Opel Vivaro-e – o túto elektrickú dodávku bude vo firmách „bitka“

Elektromobily aspoň nateraz nie sú vhodné pre každého a pre každú príležitosť, čo platí ako pre osobnú, tak aj pre nákladnú prepravu. Stellantis však novou generáciou svojich elektrických dodávok posúva ich praktickosť do úplne nových sfér. Opel Vivaro-e je pravdepodobne úplne prvou elektrickou dodávkou, ktorej kúpa do mnohých firiem dáva konečne zmysel.

Naše hodnotenie

87%
0 100

Výhody

  • skvelé jazdné vlastnosti
  • dobrý dojazd v meste
  • nabíjanie výkonom až do 100 kW

Nevýhody

  • technológiami neohúri
  • horšia ergonómia interiéru

Jednou vetou

Opel Vivaro-e sa v určitých segmentoch nepochybne uchytí a to najmä vďaka jeho skvelému mestskému dojazdu, rýchlemu nabíjaniu a štartovacej cene, ktorá už nemá tak ďaleko od "spaľovákov".

Platforma ušitá aj pre dodávky

Mnoho modelov, jedna platforma. Opel postavil svoje nové, plne elektrické Vivaro na tej istej platforme, akú používa celá skupina Stellantis a dokonca aj Toyota pre svoje osobné, aj úžitkové elektromobily. Výsledkom však nie je žiaden mačkopes, práve naopak. Opel Vivaro-e je nielen dobrým elektromobilom, ale aj vydarenou dodávkou, ktorá si nepochybne nájde svoje miesto v mnohých firemných flotilách.

Opel opisuje Vivaro-e ako dodávku do mesta i mimo neho, čo je z časti pravda. Dostupný je totiž vo verzii s 50, ako aj 75 kWh batériou, ktorú sme mali možnosť testovať my. Na jedno nabitie by mala byť podľa metodiky WLTP druhá spomínaná verzia schopná prejsť až 330 km, čo minimálne papierovo rozhodne nie je dojazd obmedzený iba na mestský závoz.

Tieto batérie sú vo všetkých verziách a výbavách spárované s elektromotorom umiestneným na prednej náprave, ktorý ponúka výkon 100 kW, resp. 136 koní. Čo sa týka jeho využiteľnosti na rôzne účely, Opel Vivaro-e je dostupný vo veľkostiach S, M a L s objemom nákladového priestoru od 4,6 do 6,6 m3.

Elektrický pohon možno ochočiť v troch rôznych režimoch – Eco, Normal a Power, od čoho sa následne odvíja jeho jazdná dynamika a samozrejme aj spotreba. V režime Eco je výkon elektromotora a fungovanie klimatizácie mierne obmedzené. Vivaro-e je v tomto režime krotké, no pri zrýchlení a predbiehaní ešte stále pružnejšie, než mnohé spaľováky.

Režim Normal je určený na klasické jazdy, počas ktorých sa nepotrebujete obmedzovať, no k dispozícii priamo nemusíte mať ani plný výkon elektromotora. To vám ponúkne až režim Power, v ktorom vás prázdne Vivaro-e pritlačí do sedačky. Naozaj ho ale samozrejme využijete pri preprave ťažkého nákladu, ktorý môže mať v prípade tohto modelu maximálnu hmotnosť 1 000 kilogramov.

Opel Vivaro-e je v tomto smere skutočným prekvapením. Hoci na TECHBOXe väčšinou hodnotíme skôr technologické, než jazdné vlastnosti áut, v tomto prípade musím skutočne vyzdvihnúť jeho podvozok, pružnosť a pohodlie celej jazdy. Aj napriek vysokej hmotnosti batérií pôsobí neuveriteľne ľahko a kompaktne, či už hovoríme o zrýchlení alebo prudších manévroch na cestách, kde vďaka batériám drží Vivaro-e ako prikované.

Je to skrátka mestský typ

Pri každom elektromobile musíte presne vedieť, na čo ho chcete používať, aké trasy s ním budete jazdiť a čo od neho môžete po stránke dojazdu reálne čakať. Ako je na tom teda v praxi Opel Vivaro-e?

Papierová kombinovaná spotreba 23,3 – 29,5 kWh/100 km udávaná výrobcom je prekvapivo veľmi reálna. V režime Eco nám Vivaro-e reportovalo dojazd rovných 300 kilometrov, pričom s prázdnym nákladovým priestorom sa jeho spotreba pohybovala okolo 24-25 kWh a to aj napriek tomu, že sme si nemohli odpustiť časté prudké zrýchlenia, ktoré sú v elektromobiloch skrátka návykové.

