• kampaň plná rôznych výziev
  • veľa režimov pre sólo i multiplayer
  • malá veľkosť, štylizovaná grafika

• takmer nepodstatný príbeh
  • nevyrovnané výzvy

Dve arkádové hry v jednom netradičnom celku, ktoré vás vyzvú skladať bloky v rôznych módoch.

Tetris pozná takmer každý hráč, či už zo starých 8v1 herných minikonzol za 300 korún z jarmoku alebo z PC a mobilu. Puyo Puyo je titul, ktorý v našich končinách toľko nerezonuje, ale má podobné pravidlá: snažíte sa skladať štyri spojené farebné hlavičky, ktoré môžu byť v jednom stĺpci, štvorci či tvare T, ale musia mať tú istú farbu.

A padajú priebežne modrí, žltí, zelení či fialoví fešáci, vždy po dvojiciach. Herné pole je podobné: padajú vám pekne zhora nadol, ale výrazný rozdiel je, že zatiaľ čo v Tetrise má riadok až 10 stĺpcov, Puyo Puyo ich má iba šesť. Tým pádom máte užší priestor, ale zase padajú iba polovičné porcie.

V Puyo Puyo Tetris 2 si môžete zahrať viaceré partičky. Je na vás, či sa najprv natrénujete v Tetrise alebo dáte prednosť Puyo Puyo (môj prípad, Tetris poznám), je ideálne odohrať pár partií v oboch tituloch. Určite si poviete, že poznáte všetky pravidlá aj v Tetrise, no tento arkádovejší Tetris ide oveľa ďalej a prináša nové možnosti, ktoré varírujú hru. Keď totiž prídete s jednotlivými postavičkami na hracie pole, objavíte, že ak hráte proti súperovi, nestačí iba ukladať kúsky do skladačky a získavať body.

ZDROJ | Microsoft

Keď bojujete na dvoch plochách

Vzájomné súboje proti druhému hráčovi prinášajú mnohé prekvapenia. Ak hráte iba na body, zväčša vyhráva ten, kto dosiahne určitý počet alebo porazí toho druhého. Funguje to tak, že ak sa vám darí parádne skórovať, tomu druhému sa začnú objavovať rozličné prekážky.

V Puyo Puyo sú to mŕtve políčka, ktoré slúžia ako také bariéry a znemožnia vám dostať sa k vašim blokom. Jedine, že sa vám podarí okolo zaskórovať a vtedy vám zmiznú. Na druhej strane boj v Tetrise môže byť náročnejší, lebo schytáte rovno celé slepé riadky – niekedy jeden, ale môžu to byť aj štyri. A keď zrazu skóruje súper dva-tri razy po sebe, ste v polovici obrazovky so sivými riadkami a priestor pre hranie sa radikálne zmenšuje.

Ale Puyo Puyo a Tetris zájdu ešte ďalej a okrem bariér či slepých riadkov vám nasadia aj ďalšie elementy. Napríklad zdravie. Postavy môžu mať ukazovateľ zdravia a vtedy sa používajú súboje tak, že ak skórujete veľmi dobre, uberiete kus zdravia súperovi. A hra končí, keď sa vám ho podarí zraziť na nulu. Znie to ľahko, ale súper vie byť pekne doterný, keď sa zahrá dva silné údery a zrazu ste skončíte na nule aj vy.

ZDROJ | Microsoft

Našťastie autori kontrujú arkádovými vychytávkami, ktoré fungujú ako špeciálne magické ťahy ako z RPG. Okrem zdravia (HP) máte totiž aj magické body (MP) a za tie si môžete aktivovať určité bonusy. Napríklad doplniť si trošku zdravia. Alebo meniť farbu niekoľkých riadkov na rovnakú, čím rýchlo skórujete. V Tetrise sa núka možnosť zmeniť tvar aktuálneho bloku, čo môže veľmi pomôcť, najmä ak čakáte na vytúžený zvislý blok, ktorý sa hodí takmer vždy. Možností je veľa, ale MP je pomerne málo, takže treba dobre zvážiť, kam ich investujete. Osobne som išiel najmä po zdraví, ale neskôr som experimentoval ďalej.

Aby SEGA ešte viac rozšírila možnosti, do jednotlivých súbojov so skúsenosťami vstupujú konkrétne tímy či postavy, ktoré majú určitý level. Čím dlhšie s partičkou chodíte do súbojov, tým viac skúseností máte ako v RPG hrách. Jednotlivé postavy do súbojov prinesú aj špeciálne kartičky a pre vás to znamená jediné: treba trénovať postavy, aby boli silnejšie, lebo vyšší level = viac HP či MP, ktoré určite zužitkujete.

