Škoda OCTAVIA COMBI RS iV – 3 týždne s baterkou v kufri

ŠKODA OCTAVIA v najnovšej generácii patrí k najlepším autám, ktoré sme mali možnosť v poslednej dobe vyskúšať. Je moderná, plná technológií a výborne sa s ňou jazdí. Oplatí sa však priplatiť sa plug-in-hybridnú verziu? Vyskúšali sme si to počas 3 týždňov vo vrcholovej športovej verzii COMBI RS iV.

Naše hodnotenie

90%
0 100

Výhody

  • infotainment Columbus + Laura
  • aplikácia Škoda Connect a možnosti pripojenia
  • kvalitný interiér, tichosť počas jazdy
  • vynikajúca spolupráca benzínový motor a elektromotor
  • volič Shift By Wire
  • nízke náklady pri jazde na elektrinu

Nevýhody

  • príplatok takmer 4 000 eur za iV verziu
  • pomalé, len 3,7 kW nabíjanie
  • krátky dojazd na batériu
  • o 150 l menší kufor

Jednou vetou

OCTAVIA COMBI RS iV je stále jedno z top áut, ktoré si dnes môžete kúpiť - otázkou je, či chcete okúsiť chuť elektromobility aj napriek malej batérii s pomalým nabíjaním.

Človek mieni, COVID mení. Namiesto týždňového štandardného testu som mal možnosť jazdiť s novým modelom OCTAVIA COMBI RS iV tri týždne, kým sa vrátil do Českej republiky. Ani raz som ho nedotankoval, len som „nabíjal“. Ako sa žije s plug-in-hybridom?

Škoda OCTAVIA v najnovšej generácii je skvelé auto. Mali sme ju v redakcii už viackrát, pozreli sme sa detailne aj na infotainment a ak by sa ma dnes niekto opýtal na výber auta v tejto triede, moje odporúčanie by bolo jasné – kúp si Octaviu. Je mimoriadne vydarená, pekná zvonku i zvnútra a plná top technológií. Je to najlepšia OCTAVIA všetkých čias, nielen preto, že je najnovšia. Fakt sa vydarila.

Pozrite siŠkoda Octavia 4 combi – Od každého len to najlepšie?

Nadšenci rýchlych a výnimočnejších áut si však museli počkať na ostrejšiu verziu OCTAVIA RS. Ja som si ju prebral rovno v plug-in hybridnej verzii RS iV v elegantnej sivej farbe. Už na prvý pohľad ma táto OCTAVIA zaujala, kombinácia len čiernych prvkov vrátane nápisu OCTAVIA na veku kufra s netradičným lakom karosérie, dynamickejšie tvarované predné a zadné nárazníky, neprehliadnuteľné disky kolies – povedal som si WOW a hovoril som si to počas celej doby zápožičky. Nádherné auto.

Interiér pôsobí ešte luxusnejšie. Horizontálne členenie palubnej dosky dostalo vďaka Alcantara čalúneniu s červeným prešívaním výrazne luxusnejší nádych. Dobre sa na to pozerá, ešte lepšie sa takýchto materiálov dotýka. Alcantara nechýba ani vo výplni dverí. Volant je v tomto prípade trojramenný a opäť s červeným prešívaním a neprehliadnuteľným nápisom RS. Som nadšený, „nerozoberá“ sa ako pri dvojramennej verzii, všetko je pevné a dobre sa vám s ním budú hltať kilometre, ale aj rezať ostré zákruty.

V tých vás podržia športové sedadlá RS, opäť s červeným prešíaním a výrazným bočným vedením. Celkovo interiér pôsobí sviežo, ale zároveň veľmi kvalitne – on vlastne aj kvalitný je. Stále je pritom cena OCTAVIE pri zemi, ak si ju porovnáme s inými modelmi nielen vo svojej triede.

O tom, že sedíte v plug-in-hybridnej verzii OCTAVIA RS iV, neviete až do prvého štartu. Ovšem ak ste predtým neotvorili zadný kufor, či si nevšimli kryt nabíjacieho konektora v ľavom prednom blatníku. Štart však všetko odhalí, je ticho! NIč nepočujete, žiadny motor, len na plne grafickom prístrojovom panely svieti zelený nápis READY.

