RECENZIA BMW 316d – 3x trojka v redakcii

Kým ešte zúrila treskúca zima, do rúk sa mi dostal menší súrodenec môjho dopravníka s logom BMW. Okrem loga a retro rádia však boli obe BMW-čka úplne odlišné. Dôvodom sú hlavne najnovšie technológie, na vyskúšanie ktorých som sa tešil najviac.

 BMW 316d

Nové BMW 316d Touring s priškrteným 2-litrovým štvorvalcom, systémom Start/Stop a výkonom 116 konských síl mohlo okamžite vyraziť na cesty. Prvým cieľom bolo krásne mestečko Graz. Verte či nie, počas cesty som vyskúšal takmer všetky druhy počasia. Od extrémnej fujavice a neodhrnutých ciest v našom hlavnom meste, cez pomalú jazdu zapchatou diaľnicou v Rakúsku a dážď v nižších polohách až po nádherné počasie s plusovými teplotami pred Grazom. V každej situácii som mal však istotu presnej stopy a svižného zrýchľovania, hoci manuálnu prevodovku by som okamžite menil za pohodový automat (aj keď za príplatok 2 168 €). Testovaná verzia s M Šport balíkom a ďalšími doplnkami vyšla na takmer 46 000 €, čo nie je malá čiastka, no za kvalitu sa vraj platí.

 BMW 316d

Neskôr sa mi podarilo do rúk dostať rovnako dlhú verziu novej trojky, no bez piatych dverí – zaujímavý modrý sedan s takmer identickou výbavou, vrátane 2-litrového motora s výkonom 116 koní. Cesta však už bola náročnejšia. Prejsť zhruba 1 500 km z Bratislavy do Benátok a späť cez Chorvátsko, kde bol v pláne i hromadný nákup „Burekov“ a cesta po okreskách.

 BMW 316d

Počas dlhej cesty s krátkymi zastávkami som si vyskúšal všetky jazdné režimy, na otvorenom priestranstve na fotkách i drsný Sport+ režim, ktorý vypína elektronických pomocníkov, hoci nie všetkých. So slabým dieslovým motorom však veľa vody nenamútite, chcelo by to niečo ostrejšie, napríklad 2-liter 328i s výkonom 245 koní. Každopádne režimy ECO PRO a Comfort sú ako stvorené na dlhé diaľničné presuny, k dokonalosti a totálnemu pohodliu mi vo výbave chýbal už len adaptívny tempomat. Ten klasický síce vo výbave bol, no kvôli množstvu áut v Taliansku som ho už nepoužíval. 

 BMW 316d

Systém Start/Stop však už áno. Každá križovatka, na ktorej vyradíte rýchlosť a držíte stlačenú brzdu ušetrí čosi paliva. Otázne je, ako sa bude tváriť vznetový motor po treskúcich zimách. Našťastie sa dá Start/Stop vypnúť jednoduchým stlačením tlačidla pri tlačidle zapaľovania.

 BMW 316d

Do krásneho M-kového volantu sa zamiluje určite každý. Pod palcami máte pritom ovládanie autorádia, tempomatu a prípadne i telefónu pripojeného cez Bluetooth. V prípade modelu s automatickou prevodovkou aj motýliky na rýchle manuálne radenie.

 BMW 316d

Budíky sú takmer úplne bežné. Na niektorých fotkách môžete vidieť ako výrobca jednoducho vyriešil integrovaný informačný displej, ktorý zasahuje aj do otáčkomera. V jeho spodnej časti ukazuje pre BMW známu aktuálnu spotrebu paliva.

 BMW 316d

V režime ECO PRO sa ukazovateľ zmení na zobrazovanie optimálneho prevodového stupňa, rekuperáciu brzdenia, ktorá dobíja autobatériu a aktuálna spotreba je zobrazovaná v ideálnom modrom grafickom rozpätí. Po jeho prekročení ECO PRO upozorní na preradenie či pustenie plynového pedála pre čo najšetrnejšiu jazdu.

 BMW 316d

O tom, koľko ste toho ušetrili zas informuje modré oznámenie s ikonou benzínového stojana a vzdialenosť, ktorú ste ekonomickou jazdou ušetrili.

 BMW 316d

Režim ECO PRO na obrazovke zobrazuje priemernú spotrebu v krátkych alebo dlhých intervaloch, nechýbajú ani tipy na jej šetrenie

 BMW 316d

 

Okrem drobných doplnkov v interiéri a exteriéri za balík M Šport v hodnote 4 336 € získate aj 18-palcové M disky, športové sedadlá vpredu a výborný M Šport podvozok.

