SMT 3 HD Remaster a Famicom Detective Club – démoni a detektívi z Japonska

ZDROJ | Atlus

Nové objavené hry z japonských archívov vo výborných edíciách – kvalitná zábava na dlhé hodiny zaručená. Dve japonské hry prinášajú hutné zážitky v odlišných žánroch. Zrejme ste o nich nepočuli, ale v Japonsku sú to veľké hity, ktoré sa teraz dočkali moderných remakov.

ZDROJ | Atlus

Shin Megami Tensei 3 HD Remaster (PS4, Switch, PC)

Mnohé RPG či akčné hry sú tradične založené na záchrane sveta. Partia hrdinov vyráža na výpravu, do boja či sa pokúša odvrátiť veľkú hrozbu, aby nenastal chaos či neradostný koniec. V tejto hre je všetko postavené na hlavu – koniec sveta alias Conception nastane hneď v prvej hodine. Idete pozrieť svoju učiteľku do nemocnice a zrazu stretne prvého podivína, potom druhého a nastane kľúčová udalosť. Tokio, kde sa hra odohráva, zrazu zmení tvar do obrovskej sféry (reálne sa kus krajiny preklopí na oblohu) a apokalyptický svet ponúka priestor pre úplne inú púť hrdinu.

Ďalšia vec je, že vás nečaká ani typický stredoškolák v hlavnej úlohe, ale po konci sveta sa vám do rúk dostane polodémon. Z nemocnice a Shinjuku sa posúvate do viacerých častí Tokia – Yoyogi Park, Shibuya, Ginza, o každej časti vám niekto napovedá, že tam niekto čaká.

Z japonskej metropoly sa stala sféra plná démonov a pohybujete sa po púštnom pôdoryse, z ktorého vytŕčajú kúsky jednotlivých mestských častí. Tam neprežilo veľa ľudí, ale objavili sa duchovia, víly a démoni. Také prvky po konci sveta sú zrazu prirodzené a hra mieša pestré prvky reality, alternatívnej reality a démonickej fantasy.

ZDROJ | Atlus

Putovanie po svete je síce dobré a odhaľovanie jednotlivých častí vás bude baviť nielen na povrchu, ale aj keď sa ponoríte do rozličných labyrintov. Tie bývajú členité a zradné: idete po chodbe a keď sa má načítať ďalšia miestnosť, neraz sa ocitnete na začiatku a musíte ísť znova. Ale je to zábavné, lebo nikdy neviete čo vás čaká – ani v jednotlivých miestnostiach, ani za rohom. A keďže toto je remake hry z roka 2003, čaká vás element známy zo starých JRPG čias: náhodné súboje.

Bojujete často, urputne a nie úplne ľahko. A nie ste sami, čo prináša viaceré benefity: jednak je hrdina oveľa silnejší ako bežný chalan, dokáže sa spájať s démonmi a tí mu dodávajú špeciálne vlastnosti. V tom smere funguje hra podobne ako séria Persona – bojové schopnosti dokážete mať vo veľkom zastúpení, avšak treba získať pomocníkov. Niekedy v boji počas mlátenia démonov dokáže jeden z nich zastaviť a spýtať sa, či sa k vám môže pridať.

Niekto sa pridá ľahko, iného prípadne zaplatíte či dáte mu predmet. V jednom momente ste v súboji štyria, takže rýchlo sa treba rozhodovať koho si beriete a bude si zvyšovať level. Démoni po boku sa navyše vyvíjajú, môžete ich aj spájať a vytvárať nových, silnejších. Akurát si dajte pozor, aby ste pri syntéze neprišli o niektoré vlastnosti, ktoré si chcete nechať.

ZDROJ | Atlus

Súboje už prebiehajú v ťahovom režime. Striedate sa vy i nepriatelia, už od prvých hodín sú súboje náročné a to ešte nehovorím o bossoch, ktorí rozpútajú neraz peklo a boj trvá 10 i viac minút. Každá postáva má istú špecializáciu i paletu špecialít – avšak pozor, niektoré žerú magické body, iné idú priamo po zdraví. Skrátka démoni majú iné pravidlá.

A vyvíja sa aj samotný hrdina cez červíčky menom Magatama, ktoré ospevujú aj rôzni duchovia. Majú silné i slabé stránky, dajú vám aj isté vlastnosti – niektoré z vás urobia ohnivého mága, iné fyzického drviča a treba si zvážiť, či naberiete silu, vitalitu, šťastie či mágiu. Zvyšovanie levelu hrdinu i démonov je nekonečná drina, ale vždy vás poteší, keď dostanete kúsok zdravia či sily navyše.

Remaster ponúka lepšiu grafiku, japonský i anglický dabing, ale jednu vec sa viditeľne nepodarilo zlepšiť – animácie sú iba v 4:3 formáte a občas hapruje kamera. Ale inak skvelá JRPG, do ktorej sa dá ponoriť na 60 hodín a užiť si niečo netradičné na herné pomery.

Prečo kúpiť?

Výborné netradičné nápady, skvelá hrateľnosť, svet Tokia naruby, tuhé súboje, mnohí démoni na regrutovanie, výborná dĺžka

Prečo nekúpiť?

Trošku staré animácie

Distribútor: Atlus
Cena: 50 EUR

ZDROJ | Nintendo

Famicom Detective Club (Switch)

Pod týmto názvom nenájdete iba jednu, ale dokonca dve hry, ktoré Nintendo vykopalo z japonského archívu po 33 rokoch! The Missing Heir a The Girl Who Stands Behind sú dva odlišné tituly s rovnakým hrdinom a spoločným systémom hrateľnosti – ide o mix vizuálnej novely a adventúry so známymi funkciami.

