Mercedes-Benz Triedy A – Konečne ovládanie hlasom, ako má byť!

Nová Trieda A je už na prvý pohľad štýlovejšia a luxusnejšia. Najväčšie prekvapenie vás však čaká vo vnútri. Vďaka dvojici obrovských displejov a novému rozhraniu MBUX ide totiž o revolúciu nielen v segmente kompaktov.

Naše hodnotenie

90%
0 100

Klady

  • špičkové spracovanie interiéru
  • rozhranie MBUX
  • virtuálna realita v navigácii

Zápory

  • vyššia cena
  • minimálne zmeny v dizajne exteriéru

Jednou vetou

Nová Trieda A sa vydarila, konkurencii ubieha míľovými krokmi, avšak poriadne si priplatíte.

Mercedes-Benz omladol naprieč celým portfóliom. Najnovšia generácia kompaktného modelu Triedy A je typickou ukážkou toho, ako má dnes vyzerať moderné auto pre mladých ľudí. Vzhľad je mimoriadne dynamický, najviac sa mi páči vyšperkovaná predná maska s výrazným logom Mercedes-Benz a drzé predné LED svetlá.

Rozoznať novú generáciu od tej predchádzajúcej je však ťažké. Základné tvary zostali rovnaké, čo je však rozhodne výhodou. Áčku športová silueta kompaktného hatchbacku mimoriadne svedčí. V AMG pakete to je navyše auto ako lusk.

Pozrite si detailnejšie aj zadnú časť automobilu a urobte si vlastný názor.

Keď však otvoríte dvere, sadnete si a uchopíte volant, pochopíte prečo toto auto stojí 45 528 € (testovaná výbava A 200 hatchback s líniou AMG)! Luxus a kvalitné materiály cítiť úplne všade. Celkovo je dvojica 10,25-palcových širokouhlých displejov zliatych do jedného širokouhlého kokpitu praktickým i ohurujúcim riešením. Videli ste niečo takéto v kompaktnej triede?

Odporúčam v tme zažiť ambientné osvetlenie, nič krajšie som doteraz nevidel. Najmä osvetlených výduchov klimatizácie sa nebudete vedieť nabažiť a často budete Á-čku prikazovať napríklad: „Mercedes, změnit barvu podsvícení na červenou“. Dobre čítate, vďaka najnovšiemu rozhraniu MBUX (Mercedes-Benz User Experience) viete gro funkcií ovládať hlasom.

Slovenčina síce chýba, ale napríklad angličtinu či češtinu zvládnete určite. Toto je už úplne iný level hlasového ovládania, vlastne ide už o umelú inteligenciu, ktorá vám bude rozumieť aj vtedy, ak príkaz zadáte vlastnými slovami.

Tak napríklad na otvorenie strešného okna stačí povedať: „Mercedes, otevřít střešní roletu“, napriek tomu, že pokyn by mal vyzerať „Můj Mercedes, otevřít roletu panoramatického posuvného střešního okna“. Hlasom môžete prepínať medzi rádiami či spúšťať rôzne položky menu. To podstatné je, že netreba nič stlačiť. Stačí počas šoférovania povedať iba „Mercedes“. Skvelé!

Hlasom môžete ovládať napríklad aj klimatizáciu a samozrejme najväčšou výhodou by malo byť jednoduché zadávanie cieľov počas navigácie. To však počas testu nefungovalo, naše Áčko čakalo na update, ktorý umožní inteligentné hlasové ovládanie aj v navigácii. Zadať cieľ hlasom tak bolo počas nášho testu nemožné.

Na takéto hlasové ovládanie si rýchlo zvyknete. Aj moje deti počas testu viackrát s radosťou kričali „Mercedes“ a zadávali rôzne pokyny. S väčšou či menšou úspešnosťou im auto i rozumelo. Deti sa učia rýchlo, no keď som auto vrátil a testoval Volvo, už to nefungovalo. Tam budete darmo zadávať pokyny štýlom napríklad „Hej Volvo“… deťom to však vysvetlíte ťažko. Rozhodne je hlasové ovládanie s umelou inteligenciou budúcnosťou.

Celkovo je nové rozhranie prehľadné, páči sa mi, že si ide vlastnou cestou. Potešia veľké ikony s bravúrnou grafikou. Jemné detaily, logické roztriedenie položiek, toto mi v Mercedesoch doteraz chýbalo.

Samozrejmosťou je možnosť využívať dátové služby operátora aj aplikácie napríklad pre zobrazenie cien pohonných hmôt alebo informácií o počasí. Stále je však počet aplikácií výrazne obmedzený a komfort, na aký ste zvyknutí vo vašom smartfóne nedosiahnete. Správa SMS správ však tiež poteší a rovnako aj ovládanie funkcií pomocou dotykového displeja.

Vďaka Mercedes me získate aj vzdialený prístup k vášmu autu. Môžete tak na diaľku odomknúť/uzamknúť vaše Áčko, lokalizovať ho či skontrolovať základné údaje vrátane informácií z palubného počítača.

Príjemným prekvapením je aj príplatková rozšírená realita v navigácii. Mercedes-Benz totiž sníma okolie a v križovatkách premieta navigačné pokyny priamo do reálneho prostredia. Geniálne riešenie. S takouto navigáciou na dôležitých križovatkách nezablúdite. Rozšírená realita nefunguje non-stop, zobrazuje sa len vtedy, keď je to potrebné pre správne odbočenie.

Priamo na hlavnom displeji sa vám tak do reálneho prostredia zobrazujú aj názvy ulíc, nechýbajú šípky, ktoré dynamicky navigujú k správnemu cieľu. Túto vychytávku by som uvítal vo viacerých automobiloch. Konečne má zabudovaná navigácia význam, mnohí ju totiž nahrádzajú tou v smartfóne.

Absolútne skvelým vylepšením asistenčných systémov je i to, že Trieda A sleduje okolie aj po zastavení a vypnutí zapaľovania. Ak otvárate dvere a blíži sa napríklad bicykel či auto, systém vás naň upozorní! Pri cúvaní dokáže zase zabrzdiť, ak zaregistruje nebezpečenstvo.

Pozrite siMercedes-Benz S400d 4Matic je kráľ kráľov prémiových sedanov

Prekvapením sú aj také maličkosti, ako USB-C konektory pre nabíjanie zariadení. Mercedes-Benz je už dnes pripravený na budúcnosť. Napriek tomu tu nájdete aj adaptér na klasické USB.

Virtuálny kokpit má taktiež jemné rozlíšenie a dizajnovo je prepojený s hlavným dotykovým displejom. Môžete si tu kľudne zobraziť navigáciu na celú plochu, alebo nechať vyniknúť asistenčné systémy. Možnosti personalizácie sú veľké.

Zvyknete si aj na ovládanie na volante s dotykovými touchpadmi, ten vľavo slúži pre digitálny prístrojový panel a adaptívny tempomat. Ten vpravo zase pre ovládanie MBUX a multimédií.

Nová Trieda A sa vydarila, konkurencii ubieha míľovými krokmi, avšak poriadne si priplatíte. Oceňujeme najmä rozhranie MBUX, virtuálnu realitu v navigácii, precízne nastavené asistenčné systémy a špičkovo spracovaný interiér. Škoda, že umelá inteligencia je ešte len na začiatku a vyžaduje si softvérový update, aby ste si ju užili naplno, tak ako si to jej tvorcovia predstavujú.

Komentáre k článku