SEAT ATECA – dravec ukrytý v elegantnom SUV

Nebudem vám klamať, na test nového SEAT-u ATECA som sa tešil už od jeho predstavenia. Ide podľa mňa o jeden z najkrajších SEAT-ov vôbec. Navyše pár mesiacov po uvedení som si vyskúšal okrem najvybavenejšej verzie aj tú ľudovú.

Naše hodnotenie

92%
0 100

Výhody

  • Prahy chránené voči nečistotám
  • Ostrekovanie cúvavej kamery
  • Bohaté možnosti výbavy

Nevýhody

  • LED denné svietenie v prípade lacnejších verzií
  • 1.0 TSi je určený len pre nenáročných motoristov

Jednou vetou

SEAT ATECA je skutočne vydareným vozidlom, ktoré ponúkne moderný dizajn, špičkové technológie a dokonca ani s benzínovým trojvalcom sa nejedná o auto, ktoré by ste mali prehliadať.

Na test sme mali hneď dvojicu modelov. Prvý z nich patril k tým najvýkonnejším a tiež slušne vybaveným modelom. Konkrétne sa jednalo o SEAT ATECA vo verzii XCELLENCE 2.0 TDI 4DRIVE 7-DSG. Cenovka tohto kúsku mierne prekročila 36 tisíc EUR.

Neskôr sme však získali na test aj cenovo podstatne dostupnejší model SEAT ATECA Style 1.0 EcoTSI 6G, ktorého cena sa pohybuje na úrovni 21 600 EUR. Postupne si tak rozoberieme všetky prvky tejto dvojice a pozrieme sa na to, či nad trojvalcom treba ohŕňať nos.

Dizajn je vždy individuálnou otázkou a tak to, čo sa páči mne sa nemusí páčiť vám a naopak. V prípade nového SEAT ATECA je však potrebné uznať, že výrobca sa s novinkou skutočne pohral. Ostré hrany, ktorých je na novinke neúrekom pridávajú tomuto kompaktnému SUV na dravosti.

V prípade prvého testovaného kúsku (SEAT ATECA XCELLENCE 2.0 TDI 4DRIVE 7-DSG) jeho tvary ešte lepšie vyniknú vďaka nádhernej oranžovej farbe. Tá ešte zvýrazní dynamiku kompaktného SUV.

Veľkú pochvalu si SEAT zaslúži aj za použitie LED nielen v zadných svetlách, ktoré tak získali nezameniteľný dizajn, ale aj v predných, ktoré svietia skutočne vynikajúco. K dokonalosti im chýba už len funkcia adaptívneho osvetlenia.

Ak sa rozhodnete pre menej vybavenú verziu STYLE, budete mať namiesto elegantných Full-LED svetiel bežné halogénové svetlá. Musím však uznať, že aj tie svietia veľmi dobre, čo je spôsobené veľkými parabolami.

Osobne sa mi však nepáči denné svietenie v prípade halogénových svetiel. To je totiž riešené LED trojuholníkmi v rohoch svetiel, ktoré sa až tak nehodia k žltej farbe halogénového svetla.

Aj vo verzii STYLE získate zadné LED svetlá, v tomto prípade však nebude touto technológiou vybavená smerovka a cúvacie svetlá.

Za veľké plus v prípade SUV považujem chránené prahy. Nemusíte kvôli tomu ísť ani mimo spevnenej vozovky, ale v prípade upršaného počasia sa nebudete musieť báť, že si zašpiníte pri nastupovaní svoje nohavice. Toto SEAT zvládol na jednotku.

V oboch prípadoch si posádka užije skutočne dostatok priestoru aj napriek tomu, že sa jedná o kompaktné SUV. Aj keď je síce auto homologizované pre piatich cestujúcich, vzadu sa traja dospelí odvezú len na krátku trasu.

Zato dvaja dospelý budú mať viac ako dostatok priestoru a to tak nad hlavou, ako aj na nohy. Samozrejme v závislosti od verzie bude vybavená vaša ATECA typickým poťahom. Osobne mi však neprekážal ani jednoduchý látkový poťah v prípade STYLE verzie.

Prvým testovaným kúskom bol SEAT ATECA vybavený najvýkonnejšou dieselovou motorizáciou 2.0 TDI s výkonom 190 koní, sedemstupňovým automatom a pohonom všetkých štyroch kolies.

Nie je pochýb o tom, že v tomto prípade sa jednalo o skutočne dynamické auto, ktoré nemá problém zvládnuť ostrejšiu jazdu a v prípade potreby vás podrží aj pohon na všetky kolesá.

Výkonu mala táto verzia viac ako dostatok a výhrady som nemal ani k sedemstupňovému automatu, ktorý radí plynulo. Prekvapením pre mňa bolo skutočne veľmi dobré odhlučnenie podvozku a ani v prípade rozbitých ciest sa v interiéri neozývali zbytočné nárazy.

