Stratégia Humankind pre fanúšikov Civilizácie, King’s Bounty II s RPG prvkami

ZDROJ | SEGA / Steam

Nové tituly potešia najmä fanúšikov známych sérií. Humankind sa snaží o šikovnú variáciu na legendárnu Civilizáciu, King’s Bounty II zase poteší priaznivcov Heroes of Might & Magic či ťahových RPG.

ZDROJ | SEGA / Steam

Humankind (PC)

Nová stratégia od SEGA sa naplno sústredí na vývoj civilizácií ako stará dobrá klasika, ale pritom sa snaží aj o viaceré variácie či odbočky. Je to ťahová stratégia, ktorá jasne určuje, čo stíhate urobiť v jednom ťahu (ako ďaleko sa pohnúť, aké novinky vyvíjať alebo koľko stihnete objaviť), ale zároveň sa snaží navodiť pocit, že obsahuje veľa možností a sami sa budete rozhodovať, kam investovať body, čas alebo ktorú civilizáciu chcete zúročiť pod vlastnou taktovkou.

Štart je zasadený niekam na koniec doby doby kamennej, t.j. do neolitu, kedy dostanete pár kočovníkov, začnete sledovať okolie a založíte si prvú osadu, ktorá má potenciál zlepšiť sa aj na mesto. Jednou z najdôležitejších mien, ktorú obhospodarujete, je vplyv rátaný na body – a práve ten určí možnosti vášho vývoja.

ZDROJ | SEGA / Steam

Od prvých minút vidíte, že grafika je pomerne jednoduchá, ale vďaka zoomu otvára pekné možnosti. Vaša jednotka prieskumníkov alebo bojovníkov sa pohybuje po štvorcových poliach a každý ťah jasne určí, koľko môžete prejsť. Zvolili ste zlú cestu? Nuž, musíte sa vrátiť v ďalšom ťahu alebo poslať niekam inú jednotku. Chcete bojovať so zvermi – je to možné a hra nádherne ukáže vaše možnosti a potenciálny výsledok. Vďaka tomu sa netreba bezhlavo púšťať do bojov, ktoré prehráte (i keď jasné, párkrát to skúsite).

Objavovanie krajiny a políčok je jedna z veľkých devíz hry, lebo narazíte na rôzne artefakty, monumenty a body sa zídu. Zároveň sa stále sústredíte na vývoj – z dediny sa stane mesto, neskôr prejdete k lepším jednotkám, neskoršie doby už otvárajú technologický strom plný možností. Ako to v stratégiách býva, ovplyvníte si všetko – prísun peňazí, ale aj potraviny, suroviny (esenciálne na budovanie) a populáciu. Dôležitá je jej spokojnosť, inak nastane anarchia či extra boje. Prvých 5 až 10 hodín je skvelých, lebo hra núka stále niečo nové a vaše rozhodnutia majú silný dopad na budúcnosť, od pozície mesta či voľby prvých vynájdených technológií.

ZDROJ | SEGA / Steam

A dôležitá je aj voľba civilizácie – je tu šesť období a výber národa príde hneď v prvej hodine. V neskorších fázach sa môžete rozhodnúť či ostanete pri tom prvom alebo zvolíte iný s novými možnosťami. Osobne som štartoval s ázijským nádychom na začiatku, ale rýchlo ma začala lákať Európa, lebo napredovala veľmi sľubne. A pri voľbe platí, že sa chcete zamerať aj na istú oblasť (treba viac jedla, peňazí, vedy?) a podľa toho sa snažíte vyberať. Hra pekne načrtne možnosti každej civilizácie, takže netriafate sa naslepo.

