Originálne hry z Japonska: pestovanie ryže, politické prevraty i boj zabijakov

ZDROJ | Marvelous

Pestovanie ryže a boje s démonmi. Svetelné meče bez Jedi. Zavŕšenie politickej RPG ságy po 15 rokoch. Aj to sú námety troch nových japonských hier.

ZDROJ | Marvelous

Sakuna: Of Rice and Ruin (Switch, PS4, PC)

Sakuna je vzácna herná kombinácia – spája 2D akčnú hru s farmárčením. A má aj celkom zaujímavý dej. Titulná Sakuna je totiž bohyňa, ktorá sa jedného dňa pripravovala na rituál, trošku sa opila a keď na jej územie prenikli hladní ľudia, rozhodne sa ich hneď zastaviť. No stane sa nehoda, jej obeta vyjde navnivoč a hlavná bohyňa Kahumitsuki ju potrestá a posiela dole na zem na Ostrov démonov, aby pomohla ľudom v ich živobytí a zároveň ich zbavila starodávnej hrozby. A tak Sakuna ide zo svojej pohodičky na tvrdú výpravu s ľuďmi.

Inšpirácia feudálnym Japonskom a ich bohmi je značná. Má obrovskú výhodu: už prvé levely nad zemou sú ovplyvnené mytológiou. Ovládanie Sakuny je najprv podobné iným 2D behačkám: učíte sa skákať, ale hneď na to príde úplne iný element: vďaka rukávom šiat sa prichytávate o stropy či steny. Stlačíte bočné tlačidlo a máte nové možnosti, akurát sa treba sústrediť, lebo sa hra stane trošku zložitejšou.

Neskôr sa pridajú akčné elementy: silnejšie a slabšie údery, uvidíte zdravie nepriateľov a narazíte na rôzne typy. Ľahší sa dajú zvládať rýchlo, ale autori vám ich začnú posielať v skupinách a tí ťažší majú štíty, väčšie bakule a nedá sa na nich nabehnúť len tak. Vtedy vám pomôže prostredie, skákanie či nádherná kombinácia so šatami bohyne – rukávom ich omotáte, skočíte za nich, zrazu sú zraniteľní a našli ste ich slabé miesto.

Akčný systém sa ukáže byť ako premyslený, bohatý a navyše dá zmysel. Sakuna je mrštná, šikovná a má dobré ťahy. Vďaka menšej postave sa dostane na nedostupné miesta a démoni sa po čase ukážu byť ťažší ako bežní nepriatelia. Objavíte aj rôzne prekážky: padajúce skaly, pasce, ostne, búrky alebo typické nestabilné časti a plošiny, na ktoré treba skákať. V teréne sa navyše okrem boja venujete aj zberu predmetov, ťaženiu surovín či skrytým pokladom s artefaktmi.

ZDROJ | Marvelous

Aby bola hra prepojená s pestovaním ryže, budete hľadať aj prísady do pôdy a na druhej strane sa môžete tešiť na vtipné zbrane ako motyky či rýle, ktorými mlátite démonov. Rôzne druhy útokov i zbraní sa starajú o bohatý systém – a najmä prichytávanie či omotávanie nepriateľov a ich hádzanie do pascí sa nikdy neomrzí, stačí dobre využívať prostredie.

Po čase získate nové schopnosti, vďaka ktorým sa boj naďalej ukazuje ako svieži. Neskorší oponenti a najmä bossovia majú veľa zdravia, no zároveň sa zlepšujete aj vy. Ak sa necítite dosť silní, môžete sa venovať zatiaľ pestovaniu ryže.

To je druhá hlavná časť hry. Farmárčeniu sa venujeme bežne aj v iných hrách, ale Sakuna má skvelý zmysel pre detail a dokonca sa veľa naučíte v mnohých krokoch. Najprv si treba pripraviť pôdu, aby bola vhodná pre sadenie. Nájdete vhodné sadenice, uložíte semienka. Ryža je veľmi citlivá na vodu, učíte sa aj spôsob zavlažovania, resp. úroveň vody. Budete dávať pozor na škodcov a príde aj využitie na hnojivá (tie zbierate v skákacích častiach).

