Šelma, ktorú chcete skrotiť, to je nový Peugeot 508

V skutočnosti nie je veľa áut, ktoré by vyzerali dobre aj v bielej farbe. Väčšinou je totiž práve táto farba považovaná za nudnú a príliš jednoduchú. To však nie je prípad nového Peugeotu 508. Vôbec, ale vôbec mi nevadilo, že mnou testovaný kúsok nie je v tej známej červenej, ktorá na vás kričí z každého billboardu.

Naše hodnotenie

92%
0 100

Výhody

  • nezameniteľný až ikonický dizajn
  • moderne pôsobiaci interiér
  • komfortné sedadlá vodiča a spolujazdca

Nevýhody

  • problematickejšie nastupovanie dozadu
  • chýba 360° zobrazenie okolia
  • občas agresívne zasahovanie systému sledovania jazdných pruhov

Jednou vetou

Peugeot 508 je autom, ktoré si na ulici určite všimnete a pritom nemusí byť ani v niektorej z výrazných farieb, ktoré má automobilka v ponuke, pretože stačí ak sa na vás pozrie svojim úsmevom šelmy a hneď budete vedieť, s kým máte dočinenia.

Peugeot 508 je úplne iný. Iný, ako väčšina áut, ktoré na cestách stretnete, iný, ako všetky predchádzajúce modely tejto triedy od obľúbenej francúzskej automobilky. A práve preto, že je iný, je výnimočný. Budí záujem, púta pohľady a pritom je úplne jedno či stojíte na parkovisku, alebo práve sa v ňom ženiete ľavým pruhom diaľnice. A to je dobre!

Keď sa na nový Peugeot 508 pozriem, vidím hlavne dlhé, 4,5 metrové auto, ktoré stojí široko na ceste a pritom je nízko pri zemi. Už na prvý pohľad je to auto, o ktorom som sníval ako malý chlapec. Široké ramená, športové krivky a aj napriek naftovému agregátu v testovanej verzii má 508 v sebe peknú dávku športových génov.

Asi najvýraznejším prvkom pri jeho dizajne je určite predná maska. Je nezameniteľná. Veď kto by si nevšimol tie veľké zuby šelmy, ktoré vytvárajú LED svetlá denného svietenia. Tiahnu sa totiž takmer od línie prednej kapoty, až po spodnú hranu predného nárazníka. Ak sa rozhodnete odbočiť, svetlá denného svietenia sa zmenia na efektné smerovky, ktoré jednoducho nikto neprehliadne.

V ostrom kontraste s „pretiahnutými“ svetlami denného svietenia sú úzke štrbiny pre hlavné svetlomety, ktoré rovnako skrývajú LED technológiu. Mimochodom snáď už ani nemusím pripomínať, že svietia naozaj veľmi dobre. Už iba čerešničkou na torte je potom úzka predná maska s logom automobilky.

Zaujímavé je, že obrie pazúry, ktorými je 508 vybavená svietia aj v noci. Takže je auto hravo rozpoznateľné aj v prípade ak k vám prichádza v úplnej tme. Toľko dynamiky na tak malom priestore, ako ponúka Peugeot 508 pri pohľade spredu by ste hľadali márne kdekoľvek.

Pozrite siNový elektrický Peugeot e-208 sa vyrába na Slovensku

Ak sa táto predná maska objaví vo vašom spätnom zrkadle a ešte ste nemali možnosť vidieť 508 naživo, určite ochotne dovolíte vodičovi, aby vás predbehol, len preto, aby ste mohli novinku pozrieť naživo aj zozadu.

Samozrejme dynamika prednej masky by sama o sebe neznamenala nič, ak by s ňou nekorešpondovali ostatné časti auta. Práve preto Peugeot 508 pôsobí rovnako dynamicky bez ohľadu na to, z ktorej strany sa na neho práve pozeráte. Pri pohľade z boku si okamžite všimnete krátke previsy a tým kolesá umiestnené čo najviac do rohov karosérie.

Auto tak pôsobí dynamicky aj v prípade, ak práve nie je v pohybe. A to nielen vďaka 18” diskom, ktoré mu sadnú ako uliate, ale napríklad aj vďaka extrémne nízkej línii strechy. Nie nebojte sa, aj napriek tomu, že auto pôsobí nízke, nebudete mať v interiéri nedostatok priestoru. A nič na tom nezmení ani fakt, že 508 oproti svojmu predchodcovi ubrala zo všetkých svojich rozmerov. Výnimkou je len šírka, ktorá v jeho prípade narástla.