S ostatnými civilizáciami môžete vychádzať v dobrom i zlom. Na jednej strane sa núka diplomacia, dobré vzťahy či obchodné zmluvy. Ale na druhej strane sa nevyhnete boju. Bez konfliktu sa dlho vydržať nedá (i keď môžete testovať ako dlho sa to podarí), takže potom nasadíte svoje jednotky najprv na zver, neskôr klany s bojovníkmi a v pokročilej dobe na celé armády. Boj môžete nechať simulovať alebo sa doň naplno zapojiť po ťahoch – osobne som pri dobrom predpoklade výsledku nechával boje automatické, našťastie nedosahovali ani príliš veľké straty. Ale osobne vnímam, že autori ho rozpracovali len do určitej miery a viac energie venujú skôr rozvoju civilizácií a expanziám. Moderné doby potom prinesú aj nové výzvy: životné prostredie a ekologické otázky, odpad a zalesnenosť či ďalšie aspekty.

ZDROJ | SEGA / Steam

Na druhej strane však treba uznať, že Humankind je miestami prekomplikovaný a autori vložili do hry občas už príliš veľa prvkov. Zatiaľ čo na začiatku plynie hra relatívne dobre, neskôr sa vaša pozornosť začne trieštiť a niektoré parametre nie sú také zaujímavé. Napríklad v hre sú desiatky kultúr a civilizácií, čo je na začiatku pestré, ale zunujú sa a rozdiely sú menej výrazné. Budovanie miest je rovnako nabité kopou možností, ale mnohé nebudete využívať (málokto čaká od hry perfektný simulátor mesta). A niektoré aspekty ako náboženstvo či boj nie sú azda také prepracované ako by ste čakali.

Podľa očakávaní má Humankind solídnu a funkčnú grafiku – hexagónové polia, pekné prostredia, rozvíjajúce sa mestá sú fajn zobrazené. Aj na starších PC mašinách so 6-ročnou grafickou kartou beží hra plynulo, akurát čím vyššia doba, tým väčšia náročnosť. Celkovo ide o dobrú variáciu na Civilization – niečo je podobné, niečo odlišné a najmä práca s kultúrami i civilizáciami je pekná výzva.

Prečo kúpiť?

Kopa civilizácií a možností vývoja, pocit objavovania, veľa rozhodnutí a vplyvu, manažment surovín, nové doby majú nové možnosti

Prečo nekúpiť?

Občas príliš veľa prvkov, niektoré nedotiahnuté aspekty, neraz ťažkopádny boj

Distribútor: SEGA
Cena: 50 EUR

ZDROJ | Steam

King’s Bounty II (PC, PS4, Xbox One, Switch)

Na hranie King’s Bounty II potrebujete tiež strategického ducha, i keď treba uznať, že oproti minulým hrám pridala viac RPG prvkov a ubrala zo strategických – na prvý pohľad vás môže pomýliť, že sa hrá ako RPG z pohľadu tretej osoby, až kým neprídete k súbojom. O tom svedčí aj štart, kedy si vyberiete jednu z troch postáv (povolania na výber sú bojovník, čarodejnica a palatínka) a ocitnete sa vo väzení! Dej je totiž spočiatku zamotaný a nadhodí teóriu, že ste sa do basy dostali kvôli atentátu na panovníka a zrazu po pol roku vás vytiahnu, lebo kráľovstvo vás potrebuje. Karta sa otočí a zrazu idete riešiť problémy krajiny. Tie veľké – ale vďaka vedľajším questom aj menšie.

Na začiatku vyštartujete z väzenia, získate prvé oblečenie, pár peňazí a budete radi, že sa vydáte do krajiny. Hra je plná dialógov, animácií a aktívne postavy čakajú na pokec s vami. Neskôr využijete dialógy aj na riešenie situácií, získavanie stôp či tvorbu rozhodnutí. Dabing je solídne využitý a oplatí sa započúvať do replík. Nahovorené sú nielen hlavné, ale aj vedľajšie misie. Dej sa točí okolo politických pletiek, frakcií v kráľovstve, ale hoci má niektoré zaujímavé momenty, úplne vás nestrhne.