 

 BMW 316d

Najväčšiu pozornosť si u mňa získala nová generácia navigačného systému Professional (2 410 €) s jednoduchým ovládaním iDrive pri riadiacej páke. Na ovládanie sa dá zvyknúť extrémne rýchlo, stačí si zapamätať, ktoré tlačidlo s výrazným výstupom je na čo a nikdy nespustíte oči z cesty, minimálne periférny pohľad.

 BMW 316d

Všetky informácie sa zobrazujú na obrovskom 10,2” displeji s pomerom strán 21:9, ktorý si môžete rozdeliť na dve časti a ani počas navigovania tak neprídete o dôležité informácie o trase či vozidle.

 BMW 316d

Hoci je cena pomerne vysoká, systém Professional odporúčam každému, kto zvažuje lepšiu výbavu pre svoju novú „trojku“. Máloktorý integrovaný systém totiž zvláda ľavou-zadnou jednoduché ovládanie a fulltextové vyhľadávanie cieľa.

 BMW 316d

Okrem 3D pohľadu na mapu si môžete zvoliť aj detail cesty na druhej strane, pričom základné informácie máte vždy na očiach.

 BMW 316d

Nechýba ani navádzanie do jazdných pruhov…

 BMW 316d

Ktoré si môžete všimnúť aj na informačnom displeji v budíkoch.

BMW 316d  

Zaujímavé je napríklad aj dotykové vyvolanie uložených staníc pohybom prsta ponad tlačidlá 1-8 na autorádiu…

 BMW 316d

Ešte zaujímavejšie vyzerá zobrazenie aktuálneho výkonu motora a točivého momentu v prípade režimu Sport alebo Sport+ na veľkom displeji….

 BMW 316d

Cez systém iDrive a obrovský displej si môžete skontrolovať aj základné informácie o vozidle. Napríklad je možné skontrolovať tlak v pneumatikách, brzdových platničiek či hladiny oleja. Akú hodnotu však majú, to vám už systém nenapíše. Informácia o tom, že sú v poriadku vám musí stačiť.

 BMW 316d

Za prestrelenú však považujem cenu funkcií ako Bluetooth+USB (303 €) či DAB tuner (323 €). Pár káblikov a čipov bez nutnosti úpravy interiéru za 626 €? V prémiovej kategórii by som čakal minimálne Bluetooth ako samozrejmosť. Nemilým prekvapením je tiež chýbajúci A2DP profil na prehrávanie skladieb z telefónu! BMW, to prečo?!

 BMW 316d

Keď už sme pri nevýhodách, osobne sa považujem za úsporne jazdiaceho vodiča, no deklarovaných 4,5 l/100 km v kombinovanej prevádzke sa mi nepodarilo dosiahnuť ani so zapnutým systémom ECO PRO. Ledva som sa dostal v zimnej prevádzke pod 6 l/100 km, a to je už dosť veľký rozdiel.

 BMW 316d

Pri druhom teste sa dlhodobý priemer na 1 500 km udržal na 5,5 l/100 km, čo je už lepšie, no stále to nie je papierových 4,5 l/100 km v kombinovanej prevádzke!

 BMW 316d

Kto ma pozná, vie, že som detailista a tak trochu puntičkár, no to, že po pár dňoch používania bol interiér zaprášený ako po polroku jazdenia si všimne určite každý. Lesk je v súčasnosti „IN“, no ešte aj do auta mám chodiť každý deň s handričkou na prach? Všetky lesklejšie časti v interiéri totiž chytajú každučkú čiastočku prachu ako magnet čo skutočne nevyzerá dobre. Škoda. Matné prvky by boli nielen efektnejšie, ale i praktickejšie.

 BMW 316d

Posledným nedostatkom by som nazval hluk počas jazdy. Či je to spôsobené 4-valcom alebo obrovskými kolesami je otázne, no v kabíne vozidla prémiovej značky by som čakal väčšie ticho. Oproti novinke 316d už staručká 525-ťka, ktorú denno-denne používam je určite tichšia.

BMW 316d

Napriek drobným muchám a niektorým prestreleným cenám považujem novú „trojku“ za veľmi vydarený model, ktorý má čo ponúknuť.

  BMW 316d

Foto: TECHBOX