Aj podstatne vyššie osoby ako ja sa v Peugeote 508 usadia pohodlne. Je to spôsobené tým, ako nízko sú sedadlá položené. Vy totiž v nich nesedíte, ale doslova ležíte. Ak vám teda nevadí nízky posed v aute, budete sa zaručene cítiť dobre aj v tejto šelme. K interiéru sa však dostanem ešte za chvíľku.

Tak, či tak, platí, že dizajnom Peugeotu 508 sa môžete zaoberať dlhé minúty až hodiny. Pozerať sa na neho z každého uhla je doslova potešením a či ste fanúšikom značky, alebo nie, musíte jednoducho uznať, že toto sa automobilke Peugeot podarilo. Platí to tak pri pohľade spredu, ako aj pri pohľade z boku a zozadu.

Peugeot si v prípade zadnej časti neodpustil ani malý náznak spojlera, ktorý lemuje zadný kufor, či grafiku svetiel podobne výraznú, ako v prípade tých predných. Ak niekto pred sebou zbadá sériu šiestich čiarok, bude hneď vedieť, že to je nový Peugeot 508.

Pozrite siPeugeot 3008 – Ten najlepší doteraz!

Zabudnúť pritom nesmiem ani na dynamické privítanie, ktoré spustia zadné svetlá v momente, keď svoj Peugeot odomknete. V prvej chvíli som sa doslova cítil, ako David Hasselhoff, ku ktorému prehovoril jeho KITT.

Sranda však končí v momente, keď prvýkrát otvoríte dvere a uvedomíte si, že sklá nemajú rám. Práve toto je jeden z tých prvkov, ktoré si proste na novom Peugeote 508 jednoducho zamilujete. Áno, už počujem odporcov, ktorí budú hovoriť o tom, ako to je nepraktické v zime, keď náhodou okno primrzne o tesnenie a podobne.

Áno, isto v mraze to občas môže byť problém. Sklá sa totiž pred otvorením dverí mierne posunú, takže ak by boli primrznuté, mohlo by dôjsť k ich poškodeniu. Isté však je jedno, vďaka bezrámovým dverám pôsobí Peugeot 508 ešte dynamickejšie a okrem toho je to veľká frajerina.

Samotné dvere sú vďaka nižšej streche o niečo pretiahnutejšie a tým pádom sa do interiéru musíte tak trochu zošupnúť. Už som spomínal nižšie sedenie a tiež som ostal prekvapený v momente, keď som si prvýkrát sadol do sedadla vodiča. Osobne totiž sedím radšej o niečo vyššie. Práve preto sa takej obľube tešia modely MPV, alebo crossovery, či SUV.

Popravde však musím povedať, že sedadlá Peugeotu 508 sú vynikajúce. Aj napriek ich nízkej polohe sa v nich sedí veľmi dobre a dlhšie cesty vám spríjemní ešte aj masážna funkcia, ktorá je dostupná v príplatkovej výbave. Tá ponúka niekoľko možností masáže a samozrejme aj nastavenie samotnej intenzity.

Sedadlá však ponúkajú aj bohaté nastavenia polohy, takže by si na svoje mala prísť väčšina vodičov. Keďže sa svojim vzrastom nijako extrémne nevymykám priemeru, neviem posúdiť priestor pre osoby s výškou viac ako 180 cm.

Pre moju postavu, ktorej vzrast sa zastavil pod touto hranicou je však vpredu viac ako dostatok miesta. Potešením je aj možnosť jednoduchého a hlavne rýchleho nastavenia dĺžky sedáka.

Palubná doska ani interiér samotný nezaostáva za výrazným exteriérom v ničom. Pokračuje v trende, ktorý priniesol už Peugeot 3008. V momente, keď sa posadíte za volant, vás celý priestor doslova obopne. Práve to bolo slovo, ktoré som najčastejšie počul od ľudí, ktorí mali šancu sa v novom Peugeote 508 previesť.

Pre túto francúzsku automobilku môžeme horizontálne členenie palubnej dosky nazvať už doslova ako tradičné. Rovnako tradičné je umiestnenie prístrojového panelu podstatne vyššie, ako je tomu zvykom u konkurencie.

Kým v prípade Peugeotu 308 mi toto riešenie pôvodne prekážalo, pri 508 mi nejako extrémne nevadilo. Možno som si na to už zvykol. Treba však podotknúť, že výhľad na prístroje nebude pre každého ideálny a v niektorých prípadoch môže malý a skosený volant prekážať tomu, aby ste dokonale videli na prístrojový panel.

Prečo však Peugeot stále trvá na opačnom umiestnení otáčkomera, to netuším. Nevidím v ňom žiadne praktické využitie a aj po niekoľkých testoch posledných modelov tejto automobilky ma stále dokáže opačne sa točiaci otáčkomer zaraziť.

