Mercedes-Benz EQC – prečo je hviezdou medzi elektromobilmi?

Ak by som si dnes kupoval prémiové elektrické SUV, vybral by som si Mercedes-Benz EQC. Prečo práve EQC? Prečítajte si recenziu elektromobilu, ktorý upútal najviac zo všetkých doteraz testovaných elektrických áut.

Naše hodnotenie

95%
0 100

Výhody

  • asistenčné systémy vyladené do takmer úplnej dokonalosti
  • kvalita spracovania interiéru a odhlučnenie
  • výborné jazdné vlastnosti a vysoký výkon elektromotorov
  • aplikácia Mercedes me
  • rýchle nabíjanie
  • dobrá cena vzhľadom na konkurenčné ponuky
  • navigácia s rozšírenou realitou

Nevýhody

  • nižší dojazd, reálne iba okolo 300 km
  • vyššia spotreba v kWh/100 km
  • lesklé plasty v interiéri

Jednou vetou

Skvele jazdí, je prepchatý modernými technológiami a je tak návykový, že ak ho raz vyskúšate, nebude cesty späť - práve preto je Mercedes-Benz EQC hviezdou medzi elektromobilmi, doslova.

Elektromobily pribúdajú ako huby po daždi a naplno sa do ich výroby vrhajú aj prémiové automobilky. BMW svoju i3-ku predáva už pomerne dlhú dobu, lenže v súčasnosti sú mimoriadne obľúbené automobily z kategórie SUV a tak nie je prekvapením, že prvými elektrickými autami v portfóliu výrobcov ako Audi, Jaguar či Mercedes-Benz sú práve SUV-čka.

Novinka Mercedes-Benz EQC sa k nám dostala po Audi e-tron a Jaguar I-Pace, s ktorými sme v redakcii najazdili stovky kilometrov. Poviem to na rovinu a hneď v úvode, EQC je z uvedenej trojice najlepšou voľbou. Priznám sa však, že pred samotným testovaním by som na takéto niečo nepomyslel. S Audi e-tron som mal možnosť jazdiť medzi prvými zo Slovenska ešte v Abú Dhabí, bola to skvelá jazda. Mnohými kritizované elektrické spätné zrkadlá som si obľúbil.

Pozrite siVyskúšali sme Audi e-tron v Abú Dhabí. Koľko prejde?

Jaguar I-Pace som si zase zamiloval počas týždňového testu, vrátil som ho s najazdenými viac ako 1 400 kilometrami. Každý automobil z trojice bezpochyby nadchne svojho budúceho majiteľa, sú to skvelé elektromobily s najmodernejšími technológiami. Lenže pri EQC som si povedal, toto auto by som si aj reálne kúpil. Je vyladené do detailov.

Priznám sa, že po predstavení som práve EQC považoval za najmenej atraktívne, i keď vzhľad je subjektívny. Už pri prvej jazde som prichádzal dizajnu elektrického Mercedesu na chuť, teraz som z neho nadšený. Neviem to presne vysvetliť, ale EQC sa mi jednoducho nenormálne páči a nie som v tom sám. Ak nepočítam elektrickú hračku (Velor-X-TRIKE) nepamätám si elektromobil, ktorý by vzbudil takú pozornosť ako Mercedes-Benz EQC. Za týždeň testovania ho obdivovalo množstvo ľudí, vnímal som to počas jazdy a na nabíjacích staniciach sme sa rovno o novinke vždy rozprávali.

A neboli to len majitelia áut značky Mercedes-Benz, ktorí podľa rozhovorov, by si už inú značku nekúpili. Napríklad v Poprade sa pri mne zastavila štvorica chlapov, ktorí organizovali ľudí na miestnom futbalovom zápase. Mali tak konkrétne otázky, až som bol prekvapený, koľko toho o elektromobiloch vedia. Ľudia sa o elektromobily zaujímajú, preto nám aj skrsla myšlienka, ktorú nájdete v závere recenzie. Odporúčam dočítať do konca.

Čo sa mi na EQC páči? Pôsobí sebavedomo a veľmi luxusne. Predná maska je síce úplne iná ako pri klasických nových Mercedesoch, no obrovské logo výrobcu s ukrytým radarom tu neprehliadnete. Všimnite si však predné svetlá, ich tvar je taktiež úplne nový a vďaka technológii MULTIBEAM LED svietia ukážkovo. Zaujímavý je však stredný pás vo vrchnej časti prednej masky, ktorý svieti tiež. EQC si tak v noci nemožno nevšimnúť.

