Nová Škoda Octavia e-TEC – Česi posunuli latku o úroveň vyššie

Keby mi pred rokom niekto povedal, že Škoda Octavia bude jedno z najlepších áut, ktoré budem testovať, asi by som tomu neveril. Česká automobilka ukazuje, ako má vyzerať pokrok.

Naše hodnotenie

90%
0 100

Výhody

  • Prepracovaný infotainment
  • Kvalitný adaptívny tempomat
  • Nižšia spotreba

Nevýhody

  • Nedokonalá Laura
  • Slabšia motorizácia

Jednou vetou

Škoda Octavia e-TEC si ma získala prepracovaným infotainmentom, kvalitným adaptívnym tempomatom a napriek slabšej motorizácii aj jazdnými vlastnosťami.

Škoda Octavia – legendárne auto českej automobilky. My sme dostali na test hybridnú novinku Škoda Octavia Combi e-TEC, ktorá si nás získala po všetkých stránkach.

Keď som prvýkrát sedel v novej Octavii, hneď som si všimol, že toto nepripomína ľudové auto, na aké si pamätám z detstva. Prémiové materiály, veľký 10″ dotykový displej a virtuálny kokpit. A to boli len prvé dojmy. Po týždni testovania hybridného modelu môžem povedať trikrát wow – toto je auto, pri vývoji ktorého mysleli na všetko.

4. generácia tohto ikonického automobilu so sebou prináša najmä množstvo nových technológií a interiérových vylepšení. Príkladom je head-up displej, ktorý je súčasťou novej Škody Octavia vôbec po prvýkrát. Poďme však postupne.

Pozrite siPoznáme ceny elektrifikovaných modelov Škody Octavia

Technológie, ktoré vás budú baviť

V novej Škoda Octavia e-TEC si viete cez infotainment Columbus nastaviť skutočne všetko od farieb ambientného podsvietenia cez detaily virtuálneho kokpitu až po funkcie bezpečnostných a asistenčných systémov. Tých tu nájdete skutočne neúrekom vrátane držania v jazdných pruhoch, parkovacieho asistenta či adaptívneho tempomatu.

Pri tempomate sa musím zastaviť, keďže ten v Octavii stačí len zapnúť a nastaviť rýchlosť, o viac sa nestaráte. Auto dokáže jazdiť úplne plynule a v prípade, že sa dostanete do kolóny, tempomat dokáže auto úplne zastaviť. Následne stačí len jemne položiť nohu na plyn a Škoda sa opäť plynule pohne a máte pocit, že jazdíte v polo-autonómnom vozidle. Platí to aj pri držaní v jazdných pruhoch, kedy pri pustení volantu Škoda sama ide do zákrut. Samozrejme platí, že pokiaľ volant nedržíte, začne na seba zvukovo upozorňovať.

Rýchlosť sa tiež upraví podľa aktuálne prečítanej dopravnej značky a musím Škodu pochváliť, toto má zvládnuté na jednotku a za ten týždeň, ktorý som s ňou strávil, neprečítala zle značku ani raz. Dokonca podľa navigácie dokáže predpokladať, aká rýchlosť bude nasledovať a sama ešte pred samotnou značkou začne pribrzďovať. Moment, keď som pri nočnej jazde cez Čertovicu prichádzal k prudkej zákrute, ktorá nebola kvôli tme vidieť a auto samé začalo brzdiť a tiež točiť volantom pretože zaregistrovalo krajnicu, bol pre mňa dôkazom, že sedím v technologicky dokonalom aute.

Pozrite siV infotainmente v novej Škode Octavia si viete nastaviť všetko

Head-up displej

Škoda objavila Ameriku a do novej Octavie pridala head-up displej. Ten si podobne ako všetko ostatné, môžete do detailu nastaviť. Môže vám zobrazovať len rýchlosť, prípadne navigáciu a tiež asistenčné systémy.

Škoda myslela na všetko a viete si tiež zmeniť farbu ukazovateľa rýchlosti z bielej na bledomodrú, ktorá sa hodí, keď je na ceste sneh a informácie z head-up displeja by vám splývali. Napriek tomu, head-up displej je funkcia, ktorá nevyhovuje každému a mnohým ľuďom skôr prekáža, preto sa dá samozrejme vypnúť.