Teraz sa staručké hry dočkali parádneho plného grafického remaku, dabingu a parádneho ovládania. Hry sú v jadre detektívky: vyšetrujete sériu vrážd, stretávate rozmanité postavy a snažíte sa odhaliť páchateľa či priebeh zločinu.

The Missing Heir je prvá hra, no The Girl Who Stands Behind je prequel, t.j. autori ju vyvinuli neskôr, ale odohrá sa časovo pred ňou. Osobne som hral najprv The Missing Heir ako prvú. Hrdina sa ocitne na brehu mora pod veľkým útesom a zistí, že je vyšetrovateľom z detektívnej kancelárie (hoci má len 17 rokov, nuž, Japonci fandia aj máloletému hrdinom).

V neďalekej dedine zomrela prezidentka firmy a šéfka impéria, 78-ročná Kiku Ayashiro. Ale zvláštne je, že sa tak stalo po čítaní závete, kde boli aj synovci a neter. Rýchlo sa dozviete o majetkových pomeroch a ambíciách každého z nich a zistíte, že kus dedičstva má pripadnúť aj vlastnej dcére, ktorá pred rokmi z dedinky odišla. Hrdina spovedá členov domácnosti, úzku rodinu, neskôr aj komorníka, slúžku, právnika či lekára. A dôjde aj na kňaza, strážnika, cudzincov či obyvateľov dediny. Hra je rozdelená na 11 kapitol a v každej sa stane čosi nečakané.

The Girl Who Stands Behind má podobný štýl, akurát vyšetrujete vraždu na strednej škole. Tá sa paradoxne viac hodí k 17-ročnému vyšetrovateľovi, dokonca je aj miestami lepšie napísaná. Hoci k The Missing Heir sa okrem pár posledných zvratov tiež nedá nič vytknúť. Podvedome tušíte a sami si dávate tipy, ako by to celé mohlo dopadnúť, ale Japonci majú vlastný štýl písania a dokážu doslova prekvapiť na poslednú chvíľu.

Interface a ovládanie hry sú pomerne jednoduché. V ľavej hornej časti máte menu a zvyšok displeja tvorí aktívna časť. Môžete sa presunúť do klikania na prostredie, predmety, osoby (hrdina ich komentuje), ale gro hrateľnosti tvorí spovedania osôb a dlhé dialógy. Funkcia Talk (hovoriť) je absolútna, neraz sa môžete pýtať na 10-12 tém a niekedy dá hra tip na kľúčovú voľbu a posunie vás ďalej (žltou farbou). Ak si neviete dať rady pri témach, neraz je dobré zvoliť What They Know (čo vedia) – postavy sa môžu rozhovoriť aj sami.

Funkcia Travel vám umožní cestovať medzi dvomi-tromi lokalitami: niekedy ste v rezidencii, inokedy na stanici či chráme. Striedate vypočúvanie osôb a snažíte sa nájsť spojitosti. Ako správna adventúra má aj predmety, ale nepoužívate ich veľa a kombinovať sa nedajú. Nie je tu klasický inventár, aj predmety sú súčasť menu a môžete ich ukazovať osobám, či si na niekoho nespomenú. Často sa dá zvoliť aj funkcia Remember (spomienka hrdinu), Take (zobrať predmet) alebo Otvoriť (dvere, škatuľku, otvor).

Veľmi užitočnou pomôckou je hrdinov zápisník. Tu sa vám totiž ukladajú informácie o osobách, ale aj podľa zdrojov. Napríklad k jednému menu môžete mať aj 20-25 poznámok, no pri niektorých je napísané, že ide o svedectvo istej osoby. Iné môžete brať ako fakt, ktorý vyplynie z vyšetrovania a tak k nemu pristupovať. Aj tu je zobrazovanie veľmi nápomocné – žltá farba značí čerstvé informácie.

ZDROJ | Nintendo

V oboch hrách budete klikať na veľa tém, dialógov, občas použijete predmet, ale najmä budete chcieť zistiť nové kúsky v deji. Moderná grafika veľmi pomáha prostrediam i osobám, skvelý japonský dabing zachová potrebnú autenticitu a hry nie sú ani príliš veľké (1,5 resp. 1,9 GB).

Starší dátum výroby sa však podpísal na prísnom logickom nasledovaní, ktoré je miestami archaické. Občas musíte opakovane klikať na tému v dialógu alebo aj päť ráz niečo urobiť dookola (napríklad čosi zakričať), aby sa hra posunula ďalej. Alebo niekedy si prehliadate telo obete, ale kurzor neukáže aktívny prvok, takže klikáte skusmo, či niekde niečo hrdina nezistí.

No inak je Famicom Detective Club skvelou dvojicou hier a treba ich privítať s otvorenou náručou, lebo také poctivé detektívky nevychádzajú každý mesiac či rok. Na Switch ideálne hry.

Prečo kúpiť?

Robustná hrateľnosť, skvelý scenár, výborné vražedné zápletky, rozsiahle dialógy, pestro napísané postavy a ich motivácie, napínavé a dobre pripravené momenty

Prečo nekúpiť?

Občas patová situácia kvôli archaickým postupom

Distribútor: Nintendo
Cena: 50-60 EUR

 

Komentáre k článku