Nová Kia Sportage je stávka na istotu

Nie je pochýb o tom, že Kia Sportage je veľmi obľúbeným modelom. Veď takmer každé štvrté auto s logom Kia na kapote v minulom roku bol Sportage. Posledný facelift teda má na čom stavať, ale musí uspokojiť aj majiteľov prechádzajúcich verzií. Má na to?

Naše hodnotenie

90%
0 100

Výhody

  • vynikajúce Full LED svetlá
  • moderný multimediálny systém
  • bohatá ponuka asistenčných systémov

Nevýhody

  • impulzné ovládanie len predných okien
  • príliš vysoká spotreba benzínového motoru

Jednou vetou

Je jasné, že na úplne novú verziu Kia Sportage si ešte nejaký ten čas počkáme. Veď tá aktuálna bola predstavená ešte len pred dvomi rokma. To je však dosť času na to, aby Kia prišla s osviežením v podobe faceliftu, ktorý síce nemení žiadne zásadné tvary auta, ale pridáva doplnky a prvky výbavy, ktoré autu pridajú nejaký ten šmrnc navyše.

Nečakajte teda žiadne radikálne zmeny dizajnu, nové prvky, alebo úplne nové auto. Tie sa v tomto prípade nekonajú. Veď prečo aj? Kia Sportage pôsobí najmä v testovanej výbave GT-Line stále mlado a moderne.

Pozrite siKia Sportage GT-Line – láska na druhý pohľad

Práve pomerne malé zmeny sú dôvodom, prečo si nepozorný motorista môže smelo pomýliť súčasnú verziu s tou pred faceliftom. Naozaj len verný fanúšik značky, alebo odborník si hneď všimne niekoľko zmien, ktoré prezradia faceliftovanú verziu. Pri pohľade spredu sú to najmä nové svetlá.

Tie síce nezmenili svoj tvar, ale ponúkajú úplne novú grafiku a najmä nové umiestnenie LED diód pre denné svietenie. Kia Sportage GT-Line tak pripomína Porsche Cayenne. Musím uznať, že štvorica diód sa jej hodí neskutočne. Sportage vďaka nim pôsobí dynamicky.

Samozrejme drobné zmeny sú aj v prípade o podstatný kus väčšej prednej masky chladiča, či v samotnom nárazníku. Jedná sa však o tak minimálne zmeny, že si ich skutočne všimne len pozorné oko. K zmenám môžeme pripočítať aj zadné svetlá. Tie sa stále tiahnú po celej zadnej časti, avšak faceliftovaná verzia prináša upravený svetelný podpis.

To by asi nebol facelift ak by zmenami neprešli aj disky. Nová Kia Sportage tak ponúka niekoľko nových dizajnov kolies v rozmeroch od 16″ až po 19″ koláče, ktoré opätovne podtrhujú dynamiku celého auta.

Pozrite siKia Stinger GT – Jedno veľmi nízke, dlhé a vydarené WAU!

Testovaný kúsok bol vybavený práve spomínanými 19″ diskami. Na moje veľké prekvapenie nespôsobili ani na našich rozbitých cestách príliš tvrdo. Takto obutý Sportage je komfortným SUV a s kľudným svedomím by som išiel aj do týchto 19“ diskov. Práve oni sa totiž na Sportage hodia najviac.

To je však asi tak všetko, čo by ste si na exteriéri faceliftovanej verzie Kia Sportage všimli. Teda ak si odmyslím ešte niekoľko úplne nových farebných odtieňov, alebo mierne zmenené súčasné farebné odtiene. Sú to naozaj iba drobné zmeny, ktoré však omladzujú celé auto.

Drobných úprav sa dočkal aj interiér. Samotné rozmery, ako aj priestrannosť interiéru ostali zachované. Kia Sportage tak stále ponúka dostatok priestoru pre štyroch dospelých cestujúcich.

Auto je samozrejme päťmiestne, ale popravde na dlhšiu trasu, ako pár kilometrov by sa na zadnej strednej sedačke dobre cítilo len dieťa. Vďaka batožinovému priestoru s objemom 503 l sa bez problémov pobalí aj rodinka na malý výlet.

Najviac zmien si teda všimne vodič. Práve on bude v rukách držať upravený volant, ktorý stále patrí k najlepším v triede. Má ideálnu hrúbku a aj napriek veľkému počtu tlačidiel na ňom, Kia zvládla ergonómiu a odozvu jednotlivých tlačidiel doslova na jednotku.

Už po niekoľkých dňoch s novým Sportage budete vedieť presne, kde máte hľadať jednotlivé ovládacie prvky. Navyše, ako som už spomenul, veľmi sa mi páči odozva tlačidiel na volante. Niekedy sa totiž aj pri prémiových automobilkách stáva, že ich ovládanie je doslova utrpením.

Automobilka si tiež zaslúži pochvalu za zachovanie štandardného ovládania klimatizácie prostredníctvom tlačidiel. Aj keď dotykové ovládanie pôsobí efektne a určite aj moderne, pravdou ostáva, že tlačidlá sú tlačidlá a ich nahmatanie počas jazdy je predsa o niečo istejšie.

