• radosť hrať kopu premyslených levelov
  • kvalitný dizajn, grafika i zvuk
  • solídna dĺžka

• niektoré súboje s bossmi sú nedotiahnuté
  • občas frustrujúce momenty

Psychonauts 2 prekvapia hráčov svojím hrdinom, svetom, spôsobom hrania a aj predkladanými problémami postáv.

Niektoré série sa dočkajú pokračovania každý rok – a pri iných príde nový diel sotva raz za 10 rokov (tu sa už dostáva pomaly aj Grand Theft Auto). Psychonauts je kultová behačka, ktorá vyšla na viaceré platformy a jej tvorca Tim Schafer sľuboval pokračovanie strašne dlho. Až je neuveriteľné, že táto hra vyšla. Pod krídlami Microsoft Game Studios získal obrovskú voľnosť – a to je na výsledku rozhodne cítiť.

Bizarný svet s duševnými poruchami

Na začiatku hry vás čaká nečakané varovanie. Občas také dávajú autori a vystríhajú vás pred svetelnými efektmi či možnou epilepsiou, ale tu je vopred vytýčené, že hra sa zaoberá duševnými poruchami a sčasti aj fóbiami z dentálneho sveta. Je to zároveň úprimné a vtipné upozornenie – a pochopíte ho v prvej polhodine, keď hopsáte po zubných stoličkách a snažíte sa prežiť level.

Áno, svetu Psychonauts rozhodne nechýbajú obrovské vlny fantázie. Kto nehral jednotku, môže si dopriať šikovne zostrihanú dejovú montáž, lebo novinka na ňu okamžite nadviaže. Psychonauts majú špeciálne schopnosti preniknúť do mysle vytipovanej osoby i ďalšie vlastnosti, ktoré využijú v netradičných svetoch. Vaším hrdinom je mladík Raz, ktorý objavil schopnosti a ušiel rodine z cirkusu – a začal trénovať s podobnými druhmi. Objavil plány zloducha, nakopol sa na misiu a…

ZDROJ | Xbox

A dej uháňa naplno ďalej v tutoriáli, kde v istej simulovanej sekvencii partia Psychonauts šikovne preľstí myseľ zloducha Dr. Lobota, aby zistili, prečo v minulosti zosnoval únos Trumana Zanotta. Pre vás je to parádna šanca zoznámiť sa s ovládaním a rozličnými schopnosťami, zatiaľ čo fanúšikovia si užijú narážky či pekné kostýmy jednotky Psychonauts (mojím favoritom je Coach Oleander, ktorý akoby vypadol z oka stredoškolským trénerom amerického futbalu). Potom sa dej málinko spomalí, aby Raz objavil základňu Psychonauts a neskôr sa opäť rozbieha, aby sa riešili ešte väčšie hrozby.

Dej s napätím i prekvapeniami

Málokto by čakal od behačky dobre pripravený dej, ale Psychonauts 2 v tomto smere jasne svedčia, že viac ako jeden a pol dekády využili tvorcovia znamenito a s písaním neváhali. Nový nepriateľ v podobe postavy Maligula je výborne odhalený a využitý v celej dĺžke. Navyše sa tu využívajú aj iné šikovne napísané časti: už od začiatku sa pracuje s teóriou, že na základni je zradca. A cesta k odhaleniu vedie cez zásadné momenty – Raz získa vlastnosť Mental Connection, ktorá môže výrazne zmeniť nielen cestu cez navštívenú myseľ, ale aj myseľ samotnú. A to si vyžaduje niesť zodpovednosť i čeliť konsekvenciám.

Nie nadarmo autori pred hraním uvádzajú, že sa titul zapodieva duševnými stavmi a ide o vážne veci, ktoré neradno brať na ľahkú váhu. Fóbie, závislosti, formy úzkosti a iné náročné momenty však prepracuje priamo do hrateľných sekvencií.

