Sackboy: A Big Adventure – ideálna behačka na jarné prázdniny

ZDROJ | PlayStation

V nedávnej ponuke Sony sa objavila nečakaná hra Sackboy: A Big Adventure. Jeden z maskotov značky sa objavoval v hrách LittleBigPlanet, kde Sony tlačilo koncept hrania i vytvárania vlastných levelov či svetov.

Naše hodnotenie

80%
0 100

Výhody

  • veľa nápadov a rozmanitých svetov
  • desiatky levelov s dobrými mechanizmami
  • kopa predmetov na zber i nepriateľov a pascí
  • kvalitné ovládanie na PS4 (a dupľom na PS5)
  • grafika a hudba vás vtiahnu do hry
  • využitie funkcií DualSense i PS5 výkonu
  • mnohé výzvy a co-op levely pre dvoch až štyroch

Nevýhody

  • príbeh skôr do počtu
  • niektoré hudobné levely sú slabšie

Jednou vetou

Celkom nápaditá behačka s dobrým hrdinom a desiatkami zábavných levelov.

Sympatický hrdina, ktorý vyzerá sčasti ako látková bábka so širokým úsmevom má ešte väčší potenciál a Sony ho začína využívať. A preto si ho požičalo do klasického žánru, ktorý najlepšie ide Nintendu: behačke ako remeň s veľkými svetmi, bohatými levelmi a solídnymi výzvami.

Sackboy dostal aj sprievodný príbeh, kde hneď v prvých minútach príde do pokojného kráľovstva Craftverse zlovestný Vex, ktorý chce všetkých ukradnúť a rozvrátiť kráľovstvo naruby. Do veľkej miery sa mu to podarí a Sackboy sa počas jeho nájazdu šikovne schová, aby sa mohol vydať na púť naprieč krajinami a zachránil čo sa dá.

Vex má rôznych poskokov, takže vás čakajú rôzne druhy nebezpečenstva i malých bossov. Ale ruku na srdce – jeden veľký bubák ešte nezabudnuteľného bossa nerobí, takže hoci pôsobí a reve zlovestne, je to skôr doslova nutné zlo: aby ste mali proti komu bojovať a vaše behanie i skákanie malo zmysel.

ZDROJ | PlayStation

Nápady na každom kroku a fantázia autorov

To samotné svety sú plne dobrých nápadov a hra od začiatku ukazuje ako bude fungovať. Svetová mapa je rozdelená na viaceré kráľovstvá, pričom medzi nimi sú isté bariéry. Na ich odstránenie potrebujete zozbierať istý počet modrých orbov, aby sa vám otvorila brána ďalej.

Na mape sú jednotlivé levely, pri ktorých vidíte koľko orbov obsahuje – jeden, tri či päť. Vaša úlohou je zohnať všetky alebo aspoň čo najviac z nich, aby sa vám postup do ďalších svetov otvoril. V praxi to vyzerá asi tak, že z prvého kráľovstva som ich mal 38, ale na ďalší posun by stačilo už dvadsať. Na svetovej mape vidíte aj rôzne obchody, kde si môžete kupovať kostýmy alebo aj kocku, ktorá ponúka vstup do časových výziev a nechýbajú ani co-op levely či tajné svety.

Desiatky levelov v hre prezentujú bujnú fantáziu autorov. V prvom rade má svet osobitý štýl: peknej grafike nejde ani tak o megadetaily ako atmosféru sveta zloženého z rôznych prvkov. Ručné animácie, v pozadí rôzne papierové domy a skladačky, niektoré levely pripomenú detskú izbu či hračky, iné zase záhradu, dostanete sa aj na vláčik, naháňačku s yetim, ľstivé kraby, morský svet, džungľu či iné vychytávky.

Je to ideálny svet pre deti, lebo sa v ňom neustále niečo deje: v niektorých leveloch sa môžete aj vy dospelí zastaviť a obdivovať čo sa kde hýbe, ako všetko funguje a kde sú rôzne pasáže (nehovoriac o skrytých miestnostiach). Veľkú rolu hrá aj hudba, ktorá pre každý level používa skladbu, kde sa snaží ísť do rytmu alebo má tematickú atmosféru.