Volič prevodovky Shift By Wire pochválim aj teraz, je minimalistický, výborne sa ovláda a je na správnom mieste. Samozrejme nechýba ani režim S či páčky pod volantom.

Pod kapotou v tomto prípade máte benziňák 1,4 TFSI  (to fakt v RS-ku?! – poviete si), ale pozor sekunduje mu 85 kW elektromotor. Ich spoločný výkon je identický ako pri motorizácii 2.0 TSI, teda 180 kW. Týchto 245 koní si viete užiť naplno, vždy keď potrebujete, no ak chcete naplno využiť potenciál vstavanej batérie, budete často jazdiť len na elektromotor.

Škoda na svojej stránke informuje o 55 km dojazde čisto na elektrický pohon, podľa metodiky WLTP. Tak ako sú spotreby konvenčných motorizácií v reálnych podmienkach ťažko dosiahnuteľné, nebude to ani v tomto prípade reálny dojazd. Ste však zvedaví, koľko s iV verziou OCTAVIA RS dokážete prejsť len pri využití elektromotora?

OCTAVIU RS iV som si prevzal s plnou batériou, pričom dojazd mi palubný počítač ukázal 45 km. Všetko závisí od štýlu jazdy novinárov predo mnou, takže pevne verím, že uvidím aj vyššie hodnoty. Stačí sa s autom zžiť. Reálne som však prešiel 35 kilometrov a už sa ozvala 1,4-ka. V tomto prípade som však išiel trasu Bratislava-Senec diaľnicou.

Prvé nabíjanie prináša nie milé prekvapenie. Jasné, že som parametre auta poznal už predtým, ale i tak vás nepoteší, že s 22 kW wallboxom, ktorý máme v redakcii od ZSE Drive, nabíjate „len“ 13 kWh batériu takmer 4 hodiny. Je to dlho a viem, kde je pes zakopaný.

OCTAVIA RS iV totiž ponúka len 3,7 kW palubnú nabíkačku. A tak síce máte doma nabíjačku pre elektromobily, ale z nej dostanete len toľko, čo zvládne palubná nabíjačka auta. Keď si zoberiete fakt, že bežné nabíjanie zo štandardnej elektrickej siete s dodávaným káblom je na úrovni 2,2 kW, tak o žiadnu výhru nejde. Je v zásade jedno či nabíjate  necelé 4 alebo necelých 6 hodín.

Dobre, beriem, je to o polovicu rýchlejšie. Ale ak by výrobca použil dnešný takmer štandard 7,2 kW výkon nabíjania, razom by ste mali „plnú“ za menej ako 2 hodky. A to by už dávalo zmysel, ak by ste nabíjali napríklad aj na verejných nabíjacích staniciach. Obsadiť ich na 4 hodiny je príliš, naopak na hodku sa vám v aktuálnom nastavení neoplatí.

Za hodinu nabíjania totiž dostanete do auta energiu na dojazd cca. 5 až 10 km! Hľadať parkovacie miesto, obsadiť ho iným výkonnejším elektromobilom alebo plug-in hybridom za to nestojí. Doma je tiež investícia do wallboxu na zváženie, ušetriť 2 hodiny, ak nabíjate najmä v noci možno nepotrebujete. Takže máme tu aj výhodu, v prípade OCTAVIA RS iV nie je podľa mňa nutné investovať do Wallboxu.

Samozrejme je to pohodlnejšie. Ak si Wallbox nainštalujete, nemusíte neustále hľadať kábel v aute, stačí prísť domov, v našom prípade do práce, otvoríte veko pre nabíjanie, zasuniete nabíjací kábel vášho Wallboxu a je to. Trvá to pár sekúnd, časom získate rutinu a začnete si naplno užívať výhody elektrifikovanej verzie.

Čím viac som s OCTAVIOU RS iV jazdil, nabíjal, tým väčší sme boli kamoši. Už ďalšie nabitie zabezpečilo reálny dojazd len na batériu 37 kilometrov. Výhodou je, že elektrický motor auto potiahne aj na diaľnici, nemusíte sa obmedzovať, kľudne jazdíte rýchlostnými limitmi bez toho, aby sa ozval benzínový štvorvalec.

