podarili. Poskytujú dostatočné bočné vedenie, ako aj pohodlie a bohaté možnosti nastavenia. Svoju polohu si v nich určite nájdu aj vodiči podstatne vyšší, ako som ja. Navyše v sychravých ránach ma potešil automatický režim vyhrievania sedadiel.

Ten sa aktivuje automaticky, bez toho, aby ste vyhrievanie sedadiel, alebo volantu museli zapínať, v momente, keď vonkajšia teplota klesne pod určitú hranicu. V nastaveniach si môžete zvoliť intenzitu automatického vyhrievania. Teda, či majú sedadlá a volant začať intenzívne vyhrievanie, alebo zvolíte miernejšie.

Pozrite siVolvo S90 – luxus, ktorý budete chcieť v garáži

Keď sme už pri sedadlách, pozrime sa na interiér. Niekomu sa môže zdať príliš tmavý, čo spôsobuje práve výbava R-Design. Volvo S60 tak v interiéri kombinuje čiernu kožu, sivú a čiernu látku a hliníkové dekory na niektorých častiach. Osobne sa však radím k ľudom, ktorí ocenia eleganciu čierneho interiéru. Navyše nie je tak náchylný na zašpinenie, ako v prípade svetlých verzií.

Výbava R-Design sa podpisuje aj na upravenom volante, ktorý je príjemne hrubý po celom obvode a navyše v jeho spodnej časti nájdete malé logo R-Design. Samozrejme nechýbajú tlačidlá pre ovládanie prístrojového panelu a tempomatu.

Vydareným prvkom v interiéri sú určite aj výduchy klimatizácie, ktoré pôsobia naozaj moderne. Rovnako moderne však pôsobí aj digitálny prístrojový panel. Nechýba samozrejme zobrazenie rýchlomera a otáčkomera s možnosťou nastavenia ich grafiky.

Okrem toho si môžete zvoliť aj zobrazenie mapy v strede. Jednoducho tak budete vedieť kedy a kam odbočiť v momente, keď sa budete navigovať do cieľa. Okrem mapy si ešte môžete nechať medzi budíkmi zobraziť prehrávanú skladbu.

Bohužiaľ tu možnosti personalizácie končia. Privítal by som viac možností, ako tieto dve. Na druhú stanu musím povedať, že minimalistický štýl prístrojového panela sa mi páči a v podstate v ňom vidíte všetky potrebné informácie. Ďalšie si môžete vyvolať v malom okne použitím tlačidla na volante.

Asi tým najvýraznejším prvkom interiéru je veľký 9“ displej, prostredníctvom ktorého ovládate niektoré nastavenia auta a samozrejme aj multimediálny systém. Displej je pokrytý antireflexnou vrstvou, takže na neho budete vidieť pohodlne takmer vždy.

Pozrite siVolvo XC90 – pokrok jednoducho nezastavíš

Bohužiaľ ochrana proti odtlačkom prstov sa skrýva v stredovom odkladacom priestore. Je tam malá handrička, na ktorej je dokonca napísané, ako máte displej deaktivovať, ak chcete odtlačky utrieť. Je to daň za moderné displeje v autách, ktoré sú často plné odtlačkov prstov. Napríklad nový Touareg však používa špeciálnu vrstvu na displejoch, vďaka ktorej nedochádza k ich tak rýchlemu zanechávaniu.

Samotný systém funguje veľmi dobre. Jeho reakcie sú rýchle a ponúkne všetko potrebné a to vrátane vydareného hlasového ovládania. Podobne, ako v prípade modelov XC60, XC40, či Volvo V60 je prostredie rozdelené na štyri záložky pod sebou, medzi ktorými viete rýchlo a jednoducho prepínať.

Posunom doľava sa dostanete do menu pre nastavenia asistenčných systémov. Tu ich môžete rýchlo aktivovať, alebo zmeniť ich režim. Po každom štarte tak moje prsty hneď posunuli obrazovku doľava, aby som vedel vypnúť systém štart a stop, ktorého prepínač sa nachádza práve tu.

Škoda, privítal by som jeho polohu presne pod displejom, kde sa nachádzajú tlačidlá pre vyhrievanie predného a zadného okna, nastavenie hlasitosti a prehrávanie. Predsa len je to tlačidlo, ktoré používam pravidelne, niekoľkokrát za deň. Nastavenie ostatných asistenčných systémov môže byť spočiatku mätúce, ale po chvíľke si zvyknete.

Volvo S60 si zaslúži pochvalu aj za asistenčné systémy, ktorých je na palube hneď niekoľko. Pri parkovaní určite oceníte 360° zobrazenie okolia auta, ktorého grafika patrí medzi tie najlepšie. Navyše môžete veľmi jednoducho prepínať medzi jednotlivými pohľadmi.

Pri jazde vás bude strážiť adaptívny tempomat, ktorý spolupracuje so systémom pre udržanie v jazdných pruhoch. Môžete si tak priamo na volante aktivovať režim Pilot Assist, ktorý je poloautomatickým systémom jazdy. Udržuje odstup od vozidla pred vami a aktívne vás bude držať v jazdnom pruhu.

Hodí sa to najmä v prípade horšieho počasia, alebo v noci, keďže adaptívny tempomat vidí prostredníctvom radaru aj cez hmlu, cez ktorú už vy nevidíte. Samotný systém má však obmedzenie do 130 km/h. Nad túto rýchlosť môžete využívať už len adaptívny tempomat.

Nechýba samozrejme ani systém pre upozornenie na vozidlo v mŕtvom uhle, ktorý je naozaj výrazný a len tak ľahko ho neprehliadnete. Za samozrejmosť je možné v tejto kategórii považovať systém pre rozpoznávanie dopravných značiek, alebo systém upozorňujúci na priečnu premávku pri cúvaní.

Vďaka tomu sa nestane, že by ste z parkovacieho miesta vycúvali pred práve prichádzajúce vozidlo, ktoré ste doposiaľ nevideli. Zabudnúť pritom nesmieme ani na rôzne systémy, ktoré sa aktivujú až v prípade, keď dôjde ku zrážke. Patrí sem napríklad systém, ktorý automaticky uvoľní brzdu tak, aby ste sa pri náraze o ňu neporanili, alebo zasúvateľný stĺpik volantu.

Jednoducho stále platí, že okrem moderných technológií myslí Volvo aj na bezpečnosť cestujúcich a to tak aktívnu, ako aj pasívnu. Volvo S60 teda v tomto smere nie je žiadnou výnimkou a za jeho volantom sa budete cítiť naozaj bezpečne.

Tak ako som uviedol v úvode, Volvo S60 R-Design je jednoducho najkrajší sedan, aký si môžete aktuálne na našom trhu kúpiť. Vôbec mu nechýba naftový agregát a zlatá stredná cesta, ktorú predstavuje práve motorizácia T5 sa mu veľmi hodí. Navyše ponúkne poriadnu dávku technológií a asistenčných systémom, ktoré vám budú pomáhať, prípadne vás v núdzovej situácii ochránia.

Komentáre k článku