Každý level sa navyše snaží priniesť aj rozličné mechanizmy. Väčšinou postupujete smerom vpred, ale neraz sa hra prepne aj do módu, kde idete zľava doprava, musíte sa vrátiť alebo sa vám striedajú uhly kamery. Vrchol čaká v leveli s vláčikom, kde najprv musíte naskočiť na lanovku, ktorou sa spustíte na samotný vlak, zatiaľ čo kamera sa toči s vami okolo vysokej veže.

Sú tu aj rôzne klasiky ako šmykľavé alebo otáčajúce sa plošiny, kde nie je problém spadnúť. Alebo úzke pasáže, kde sú zoradené rôzne prekážky a máte cez ne prefičať (akurát hrozí, že spadnete dole a stratíte život). Vrcholom sú morské levely, kde plošiny tvoria dokonca rôzne rybičky a tie sa bleskovo presúvajú medzi viacerými pozíciami. Ak na ne skočíte v správny čas, ste v pohode. Ale ak nevystihnete správny moment, spadnete do priepasti. Aaaaaa, opäť strata života.

Level začínate so štyrmi životmi a nie je problém o ne prísť. Spadnúť niekam sa dá ľahko a navyše sú na vás číhajú nepriatelia v mnohých častiach. Niektorým stačí skočiť po hlave alebo šupnúť ranu, ale iní sú odolnejší a nezdolajú ich ani dve. Najmä niektorí sú nebezpeční tak, že spredu sa s nimi nedá bojovať, takže musíte ísť na nich zozadu. Neraz nájdete aj takého, ktorého ťaháte za chvost a potom pustíte, dostane ranu a je K.O.

Nedá sa povedať, že Sackboy obsahuje veľa boja či akčných sekvencií, skôr všetko prispieva k jeho dynamike a aj dobrej nálade. Raz sa snažíte balansovať na plošine, inokedy máte časovú úlohu, potom pár oponentov a zrazu ste v inej časti, chcete dokonca hádzať orechy do kvetináča, aby vám vyrástlo čosi cenné a urodili sa predmety.

Zber začína: životy, predmety a modré gule

Predmetov zbierate v každom leveli veľa a sú rozličného charakteru. Zbierate body a podľa získaného počtu na konci vás čaká trofej: ideálne zlatá, prípadne strieborná, bronzová. Na každú je stanovená iná úroveň bodov. Ak stratíte život, odráta sa vám aj časť bodov, čo je frustrujúce, lebo ak stratíte životov viac, na zlatú trofej sa nedá pomýšľať. V leveli zbierate guľôčky práve kvôli bodom, existujú pasáže, kde treba získať všetky a bude bonus.

Ideálna cesta na zber bodov je získať fialový artefakt, vďaka ktorému sa zdvojnásobí počet bodov, ale iba na istý čas. Bonitné sú aj rôzne bonusy: jednak máte ochranu pred nepriateľmi a pri dotyku neprídete hneď o život a aj sú slušne cenené. Na konci levelu sa pri hodnotení posúdi aj či ste zobrali všetky predmety alebo určitú časť.

Kľúčové sú spomínané modré orby. No či sú v leveli tri alebo päť, niekedy je náročné získať všetky na prvý pokus. Občas vám ich autori hodia na viditeľnú úroveň, inokedy šikovne schovajú za roh, na skoro neviditeľné plošiny alebo vás inšpirujú chodiť naspäť. Musíte mať oči na stopkách a sledovať každú skulinu v leveli. Nedá sa náhodou rozbiť nejaká škatuľa?

Alebo skočiť niekam do prázdna, kde presvitá plošina? A počas jazdy na vlaku sa tiež treba pozerať a neraz vyskočiť v správnej chvíli, uchmatnúť orb a vrátiť späť. Vrcholom sú také orby, ktoré sú zložené z piatich častí a musíte si ich zložiť, až vtedy sa vám orb zaráta.