Znie to možno krkolomne, ale keď absolvujete pár lekcií, dáte si pár cvičných súbojov v sólo móde, prípadne opáčite aj multiplayer s inými hráčmi, rýchlo si pravidlá osvojíte.

ZDROJ | Microsoft

Kampaň s tromi hviezdičkami a x výzvami

Hlavná porcia hry pre jedného hráča čaká v kampani. Má dokonca aj príbeh, kde postavička milujúca Puyo Puyo (Ringo) narazí na zvláštne postavy a stretáva sa s nimi v rôznych súbojoch. Ringo navyše trpí stratou pamäte, objavuje ďalších hráčov a odhaľuje istý komplot – záhada spočíva v tom, že niekto chce spájať svet Tetrisu a iný svet Puyo Puyo. A priznám sa, že viac netuším, lebo konverzácie postavičiek sú zdĺhavé a hoci aj dostatočne japonsky šialené, odklikával som ich po niekoľkých misiách veľmi rýchlo a dej vypustil.

Prirodzene, v tejto hre ho nečakáte. Ale kampaň som si celkom obľúbil, pretože vám ponúkne svetovú mapu, po ktorej beháte s postavičkou a postupne plníte rozmanité úlohy. Kampaň je zložená z rôznych súbojov, kde sa kladú rozmanité požiadavky a za každý môžete získať tri hviezdičky.

Prvá príde spravidla za výhru, druhá a tretia pýtajú čosi extra. Napríklad poraziť súpera za 3 minúty na druhú hviezdičku a dokonca za 2,5 minúty – a to už sú celkom náročné misie. Lebo prísť na plochu, začať hrať tetris a zistiť za minútu a pol, že ste sa ani nikam neposunuli a súper vás nebodaj tlačí alebo ste obaja na rovnakej úrovni… vtedy to na víťazstvo za 150 sekúnd nevyzerá. Ale môžete sa pokúsiť získať aspoň nejaké skúseností.

Iný variant úloh ráta s hrou na body. Druhú hviezdičku dostanete aspoň za 4 000 bodov, tretiu za 5 000. To je taká dvojsečná úloha: niektoré partičky hráte 7-8 minút a stanovené body získate. Ale inokedy narazíte na slabého súpera, ktorého porazíte za minútu (čo by ste za to dali, ak by ste mali hrať na čas), ale nahráte sotva 1500 bodov. Niekedy musíte umelo zdržiavať, klásť bloky vedľa seba a šetriť čas, aby ste sa blížili k méte bodov. Špeciálne jeden súboj na prvej mape mi dal zabrať, za minútu Puyo Puyo som bol rýchlo hotový, ale na 4 000 bodov to dlho nevyzeralo. Až na deviaty pokus sa podarilo.

Zvládnete aj iných živých hráčov?

Veľká porcia hry čaká v multiplayeri, kde si môžete zahrať rôzne variácie Puyo Puyo i Tetrisu. Hráte proti machrom z celého sveta, ale môžete sa spojiť do co-op režimov. Sú tu rôzne ligy, kde zvyšujete svoje skóre a najmä súboje so skúsenosťami a schopnosťami vám môžu dať zabrať.

Potrebujete nahrať veľa partičiek, aby ste spoznali typy súperov. Bežný Versus režim zvládnete, ale mojím favoritom je Swap, kde sa mení štýl hry každých 20 sekúnd (Tetris – Puyo Puyo – Tetris – Puyo Puyo) a makáte na dvoch hrách. Blízko k nemu má aj Fusion, ktorý spája oba štýly do jednej hry a dostávate naraz bloky z oboch hier. Skvelá arkáda! Párty režim je ideálne pre lovcov vysokých bodov, ale s využívaním predmetov.

A napokon je tu Skill Battle, kde sa vo väčšej miere využívajú všetky špeciality, ukazovatele zdravia a využívate postavy na vyššom leveli. To je aj princíp japonskej hry – každé hranie vám môže zvýšiť level a dať silu.

ZDROJ | Microsoft

Puyo Puyo Tetris 2 má štylizovanú japonskú grafiku, ale zaberá sotva 2 GB, čo je parádna veľkosť na dnešné pomery. Môžete si v ňom užiť klasický Tetris, ale aj kopu variácií a ako bonus dostanete Puyo Puyo, veľkú japonskú legendu a ich spojenie. Je to mimoriadne chytľavá hra, ale nedá sa hrať štyri hodiny v kuse. No ak si doprajete polhodinu-hodinu denne s niekoľkými výzvami, udrží vás celé týždne. A aktualizácie pre hru stále chodia, takže vás čakajú aj nové postavy či výzvy po vydaní.

Distribútor: SEGA
Cena: 30-40 EUR

Puyo Puyo Tetris 2 už vyšiel na PS5, PS4, Xbox Series S/X, Xbox One a Switch. Na PC štartuje 23. marca 2021.