ŠKODA KODIAQ RS – keď sa skríži športové žihadlo s rodinným SUV

Keď som po prvý krát počul o spojení názvu ŠKODA KODIAQ so skratkou RS, neubránil som sa pozdvihnutiu obočia. O to nadšenejší som však bol z tejto kombinácie po tom, čo som si mal možnosť toto športové SUV vyskúšať v praxi.

Naše hodnotenie

90%
0 100

Výhody

  • športový, ale zároveň praktický variant vo všetkých smeroch
  • množstvo technológií a vychytávok v základe
  • pomerne ekonomická spotreba

Nevýhody

  • kvalita spracovania interiéru
  • vyššia počiatočná cena

Jednou vetou

ŠKODA KODIAQ RS rozhodne nerobí hanbu športovej rodine vozidiel tejto automobilky a je jej právoplatným členom najmä vďaka ponuke dravého výkonu so skvelými jazdnými vlastnosťami v kombinácii s praktickosťou a ekonomickosťou pre každodenné jazdy.

K histórii automobilky ŠKODA neodmysliteľne patrí rodina športových “eresiek”, no úprimne povedané, nikdy som nečakal, že sa v tejto rodine objaví vozidlo typu SUV. Na druhej strane je to však len logický výsledok toho, že SUV sa už niekoľko rokov tešia v našom regióne obrovskej popularite. So správnou výbavou tak môže dávať aj toto nezvyčajné spojenie celkom dobrý zmysel.

ŠKODA preto nenechala nič na náhodu aby to teda skutočne dávalo zmysel, pod jeho kapotu umiestnila motor s výkonom 176 kW a krútiacim momentom 500 Nm. Ide teda o motor aký tu ešte žiadna sériovo vyrábaná ŠKODA neponúkla. KODIAQ sa tak môže hrdo obliecť do športového šatu navonok, aj v interiéri.

Najhlavnejšie črty karosérie zostali v podstate bez zmeny, no doplnili ich športové dizajnové doplnky. Ak máte pôvodný KODIAQ dobre „napozeraný“, okamžite si všimnete nové koncovky výfukov na zadnej strane, teda vlastne jedného. Exhaláty prúdia iba z ľavej koncovky, tá pravá je tam iba pre imidž.

Prehliadnuť sa samozrejme nedajú ani športové 20” disky Xtreme z ľahkej zliatiny, ktoré sa po dizajnovej stránke rozhodne vydarili. Perfektne totiž dotvárajú na okolie dojem, že s týmto medveďom si len tak neradno zahrávať.

Živosť a svižnosť tohto zhruba 2-tonového SUV je prekvapivá nielen pri zrýchlení, kde mimochodom KODIAQ RS dosiahne 100 km/h za 7,0 sekundy. Po zošliapnutí plynu sa hravo odpichne z miesta a jeho riadenie inžinieri skrotili tak dokonale, že si s ním budete rozumieť od prvých kilometrov, či už ho budete chcieť prevetrať na asfalte, alebo aj mimo neho.

Aj keď ide o SUV pripravené na poriadny terén, tomuto KODIAQu to jednoducho viac svedčí v civilizácii. Aby aj nie, keď jeho športový variant dostávate v plnej výbave, v ktorej nesmie chýbať športový interiér s dizajnovými prvkami RS.

Športovo tvarované sedačky Alcantara ponúkajú červené prešívanie, ktoré zdobí aj kožený volant. Tu a tam sa v interiéri opakuje ikonické logo RS a ŠKODA si neodpustila ani pridanie prístrojovej dosky s karónovým dekorom. Stále je to však KODIAQ a aj pri tomto variante platí to, čo pri jeho pôvodnej verzii.

V interiéri sa strieda niekoľko druhov plastov, z ktorých viaceré pod tlakom nepríjemne vŕzgajú a rozdiely v ich kvalite vidieť aj pod priamym slnkom. Pri základnej verzii sa to ešte pochopiť dá, no pri zhruba 50-tisícovom variante by som už čakal o niečo vyšší štandard a kvalitu spracovania. Treba však určite povedať, že to neplatí pre celý interiér, iba niektoré jeho časti.

Na druhej strane plasty nie sú práve to, čo si budete naozaj počas jazdy všímať. Samozrejme okrem jazdných vlastností sú to hlavne všetky asistenčné systémy, ktoré sa v základnej výbave nachádzajú.

Počas jazdy sa môžete spoľahnúť na asistenta v jazdných pruhoch, ako aj na adaptívny tempomat fungujúci až do rýchlosti 210 km/h. KODIAQ RS si dokáže na väčšine ciest bez problémov udržať pruh a bezpečnú vzdialenosť od vozidla pred vami. Prekvapilo ma, že si poradil aj s dočasným cestným značením na zúženej vozovke. Samozrejme vás však nenechá voziť sa celkom autonómne.

Už po pár sekundách bez držania volantu vás systém upozorní, aby ste prebrali riadtenie, inak začne varovne brzdiť, až vás bezpečne odstaví na krajnici. Musíme si ešte zopár rokov počkať, kým na to budú asistenčné systémy pripravené, no ten potenciál na to má ŠKODA už dnes.

