4 veci, ktorými si nás Mercedes-Benz CLA 180 d kupé získal

Týždeň Mercedes-Benz CLA 180 d kupé ubehol ako voda aj vďaka mnohým veciam, ktoré sme si na ňom obľúbili. Toto sú 4 najhlavnejšie z nich, vďaka ktorým budeme na tento testovací týždeň ešte dlho v dobrom spomínať.

Dizajn ruka v ruke s funkčnosťou

Súčasný dizajnový jazyk automobilky Mercedes-Benz môžete milovať, alebo vám vôbec nesadne. Ak patríte do prvej skupiny, CLA kupé si zamilujete okamžite, pretože všetky súčasné dizajnové črty trojcípej hviezdy na tomto modeli nájdete zvýraznené a podčiarknuté tak, ako na máloktorom inom modeli tejto značky.

Dizajn CLA kupé nám padol do oka okamžite a o to viac sme sa tešili na jeho testovanie, keď sme si ho prebrali v „slnečnej žltej“ verzii. Mercedesov na našich cestách už dnes nie je málo, no táto kombinácia dizajnu a výraznej farby spôsobila, že sa za CLA otáčali aj majitelia iných Mercedesov.

Pozitívny dojem sa prenáša aj do interiéru, kde nájdeme prémiové materiály, dnes už ikonické dizajnové i ovládacie prvky, či ambientné osvetlenie. Žiadne zaváhanie po stránke kvality spracovania sa tu určite nekoná. Je to Mercedes, ako sa patrí. Samotný dizajn by však veľa neznamenal, ak by stál v ceste funkčnosti.

Toho sa našťastie nemusíte obávať a hoci si Mercedes v interiéri razí úplne inú cestu ako iné, minimalisticky naladené automobilky, nič v ňom nie je vyslovene nazvyš. Nad vozidlom budete mať dokonalú kontrolu a prehľad, za čo môže dômyselne navrhnutý kokpit vodiča, ale aj ďalší bod v našom zozname – systém MBUX.

Ešte predtým však nemôžeme opomenúť vstavaných asistentov, ktorí sa postarajú o vašu bezpečnosť počas jazdy. Asistent sledovania mŕtveho uhla patrí do doplnkovej výbavy, no rozhodne patrí medzi položky, ktoré za ten príplatok stoja. Na autá vo vedľajšom pruhu vás upozorní zvukové znamenie, ako aj LED značenie v spätných zrkadlách. Zaujímavosťou je, že tento systém zostáva zapnutý aj pár minút po vypnutí motora. Ak sa teda v aute ešte chvíľu zdržíte, napríklad aby ste odpísali na maily, asistent bude ešte chvíľu sledovať vedľajší pruh a v ňom okoloidúce autá.

Aktívny asistent udržiavania jazdného pruhu v tomto prípade nezasahuje priamo do riadenia, ale dokáže dupnúť na brzdu v prípade, že vychádzate z pruhu. Aj keď oceňujem zvýšenie bezpečnosti vďaka tejto funkcii, najmä zo začiatku som sa tejto reakcie asistenta až ľakal, čo na bezpečnosti či komforte jazdy veľmi nepridávalo. Asistentov však samozrejme môžete kedykoľvek vypnúť.

Ovládanie vozidla a systém MBUX

Interiéry vozidiel za posledné desaťročie ovládli dotykové obrazovky. Skvelým príkladom toho je automobilka Tesla, ktorá vo svojich nových modeloch necháva čoraz menej fyzických tlačidiel. Obe riešenia majú samozrejme svoje výhody, no čoraz častejšie sa ukazuje, že najrozumnejšia a najbezpečnejšia je ich vzájomná kombinácia, každé riešenie má totiž svoje výhody.

Mercedes-Benz na to ide presne touto cestou a dotykové ovládanie v zdravej miere kombinuje s fyzickými tlačidlami, dotykovými plochami a dokonca aj s hlasovým ovládaním. Všetky informácie vám vozidlo poskytne na jednej z dvoch priestranných obrazoviek, pri ktorých musím určite oceniť, že ich nerozhodí ani ostré slnko, ako to bohužiaľ býva v prípade niektorých konkurenčných vozidiel.

Tlačidlá a dotyková plocha na ľavej strane volantu ovláda ľavú obrazovku umiestnenú za volantom, zatiaľ čo tlačidlá a dotyková plocha na pravej strane samozrejme slúži na ovládanie pravej obrazovky. Už po prvých pár kilometroch sa vďaka tomuto rozloženiu budete vedieť po celom systéme MBUX pohybovať aj po pamäti a na obrazovku sa pozriete už len pre kontrolu výberu.

