PlayStation 5: Astro’s Playroom – výborná behačka pre všetkých a zadarmo

ZDROJ | PlayStation

Výborná, hoci krátka behačka pre nových majiteľov PS5.

Naše hodnotenie

85%
0 100

Výhody

  • veľa dobrých nápadov
  • výborné ovládanie
  • rozmanité svety plné prekvapení
  • možnosti PS5 a DualSense v praxi
  • vhodné pre široké publikum

Nevýhody

  • Trošku krátke

Jednou vetou

Pekná behačka, ktorá vám ukáže možnosti novej konzoly a pripomenie aj mnohé staré zážitky.

Sony si pre štart PS5 pripravila novú hru. A čo je dôležitejšie, pribalí ju ku každej predávanej PS5 konzole a to sa nestáva často, že by ste hneď na začiatku dostali jeden z najsilnejších titulov zadarmo. Na druhej strane je to parádna ukážka technológie PS5 – pri Astrovi sa zapotí rýchly SSD disk, môžete sa započúvať do rôznych zvukov z nového DualSense ovládača a dokonca si vychutnáte jeho novinky ako haptickú odozvu či adaptívne spúšťače (hrozný preklad, ide o tie triggery vzadu na gamepade).

ZDROJ | PlayStation

Pre nováčikov…

Ak ste noví majitelia PS5 alebo ste mali možno jeden-dva minulé systémy a patríte k príležitostným hráčom, Astro’s Playroom bude pre vás milá behačka zadarmo. Zistíte, že má sympatického hrdinu a ten sa pomerne ľahko ovláda. Jedno tlačidlo slúži na skok, ak ho stlačíte dva razy, môžete skákať aj vyššie.

Iné tlačidlo je vhodné na točenie či búchanie po zobáku nepriateľom. Ľavá páčka vám pomôže v nasmerovaní hrdinu a pohybe. Neskôr sa pridajú ďalšie funkcie ako napríklad zoženiete si luk a už sa môžete pokúsiť strieľať aj do diaľky.

Astro ako správny hrdina sa chce dostať na koniec levelu. V každom vás čakajú rôzni nepriatelia, ktorí berú celý život (tu je hra trošku tvrdá pre nenáročných, lebo ich posiela k nedávnemu bodu uloženia, a to sa treba prepracovať opäť vpred) a niektoré pasáže opakujete aj viac ráz, kým ich úspešne zdoláte.

Astro skáče, zbiera mince a nie je to samoúčelná záležitosť – mince si totiž viete v automate vymeniť za rôzne predmety. Pravda, sú tam kľúčové aj doplnkové a hra na vás skúša systém japonského gacha automatu, takže nikdy neviete, čo vypľuje, ale je to súčasť zábavy.

Dôležitou súčasťou každého levelu sú však kľúčové predmety. Astro’s Playroom tradične bude od vás pýtať v každom leveli zber štyroch svietiacich modrých puzzle. Nemusíte ich zozbierať všetky, stačí sa dostať na koniec každého levelu, ale ak poznáte žáner, viete, že to nie je ono a treba pátrať.

ZDROJ | PlayStation

Niektoré sa povaľujú po leveli a získate ich ľahko, ak pôjdete okolo. Na iné potrebujete niečo splniť: napríklad dobre skúmať podozrivú cestičku v istej časti levelu – a možno nájdete polotajnú pasáž, čo vedie k puzzle. Alebo treba dať po nose šiestim nepriateľom a potom sa vynorí plošina, na ktorej čaká vytúžený puzzle.

Inokedy treba počas pochodu na lane sledovať vľavo či vpravo detaily: nie je tam v diaľke nejaká podozrivá skulina, kam sa dá vopchať alebo terč, na ktorý sa dá vystreliť? Ak áno, je to zaručene cesta k puzzle. V praxi to znamená, že level treba preskúmať do detailov, nestačí makať iba vpred a čakať, že sa vám časti objavia, musíte byť obozretní a neraz experimentovať či skúšať sa dostať do nečakaných zákutí.

…a pre Sony veteránov

A v leveloch zbierate ešte doplnkové predmety, tzv. artefakty. Tie sú prepojené s minulými konzolami PlayStation a často sú to jej ovládače, periférie, pamäťové karty či podobné chuťovky. Autori na vás priamo mrkajú a odhadujú, či si na ne spomeniete – ale pozor, cesta k nim je ešte náročnejšia ako ku puzzle a pri ich hľadaní treba byť maximálne v strehu.

