Nový Hyundai Santa Fe chce byť nielen vašim ochrancom

Nebudem klamať, ale keď som Hyundai Santa Fe štvrtej generácie videl na prvých fotografiách povedal som si „čo mu to len spravili“. Preč sú všetky tie rovné plochy, vďaka ktorým pôsobilo Santa Fe tak majestátne a mohutne. Musím sa však priznať, že ďalej od pravdy som byť nemohol.

Naše hodnotenie

92%
0 100

Výhody

  • inovatívne asistenčné systémy
  • luxusne pôsobiaci interiér
  • komfort a jazdné vlastnosti

Nevýhody

  • len dve motorizácie v ponuke
  • halogénové smerovky

Jednou vetou

Hyundai Santa Fe je autom, ktoré narástlo, ale aj výrazne zmúdrelo, takže vďaka bohatej ponuke asistenčných systémov vám bude spríjemňovať cesty a chrániť nielen vodiča, ale aj vaše ratolesti na zadných sedadlách.

Áno, ak sa pozrieme na dizajn nového Hyundai Santa Fe je minimálne diskutabilný. Ľudom sa buď páči, alebo nie. Našťastie podľa prvých reakcií okolia je práve skupina, ktorým sa páči väčšia. Podmienkou je však to, aby ste nové Santa Fe videli naživo. Ani jedna fotografia totiž neprezradí toľko, ako priame stretnutie.

Podobne som na tom bol aj ja. Predchádzajúcu generáciu som poznal už z každého uhla a vďaka obrovskej prednej maske, rozmerným bočným plochám a samozrejme aj vďaka veľkej zadnej časti to bolo auto, ktoré pôsobilo takmer ako malý tank.

Pozrite siVyskúšali sme nový Hyundai Santa Fe. Vydaril sa?

Štvrtá generácia prichádza s radikálnymi zmenami. Po vzore kompaktnejšieho crossovera Hyundai Kona je jeho predná maska rozdelená. V hornej časti dominujú LED svetlá pre denné svietenie, ktoré efektne prechádzajú do rozmernej masky chladiča. Ak by ste v tomto mieste čakali umiestnenie hlavných svetlometov, ste na omyle.

Tie sa nachádzajú v spodnej časti v špeciálne tvarovanom priestore, ktorý evokuje prívod vzduchu. Pekne rozdelenú šošovku pre stretávacie a diaľkové svetlá si možno na prvý pohľad ani nevšimnete. Samozrejme ako sa na moderné SUV patrí aj Santa Fe disponuje kompletnou LED výbavou.

Tak stretávacie, ako aj diaľkové svetlá teda svietia viac než dobre a nechýba ani automatické prepínanie stretávacích a diaľkových svetiel. Prečo však automobilka ponechala štandardné halogénové smerovky je mi záhadou. Pôsobí to v tejto konfigurácii tak trochu zastaralo. Pritom aj hmlovky používajú LED technológiu.

V prednej časti si pozorné oko všimne aj niekoľko prvých znakov toho, že nové Santa Fe je až po hlavu nabité modernými technológiami. Pod veľkým znakom automobilky sa skrýva radar adaptívneho tempomatu a v čelnom okne niekoľko senzorov, ktoré vás postrážia.

https://youtu.be/b01Z8qT1oO0

Hyundai Santa Fe totiž môže byť vybavený tak adaptívnym tempomatom, ako aj systémom pre sledovanie jazdných pruhov. Čo sa mne v tomto prípade páči je, že systém pre sledovanie jazdných pruhov má trojicu nastavení. Je na vás, či bude do riadenia aktívne zasahovať, alebo si zvolíte iba upozornenie na prekročenie stredovej a bočnej čiary, či dokonca systém úplne vypnete.

Samotné fungovanie systému je veľmi dobré a aj keď nedrží auto v ideálnom strede vždy, nemá napríklad problém s rozpoznaním čiar inej ako bielej farby, čo je občas pri podobných systémoch problémom. Jedine mi občas prekážalo jeho pomerne drsné reagovanie.

