RPG inak: Scarlet Nexus má psionických bojovníkov, Disgaea 6 uletený humor

Zdroj | NIS America
Michal Korec
Zdroj | NIS America
Zdroj | NIS America
50 %

Jeden z najpopulárnejších žánrov, aj slovenských hráčov priniesol na začiatku leta viacerých úplne odlišných zástupcov. Nechýba im chytľavá hrateľnosť, kvalitné súboje, niekde humor, inde dráma. Ktoré sú spracované lepšie a kde sa môžete občas vytrápiť?

Zdroj | Namco Bandai

Scarlet Nexus (PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One, PC)

Najnovšia akčná RPG z dielne Namco Bandai je úplne originálny projekt. Málokedy sa vidí hra, ktorá príde len tak bez predlohy (ak uvidíte rovnomenný seriál, začal sa vysielať až po jej vydaní). Na druhej strane prináša unikátnu možnosť spoznávať všetko nanovo.

Máte tu futuristický svet, ktorý vyzerá tak, že spoločnosť prepája mysle ľudí, na križovatkách miest nie sú tabule, ale všetko je zdigitalizované (vrátane pruhov na chodníku) a navyše hrdinovia sa prepájajú káblami na tréningu. Lenže toto je svet po istej katastrofe – dosiahli sme síce technologický pokrok, ale zároveň na nás útočia zvláštne bytosti, ktoré chcú požierať mozgy ľudí (že by kvôli tým prepojeniam alebo inému dôvodu?). Preto vzniká špeciálna jednotka OSF, kam sa hlásia obaja hrdinovia.

Na začiatku si môžete vybrať protagonistu – budete to chlapec Yuito alebo dievčina Kasane? Dej sa rozvetví podľa výberu a budete pátrať po dôvodoch i prepojeniach za každého zvlášť, hoci v istých bodoch sa dej určite pretína. Yuito vstúpil do OSF na oblátku za záchranu života v minulosti, Kasane tu bojuje so sestrou, ale niečo vám naznačuje, že obaja sú istým spôsobom prepojení, hoci ich prvotné interakcie sú skôr chladné.

(Yuito by sa aj chcel zoznámiť, ale Kasane nedáva veľmi šancu). Zaujímavé flashbacky a prvotné náznaky tlmí neskorší vývoj deja, ktorý je pritiahnutý občas za vlasy. Je to futuristická sci-fi, ale niektoré riešenia nie sú dobré, skôr zamotané, bizarné a tucet postáv komplikuje dianie aj keď by nemusel.

Zdroj | Namco Bandai

Dej je pritom dôležitý, lebo samotný svet sa tiež po čase zunuje. Centrálne mesto je krásne, ale navštevované ruiny sa dlhé hodiny nemenia – idete síce do inej lokality, ale je pustá, raz stavenisko, inokedy opustená štvrť – aj to je daň za nevľúdny svet budúcnosti. Život je iba v chránených metropolách, inde vyčíňa rasa Others.

Chodenie po svete našťastie výrazne obohatí súbojový systém. Dvojité možnosti ponúkne už výber postavy: Yuito je lepší na boj nablízko vďaka mečom, Kasane má radšej zásahy na diaľku. Hra vás v prvej hodine učí skákať, blokovať údery, vyraziť do protiútoku, spájať ich či nasadiť ťažšie varianty. Ale zvrat nastane, keď sa pustíte do objavovania extra schopností.

Yuito a Kasane dostali psychokinetické, môžu hýbať predmetmi a to je celkom zábavný element, keď do nepriateľa tresnete smetiakom alebo rozoberiete tyče zo stavby alebo im padne na hlavy stavebná guľa. Cez R2 a L2 tlačidlá ovládate lepšie ťahy a súboje s bossmi si extra ťahy pýtajú. Nedajú sa používať donekonečna (na to slúži časovač), ale nápad je to výborný.

Zdroj | Namco Bandai

A ďalšie schopnosti vám dajú parťáci v skupine. Podľa toho, koho vyfasujete na misiu, sa vám objavia ďalšie možnosti iných postáv. Veľmi obľúbená je neviditeľnosť, kedy máte navrch a lepšie sa hýbete po bojisku. Je tu však aj sklerokinéza či jasnovidectvo, kedy vidíte vopred skrytých nepriateľov, tajné miesta či údery vopred. Alebo klasika pyrokinéza, ktorá vám umožní manipulovať s ohňom. Vlastnosti sú pekne zoradené v pravom spodnom rohu, majú odlišné farby a interface sa celkovo snaží pomáhať, i keď nie je jednoduchý. Umenie je miešať dostupné možnosti a neskôr aj využívať rôzne supersilné módy ako Brain Drive alebo extrémny Brain Field (ale pozor, tu už je riziko dlhého používania smerujúce k vášmu poškodeniu).