ZDROJ | Steam

Už od prvých minút máte hlavnú úlohu – ale počas prvej prechádzky do cieľa sa hra začne vetviť a narazíte na vedľajšie úlohy. Niekedy stojí postava na ceste, inokedy stačí preskúmať dedinu a objavíte ju s výkričníkom. Denník našťastie všetko zapisuje a sami si môžete zvoliť, ktorú úlohu bude interface sledovať (kam pôjde šípka). Už v prvej hodine sa objavia aj úlohy, ktoré majú viaceré riešenia: napríklad či zaútočíte na skupinu ľudí alebo trpaslíkov. Prípadne či budete niekde útočiť alebo niečo brániť. Väčšinou si volíte medzi akčnou a miernou cestou. A každá obohatí iný ukazovateľ vlastnosti postavy.

Objavovanie sveta je jednou z najkrajších vlastností hry – môžete ísť po vlastných, na koni, využívať aj rýchle cestovanie. Lokality sú dosť bohaté a stále nachádzate nové lokality. Objavíte aj rozmanité predmety, hádanky a tony predmetov. Niektoré využijete ako výbavu postavy, iné speňažíte a časť sa viaže k úlohám. Väčšinu aj tak predáte – železné predmety, pomôcky, nádoby atď. Ako v správnej RPG získavate skúsenosti, tie putujú do vyšších levelov a zbierate aj talentové body, ktoré v strome investujete do vlastností: niektoré pasívne, iné aktívne, aj na rôznych stupňoch, takže neskoršia mágia otvorí nové možnosti oproti základom.

ZDROJ | Steam

Esenciálnou zložkou hrateľnosti sú boje. Absolvujete ich v úlohách, ale aj v krajine, pokiaľ prekročíte žlté hranice. Vtedy sa hra prepne z pohľadu tretej osoby na stratégiu, kde vidíte svoje i súperove jednotky v izometrickom uhle (šikmý pohľad). Kamera občas hnevá, ak narazí na prekážky (stromy, skaly, kopce), ale inak sa súboje odohrávajú v osvedčenom duchu „raz ty, raz ja“. Do boja beriete nakúpené jednotky – a vtedy pochopíte, prečo hra obsahuje tony predmetov. Za ich speňaženie si kupujete v dedinách či v teréne ďalšie jednotky, ktoré sa berú do boja. A potýčky sú náramne ťažké, oponent má často prevahu a jediná výhoda je, že hlavná postava ako veliteľ môže zdupkať, aj keď žoldnieri padnú. Meče, šípy, kúzla, plošné zásahy, všetko sa počíta, medzi jednotkami sú aj zvery (psi, vlci), ale hra má fakt vysoko nastavenú latku obtiažnosti.

V tom smere sa dajú zhodnotiť aj jej klady a zápory. Prvých 20 hodín je relatívne sviežich a priebežne vás odmení. No čím neskôr, tým sú momenty tuhšie a nepomáha ani veľkosť armády či plnenie vedľajších úloh. Ťažšie sa potom hodnotia celkové dojmy, lebo dobrý prístup k výzvam či inovatívne momenty v žánri s parádnym prístupom zrazu zapadnú kvôli kope frustrujúcich hodín v ďalšej polovici. S tým súvisí aj nevyrovnaná šanca v množstve súbojov i volieb – ak si pri úlohách zvolíte jednu cestu, môže mať väčšie výhody ako iná, ale netušíte to vopred. A úplnou klasikou sa stane mierne patová situácia, keď prehráte väčší boj a ostanete bez armády, no nemáte veľa chechtákov na novú – vtedy treba od poslednej uloženej pozície odohrať pasáže nanovo.

ZDROJ | Steam
Ak zatnete zuby, King’s Bounty II je slušná výzva. Pocit objavovanie z nových častí sveta, kopa úloh a nejeden boj vás potešia. Interface je celkom dobrý a hra solídne beží aj na konzolách vrátane Switch. No potom vás môže neraz zradiť, keď strácate rýchlo šance a len kukáte, že kam sa podeli dobré časy a nastúpia ťažšie chvíle. Mierne nevyrovnaný celok, ale slušný žrút času.

Prečo kúpiť?

Prvých 20 hodín vás odmení, dobré strategické výzvy, slušné variácie žánru a prístupy, solídny interface, pocit objavovania

Prečo nekúpiť?