Pozrite siŠKODA OCTAVIA 4 SCOUT a RS sú tu, aj v plug-in hybridnej verzii iV

Dojazd a spotreba

Keď som Octaviu preberal, dojazd ukazoval 670 kilometrov pri plnej nádrži. Tešil som sa na nižšiu spotrebu, ktorá mala byť zaručená mild hybridným motorom. Ten mal znížiť priemernú spotrebu o 0,4 litra na 100 kilometra. Po týždni jazdenia som prešiel 841 kilometrov s tým, že som netankoval a dojazd mi ukazovalo ešte 10 kilometrov. Priemerná spotreba bola 6,1 litra na 100 kilometrov a to som jazdil ako po meste, tak po diaľnici. Čo najviac som sa snažil využiť spomínaný adaptívny tempomat, ktorý je veľmi návykový. Práve ten dokáže pekne pracovať so spotrebou a pokiaľ jazdíte po diaľnici či kopcoch, auto prepína medzi bežnou jazdou a voľnobehom.

Keďže ide o mild hybrid a nie plug-in, znamená to, že tu nájdeme 48 V batériu, ktorá akumuluje energiu z rekuperácie a tá sa následne využíva na podporu spaľovacieho motora.

Jediným nedostatkom testovanej Škody Octavia bol výkon. Motorizácia 1.0 TSI, čo predstavuje výkon 81 kW, nie je zrovna radostná, najmä pokiaľ obľubujete zrýchlenie. Na druhej strane na nejaké pretekanie nie je Škoda Octavia e-TEC určená. Na výber je ešte verzia s 110 kW motorom 1.5 TSI.

Pozrite siŠkoda Octavia 4 combi – Od každého len to najlepšie?

Simply Clever

V TECHBOX.sk testujeme veľké množstvo áut, no len máloktoré ponúka také množstvo originálnych riešení ako Škoda. Koniec koncov, táto česká automobilka je tým známa a nie nadarmo je jej motto Simply Clever. Práve tzv. Simply Clever riešenia, ktoré v aute objavujete, vás pri tomto aute potešia. Príkladom sú rôzne úložné priestory, stará známa škrabka na okno uložená v otvore na tankovanie či dokonca deka ukrytá v púzdre v kufri.

Pridajte si k tomu nové technológie ako napríklad bezdrôtové nabíjanie pre smartfón, niekoľko USB-C portov či dokonca bežnú 230 V elektrickú zásuvku v zadnej časti vozidla a dostanete ideálne auto na dlhé cesty na dovolenky či už po Slovensku alebo do zahraničia.

Ach tá Laura

Najviac som sa pri novej Škode Octavia e-TEC tešil, že si vyskúšam hlasovú asistentku Lauru. Tá trpí stále hneď niekoľkými nedostatkami. Ako prvý spomeniem, že v prípade, že máte menu v slovenčine, Laura nefunguje, keďže je podporovaná iba pre české nastavenie vozidla. Ide pritom o drobnú zmenu, ktorá by sa dala vyriešiť softvérovou aktualizáciou.

Druhým problémom je, že stále zvládne len bežné príkazy na ovládanie klimatizácie, rádia či navigácie. Pokiaľ jej poviete „táhne tady“ alebo „pusti rádio“, porozumie vám. Taktiež, keď jej poviete, aby vám našla najbližší bar alebo „hospodu“, častokrát však mala problém porozumieť mojej snahe o češtinu či niektorým príkazom s navigáciou. Ešte by to chcelo vychytať nejaké muchy a pridať viac možností ako ponúka Google Assistant či Siri a Laura by bola dokonalá.

Pozrite siŠkoda ENYAQ iV naživo – elektrické BMW X6 pre chudobných?

Verdikt

Pre koho je teda nová Škoda Octavia e-TEC určená? Na jednej strane ponúka o niečo nižšiu spotrebu než bežné Octavie, na strane druhej spotreba nie je taká ako pri plug-in hybridných modeloch. Nie každý má však možnosť dobíjať si auto v práci, prípadne doma. Najmä na Slovensku je infraštruktúra nabíjacích staníc značne poddimenzovaná a neviem si úprimne predstaviť, že pokiaľ bývate v byte na sídlisku, kúpite si plug-in hybrid.

Preto je aj nová Škoda Octavia e-TEC vhodná práve pre ľudí, ktorí chcú dosiahnuť nižšiu spotrebu a tiež menšiu úroveň vypustených emisií, no zároveň sa nechcú „obmedzovať“ elektrickým nabíjaním. Na najbližších pár rokov zároveň pôjde o výbornú alternatívu k dieselovým motorom, ktoré sa budú postupne v mestách obmedzovať. Škoda Octavia Mild Hybrid je tak vhodnejším riešením ako Plug-In v prípade, že žijete v byte, kde nemáte možnosť nabíjania.

Pri kúpe novej Škody Octavia e-TEC sklamaný nebudete. Dostanete technologicky-nabité vozidlo, ktoré je radosť šoférovať. Zároveň získate o niečo nižšiu spotrebu. Cena Škody Octavia e-TEC začína na 22 410 € a v prípade, že chcete verziu combi, cena začína na 23 360 €. V naše vylepšenej výbave Style je cena 26 080 €

Komentáre k článku