RECENZIA – technika v novej generácii Hyundai Santa Fe

Mám rád pekné autá. Mám rád kvalitné autá. Mám rád dobrú techniku na palube. Mám rád, keď auto prekoná moje očakávania a po týždňovom teste ho nechcem dať z rúk…hmm, ale nemám rád, keď musím vrátiť auto, ktoré si obľúbim. A nové Santa Fe by som najradšej nikdy nevrátil. Prečo?

Hyundai už v predchádzajúcej generácii Santa Fe ukázal, že vie vyrobiť zaujímavé SUV. S novou generáciou však kórejský výrobca určite nahneval mnohých konkurentov. Nové Santa Fe je, súdiac i podľa mimoriadne pozitívnych reakcií okolia, jednoducho krásne SUV, na ktoré môže byť automobilka hrdá. A vlastne aj je a neskrýva to. Ako je to vôbec možné, že tí Kórejci, nielen pri automobiloch, tak výrazne rastú, inovujú a tradiční výrobcovia za nimi často nestíhajú, alebo dokonca za nimi už aj zaostávajú? Keďže som pred dvoma rokmi navštívil Južnú Kóreu, čiastočne to chápem, jednoducho sú to mimoriadne ctižiadostiví a pracovití ľudia, ktorí sa pred ničím nezastavia. Skôr ako sa pustím do recenzie nového Santa Fe, priznám sa vám, že sám som sa pred rokom a pol stal majiteľom auta kórejskej značky. S i40 kombi som mimoriadne spokojný, napriek tomu sa budem snažiť byť v recenzii objektívny.

Hyundai Santa Fe

Nové Santa Fe sa na pôvodnú generáciu snáď v ničom nepodobá, má úplne nový dizajn karosérie aj interiéru. Pôsobí moderne, dynamicky a zároveň mohutne. Narozdiel od väčšiny aktuálnych modelov Hyundai, ktoré sa držia dizajnovej línie Fluidic Sculpture, je Santa Fe navrhnuté v dizajne nazvanom Storm Edge. Hrany sú ostrejšie a prednej časti dominuje mohutná maska s výraznými chrómovými horizontálnymi lamelami. Kiežby sa časom dostala aj do ostatných modelov Hyundai. Neprehliadnuteľné je aj denné LED svietenie, ktoré sa stalo súčasťou hmloviek, podobne ako pri i30-ke. Celkovo sú proporcie päťmiestnej verzie testovaného SUV vyvážené, málokedy sa stáva, že je auto pohľadné z každého uhla. Dokonca mám pocit, že Santa Fe je jediný Hyundai, ktorý vám trocha pochvália aj najzarytejší odporcovia kórejských áut. Možno i preto, že veľké SUV sú v súčasnosti hitom.

Hyundai Santa Fe
Interiér je priestranný, dobre odhlučnený a ponúka pohodlné sedenie s výborným výhľadom

Interiér je priestranný, pri prvom sadnutí za volant však môžete mať pocit, že je prázdny. Neobklopí vás tak, ako napríklad i40-ka a pôsobí aj menej futuristicky. Pri SUV to je len výhodou, veľkú pochvalu si zaslúžia tvorcovia za tvarovanie stredovej konzoly, ktorá je lomená v časti vašich kolien. Aj silnejšie postavy sa tak budú cítiť v Santa Fe pohodlne. Keďže model i40 je v podstate až do oficiálneho príchodu novej limuzíny Genesis vlajkovou loďou výrobcu, nedá mi nespomenúť, že v Santa Fe vylepšili v porovnaní s i40 takmer všetky malé chybičky. Tak napríklad, spätné zrkadlá sa môžu automaticky sklápať po uzamknutí auta, tlačidlá na multifunkčnom volante sa pohodlnejšie ovládajú a pribudlo praktické tlačidlo MUTE pre multimediálny systém, hardvérové tlačidlá multimediálneho systému sú väčšie a lepšie ovládateľné – najmä kruhový ovládač hlasitosti, novinkou je ekvalizér v audio systéme, ktorý má o ďalšie tri reproduktory naviac (celkovo 10 vo verzii Premium) a citeľne lepší zvuk, volant má jemnejšiu kožu a napríklad panoramatickej streche pribudlo ďalšie tlačidlo, vďaka ktorému osobitne otvárate strešné okno a osobitne sťahujete slnečnú clonu. Áno, sú to maličkosti, ale veľmi príjemné.

Hyundai Santa Fe
Moderný prístrojový panel poteší aj farebným displejom uprostred s plne grafickým zobrazením údajov palubného počítača

Naopak v i40 som si zvykol na elektrické ovládanie dverí batožinového priestoru, ktoré si tu nekúpite ani za príplatok! Testovaný kúsok mal maximálnu výbavu Premium a s príplatkovou výbavou vyšiel na necelých 43-tisíc eur. Za túto cenu dostanete veľmi dobre vybavené veľké SUV vrátane ventilovaných predných sedadiel, koženého interiéru, panoramatickej strechy, navigačného systému s cúvacou kamerou, pohonu 4×4, automatickej prevodovky či 220 V zásuvky v batožinovom priestore.

Hyundai Santa Fe
Ovládanie tempomatu je pohodlné, škoda že chýba adaptívny tempomat. Všimnite si ovládania palubného počítača v spodnej časti volantu – nepraktické!