Určitým sklamaním v tomto prípade však bola spotreba, ktorá počas testu ustálila na 7,8 l/100 km, čo je o dosť viac, ako výrobcom avizovaných 5,3 l/100 km. Auto však bolo surové, takže je možné predpokladať, že spotreba postupne klesne.

Neskôr som na test dostal podstatne menej výkonný model SEAT ATECA STYLE 1.0 TSi, ktorý bol poháňaný benzínovým trojvalcom s výkonom 115k a vybavený 6. stupňovou manuálnou prevodovkou.

Pozrite siNový Leon s modernými technológiami prichádza na Slovensko

Už samotné parametre naznačujú, že auto nebude disponovať až takou veľkou dynamikou, ako naftová verzia. Na moje prekvapenie však v prípade obsadenia jednou, alebo maximálne dvoma osobami ponúkol aj najmenej výkonný model dostatočnú dynamiku.

Samozrejme nie je to auto určené pre vodiča, ktorý potrebuje zrýchľovať za každú cenu, ale pre defenzívneho vodiča, ktorý sa presúva každý deň do práce a cez víkend potrebuje prebehnúť po poľnej ceste k rybníku, alebo len túži po vyššom posede môže byť ATECA 1.0 TSi ako stvorená.

Keďže mi to nedalo, jeden víkend som naložil rodinu (štyria dospelí, jedno dieťa) a nejaký ten náklad a vybral som sa na menší výlet. Trasa o dĺžke 150 km obsahovala aj menšie prevýšenia, takže som si mohol tento motor vyskúšať aj pri zaťaženom vozidle.

Pozrite siSEAT Leon ST XCELLENCE – skutočne excelentné auto

Ako som predpokladal dynamika auta výrazne poklesla, ale nebolo to nič tragické. V podstate som musel len viac podraďovať a vytáčať motor. Brzdou premávky by som sa však nenazval ani v tomto prípade, ale úprimne na pravidelné zaťaženie podobnou formou toto auto nie je stavané.

Navyše si v prípade tohto modelu užijete kultivovanejší motor, ktorý takmer nepočuť a prekvapivo lepšiu spotrebu. Pri v podstate rovnakom štýle jazdy a rovnakých trasách mi na záver testu ukazoval palubný počítač hodnotu 5,7 l/100 km, čo je veľmi dobrá hodnota.

Ak teda nepotrebujete nutne predbiehať, či pravidelne chodiť s autom naloženým piatimi ľudmi, alebo veľkým nákladom, tak určite tento model zvážte. Minimálne si ho vyskúšajte a budete milo prekvapení.

Priestranný interiér poskytne štvorčlennej posátke dostatok miesta.

Keďže prvý model bol v najvyššej výbave XCELLENCE, samozrejme v jeho prípade nemohli chýbať drobnosti, ktoré vašu jazdu ešte spríjemnia.

Jednou z nich je napríklad vysvietenie loga ATECA na cestu v prípade ak v noci idete odomknúť auto. Elegantná  drobnosť, ktorá poteší.

Takto pekne sa vám ATECA pozdraví, keď do nej nastupujete večer.

Okrem toho nechýba ambientné osvetlenie interiéru, ktoré si môžete nastaviť podľa svojich potrieb. Škoda však, že SEAT toto osvetlenie neimplementuje aj do zadných dverí. Farbu svetla tak meníte len pre vodiča a spolujazdca.

Ambientným osvetlením bola vybavená dokonca aj „lacnejšia“ ATECA. Je totiž súčasťou paketu TECHNIK, ktorý si môžete s novým vozidlom výhodne zakúpiť.

Keďže testovaný model bol v najvyššej výbave Xcellence, nie je žiadnym prekvapením, že bol vybavený aj poriadnou dávkou technológií a asistenčných systémov. Už pri štarte na mňa blikalo tlačidlo pre štart imitujúce tlkot srdca.

Verziu STYLE som musel odomykať kľúčom a rovnaký kľúč použiť aj pre štartovanie. Osobne mi to až tak neprekážalo, ale pre pohodlie je určite príjemnejšie vybaviť svoj SEAT ATECA bezkľúčovým otváraním a štartovaním.

SEAT ATECA XCELLENCE bol vybavený aj poslednou generáciou 360° cúvacej kamery. Tá poskytuje nielen obraz z vtáčej perspektívy, ale dokonca aj možnosť posúvania sa v zobrazení.

Svoje auto si tak môžete pozrieť zľava, sprava a akokoľvek otočiť, aby ste si boli istí, že sa počas parkovania, alebo manévrovania v teréne nemôže nič stať. Kamerový systém sa skutočne vydaril.

Najväčšie potešenie som však mal z úplne triviálnej technológie, ktorú by ste zbytočne hľadali v autách aj trojnásobne drahších. Nie, nemám na mysli efektné logo ATECA, ktoré sa rozsvieti v momente, keď do auta idete nastúpiť v noci.

360° kamera v SEAT-e ATECA disponuje aj 3D modelom, ktorý môžete otáčať.