Jeden level má celkom príjemnú náplň, kde sa snažíte pracovať s milými potvorkami, ktoré musíte nahnať do istej ohrady so stanoveným počtom. Ak sa vám podarí zohnať piatich, získate modrý orb a otvorí sa vám cesta ďalej. Akurát sú rozmiestnené v rôznych častiach a musíte ich splašiť. Napríklad niektoré sú za škatuľami a tie treba rozbiť. Iné sú schované v tuneli a treba ich z neho vyhnať.

Vrcholom je celá pasáž, kde ich musíte uložiť aj na plošinu, ktorá sa ako výťah spustí nadol alebo skáču po žltých smajlíkoch na vyššiu úroveň, kde je cieľ. Táto úroveň má minimum klasickej akcie a pôsobí celkom sviežo, lebo má odlišnú náplň.

Ale celý Sackboy sa snaží byť variabilný a pestrý. Niektoré levely obsahujú tajné pasáže, kde čakajú náplne ako hádzanie štipľavých papričiek do papule – aby ste mohli získať od strážcu modrý orb. Alebo obkresľujete pasáže na digitálnej ploche v čase. Prípadne sa vrhnete do časových levelov, ktoré slúžia ako pretek: skáčete cez prekážky a nestabilné plošiny, v cieli sa hodnotí čas podľa troch úrovní.

Za prvú dostanete jeden orb, za druhú už dva a najkratší čas vás odmení všetkými tromi. Inokedy časové výzvy obsahujú iný zvrat: po leveli sa povaľujú aj ikony hodiniek a keď ich zoberiete, odrátajú sa vám dve či päť sekúnd. Upaľujete vpred, čas vám plynie, ale ak zbierate aj hodinky, môžete si z limitu odčítať sekundy a prídete do cieľa v dobrom limite.

Na PlayStation 5 viac zvukov a muziky

Sackboy vyšiel paralelne na PlayStation 5 i PlayStation 4. Na PS5 sa dočkáte prirodzene lepšej grafike, beží v 4K a viaceré levely sa v nej krásne vynímajú. Hra totiž hýri pestrými farbami, dynamické časti a kopa elementov je využitá pre dobrú atmosféru. I detaily na rozličných oblekoch, ktoré zbierate – či ste oblečení ako Elvis Presley alebo himalájskom úbore.

Lepšie však vyjde na PS5 zvuk – ak si porovnáte PS4 a PS5 verziu, DualSense ovládač sa častejšie hlási rôznymi zvukmi a hra je takto oveľa živšia. Keď zbierate rôzne bonusy, ozýva sa reproduktor pomerne často. Napríklad chrupne alebo zacengá, keď idete okolo ZomZom obchodu, kde si kupujete kostýmy. Ale DualSense hlási aj švihy v útokoch alebo zareve, keď stratíte život.

Dokonca to platí ak hráte aj PS4 verziu na PS5 – vtedy máte časť zvukov zapnutú. Ale PS5 verzia na PS5 využíva možnosti naplno a lepšie vás vtiahne do hry. A platí to aj pre haptickú odozvu, na DualSense sa celkovo lepšie hrá a ovládač vhodne padne do ruky.

ZDROJ | PlayStation

Kúpiť či odolať?

V neposlednom rade má Sackboy výbornú devízu – môžu hrať 1 až 4 hráči naraz, takže ak máte doma dve ratolesti, zabavia sa aj spoločne. Dokonca neskoršie aktualizácie po vydaní pridali do hry aj špeciálne levely, ktoré sa dajú hrať aspoň v dvojici. V tomto smere Sony potvrdilo svoju ambíciu dodávať na PlayStation aj rodinnú zábavu – a v prípade Sackboy má azda potenciál tvoriť sériu behačiek s bohatými nápadmi, dobrými levelmi a výzvami pre malých i veľkých hráčov.

Distribútor: Sony
Cena: 60-70 EUR

Komentáre k článku