Ďalšie nabitie a zase je to lepšie. Moja bežná trasa z/do práce diaľnicou má 26 kilometrov. Keď som začal s nabitou batériou na 100%, prešiel som ju za 23 minút s priemerkou 22,5 kWh/100 km. V batérii mi zostalo 40% kapacity s dojazdom ďalších 18 km. Inokedy zase za 31 minút s priemerkou 22,8 kWh a zostalo mi 19 km. Nie je to zlé, možno raz otočím prácu a dom len na batériu.

Náklady na takúto cestu sú pritom extrémne nízke. Za 1 kWh platím 11 centov, takže 100 km na čisto elektrický pohon ma výjde cca. 2 – 2,5 eur, všetko závisí od štýlu jazdy. Najčastejšie využívam E-MODE, pre jazdu prioritne na elektrinu.

Samozrejme si môžete vybrať aj hybridný režim, kedy sa elektromotor zapája len keď je to potrebné, resp. keď je to efektívne – napríklad pri pomalšej jazde. Viete si aj rezervovať stav nabitia batérie, t.j. ak plánujete na konci trasy jazdu v meste, jazdou smerom k cieľu si batériu nabíjate na požadovanú kapacitu.

Samozrejme nemáte RS len aby ste jazdili úsporne. S OCTAVIOU v tejto verzii sa dá poriadne vyblázniť, v režime SPORT dokonca OCTAVIA RS iV vydáva zvuky, ako by ste jazdili na okruhu so superšportom. Zvuk je však dotvorený reproduktormi, na moje prekvapenie však znie celkom realisticky.

Pozrite si5 dôvodov, prečo si obľúbite „veľký tablet“ v novej Octavii

Dni ubiehali a ja som nabíjal. Každý pracovný deň bola OCTAVIA COMBI RS iV na redakčnej nabíjačke, mixoval som trasy diaľnicou aj okreskami až mi palubný počítač ukázal dojazd 52 kilometrov na batériu. Po prejdení 23 km čisto na elektrinu som mal stále 51% batérie a dojazd 24 km. Síce WLTP hodnotu som nedosiahol, ale môžem napísať, že ak si iV verziu OCTAVIE kúpite, určite sa zžijete tak, že bežne s batériou prejdete cez 40 kilometrov. A to už je dobrá  hodnota, určite postačí na denné dochádzanie do práce väčšnine majiteľov.

 

Na dlhých trasách tak či tak budete jazdiť hybridne. A tu je to tiež zaujímavé. Máte pod kapotou 245 koní, napriek tomu môžete dosahovať dlhodobé spotreby na úrovni 5 litrov. Ja som s OCTAVIOU prešiel celkovo 1 299 km, strávil som v nej takmer 21 hodín a moja priemerná spotreba sa ustálila presne na 5,0 l/100 km a 7,8 kWh/100 km. Samozrejme boli dlhšie trasy v rámci Slovenska, na jednej 500-kilometrovej som auto nenabíjal vôbec.

Je na vás, či si za iV verziu OCTAVIA RS priplatíte 3 730 eur (hodnotu príplatku som vypočítal rozdielom s porovnateľnou motorizáciou 2,0 TFSI so 7-stupňovou automatickou prevodovkou DSG). Cena modelu RS iV začína na 38 660 €, výbava je však vo verzii RS už veľmi bohatá. Ak by bola opäť k dispozícii dotácia na plug-in-hybridy vo výške 3 000 eur, nerozmýšľal by som. Osobne by som však nerozmýšľal ani bez nej. S plug-in hybridom sa dostanete na polcestu k elektromobilu, vyskúšate si nabíjanie, pocítite ticho v kabíne a predsalen aj niečo ušetríte vo vašej peňaženke pri bežnej prevádzke auta.

Možno však plug-in-hybrid od Škody dáva väčší zmysel mimo verzie RS, predsalen ak si vyberiete OCTAVIU RS, budete pravdepodobne na pedál šliapať častejšie. I keď, tu to vďaka zrýchleniu oceníte tiež. Ak oželiete aj o 150 litrov menší kufor, choďte do plug-in-hybridu. Aj napriek pomalšiemu nabíjaniu stojí za to okúsiť budúcnosť, resp. mať jej príchuť rovno vo vašej garáži.

Pozrite si aj, aký je infotainment v Škoda OCTAVIA.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentáre k článku