Potešením je však to, že Peugeot 508 aspoň ponúka možnosť zmeny grafiky prístrojového panela. Jeho zobrazenie si tak môžete prispôsobiť podľa potreby. Ak vám bude prekážať otáčkomer podobne, ako mne, nastavíte si pomerne jednoducho minimalistické zobrazenie, ktoré sa hodí najmä v noci. Keďže pri ňom nie je na prístrojovom paneli veľa ukazovateľov, nebude vás počas nočnej jazdy zbytočne oslňovať.

Ovládanie celého auta, ako aj multimédia má na starosti 10” displej, ktorý je dnešné pomery umiestnený trochu nižšie. Peugeot 508 sa tak bude páčiť najmä ľuďom, ktorým prekážajú displeje trčiace z palubnej dosky.

Jeho používanie je podobné, ako tomu bolo v prípade predchádzajúcich modelov automobilky. Nájdete v ňom teda nielen ovládanie rádia, či podporu pre pripojenie smartfónov prostredníctvom technológie Apple CarPlay, alebo Android Auto, ale samozrejme aj nastavenie klimatizácie.

Oproti iným modelom tohto francúzskeho výrobcu však ponúka 508 drobné vylepšenia. Nechýbajú teda hardvérové tlačidlá pre rýchly prístup k niekoľkým funkciám, či dotykové tlačidlá pre ovládanie vyhrievania sedadiel, alebo rýchly ohrev čelného a zadného okna.

Osobne ma však veľmi potešilo umiestnenie ovládania nastavenej teploty na kraje displeja. Ako vodič, tak aj spolujazdec tak majú stále prístup k možnosti rýchlej zmeny teploty.

Peugeot 508 oproti konkurencii nezaostáva ani po stránke asistenčných systémov. Nechýba samozrejme adaptívny tempomat, ktorý sa už tradične ovláda prostredníctvom multifunkčného ovládača pod volantom.

Áno, viem, že rovnaký ovládač používa Peugeot už niekoľko desiatok rokov, ale popravde nepoznám pohodlnejšie ovládanie tempomatu. Jednoducho vždy, keď si sadnem do Peugeotu, hneď automaticky viem, ako mám nastaviť potrebnú rýchlosť, ako ju opätovne vyvolať a naopak zrušiť.

Okrem neho nechýba ani rozpoznávanie dopravných značiek, alebo sledovanie mŕtveho uhla. Testovaný kúsok bol vybavený aj systémom pre sledovanie jazdných pruhov, ktorý funguje v dvoch režimoch. Môžete si aktivovať iba upozornenie na opustenie jazdného pruhu, alebo aj aktívne zasahovanie do riadenia.

Pozrite siPeugeot Traveller – francúzska dávka priestoru

Aktívne systém udržuje auto v matematickom strede a funguje pomerne spoľahlivo. Občas som však mal dojem, že sa snaží o príliš silnú korekciu. Nakoniec som ho využíval najmä na diaľnici, kde aj tak fungoval najspoľahlivejšie.

Peugeot 508 sa podobne, ako iné modely automobilky spolieha na simulovaný 360° obraz, čo je skôr nevýhodou. Namiesto štyroch kamier tak využíva obraz iba z dvoch, ktoré postupne načítavajú prostredie okolo auta.

Tiež by som možno privítal, ak by bola zadná kamera skrytá, alebo aspoň obsahovala malý ostrekovač, ako je tomu v prípade niektorých iných automobilov. Takto sa pomerne rýchlo zašpiní.

Testovaný kúsok bol vybavený dvojlitrovým naftovým agregátom, ktorý ponúkal výkon 130 kW. Obrovskou výhodou Peugeotu 508 je však nová osemstupňová automatická prevodovka. Radí plynulo a aj pri diaľničnom tempe sa otáčky motora prevaľujú niekde okolo hranice 2 000 ot/min.

Automatická prevodovka a jej osem stupňov majú pozitívny vplyv aj na spotrebu. Síce sa mi nedpodarilo ani zďaleka dosiahnuť výrobcom udávaných 4,7 l/100km, ale po takmer 1 500 km, čo som s novým Peugeotom 508 strávil sa môj výsledok ustálil na hodnote 6,2 l/100km.

Peugeot 508 je autom, aké tu doposiaľ nebolo. Teda minimálne ak sa pozrieme do portfólia tejto francúzskej automobilky. Peugeot sa nebál prísť s autom, ktoré je výnimočné okamžite, ako sa neho pozriete a ja musím uznať, že je to krok správnym smerom.

Ak teda túžite po pohodlnom cestovaní a nebudú vám vadiť pohľady, ktoré bude váš tátoš vzbudzovať, alebo dokonca po nich túžite, je práve Peugeot 508 tou správnou voľbou.

Komentáre k článku