Mercedes-Benz na použitie svetiel cez celú prednú masku dostal špeciálnu výnimku. Zozadu to nie je inak, i tu sú svetlá cez celú širku elektromobilu – toto je zadok, ktorý radi ukážete komukoľvek na ceste. Samozrejme ide opäť o LED svetlá. Spoznali by ste, že je to Mercedes? Mne svetlá pripomínajú športové automobily veľmi známej nemeckej automobilky.

Testovaný model bol v špeciálnej edícii 1886, čiže z prvej várky 1886 vyrobených modelov EQC so špeciálnymi prvkami výbavy. Označenie 1886 pritom vidíte už na predných blatníkoch, ale nechýba ani v interiéri. Asi najviac efektné je na čalúnení predných sedadiel.

 

Súčasťou edície 1886 sú aj 20-palcové desaťlúčové disky, ktoré samozrejme napomáhajú lepšiemu dojazdu svojím tvarovaním. Pôsobia mimoriadne štýlovo, dynamicky a zároveň športovo. Pri kúpe by som išiel aj do testovanej striebornej metalízy high-tech, ktorá je inak určená práve pre edíciu 1886. Pridajte si čierne lakované exteriérové prvky a máte EQC ako lusk. Dokonca nechýbajú bočné nástupné lišty, ktoré si počas testu obľúbili najmä moje deti – skvelé schodíky. Mimochodom kufor má 500 litrov, takže sa tu zbalí aj celá rodina.

Označenie EQC 400 4MATIC prezrádza, že toto nebude obyčajný elektromobil. S výkonom 408 koní ste pánom ciest, ak je niekto pomalý, jednoducho v bezpečnom úseku ste pred ním okamžite. Z 0 na 100 km dvojica elektromotorov na prednej a zadnej náprave dokáže toto ťažké SUV (batérie majú hmotnosť 667 kg) vystreliť za 5,1 sekundy. Výhodou je, že „plný kotol“ máte k dispozícii v akomkoľvek okamžiku. Verte mi, jazdu s EQC si budete užívať. Navyše za registráciu elektromobilu s výkonom 300 kW na Slovensku zaplatíte iba 33 eur. Porovnajte si registračný poplatok pri novom automobile s bežným 300 kW dieselovým či benzínovým agregátom.

Keď už som pri číslach, celková prevádzková hmotnosť Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC je 2495 kg, na aute to však necítiť. Šoféruje sa mimoriadne ľahko, avšak v zákrutách som cítil, akoby som bol prilepený. Celkovo som bol z komfortu nastavenia podvozku nadšený, aj tá najrozbitejšia cesta smerom na Tatranskú Lomnicu z Popradu so stovkami záplat sa vám bude zdať ako práve položená nová diaľnica.

Užívať si budete aj mimoriadne ticho. Nielen vďaka elektrickému pohonu, ale aj vynikajúcemu odhľučneniu interiéru. Jednoducho keď si zapnete vašu obľúbenú skladbu z Burmester audio systému, vychutnáte si ju pri akejkoľvek rýchlosti aj pri nízkej hlasitosti. Dokonalejšie odhlučnené auto si nepamätám, radosť jazdiť. Samozrejme, ak vám nebude pri výkone chýbať „zvuk“, ktorý poznáte z porovnateľne výkonných Mercedes-AMG modelov. Mne rozhodne nechýbal.

Interiér sa vám bude páčiť tiež. Síce ak už ste sedeli v niektorom z nových modelov Mercedes-Benz, bude vám známy. Opäť tu dominuje dvojica veľkých 12-palcových širokouhlých združených displejov prepojených do jedného panela. Ten prístrojový nie je dotykový a displej multimediálneho systému MBUX môžete ovládať až troma spôsobmi, pardón štyrmi. Buď vsadíte na dotykové ovládanie (budete musieť displej čistiť od odtlačkov prstov) alebo si vyberiete ovládanie na stredovom tuneli, inteligentné ovládanie hlasom alebo ovládanie na volante. Mne najviac vyhovovalo ovládanie na volante pomocou vydarenej dotykovej plochy.

Pozrite siMercedes-Benz EQC predstavili na bratislavskom autosalóne 2019

Interiér je zmesov rôznych materiálov a tvarov, no dokopy spolu ladia. Výduchy klimatizácie chcú byť moderné, zatiaľ čo v pozadí celej palubnej dosky nájdete retro rebrovanie. Nechýba podsvietenie palubnej dosky a stredového tunela s obrovskými možnosťami nastavení vrátane automatickej zmeny farby podľa režimov či len tak, počas jazdy. Nedá sa uprieť, že cítite luxus kde sa pozriete a čoho sa dotknete. Za mňa interiér bez výhrad, možno by som len zvolil menej lesklého plastu na stredovom tuneli, na ktorom budú pribúdať škrabance.