Skôr som myslel ostrekovač zadnej kamery. Že toto doposiaľ nikomu nenapadlo. Je to geniálne riešenie, vďaka ktorému budete cez hlavnú kameru vidieť vždy. Okrem tej cúvacej má totiž ATECA ešte tri ďalšie, takže nechýba ani 360° zobrazenie okolia. SEAT ho dotiahol k dokonalosti pomocou 3D modelu okolia auta.

Výborný je aj multimediálny systém ovládaný prostredníctvom 8“ displeja. V prípade verzie XCELLENCE ponúkne okrem Android Auto, MirrorLink, alebo Apple CarPlay aj plnohodnotnú navigáciu.

Samotný multimediálny systém je natoľko prepracovaný a ponúkne jednoduché ovládanie, že som po dlhej dobe nemal potrebu využívať Apple CarPlay, ale radšej som mal smartfón pripojený pomocou Bluetooth.

Ovládanie telefonických hovorov, vyhľadávanie kontaktov a zadávanie adresy je skutočne veľmi rýchle a od koncernu by sa iné automobilky mohli v tomto smere veľa učiť.

Samotný systém však ponúkal aj bohaté možnosti zobrazenia informácií určených najmä pre jazdu v teréne. Nechýbal tu tak náklon, či otočenie kolies, alebo rôzne informácie o výkone, preťažení a podobne.

Ak máte smartfón s bezdrôtovým nabíjaním, môžete si dokonca priestor na odkladanie smartfónu vybaviť práve možnosťou bezdrôtového nabíjania.

Multimediálny systém v prípade SEAT ATECA vo výbave STYLE síce nedisponoval navigáciou, ale keďže nechýba rovnako podpora pre Android Auto a Apple CarPlay, môžete veľmi jednoducho využívať priamo navigáciu vo vašom smartfóne.

Pochvalu si SEAT zaslúži aj za zachovávanie hardvérových tlačidiel v dobe, keď množstvo automobiliek silou mocou preferuje dotykové ovládanie všade, kde to je len trochu možné.

Čo sa asistenčných systémov týka, svoj SEAT ATECA môžete mať vybavený skutočne prvotriedne. Základom je SEAT Drive Profile, ktorý umožňuje pomocou jediného voliča meniť nastavenia vozidla pre rôzne povrchy.

Okrem toho nechýba asi najlepší adaptívny tempomat v tejto triede. Nielenže si pamätá nastavenie svojho stavu zapnutia, ale dokonca si zapamätá aj nastavenie vzdialenosti od vozidla pred vami.

Neskutočne pohodlné je aj ovládanie rýchlosti, kedy priamo pákou tempomatu nastavujete rýchlosť v desiatkach. Pred obcou tak rýchlo nastavíte 50 km/h a vozidlo aktívne zabrzdí. Je to skutočne návykové.

Okrem toho môžete mať ATECU vybavenú aj sledovaním mŕtveho uhla, alebo aktívnym systémom pre sledovanie jazdných pruhov. Ten dokáže drobnými pohybmi volantu udržať vozidlo v jazdnom pruhu.

Ak vám ani to nebude stačiť nájdete v SEATE ATECA aj monitorovanie okolia pri cúvaní, automatické diaľkové svetlá a množstvo iného. Skutočne sa jedna o veľmi dobre vybavené vozidlo po stránke asistenčných systémov.

Možno si poviete, že to je síce fajn, ale všetky asistenčné prvky stoja strašné peniaze. Áno, sú súčasťou príplatkovej výbavy, ale v prípade testovaného SEATU ATECA STYLE som si mohol pri cene užívať také drobnosti, ako je napríklad adaptívny tempomat, automatické svetlá, alebo systém front assist, ktorý zabráni prípadnej kolízii.

Navyše ATECA je od základu vybavená elektronickou parkovacou brzdou, ktorá disponuje jedným z najlepších systémov Hill holder. Pri rozbiehaní v kopci vás ATECA podrží a tiež pri státí na križovatke nemusíte zbytočne dlho držať nohu na brzde.

Systém totiž automaticky zabrzdí vozidlo, keď zastenete a vy môžete dať nohu dole z brzdy. Nebudete tak zbytočne brzdovými svetlami osvetľovať vodiča stojaceho za vami.

Musím uznať, že ATECA sa jednoducho vydarila po všetkých smeroch. Je to kompaktné dobre vyzerajúce auto, ktoré ponúkne nielen moderné motory, ale aj poriadnu dávku technológií. Ak ste vodič, ktorý chodí v aute najčastejšie sám a nepotrebujete sa predbiehať na každej križovatke, určite zvážte aj SEAT ATECA Ecomotive.

Nie je to trhač asfaltu, ale ponúkne kultivovaný motor a hlavne v prípade menšieho obsadenia prijateľnú spotrebu. Navyše už v prípade výbavy STYLE máte k dispozícii množstvo prvkov výbavy, ktoré budete milovať. Ja by som si však napriek dobrej svietivosti halogénových svetiel priplatil za Full LED predné svetlá. Svietia a hlavne vyzerajú oveľa lepšie.

Komentáre k článku