V prípade výbavy GT-Line poteší Kia Sportage aj takými komfortnými prvkami, ako je napríklad vyhrievanie, či dokonca ventilácia sedadiel, alebo vyhrievaný volant. K dokonalosti by v zimných mesiacoch už chýba len vyhrievané predné okno.

Faceliftovaná Kia Sportage prináša aj vynovený multimediálny systém, ktorý s vodičom komunikuje prostredníctvom 8“ displeja. Ten je zapustený priamo do palubnej dosky, čo je v dnešnej dobe v prípade modelov Kia a hlavne Hyundai doslova výnimka. Možno nová verzia Kia Sportage už prinesie tiež vysunutý displej. Zatiaľ sa tak tešme z toho, že Sportage ho má krásne zabudovaný v palubnej doske.

Musím sa však priznať, že grafika multimediálneho systému Kia sa mi páči. Je totiž dostatočne kvalitná, teda na displeji nie je vidieť nejaké rastrovanie, odozvy sú tiež rýchle a samotné prostredie je intuitívne.

Systém ponúkne všetko potrebné a tak samozrejme nechýba navigácia, či dokonca niektoré online služby, ktoré však využijete len v prípade, ak si na smartfóne vytvoríte prístupový bod. Pochvalu si zaslúži aj rýchle a jednoduché vyhľadávanie kontaktov, či zadávanie cieľového bodu navigácie.

Majiteľov niektorých súčasných top smartfónov poteší aj priestor pre odloženie smartfónu, v ktorom samozrejme nechýba ani možnosť bezdrôtového nabíjania smartfónu. Okrem toho si multimediálny systém v prípade Kia Sportage poradí aj s pripojením smartfónu prostredníctvom technológie Apple CarPlay, alebo Android Auto.

A ako je na tom Kia Sportage GT-Line v prípade asistenčných systémov? Už tradične veľmi dobre. Okrem sledovania mŕtveho uhla, či vydareného adaptívneho tempomatu ponúka Sportage aj systém pre aktívne držanie v jazdných pruhoch.

Pozrite siKia Stonic zaujme už na prvý pohľad!

Navyše si tento systém môžete nastaviť presne podľa svojich potrieb. K dispozícii máte úplne vypnutý stav, stav kedy vás bude systém na opustenie pruhu len upozorňovať, alebo stav, kedy systém sledovania jazdných pruhov bude automaticky korigovať natočenie volantu.

Okrem toho nesmiem zabudnúť ani na systém rozpoznávania dopravných značiek prostredníctvom kamery. Nechýba ani upozornenie na prichádzajúce vozidlá pri cúvaní z parkovacieho miesta, alebo možnosť automatického parkovania.

Čo mňa však nemilo prekvapilo v prípade Sportage je to, že takto vybavené auto má impulzné ovládanie len predných okien. O koľko by jeho cena narástla, ak by sa impulzne ovládali všetky okná? Dokopy o nič. Škoda.

Najväčšími zmenami však prešli motory. Facelift priniesol nový mild-hybridný pohon, ktorý v sebe kombinuje naftový dvojliter a malú 0,48 kWh batériu v kufri. Elektromotor má autu pomáhať najmä v malých otáčkach, kedy pridá naftovému motoru 12 kW výkonu a pomôže s rozbehom auta.

Samozrejme táto kombinácia sa má podľa výrobcu podpisovať aj na podstatne nižšej spotrebe najmä pri jazde v meste. Bohužiaľ, či je tomu tak vám neviem povedať, keďže mnou testovaná Kia Sportage bola vybavená benzínovým motorom.

Jednalo sa o najnovší motor 1,6 T-GDi, teda štvorvalec s turbom, ktorého maximálny výkon je 177 koní. Vďaka nemu sa auto mohlo pochváliť skutočne veľmi dobrou dynamikou a počas cesty som si užíval aj vynikajúce odhlučnenie, ktoré ponúka benzínová pohonná jednotka.

Bohužiaľ spotreba bola v tomto prípade pre mňa sklamaním. Udávaná spotreba 7,5 l/100km v kombinácii so 62 litrovou nádržou na palivo znejú skvelo. Realita je však iná. Ja osobne som dosiahol priemer 9,6 l/100km a to sa považujem za vodiča, ktorý jazdí ekonomicky.

Práve vzhľadom na spotrebu sa nádrž na palivo vyprázdňuje o niečo rýchlejšie, ako by som chcel. Už za 600 kilometrov som stál prvý krát na benzínke. Samozrejme kombinácia s novým sedemstupňovým automatom je doslova božia, ale vzhľadom na spotrebu by som sa asi skôr rozhodol pre naftovú verziu.

Kia Sportage po facelifte prináša iba drobné zmeny. Tie jej však umožnia ostať mladou ešte nejaký čas. Navyše vďaka faceliftu dostala niektoré prvky výbavy, ktoré jej budúci majitelia určite ocenia. Tak, či tak platí, že Kia Sportage GT-Line je vynikajúcim a komfortným autom, ktoré je síce skôr určené do mestskej džungle, ale nezľakne sa ani občasnéjo výletu mimo spevnenú vozovku.

Komentáre k článku