Vývoj postavy sa rieši na tzv. mozgovej mape, kde si vyberáte vlastnosti, do ktorých investovať získané body: sila, vitalita, nové údery či kombá, nie je toho málo a všetko je rozložené do kategórií. V hre plníte príbehové i vedľajšie misie – osobne vnímam hlavné ako celkom vydarené, ale vedľajšie sú väčšinou otrocké záťahy na pár skúseností či predmetov. To oveľa lepšie vyznievajú tzv. Bond epizódy, kde hrdina/hrdinka utužuje vzťahy s ďalšími postavami – za odmenu potom môžete mať v spoločnom boji určité výhody, čo sa rozhodne hodí. Medzi misiami chodíte do bezpečného úkrytu, kde si môžete vydýchnuť medzi záťahmi – aj to má svoje čaro.

Zdroj | Namco Bandai

Recenzovaná PS5 verzia má prekvapivo malú veľkosť (15GB) a grafika je celkom podarená. Akurát namiesto poctivých animácií vás čakajú stránky príbehu a statické dialógy ako z komiksu. Je to efektné, štýlové, a uberá to na celkovom dojme z hry. Hudobná stránka je však solídna (mieša akčnú hudbu a jazz) a DualSense ovládač neustále znie, vibruje a máte z neho lepší pocit.

Prečo kúpiť?

Lákavý námet, spočiatku zaujímavý svet, kvalitný súbojový systém a rozmanité vlastnosti, dve hlavné postavy

Prečo nie?

Slabá variabilita prostredí, vedľajšie misie neohúria, po čase slabnúci príbeh

Distribútor: Namco Bandai
Cena: 70 EUR

Zdroj | NIS America

Disgaea 6 (Switch)

Séria Disgaea sa vyznačuje viacerými netradičnými vlastnosťami. Na jednej strane rešpektuje pravidlá žánru: pod palcom máte hrdinu, tvoríte si partiu, chodíte s ňou do boja a objavujete svet i dejovú líniu. Ale takmer každý atribút sa snaží aj šiesty diel série obrátiť naruby a priniesť doň vlastnú mieru originality.

Svedčí o tom samotný hrdina. Zed je zombie, mŕtvy od prvých minút deja. Dialóg vedie so svojím kamošom, tiež mŕtvym psom (volá sa ironicky Cerberus, ale je to drobec a má jednu hlavu) a zrazu si povedal, že ide za Bohom ničenia a dá mu na držku. Poľahky premôže jeho ochranku zloženú z tuhých bojovníkov (táto časť hry slúži ako tutoriál) a dostane sa k nemu, kde prebehne náročný dialóg. Strih!

A zrazu príde prvá kapitola, kde sa ocitnete na svojej základni a začínate úplne od začiatku. Váš hrdina je stále Zed, zombie na prvom leveli, dostanete troch pomocníkov (a neskôr aj ďalších) a môžete sa pustiť na púte do sveta. Scenár je postavený na hlavu a neustále si vypomáha humorom: aj keď Zed zomiera, dopraje si ďalšiu reinkarnáciu a hráte zaň znova. Dialógy krásne ukazujú aroganciu niektorých postáv a pri iných netušíte, či si tvorcovia robia srandu alebo to myslia vážne, napríklad proti Bohovi ničenia bojujete takmer v každej kapitole. Zed to skúša stále a stále, ale vždy použije vlastnosť „Super reinkarnácie“ a trošku silnejší pokračuje v misii.

Zdroj | NIS America

Disgaea v tomto smere akoby parodovala mnohé japonské hry, kde sa často stretávate so svojím nemesis a nie každé finále môže byť skutočne posledným bojom. Je to hra s hráčmi, pravidlami žánru a finesami, ktorú však autori ladne zvládajú. Úmyselná uletenosť sa prejavuje na všadeprítomnom humore, drobných gagoch, ale aj riešení situácií. Vďaka tomu netušíte, kam vás hra vedie a je často nevyspytateľná v deji, čo je rozhodne plus.