ZDROJ | Xbox

Toto je stále známy žáner behačky – treba skákať, uhýbať sa, občas bojovať a využívať špeciálne vlastnosti. Akurát navštívené svety vychádzajú často z navštívenej mysle. Preto sa to na začiatku hemží zubami alebo ďasnami. A neskôr príde svet alkoholika plný plechoviek a slamiek. Alebo kasíno, kde to tipujete na hráča. Samotné svety sú originálne a optimálne dizajnované výlety. Tam vonku čaká základňa, les či iné prostredie vhodné pre civilné putovanie. Putovanie každým levelom je výzva – a najmä keď si cez niektoré vlastnosti otvárate spočiatku nedostupné zákutia alebo hľadáte aktívne prvky.

Ale stále zábavná behačka

Skákanie a pohyb je základ, ale o slovo sa hlásia aktívne prvky v podobe špeciálnych vlastností. Základom je telekinéza pre pohyb predmetov vo vzduchu a aj ich hádzanie. S tým súvisí priamo správanie jedného nepriateľa – Regret (výčitka) je lietajúci drobec s obrovským závažím a práve telekinéza vám umožní s ním pracovať. Závažie mu zoberiete – a ešte ho aj odhodíte na iného nepriateľa.

Pyrokinéza je v porovnaní akčná klasika: využívate oheň na pálenie papierových predmetov, ale aj plošný útok. PSI blast má najbližšie k bežnej zbrani a levitácia je šikovná najmä pre pohyb v priestore (aj nad dosť nebezpečnými plochami). K tejto základnej štvorke sa pridá ešte pár ďalších chuťoviek psychického druhu, najmä spomínaná Mental Connection prepája myšlienky a má výrazný vplyv na dianie.

ZDROJ | Xbox

Výzva príde v momente zistenia, že vlastností je spolu osem, ale využívať môžete iba štyri – a tie si treba namapovať na bočné tlačidlá gamepadu. V tom smere musíte pochopiť, čo od vás hra približne vyžaduje v danom svete či leveli – a zvoliť si príslušnú štvoricu na odohranie. Niektoré sa nabíjajú rýchlejšie, iné skôr pomalšie, ale krivka učenia je ideálna, takže málokedy narazíte na neriešiteľnú situáciu. Vlastnosti sa dajú postupne vylepšovať na vyššie levely a stupne, čo je vítané pri boji s čoraz silnejšími nepriateľmi.

A ako to už v behačkách býva, objavíte tonu predmetov na zbieranie. Rozličné kúsočky múdrosti, farebné predmety či PSI karty. Vďaka nim máte jednak čo robiť a navyše budete môcť vyrásť na silnejšiu postavu. Osobne som sa nehnal za 100% plnením zberu a nechal hre voľný priebeh, aby som vstrebal plynulé tempo levelov. Veď záujemcovia sa môžu po väčšinu aj vrátiť.

Nič také tu dlho nebude

Psychonauts 2 sú skutočne osobitá hra. Môže za to prepracovaný dizajn sveta, jednotlivých levelov, ale aj postáv, ktoré si postupne obľúbite. Navyše hra má zaujímavý vizuál, čo pripomína rané filmy Tima Burtona a neváha občas prepáliť mieru fantázie na vyššiu úroveň. Nie samoúčelne, aby zaujala, ale hodí sa do diania – ak majú niekde cvakať zuby či inde sa na vás vrhnú ohniví nepriatelia, dáva to zmysel v kontexte hry. Aj presily nepriateľov či kľúčové momenty sú dobre navrhnuté. Akurát bossovia sú občas frustrujúci…

ZDROJ | Xbox

Všetko drží pokope, hrateľnosť sa ťahá na 15-20 hodín a objektívne treba uznať, že podobných titulov je minimum. Odporúčame fanúšikom behačiek, ale aj ostatným, čo veria, že hry môžu priniesť variabilitu a aj sa venovať hlbším témam. Že to skákanie po hlavách či boje môžu napokon smerovať k niečom hlbšiemu.

Distribútor: Xbox Game Studios
Cena: 60 EUR (resp. zahrnutý v Game Pass)

Behačka Psychonauts 2 vyšla 25. augusta 2021 na Xbox Series, Xbox One, PC, PS4 a PS5. Kód na recenzovanie poskytol Microsoft/Xbox.