Okrem toho vám pri jazde pomôže systém pre kontrolu mŕtveho uhla, ktorý vás na vozidlo v tomto uhle upozorní pomocou výstražného LED svetla na spätných zrkadlách. Rovnako oceníte automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svietiel, ako aj systém Pedestrian Monitor pre ochranu chodcov, ktorý sme (našťastie) nemali možnosť vyskúšať v praxi.

Zostavu tých najhlavnejších systémov a asistentov uzatvára parkovací systém, ktorý vám pomocou štyroch kamier poskytne 360-stupňový pohľad na vozidlo pri parkovaní. Na dotykovej obrazovke si počas parkovania môžete vybrať uhol pohľadu, pričom na nej uvidíte aj výpočet trajektórie kolies. S týmto “čudom” tak nebudete mať problém zaparkovať ani pri prechode z menšieho auta.

Spomínaná dotyková obrazovka je centrom pre ovládanie médií, ale aj pre nastavovanie vozidla. Ide o dotykový 9,2” infotainment systém COLUMBUS, aký nájdeme vo väčšine modelov koncernu. Povedzme si úprimne, je to magnet na odtlačky a tak si do povinnej výbavy jednoducho budete musieť prihodiť aj handričku.

V ponuke systému nájdete štandardný výber rádiových staníc, navigáciu. ovládanie médií, systém ŠKODA Connect pre prepojenie vozidla so smartfonom, ako aj systém SmartLink, ktorý zastrešuje technológie Apple CarPlay, Android Auto a Mirrorlink. Pre použitie týchto technológií stačí svoj smartfón pripojiť k vozidlu pomocou jedného z dvoch USB portov.

Hneď vedľa týchto portov je umiestnená bezdrôtová nabíjačka s technológiou Qi, ktorú podporuje väčšina drahších smartfónov na trhu. Smartfón tak môžete ledabolo odhodiť do tejto priehradky, aby sa nabíjal a počas jazdy vás zbytočne nerozptyľoval. Ak však budete chcieť použiť SmartLink, smartfón budete musieť k vozidlu pripojiť káblom.

Dotykový infotainment systém v niektorých smeroch dopĺňajú fyzické tlačidlá. Príkladom sú tlačidlá pod riadiacou pákou, ktorými môžete rýchlo aktivovať režim off-road, alebo vozidlo prepnúť do niektorého z preddefinovaných jazdných režimov, popri ktorých si môžete vytvoriť aj jeden vlastný režim.

V ponuke nájdete režimy Eco, Comfort, Normal, Sport, Snow a Individual, ktorý vám umožní zmeniť si jednotlivé nastavenia vozidla podľa vašich predstáv. Čo je však na týchto režimoch zaujímave, že okrem jazdných vlastností menia aj zvuk motoru imitovaný nahrávkou, ktorá je prehrávaná z vnútorných reproduktorov. To je funkcia, ktorej skutočne nerozumiem ani pri bežných modeloch, nieto ešte pri modeli z rodiny RS. V režime Individual si ju našťastie môžete natrvalo vypnúť.

Ostatné nastavenia režimu Individual, resp. aj samotné preddefinované režimy vám umožnia v priebehu niekoľkých sekúnd pretvoriť komfortné, priestranné rodinné SUV na športové žihadlo, na ktorom sa môžete vyblázniť do sýtosti. Nejako takto by sa vlastne dala zhrnúť vlastne celá ŠKODA KODIAQ RS.

S priemernou spotrebou 10 litrov pri pomerne dynamickej jazde v meste a 7 litrov na diaľnici pri používaní adaptívneho tempomatu sa dvojtvárnosť tohto modelu iba potvrdzuje. Eresový KODIAQ vďaka tomu hravo zapadne do škatuľky, v ktorej o kúpe nového vozidla nerozhoduje iba srdce a detské sny, ale aj rozum a ekonomická kalkulácia nákladov na každodenné jazdy.

Tomu odpovedá aj batožinový priestor s objemom 725 litrov, ktorý je možné po sklopení sedadiel rozšíriť až na 1960 litrov. To už je pomerne slušný priestor pre celú rodinu, ktorý je obohatený o šikovné vychytávky vychádzajúce z filozofie Simply Clever. Nájdete tu teda háčiky na batožinu, sieť alebo dokonca aj deky na spanie.

Prémiovú výbavu dotvára virtuálny pedál pre bezdotykové otváranie kufru, no pri každodennom používaní oceníte aj výsuvnú ochranu dverí, ktorá sa automaticky vysúva z ich hrany. Čerešničkou na torte je dáždnik ukrytý v predných dverách, ktorý spolu s prenosným LED svietidlom ponúkal aj KODIAQ v pôvodnej verzii.

ŠKODA KODIAQ RS bola pre mňa príjemným prekvapením a zároveň vyvedením z omylu, že vyrobiť športové SUV, ktoré bude dostatočne svižné, dynamické a zároveň rozumné a ekonomické, je skrátka nemožné. Poslednou prekážkou pri voľbe tohto variantu môže byť už len cena, ktorá začína na sume 49 990 € a v prípade nami testovaného kusu sa s doplnkovou výbavou zastavila na 52 266 €. V tejto hladine sa vám otvárajú dvere k prémiovejším modelom a značkám s presvedčivejšou kvalitou spracovania najmä čo sa týka interiéru vozidla.

Komentáre k článku