Jazdu vám bude spríjemňovať aj vstavaný parfém, pričom si môžete voliť špeciálne režimy ENERGIZING Plus, kde okrem vône dostanete masáž sedadiel a spustí sa vám aj príjemná hudba. Potom stačí nechať všetko na asistenčné systémy a jazdu si užívať naplno. Systém MBUX je prehľadný a tak, ako sme to už videli napríklad v modeloch triedy A či ďalších, poteší vás krásna a jemná grafika.

Samozrejmosťou je menu pre správu elektromobilu nazvané EQ. Tu vidíte nielen stav nabitia batérie, aktuálny tok energie, aktuálny dojazd či priemernú spotrebu za posledné obdobie a dokonca aj množstvo rekuperovanej energie. Samozrejme si viete nastaviť aj ďalšie parametre.

Nastaviť si tak môžete maximálny prúd, akým budete nabíjať. Rovnako si viete nastaviť predklimatizovanie automobilu na konkrétny čas a to aj v rôzne dni v týždni. Taktiež je možné nastaviť maximálny stav nabitia, napríklad ak si chcete doma nabíjať batériu skôr na 80% namiesto 100%. Tým by ste mohli predĺžiť jej životnosť. K dispozícii je aj vyhľadávanie nabíjacích staníc.

Práve vyhľadávanie nabíjacích staníc budete používať pravdepodobne najčastejšie, rovnako ako ja. Nechýbajú v zozname ani nabíjacie stanice ZSE Drive, ktoré som aj počas testu využíval často. Prvýkrát som sa nabíjal v Bratislave pri Fresh Markete.

Tu som Mercedes-Benz EQC zaparkoval rovno vedľa Tesly Model S. Ktorý z týchto dvoch modelov by ste si vybrali vy?

Sieť ZSE Drive v redakcii využívame dlhodobo. Výhodou je prepracovaný systém nabíjacích programov, množstvo nabíjacích staníc na území Slovenska ale aj v zahraničí (roaming) aj praktická aplikácia. Stačí keď prídete k nabíjaciemu stojanu (už priamo v aplikácii vidíte, či je voľný), načítate QR kód pri nabíjacom kábli a môžete začať nabíjať.

Pozrite siTECHBOX má vlastnú 22 kW nabíjačku pre elektromobily!

Priamo v aplikácii si vyberiete aj typ auta, ktoré nabíjate. Žiaľ aplikácia zobrazuje len čas nabíjania, nevidíte tak stav nabitia batérie ani aktuálny výkon nabíjanie. Tieto informácie síce nájdete na nabíjacom stojane, avšak ak sedíte v kaviarni potrebujete aj aplikáciu pre vaše auto. EQC našťastie appku má, jej meno je Mercedes me a patrí k najprepracovanejším.

 

Na nabíjaciu stanicu som dorazil s kapacitou batérie 56% v čase 17.17 hod. Na 100% by batéria mala byť nabitá v čase 18:15, teda za necelú hodinku. Reálne nabíjanie v odhadovanom čase i skončilo, batérii sme dodali 41,45 kWh. Bol som zvedavý na dojazd pri 100% nabitej batérii. Výrobca uvádza 370 – 417 km podľa metodiky WLTP. Samozrejme závisí to aj od spôsobu jazdy a od predchádzajúcich jázd. Pri 100% nabitej batérii mi na prístrojovom paneli zasvietila hodnota 323 km, celkom vzdialená od hodnôt udávaných výrobcom. Lepšiu som však už nikdy nevidel.

 

Dobré je, že počas nabíjania vidíte aktuálny nabíjací výkon v kW priamo na plne grafickom prístrojovom paneli. Mercedes-Benz EQC pritom zvládne aj rýchlonabíjanie výkonom až 110 kW. A preto som zobral EQC aj na Budču, teda nabíjal som sa cestou do Lučivnej, kde som trávil víkend. Počas testu som sa vôbec neobmedzoval v diaľnicných rýchlostiach. Ak si kúpite takto výkonné auto, nebudete predsa po diaľnici jazdiť 100-kou. Samozrejme pri vyšších rýchlostiach je aj aktuálna spotreba vysoká. Napríklad sa kľudne môže pohybovať na úrovni 64,4 kWh/100 km. Priemer však bol na úrovni 30 kWh/100 km.