V prednom okne sa okrem toho nachádza aj kamera, ktorá sleduje značky okolo vás. Aj keď sa táto funkcia môže niekomu zdať, ako maximálne zbytočná, sám som sa niekoľko krát pristihol, že som si nevšimol značku a práve tento systém mi pomohol.

Samozrejme nefunguje na 100 %, keďže nevie počítať s tým, že za križovatkou prestáva obmedzenie u nás platiť a tak sa občas stane, že vám bude svietiť obmedzenie na rýchlosť aj v momente, keď už nie je platné. Vo väčšine prípadov je však tento systém skutočnou pomocou.

Pozrite siNa bratislavskom autosalóne sme si nenechali ujsť ani Hyundai Santa Fe

Možno si poviete, že no a čo, veď informácie o povolenej rýchlosti vám zobrazuje aj navigácia. Áno, ale problémom je práve to, že navigácia často nie je schopná zohľadniť aktuálne zmeny a obmedzenia.

Keď sme už pri veciach, ktoré má Hyundai Santa Fe umiestnené v okne nedá mi nespomenúť head-up displej, ktorý sa v tomto prípade rovná doslova prémiovým automobilom. Nielenže je prehľadný, veľký, alebo si viete nastaviť aj farbu rýchlomera pre jeho lepšie rozpoznanie, ale zobrazuje aj informácie, ktoré nie vždy v podobných autách nájdete.

Samozrejme je tu informácia o aktuálnej rýchlosti, dopravnom obmedzení, či aktivovanom adaptívnom tempomate, ale okrem toho ešte head-up displej zobrazuje aj informácie z navigácie, alebo dokonca informáciu od systému sledovania mŕtveho uhla.

Tým je samozrejme Hyundai Santa Fe vybavený tiež. V prípade jeho zobrazenia tak v spätnom zrkadle, ako aj na head-up displeji ho však už tak ľahko neprehliadnete. Jednoducho musím uznať, že po technologickej stránke je Hyundai Santa Fe vybavený viac ako dobre.

A to som sa ešte nedostal do zadnej časti. Áno, samozrejme aj tá prešla zmenami v dizajne a určite si okamžite všimnete novú grafiku svetiel s výrazným LED podpisom. Samozrejme nechýba elektrické otváranie batožinového priestoru, ktorý má v prípade testovanej päťmiestnej verzie objem 625 litrov.

Hyundai však musím pochváliť za členenie batožinového priestoru. Nielenže máte k dispozícii rovnú podlahu, ale pod ňou nájdete aj miesto pre umiestnenie akýchkoľvek drobností, ktoré nepotrebujete každý deň so sebou.

Podstatné však je to, ako Hyundai Santa Fe dáva pozor na cestujúcich vzadu. Áno, tam kde väčšinou sedia deti. Toto je totiž auto, ktoré dá veľký pozor aj na nich. Už len pri samotnom vystúpení z auta vás upozorní na to, že máte skontrolovať zadné sedadlá, aby ste tam náhodou svoju ratolesť v zhone nenechali.

Ak však máte už väčšie deti, Hyundai Santa Fe ich postráži za vás. V momente, keď zastanete a deti budú chcieť vzadu otvoriť dvere, pričom asistenčné systémy budú cítiť, že sa blíži auto zozadu, automaticky zablokujú zadné dvere. Nestane sa tak, že by vaše dieťa otvorilo dvere presne predtým, ako bude zozadu prichádzať iné auto.

Čerešničkou na torte je potom už len 360° kamera, ktorá zaznamenáva okolie auta. Jej zobrazenie si môžete nielen prepínať, ale vďaka nej vidíte naozaj celé okolie auta. A to platí aj v noci, kedy má veľa kamier na autách problém s kvalitou zobrazenia.

Okrem kamery samotnej však nechýbajú ani parkovacie senzory, ktoré nájdete okolo celého auta. Tie zadné navyše disponujú aj funkciou, ktorá automaticky zastaví auto v prípade, ak budete vychádzať z parkoviska a nevšimnete si blížiace sa auto.