Hyundai Santa Fe
Naľavo od volantu nájdete tlačidlá pre ovládanie rôznych systémov vrátane asistenta pre zjazd z kopca

Multimediálny systém s navigáciou má 7-palcový displej a veľmi jemnú grafiku. Menu je prehľadné, avšak až príliš jednoduché. Pre niekoho to môže byť výhodou, ale ak si spomeniem na možnosti nastavení v systéme COLUMBUS novej Octavie, rozhodne by som uvítal viac možností. Naopak, v porovnaní s multimediálnym systémom napríklad v Honde CR-V je Santa Fe o generácie ďalej. Všetko je otázkou priorít, nenapadlo ma však nič zásadné, čo by vám prakticky chýbalo. Alebo neprežijete bez grafických náhľadov na album interpreta pri prehrávaní z CD či USB, alebo bez fotografie volajúceho pri prijímaní hovoru cez Bluetooth? Najviac mi prekážala len hlasová navigácia, ktorá sa aktivuje vždy po naštartovaní auta. Je to naozaj otravné, že musíte hlasovú navigáciu neustále po akomkoľvek zastavení znova a znova vypnúť, ak nemáte chuť ju počas navigovania počúvať.

Hyundai Santa Fe
Ovládanie multimediálneho systému je možné aj hardvérovými tlačidlami, kde oceníte najmä veľký kruhový ovládač hlasitosti

Čo si budete chváliť je prehľadnosť zobrazovaných údajov na prístrojovej doske, kde nechýba ani farebný displej palubného počítača. Všetky údaje sa efektne zobrazujú, škoda len, že údaj o aktuálnej spotrebe nie je číselný, ale grafický. Taktiež som zvyknutý z iných automobilov, že si na displeji palubného počítača môžete prehliadať zoznamy skladieb, rádií, telefónnych čísel alebo sa vám tu zobrazia informácie z navigácie. Toto Hyundai neumožňuje. Zásuvka na 220 V je síce praktická, ale jej umiestnenie v batožinovom priestore využijete skôr na chladničku pri ceste na dovolenku, ako pre nabíjanie notebooku či telefónu. Zo zadných sedadiel sa k nej jednoducho nedostanete.

Hyundai Santa Fe
Menu prekvapí jemnou grafikou, jednoduchosťou a dobrou ovládateľnosťou dotykom

Hyundai Santa Fe
Navigácia má je prehľadná a všetky potrebné funkcie vrátane možnosti výberu z troch trás

Hyundai Santa Fe
Cúvacia kamera vám pomôže pri parkovaní, nechýbajú ani navádzacie čiary

Hyundai Santa Fe
Aj údaje z klimatizácie si dokážete zobraziť na hlavnom displeji. Našťastie všetky funkcie ovládate hardvérovými tlačidlami

Hyundai Santa Fe
10 reproduktorov bude stačiť i náročnejším užívateľom. Nechýba ani funkčný ekvalizér

Veľmi spokojný som bol s motorizáciou, diesel 2,2 CRDi s výkonom 197 koní zabezpečí, že vaše Santa Fe bude naozaj svižným SUV. Pritom priemerná spotreba, aj napriek pohonu 4×4 nepresiahne hranicu 8 litrov na 100 km. Samozrejme je i táto hodnota vzdialená od údajov výrobcu, na výkonný motor a ťažké SUV je to však dobrá hodnota. Pocit z jazdy som mal veľmi dobrý, odhlučnenie interiéru je na SUV vynikajúce, radenie automatickej prevodovky až prekvapivo plynulé a výhľad z auta výborný.

Hyundai Santa Fe
Za automatickú prevodovku si síce priplatíte 1800 €, ale roznodne jej kúpu odporúčam

Počas týždňového testu som zistil, že mi v aute vlastne nič zásadné nechýba. A to aj napriek tomu, že milujem moderné technológie ako napríklad adaptívny tempomat či sledovanie mŕtveho uhla, ktoré do Santa Fe nedáte ani za príplatok. Jedine si môžete priplatiť za automatický parkovací systém či aktívny asistent pre vedenie auta v jazdných pruhoch. Som presvedčený, že s novým Santa Fe by ste vzbudili pozornosť nielen u susedov. Často kritizujem ceny áut. Hyundai už tiež neponúka lacné autá, veď za cenu Santa Fe si môžete kúpiť napríklad novú Hondu CR-V takmer v plnej výbave nehovoriac o Volve XC60 v nejakej výhodnej limitovanej edícii. Santa Fe však určite stojí za 40-tisíc eur (začína už od 31 990 €), okrem bohatej výbavy a kvalitného spracovania získate totiž aj 5-ročnú záruku bez obmedzenia kilometrov. Aktuálne dokonca aj financovanie na pätiny, havarijné poistenie, tankovaciu kartu či futbalový darček. No nekúp to :)

+ pohon 4×4, výkonný motor, kvalita spracovania, prehľadný multimediálny systém, bohatá výbava, záruka, kvalita zvuku audio systému, 220 V zásuvka, vyhrievaný volant

– vysoké príplatky za parkovací systém a systém pre vedenie v jazdných pruhoch, málo asistenčných systémov, neprepojenie palubného počítača s multimediálnym systémom a navigáciou, preddefinované výbavy – minimálna možnosť individualizácie

Hodnotenie: 4,5/5

Foto: TECHBOX

Komentáre k článku