A napokon musí prísť žatva či uskladnenie ryže. Na papieri to vyzerá ako náročná séria aktivít, ale po čase vám prejde systém do pamäti, viete čo máte robiť a budete sa dobre orientovať v tom, čo potrebujete a či získavate dostatočne kvalitnú ryžu.

Prepojenie oboch systémov je úžasne manažované. Vaša kvalita ryže má vplyv na lepšie schopnosti Sakuny, jej level a schopnosti. Nehovoriac o kvalite jedla – slúži ako bonus na výprave, môže zvýšiť silu či dodať iné benefity. A v teréne sa snažíte získať potrebné veci na pestovanie: semená, prísady, niečo na hnojivá (lajná tiež), esenciálne predmety. Ak sú niektoré pasáže v teréne ťažké, môžete skúsiť dlhšie pestovať ryžu a z úrody vyťažiť neskôr. Určite si treba dať pozor aj na striedanie dňa a noci, cez deň sa nepriatelia dajú zvládnuť, v noci sú oveľa silnejší.

ZDROJ | Marvelous

A čím dlhšie hráte, tým si systém viac zamilujete. Farma a dodávanie jedla pre vašich ľudí je dôležitá úloha a ako bohyňa im chcete pomôcť. Hra má výborné vedľajšie postavy: Tauemon je milý samuraj a hromotĺk, ktorý Sakunu berie na plecia a vedie svoj ľud. Kinta je malý osirelý chalan, z ktorého sa stane skvelý kováč. Myrthe je misionárka a má blízko k medicíne. Malá Yui vám dá dokopy parádnu výbavu. Sú tu aj rôzne príšerky, ktoré vám pomôžu ako Sakunina kamoška Tama (čo na ňu dohliada).

Sakuna: Of Rice and Ruin je malý unikát a dôkaz, že ani Japonci ešte nevyskúšali všetky mixy herných žánrov – 2D akcia a farmárčenie na ryžovom poli je úžasný zážitok, ak máte chuť na niečo netradičné.

Prečo kúpiť?

Skvelé herné mechanizmy, pútavá dynamická 2D akcia, originálne miesta a nepriatelia, výborné súboje, kvalitný simulátor ryžovej farmy, striedanie dňa, noci a sezón, nádherná atmosféra

Prečo nekúpiť?

Občas nevyrovnané levely a náročnosť.

Distribútor: Marvelous Europe
Cena: 40 EUR

ZDROJ | NIS America

The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel IV (PS4)

Ak sledujete túto RPG ságu, už viete, že sa blíži ku svojmu vrcholu. Štvrtý diel končí líniu Trails of Cold Steel – začala na PS3, no dnes si všetky časti môžete zahrať aj na PS4 vrátane finále. Poctivá JRPG prináša všetko čo očakávate: kvalitný dej i dobré postavy, nádherný svet na potulky, súbojový systém s taktickou hrateľnosťou.

Je dosť náročné posúdiť dej, ak ste nehrali minulé časti. Má veľa známych postáv, ktoré čaká nová séria udalostí. A po toľkých hrách sme sa dostali do bodu, že je ich azda príliš – niektoré scény ich majú rovno dvadsať, každý chce niečo povedať a mať miesto v príbehu. Čím viac tento náročný komplot milujete, tým viac vám bude imponovať aj finále ságy. Spomínajú sa viaceré chvíle a dramatické udalosti z minulých dielov, dokonca sa vrátite na rovnaké miesta.

Ale štvrtý diel má pripravenú ešte jednu porciu vojnového diania, nasadenie jednotky Class VII a magických elementov. Zlovestný kancelár Osborne sa spriahol so záhadnou spoločnosťou, chceli by využiť kliatbu na nový svetový konflikt a vyjsť z neho víťazne. Avšak štvorka je trošku nevyrovnaný diel.