Jednoducho by sa dalo povedať, že Hyundai Santa Fe naozaj myslí takmer na všetko. Po stránke bezpečnostných systémov je to naozaj ten najvybavenejší Hyundai. Navyše systémy vedia spolu veľmi pekne spolupracovať.

S novým Hyundai Santa Fe som strávil síce len jeden týždeň, ale za ten som stihol absolvovať viac ako 1 500 km, takže som dokonale preveril jeho pohodlie. Musím povedať, že oproti predchádzajúcej generácii to je poriadny skok vpred. Niežeby minulé Santa Fe nebolo pohodlné, ale toto je o úroveň vyššie.

Či už je to nastavením sedadiel, ktoré si prispôsobíte, alebo pre Hyundai tak typickým odsunutím vodičovej sedačky po vypnutí motora, ktoré uľahčí nastupovanie, alebo ich vyhrievaním a chladením.

Navyše Santa Fe disponuje aj automatickým režimom pre tepelné pohodlie sedadiel. Bez vášho zásahu tak automaticky dokáže regulovať teplotu. Jednoducho si ráno sadnete do studeného auta, tak vám samo mierne zohreje sedadlo a po celom dni na slnku vám ho zas ochladí.

S klimatizovaním sedadla však opatrne. Aj na najslabšom stupni je často pomerne intenzívne, takže som sa naučil si ho vždy zapnúť iba na pár minút a následne radšej vypnúť. Predsa len nechcem riskovať, že mi nachladne chrbát.

Ak spomínam, v čom je nový Hyundai Santa Fe lepší, ako ten predchádzajúci nesmiem zabudnúť na podvozok. Ten je doslova vyladený na naše „cesty“. Vynikajúco filtruje nerovnosti a jazda s ním je potešením. V zákrutách sa nenakláňa nejako prehnane a počas jazdy nebudete mať ani pocit nejakého kolísania. Jednoducho si podvozok poradí s väčšinou nerovností a vy ako vodič o tom nebudete ani vedieť.

Kým v predchádzajúcej verzii bol motor, ktorý síce poskytoval dostatok výkonu a krútiaceho momentu, v tejto novej je 2,2 litrový CRDi kúsok s výkonom 147 kW a krútiacim momentom 440 Nm. Možno nie až tak prevratné hodnoty, no pre toto auto sú viac ako postačujúce.

Aj napriek udávanému zrýchleniu za 9,6 sekundy na stovku mi nejako prehnane dynamika nechýbala. Čo ma však doslova dostalo, bola spotreba. Po 1 500 km sa môj priemer zastavil na hodnote 6,6 l/100km! To je pre podobne veľké auto a kombináciu ciest, ktorú som absolvoval doslova zázrak.

Veľkú zásluhu na dobrej spotrebe má aj nový osemstupňový automat, ktorý sa k tomu autu skutočne hodí. Ani neviete o tom, že radí jednotlivé prevodové stupne. Hyundai však Santa Fe vybavil aj niekoľkými jazdnými režimami, pričom pribudol úplne nový režim Smart.

Ten mení nastavenia motora, prevodovky a odozvy na plynový pedál podľa aktuálnej situácie. Väčšinou sú podobné režimy doslova zbytočnosťou, ale v prípade Santa Fe musím povedať, že Smart režim funguje na jednotku a naozaj pomáha v dosiahnutí ešte lepšej spotreby.

Nový Hyundai Santa Fe prešiel radikálnou zmenou dizajnu. To však nie je jeho jediná novinka. Okrem toho ponúka moderné asistenčné systémy, priestranný interiér a komfort, vďaka ktorému nebude pre vás problémom absolvovať niekoľko tisíc kilometrov. Navyše sa automobilke podarilo dokonale odladiť motor a prevodovku, takže budete aj s podobne veľkým autom jazdiť so spotrebami, ktoré sú porovnateľné s podstatne menšími autami. Tento kúsok si v našej redakčnej garáži rozhodne zaslúži ocenenie TIP REDAKCIE.

Komentáre k článku