Je tu kopa postáv, ktoré si môžete vytvárať podľa vlastného gusta. Prídete k debatnému stolu a tu sa vytvárajú postavy, ktorým vyberáte povolanie (bojovník, klerik, mág…) a aj meno. Môže byť tradičné, ale aj uletené ako „Nič neberie vážne“. Hra vám priamo ponúka mená alebo si vypíšete svoje. Postávam dávate vlastnosti, ale čo je ešte lepšie, na základní si môžete odskočiť do tzv. Cheat Shopu, kde si nastavíte, ako vám majú pribúdať skúsenosti, peniaze či iné odmeny.

Mimochodom, na základní je toho oveľa viac – okrem verbovania hrdinov a Cheat Shopu je tu aj nemocnica, no neslúži na liečenie (to je už automatické), ale na zbieranie odmien. Za to určite sa zastavte u šmelinára, kde sa vylepšujú vlastnosti za Karmu. Tú získavate priebežne, rovnako aj manu a peniaze, takže všetko má vlastné postupy. Ak si chcete vylepšiť povolanie či zbrane, pôjdete do baru. Skrátka základňa má svoje pravidlá, síce bláznivé, ale vnútri stále funkčné. Odtiaľ potom vyrážate na jednotlivé misie, ktoré si beriete pri hlavnej tabuli: ukážu sa vám jednotlivé svety a v nich otvorené záťahy.

Zdroj | NIS America

Dobrá partia sa potom zíde v boji. Tu vás čakajú mechanizmy strategickej RPG – postavičky sa hýbu po mape bojiska. Vždy sa môžete hýbať o pár políčok, potom môžete voliť útok. Hra priamo nabáda, aby ste spájali postavy, stáli vedľa seba, získavali bonusy počas útočenia alebo mágie – a mali navrch. Sú tu kombá, kedy sa do boja môžu postupne zapojiť aj viacerí. Nechýba možnosť protiútokov a aj proti-proti-útokov – ak vás niekto zasiahne, vy mu to vrátite a on zase vám. Aj to je spôsob humoru a ohýbania pravidiel hry – základ rovnaký, ale detaily sa výrazne odlišujú. Samozrejme, hra rešpektuje súboje na ťahy, striedanie vás a súpera či levely.

Nasadzuje aj ďalšie známe prvky ako napríklad Geobloky. To sú plochy na bojisku odlíšené farbou, pričom tie môžu poskytovať určité vlastnosti (ale nemusia). Napríklad, že útočník na modrej ploche má o 50% väčšiu silu. Alebo že na zelenej ploche získate o 50% viac skúseností (to sa celkom oplatí). Taktika na bojisku spočíva aj v tom, že môžete farby meniť alebo sa bonusov úplne vzdať. Dokonca môžete prehadzovať aj spínače na iné časti podľa potreby. Sami si počas boja môžete uľahčiť situáciu alebo výhody nepriateľom brať. Novinkou tejto hry je, že časť súbojov sa môžete odohrať automaticky, čo najmä v neskoršej fáze pri opakovaní môže aj celkom pomôcť tempu. Po boji sa budú hodnotiť vaše činy – čím lepšia akcia, tým viac bodov. A získavate aj nové levely, pričom už od prvých súbojov raketovo rastie vaša úroveň aj o desiatky úrovní.

Disgaea 6 je totiž potvrdením pravidla série, že číslami sa nešetrí a pritom je hra celkom vyvážená. Môžete si postavy zvýšiť až 99 999 999.level a mlátiť údery až na úrovni 10 biliard (áno, to je 10 a 15 núl). V hre sa dajú stráviť navyše stovky hodín, lebo okrem príbehových misií má každý predmet skrytý vlastný svet, kde môžete putovať a bojovať. Za to sa potom zvyšujú tiež levely a získavajú odmeny.

Zdroj | NIS America

Väčšina hry je o taktických bojoch. Ak máte chuť dlho premýšľať, zvažovať možnosti postáv a koho postaviť proti všakovakým nepriateľom na rôznych mapách, ste tu správne. Nie je to hra s úžasným tempom, ale presne pre hráčov, ktorí už hrali desiatky RPG môže imponovať najlepšie, lebo rieši veľa situácií s humorom, resp. až parodickým prístupom.

Prečo kúpiť?

Veľa obsahu, stovky hodín a predmetov, rozličné povolania, strategické boje, veľa humorných situácií

Prečo nie?