Visí tam podozrivé lano a dá sa naň skočiť? Rozhodne ho treba vyskúšať. Štveráte sa niekde po skalách a tam vľavo je pasáž, kam by sa dalo ísť? Treba sa tam dostať – skokom, lezením a občas aj pádom. Vybrané časti totiž nečakajú vždy v smere postupu levelu (vpred/hore), ale niekedy sa treba vrátiť alebo odbočiť.

ZDROJ | PlayStation

Zatiaľ čo nováčikovia si rýchlo obľúbia Astra ako milú behačku s hrdinom a dobrou hrateľnosťou, tak veteráni pochopia, že Sony poňala Astro’s Playroom ako poctu pre nich. Jednotlivé štyri hlavné svety totiž reprezentujú štyri generácie PlayStation: Memory Meadow, SSD Speedway, Cooling Springs, GPU Jungle znejú sofistikovane, ale okrem toho, že majú vždy iný vizuál, sú naplnené predmetmi či postavami z danej éry.

Takže občas uvidíte aj padnuté lietadlo z Uncharted, pomrkáva na vás moment z God of War či Resident Evil. Zbierate staré konzoly ako PSP Go a hra si z nich robí švandu, lebo už nemajú mechaniku. Alebo sa dopracujete k plastovej pištoli pre ovládanie strieľačiek a môžete si ju aj obzerať v 360-stupňovom prostredí.

Každý svet nie je príliš dlhý, ale má štyri levely, ktoré na seba tesne nadväzujú. Niekedy si nestačíte všimnúť, že už ste v ďalšom – pripomenieme vám to akurát nápis cez obrazovku. Ale hra obsahuje viaceré výzvy, rôzne skryté plošinky, mechanizmy na aktivácie či súboje s menšími bossmi.

Časť hry ovládate ako klasickú behačku: Astro skáče po plochách, nepriateľov, zbiera mince či artefakty. Ale časť vás oblečie do špeciálneho obleku a to je iný zážitok – napríklad sa štveráte nahor po plošinách, niektoré obsahujú aj mince, iné sú vratké a hra od vás žiada jemnejší stisk spúšte na ovládači.

Často musíte otáčať celý ovládať doľava či doprava, kombinovať pohyby s tlačidlom na zachytenie sa a pod. Sú to zábavné levely plné nápadov: naučíte sa skákať (fyzicky akoby ste chceli vyhodiť ovládač nahor, naznačíte pohyb), niekedy vás mašina berie cez kus levelu alebo hľadáte tie tajné skrýše.

ZDROJ | PlayStation

Komu nestačí hlavná porcia, môžete navštíviť PlayStation Labo, kde sa ukrývajú predmety z levelov a spomínaný gacha automat. A Network Speed Run vám umožní upaľovať v leveloch na čas.

Možnosti DualSense a PS5 ukázané naplno

A najlepšie je poňatie nového gamepadu pre ovládanie. Je trošku väčší ako Dualshock 4 a má niektoré prvky podobné, ale sú lepšie prepracované. Platí to pre reproduktor, je výraznejší, zreteľnejší a vie vás dobre navigovať či dávať vám signály. Dotyková plocha je tiež známa, ale Astro ju využíva častejšie a vibrácie sa doručujú v rôznych stupňoch, je ich riadne cítiť.

Medzi nové nápady však patrí lepšie rozoznávanie prostredia. Idete okolo veľkého ventilátora a zrazu cítite ako vám šuští vzduch a takú nečakanú odozvu v ovládači. A iné efekty prinesie zase dážď, búrka či iné prostredie. Najmä spojenie vibrácií a zvuku dokáže divy, len si ich treba zapnúť. Nie sú rušivé, vhodne dopĺňajú dianie (akurát pasívny divák nemusí byť nadšený). A potom sú tu adaptívne spúšte a tie oceníte najmä pri zbraniach. Pri luku sa napína tetiva a vzniká istý odpor – streľba je v tejto hre určite intuitívnejšia.

ZDROJ | PlayStation

A PS5 dodá krásnu grafiku. Levely sú občas futuristické, inokedy milé a plné nostalgie. Astroboti sú všade, majú veľa nápadov, občas vám pomôžu a niečo ukážu, inokedy robia blbosti. Vďaka nim sú levely živé a rýchly SSD disk vám zase umožní preskočiť do inej časti vskutku bleskovo. Aj z hlavnej časti, ktorá pripomína základňu.

Vďaka tomu, že Astro’s Playroom sa snaží využívať mnohé novinky, je odporúčaný každému hráčovi, aj keď nehrá behačky od rána do večera. Práve tu si vyskúšate rýchle načítavanie levelov a DualSense možnosti naplno. A pri nulovej cene ide o výborný kúsok s veľkým potenciálom do budúcnosti.

Cena: zadarmo (hra nahraná v PS5 konzole)
Distribútor: Sony

Komentáre k článku