Opäť s ohromnou dĺžkou (70 až 100 hodín), takže zatiaľ čo niektoré kapitoly sú vynikajúce (najmä druhá a viaceré na konci), iné majú citeľne pomalšie tempo, veľa sa v nich nedeje a skôr sledujeme dialógy postáv a ich motivácie. Tam vonku ide o veľké činy, ale hra si dáva na čas, kým sa k nim dopracuje.

ZDROJ | NIS America

To je zrejme daň za štruktúru hier. Ale na druhej strane ako sága do seba výborne zapadá a ak ste hrali všetky tri minulé časti, štvorku si parádne vychutnáte a doručí grandiózne finále. Dorazí doň enormné množstvo postáv: hrať môžete za viac ako dvadsiatku, pričom dej sa točí okolo 40.

To je celý ročník z vašej strednej či vysokej školy, a je zrejmé, že autori poňali túto časť ako vrchol 15-ročnej tvorby, aby sa venovali aspoň chvíľu každému a nechali vyniknúť kamošov i nepriateľov. Prirodzene, vysoký počet znamená, že nie každému sa dej venuje tak dlho, ale aspoň niektorí dokážu parádne vyniknúť.

Dej a postavy sú veľmi uspokojivé a hre sa celkom darí pracovať aj so svetom. Hoci veľa lokalít sa objavuje z tretej časti, dostanete sa aj do nových regiónov. Na hre cítiť, že vznikla tesne po tretej časti a zdieľa postavy i miesta, ale na druhej strane je náplň veľmi dobre rozložená medzi známe i čerstvé pasáže. Či ide o putovanie v príbehovej línii, plnenie vedľajších úloh, objavovanie pokladov, boje s bonusovými bossmi alebo hranie minihier v štýle Tetrisu či rybačky. Svet vás neunaví, je dostatočne rozsiahly a máte čo robiť.

Súbojový systém ubral z hrubej sily a sústredí sa viac na taktiku. Stále ide o ťahovú verziu, kde sa vám striedajú postavy a ich údery, zásahy zo zbraní či mágiu. Na každého protivníka platí niečo iné: občas si vystačíte s trpezlivosťou a základnými údermi, na silné štíty fungujú strelné zbrane a na mechanické zase mágia.

Postupne zbierate aj body na špeciálne údery a tzv. S-Craft schopnosti. Tzv. break systém bol trošku oslabený, takže nepriatelia sa skôr dostávajú na nohy a vy nemôžete využívať ich slabiny či omráčenia tak dlho. A súboje s bossmi sú opäť naťahované aj na 10-15 minút a treba byť trpezliví.

ZDROJ | Steam

Vizuálne sa štvorka podobá minulému dielu, lebo vychádza na rovnaké platformy. PS4 verzia je už v predaji, Switch vyjde 9. apríla a PC v priebehu tohto roka. Nie je to JRPG s najkrajšou, najostrejšou grafikou a niekedy sú jej miesta pomerne civilné – pripomínajú skôr historickú hru, je tu ohromné množstvo textu a dialógov. Môžete si vybrať medzi japonským i anglickým dabingom.

Trails of Cold Steel IV pekne ukazuje ako Japonci uzatvárajú roky vytváranú ságu. Dali dokopy veľa postáv, novú zápletku do deja, vycibrili súbojový systém a ak ste fanúšikovia, nesmiete ju minúť. Ak nie, stačí vedieť, že je tu kolosálna štvordielna séria, do ktorej sa dá ponoriť.

Prečo kúpiť?

výborný záver dlhoročnej série, zaujímavá zápletka, veľa postáv, silný súbojový systém, bohatý svet, dobrá hudba i dabing

Prečo nekúpiť?

nič pre začiatočníkov, nevyrovnaný príbeh

Distribútor: NIS America
Cena: 50 EUR

ZDROJ | Nintendo

No More Heroes 1+2 (Switch)

No More Heroes sú dve štýlové akcie ešte z éry Wii, keď sme šermovali s pohybovými ovládačmi pred TV a teraz si ich môžete zahrať aj na Switch. Môžete hrať tradične s gamepadom alebo handheld móde a kto má záujem, stále môže vytasiť Joy-Con ovládače a švihať s nimi v priestore ako pred 11 či 14 rokmi. Ale pozor, toto je ultraštylizovaná krvavá akcia, kde sa sekajú končatiny, hlavy, krv strieka do všetkých smerov a svetelná katana hlavného hrdinu Travisa narobí riadnu paseku.