Pozrite siMercedes-Benz EQC – prvý čisto elektrický Medveď série EQ je na svete

Do Budče so m dorazil o 7:49 hodine ráno s kapacitou batérie 16% a dojazdom 43 km. Po prejdení 156 km sa priemerná spotreba ustálila na 30,6 kWh/100 km, čo nie je najnižšia hodnota. Treba si však uvedomiť vonkajšiu teplotu 4-6°C a to, že cesta bola len diaľničnou trasou.

Plne nabité EQC malo byť už o 8:43 hod, teda za necelú hodinku. Už o 8:11 hod bola batéria nabitá na 57%! Na takéto rýchle nabíjanie si zvyknete. Výhodou je, že nabíjacia stanica UFC Budča od ZSE Drive je na čerpacej stanici Slovnaft, takže si v kľude dáte dobré raňajky, prečítate noviny a fičíte ďalej. Síce som na displeji EQC nevidel hodnotu výkonu nabíjania nad 100 kW, i tak je je rýchlosť nabíjania vynikajúca.

Nečakal som do plných 100%, nabíjanie som vypol po 51 minútach, kde mi batéria ukázala dojazd cca. 260 km a stav nabitia 94%. Batérii som dodal 66,19 kWh. Pre môj cieľ je to dostatočné, ak budem potrebovať nabíjať v Tatrách, využijem nabíjaciu stanicu v Poprade. Počas testu som nabíjal tak v Poprade ako aj v Liptovskom Mikuláši, kde som ocenil nabíjaciu stanicu ZSE Drive priamo pri reštaurácii McDonalds. Kým si dáte kávu alebo sa najete, auto máte nabité.

 

Zisťujem, že ma EQC mimoriadne baví. Nielen tichosť, akcelerácia, ale aj množstvo asistenčných systémov, ktoré mám k dispozícii a poznám z najvyšších modelov Mercedes-Benz, robia z jazdy obrovský zážitok. Tak napríklad nechýba aktívny asistent držania v jazdných pruhoch, asistent sledovania mŕtveho uhla, ale aj adaptívny tempomat, kde si môžete nastaviť, či sa má pri jazde prispôsobovať terénu a dopravným značkám. Čo to znamená?

Jednoducho držíte (miestami ani nemusíte držať) volant a auto ide úplne samé. Drží jazdný pruh, ale tak citlivo, že vás to neotravuje. Prispôsobuje rýchlosť automobilom idúcim pred vami, ak však žiadne auto nejde a vchádzate do zákruty, pre ktorú by rýchlosť trebárs 130 km/h bola vysoká, auto zákrutu prejde rýchlosťou aká je bezpečná. Napríklad spomalí na 112 km/h. Samé prejde aj kruhový objazd, stalé nerobíte nič!

Ak si k tomu pridáte asistenta preberajúceho rýchlostné limity, opäť nemusíte robiť nič ani pri vstupe do obce či výjazde z nej. Jednoducho ak idete 90-kou, značku obce budete míňať už 50-kou, auto z GPS dát vie, že tu je znížená rýchlosť a spomaľuje už dostatočne skoro pred obcou. Rovnako ak vychádzate z obce, EQC samé zrýchli na 90-ku. Samozrejme funguje aj čítanie dopravných značiek, ak je na diaľnici znížená rýchlosť, taktiež ju EQC preberie a vy idete bez toho, aby ste čokoľvek urobili, vždy správnou rýchlosťou. Jednoduchým kliknutím na tlačidlo volantu pridáte alebo uberiete 10 km/h po prebratí rýchlostného limitu.

Pozrite siMercedes-Benz S400d 4Matic je kráľ kráľov prémiových sedanov

To však nie je všetko. Vypisovať by som sa mohol ešte pekne dlho aj so systémom PRE-SAFE, ktorý vás pripraví na náraz, či systém, ktorý sám zastaví automobil, ak nereagujete na „pokyny“ auta prevziať riadenie či s obrovským head-up displejom, samozrejme s technlógiou premietania pred čelné sklo, žiadne výklopné sklíčko. Prvýkrát som si však vyskúšal aj Aktívny asistent zmeny jazdného pruhu. Keď už necháte jazdu na asistenčné systémy, čo tak nechať auto samé aj prechádzať medzi jazdnými pruhmi? Jednoducho stačí pri aktívnom systéme zadať smerovku na zmenu jazdného pruhu a auto sa samé preradí napríklad doľava. Potom stačí opäť dať smerovku doprava a ste pred autom, ktoré vás v pravom jazdnom pruhu spomaľovalo.