Pri využití prepravnej kapacity spotreba stúpa na zhruba 30-35 kWh, čo postačí na prejdenie cca 200 kilometrov. Na rovnakej úrovni sa spotreba pohybuje aj pri diaľničnej jazde bez nákladu pri rýchlosti do 110 km/h. Maximálna predpisová rýchlosť 130 km/h už batériu žmýka oveľa rýchlejšie. V tomto prípade sa naša spotreba pohybovala na úrovni 40-42,5 kWh/100 km.

Pozrite siFord Transit Custom PHEV: Keď elektriku vyrába spaľovací motor

Znamená to teda, že po meste počas dňa nabeháte maximálne 300 kilometrov a máte po šichte a za hranice mesta s ním radšej ani nemáte liezť? Vôbec nie, vďaka rýchlemu nabíjaniu. Opel Vivaro-e totiž možno nabíjať výkonom až 100 kW, vďaka čomu mu na získanie 80 % postačí zhruba 45 minút a na plnú batériu zhruba hodinka. To je tak akurát čas na poriadnu obednú prestávku.

Vivaro-e sa tak vôbec nezľakne ani dlhších trás, ktoré si však vzhľadom na aktuálny stav infraštruktúry budete musieť včas premyslieť, aby ste presne vedeli, kde ho budete počas cesty nabíjať. Takéto jazdy by však nemali byť úplne každodenné, nakoľko toto rýchle nabíjanie batériám úplne neprospieva.

Vzhľadom na tieto fakty je tak Vivaro-e primárne stvorené na jazdy po meste, kde navyše môžete výberom jazdného režimu „B“ (Brake) aktivovať brzdnú rekuperáciu a okrem získavania energie späť do batérie zároveň po meste jazdiť prakticky kompletne len pomocou jedného pedálu, bez opotrebovávania bŕzd.

Čistokrvný pracovný nástroj

Kým väčšina elektromobilov je akousi výkladnou skriňou technológií, Opel Vivaro-e je čisto pracovným nástrojom. Jazdnými vlastnosťami teda profesionálnych šoférov prenesie do úplne novej éry, no interiérom po technologickej stránke nemá čím prekvapiť. Na druhej strane, vďaka tomu si zachováva celkom príjemnú cenovku – od 26 927 € bez DPH.

V základnej výbave Essentia ponúka Vivaro-e napr. tempomat s obmedzovačom či rádio s USB a Bluetooth handsfree. Výbava Enjoy doň pridáva napr. manuálnu klimatizáciu, rádio s monochrómnym displejom, automatické svetlomety, dodatočné 12 V zásuvky a zadného parkovacieho asistenta.

Súčasťou najvyššej výbavy Innovation je napokon 7“ navigačný systém s podporou Android Auto a Apple CarPlay, 180° parkovacia kamera a niekoľko asistentov vrátane systému sledovania mŕtveho uhlu, detekcie ospalosti, rozpoznávania dopravných značiek a sledovania jazdných pruhov.

Na pracovné účely toho teda Vivaro-e ponúka až-až. Ak by som si ale mohol dovoliť byť trošku zhýčkaný z ostatných moderných áut, nepohneval by som sa, ak by sa dalo Vivaro-e cestou príplatkovej výbavy obohatiť napr. o 360° parkovacie kamery či digitálne spätné zrkadlo, ktoré by vodičovi umožnilo vidieť dozadu aj cez uzatvorenú plechovú skriňu.

V interiéri mi najviac prekážal aj zbytočne veľký stredový ostrovček, v ktorom je osadený volič jazdných režimov. Opel síce deklaruje, že vpredu môžu sedieť aj s vodičom až traja ľudia, no pasažier sediaci v strede si bude nohu neustále odierať práve o tento ostrovček, prípadne bude nohou zavadzať vodičovi. Tento volič je pritom plne elektrický, takže by mohol byť umiestnený doslova kdekoľvek, pokojne aj v oblasti infotainment obrazovky.

Pokiaľ siahnete po najvyššej výbave Innovation, prípadne Enjoy s príplatkami, k dispozícii budete mať aj platformu Opel Connect a s ňou súvisiacu aplikáciu My Opel, ktorá je prakticky identická s aplikáciami ostatných značiek skupiny Stellantis. Skontrolovať prostredníctvom nej budete môcť stav nabitia akumulátora, nabíjanie, prípadne si cez ňu nastaviť klimatizáciu.

Pri spaľovákoch a plug-in hybridoch sú tieto aplikácie skôr zaujímavou zábavkou, no pri elektromobiloch sa vám bude sprievodná aplikácia určite hodiť. Ešte pred cestou tak budete môcť skontrolovať, či máte Vivaro-e dostatočne nabité na najbližšie trasy, prípadne koľko času vám zostáva do plného nabitia. Aplikácia vám ukáže aj aktuálnu rýchlosť nabíjania, avšak žiaľ iba v zjednodušenej forme „km za hodinu“. Reálny výkon vám Opel neprezradí.

Komentáre k článku