Travis Touchdown, hlavný hrdina je totiž jedenásty top zabijak v USA, no štve ho to, lebo nielenže by sa chcel dostať do TOP10, ale rád by bol úplne najlepším. A o tom je celá prvá hra – idete do rôznych strážených domov či lokalít, kde sa sekáte cez tucty nepriateľov k bossom, kde skrížite zbrane a súperíte do posledného dychu života. Druhá časť je o Travisovom páde, lebo kam sa dá scenáristicky ísť z najvyššej priečky? Iba nadol.

A keď sa objaví známa Sylvia, dáva mu šancu vyhrabať sa z 51. miesta (číslo nie je vybrané náhodou a odkazuje na autora) a navyše bude musieť čeliť mnohým naštvaným známym zosnulých bossov z jednotky. Po krku mu pôjdu mnohí – výhoda dvojky je, že si zahráte aj za ďalšie dve postavy, ktoré ponúknu iný štýl akcie.

ZDROJ | Nintendo

Herný systém je jasný: akčná sekačka, kde vaša katana slúži na absolútne vražedné účely. Šermujete s ňou ako s mečom, ale hra vás učí ako sa brániť, odskakovať či aj skrížiť meče (treba krútiť páčkou). A čo je veľmi dôležité pre body a váš úspech: nepodceniť záverečné údery, v správnom čase musíte pohnúť páčku do určenej strany, aby ste súpera úspešne zvládli. Ale pozor, meč treba po čase nabíjať a sledovať jeho energiu, ktorá má tendenciu vypršať akurát v zápale boja.

Ako neskôr zistíte, že zbraní je v hre viac, ale systém ovládania je podobný, zväčša sú to bizarné meče, každý so svojimi vlastnosťami. Energetické sú nebezpečné už na dotyk a ľahšie sa s nimi seká. Hra sa však prekrýva aj ďalšími minihrami či animáciami, takže počas nich si môžete oddýchnuť od bojovej vravy.

A kedže je to intenzívna akcia, ktorá úmyselne na vás posiela desiatky oblekových bojovníkov hneď v prvej misii, prídu celkom vhod. Medzi jednotlivými súbojmi môžete hľadať rozličné truhlice, dopĺňať si zdravie, energiu či hľadať vzácne kartičky – určite sa oplatí snoriť v každej časti.

Ak by ste si mali porovnať oba diely, je cítiť, že jednotka sa viac hrala so základným konceptom, ale dvojka je bohatšia v každom smere. Či ide o počet postáv, zbraní alebo aj scenár, ktorý sa berie menej vážne a odkazuje na viaceré udalosti jednotky. Keď si dáte obe hry po sebe, dvojka sa vám bude zdať ako prepracovanejšia a treba ich hrať v časovom poradí.

ZDROJ | Nintendo

Akurát sa pripravte, že grafika vychádza zo starých Wii titulov a už v prvých minútach to na nej cítiť, či ide o animácie alebo hrateľné levely. Rozlíšenie je samozrejme vyššie, aj textúry sú lepšie a 60fps rýchlosť poteší, ale ten pocit, že hráte viac ako dekádu staré hry tu ostáva. Ale vďaka ich bláznivému duchu a štylizácii to vôbec nevadí. Za necelú dvacku môžete otestovať debut či silnejšiu dvojku.

Prečo kúpiť?

Parádne nápady, bizarná krvavá akcia, dobrí bossovia, viaceré hrateľné postavy a zbrane, štylizácia, až satirická náplň, nízka cena

Prečo nekúpiť?