Kto nevyskúša nepochopí, aké je to návykové. Predstavte si, že ste unavení no máte do cieľa vašej dovolenky ešte niekoľko sto kilometrov. Verte mi, že na takýchto strážcov, ktorí navyše fungujú bez zaváhania, by ste sa radi spoľahli. Každý prejdený kilometer, každá strávená minúta za volantom EQC ma presvieča, že ak by som si mal raz kúpiť elektromobil, mal by to byť takýto komfortný, tichý a technologicky nabitý, ako EQC.

Čerešničkou na torte je navigácia s rozšírenou realitou. Zablúdiť ak vám softvér priamo do reálneho prostredia premieta navigačné pokyny, pomenúva ulice či čísla domov je ťažké.

Celkovo sme si spolu užili až 1 324,6 km. Za volantom EQC som strávil 21 hodín a moja priemerná spotreba sa ustálila na 27,7 kWh/100 km. Už mi je jasné, prečo aj s 80 kWh batériou neprejdete 400 km, jednoducho to nejde, ak si chcete jazdu s EQC užívať naplno. Reálne sa tak môžete spoľahnúť na cca. 300 km bez obmedzovania sa. V meste i viac.

Ak sa pýtate, že čo s časom stráveným na nabíjacej stanici? Nepovažujem ho za stratený čas. Pravdupovediac nielen EQC, ale aj ďalšie elektromobily ma naučili robiť si prestávky pri dlhšej trase. Teraz, keď idem aj s iným autom, tie raňajky si na Budči rád dám, i keď nenabíjam. Ak však chcete elektromobil, oplatí sa investovať do domáceho wallboxu. Predsalen nabíjanie na verejných staniciach je drahšie (všetko závisi od vášho programu). V prípade EQC však nabíjate doma maximálne výkonom 7,4 kW.

I tak je to oproti bežnej zásuvke rýchlejšie. S EQC dostanete nabíjací kábel do bežnej siete aj pre rýchle nabíjanie. Doma by ste batériu z 10 na 80% nabili bez wallboxu za približne 40 hodín. Takto dlho čakať nebudete chcieť. S wallboxom, kľudne štýlovým aj od Mercedes-Benz, to stiahnete na cca. 11 hodín. A na verejnej stanici? Prečítali ste si, auto si doplna viete nabiť aj do hodinky.

Pochváliť však musím aj appku Mercedes me. V nej vidíte nielen základné parametre automobilu, ale aj informácie či máte auto zamknuté či odomknuté. Skontrolovať si viete množstvo parametrov, počas nabíjania dokonca vidíte aktuálny výkon nabíjania!

 

Cez aplikáciu si viete nastaviť klimatizáciu, môžete si plánovať trasu či jednoducho vyhľadať, kde ste naposledy zaparkovali. Možností je mnoho, práve aj vďaka aplikácii je váš elektromobil ešte inteligentnejší.

Z Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC som bol natoľko nadšený, že chcem, aby ste ho zažili aj vy. Preto som pri vráteni auta navrhol, že ho ešte chceme, aby sme vám ho ukázali. Podarilo sa. Príďte do Žiliny, Banskej Bystrice, Košíc alebo do Bratislavy od 22.10.2019 do 26.10.2019 vždy o 16.00 hod a zažite ho s nami. Podrobný rozpis miest nájdete v našom článku.

Pozrite siZažite TECHBOX EQC Roadshow vo vašom meste!

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC je elektromobilom, aký by som si kúpil. Je mimoriadne komfortný, dobre vyzerá, má brutálne bohatú technologickú vybavu, jazdí nadštandardne a navyše pri jeho cene 92 742 eur (cena testovanej verzie, základ od 76 800 eur) je i najlacnejší z novej prémiovej trojky SUV elektromobilov. Pri takomto elektrickom aute sa stráca aj rozdiel v obrovskom príplatku za elektrickú verziu. Nie, toto auto nestojí takmer dvojnásobok ako porovnateľný Mercedes-Benz s benzínovým či dieselovým agregátom. Schválne vyskladajte si podobné GLC alebo GLC kupé a zistíte, že EQC môže výjsť aj lacnejšie.

Pri záruke 8 rokov na batériu (160 000 km), 6-ročným servisným balíkom v cene či špeciálnymi príplatkovými službami (služba odvozu dovozu, dovolenkový balík…) ide skutočne o dobrú ponuku. Škoda len, že na Mercedes-Benz EQC nevyužijete aktuálnu dotáciu na elektromobily. Za redakciu TECHBOX udeľujeme automobilu ocenenie TIP ŠÉFREDAKTORA.

Komentáre k článku