Pravú obrazovku môžete samozrejme ovládať aj pomocou dotykovej plochy umiestnenej v stredovom paneli medzi prednými sedadlami. Táto plocha sa dá aj fyzicky stláčať a dokonca vám poskytne aj haptickú odozvu. Ak by vám však nevyhovovalo ani to, vždy sa môžete obrátiť aj na vstavané hlasové ovládanie.

Nehovoríme o anglicky hovoriacich asistentoch Siri, Alexa či Google Assistent, i keď ovládanie v anglickom jazyku je tu samozrejme na výber tiež. Nie, na Mercedes môžete pokojne hovoriť aj po česky a on vám aj po česky odpovie. Či už chcete zmeniť niektoré z nastavení áut, alebo sa ho opýtať na počasie, Mercedes vám vo väčšine prípadov porozumie a zrozumiteľne odpovie bez toho, aby ste museli spustiť zrak z vozovky.

Hlasová odozva samozrejme nie je úplne dokonalá a najmä pri zadávaní adresy do navigácie si s českou hlasovou asistentkou jednoducho neporozumiete a rezignovane si radšej tú ulicu do navigácie napíšete sami. Verím však, že sa jedného dňa dočkáme aj slovenskej lokalizácie hlasového ovládania, čím sa celý MBUX systém pre tunajších vodičov priblíži k dokonalosti.

Technológie v malíčku

Automobilky boli ešte donedávna známe tým, že kým na trh dostali svoje najnovšie modely, po technickej stránke boli už v niektorých smeroch zastaralé. Týkalo sa to najmä infotainment systémov, ale aj rôznych konektorov a technológií, ktoré zamrzli v technologickom vývoji, ako stihlo zostarnúť samotné auto. V prípade Mercedes-Benz CLA 180 d kupé ma však paradoxne potešilo, že som musel riešiť opačný problém.

Mercedes totiž nenechal nič na náhodu a tak trochu sa zahral na nakusnuté jablko. Nové CLA kupé totiž vybavil iba USB-C konektormi, z ktorých jeden môžete využiť na pripojenie k smartfónu k infotainment systému pomocou platformy Android Auto alebo Apple CarPlay. Mercedes tým možno predbehol aj niektorých výrobcov smartfónov, no urobil správne. Smartfón totiž vďaka tomu k autu pripojíte aj o 5 alebo 10 rokov, keď si už možno na USB-A port ani nespomenieme.

Ak by ste aj po ruke práve nemali USB-C kábel, smartfón si môžete počas jazdy nabiť aj v priehradke vďaka bezdrôtovému nabíjaniu, ktoré dnes podporuje čoraz viac smartfónov. Veľkou výhodou tejto priehradky je, že sa do nej zmestia aj väčšie smartfóny a tak som v nej nemal problém nabiť ani iPhone XS Max.

Rovnako musím oceniť aj skvelú mobilnú aplikáciu Mercedes me, vďaka ktorej môžete byť v spojení s vaším autom aj cez smartfón alebo dokonca aj smart hodinky. V aplikácii môžete vidieť informácie o vašej poslednej jazde, dojazde, nasledujúcom servise, ale aj o tom, či ste náhodou nezabudli zamknúť auto.

Ak by aj, auto po niekoľkých minútach vyšle signál do aplikácie, ktorá vás cez Push notifikáciu upozorní, že je vaše auto otvorené a rovno vám aj umožní ho cez aplikáciu zamknúť. Aby ste ho cez aplikáciu mohli aj odomknúť a zároveň nenarušili bezpečnosť uzamykania, aplikácia si od vás pre istotu vypýta PIN kód, ktorý si v aplikácii pred prvým odomknutím nastavíte vy sami.

Zrejme najpraktickejšou funkciou je lokalizácia auta. Zrejme neexistuje vodič, ktorý by v každodennom zhone zabudol, kde presne na obrovskom parkovisku nechal svoje auto. S aplikáciou Mercedes me to nie je žiaden problém, jednoducho vyberiete z vrecka smartfón a necháte sa k svojmu autu navigovať.

K väčšine týchto funkcií sa môžete dostať ešte pohodlnejšie aj cez hodinky Apple Watch. Mercedes si okrem toho navyše rozumie aj s hlasovým ovládaním Amazon Alexa a Google Assistant, ako aj so smart systémom Nest. Po odchode z domu sa vám tak napríklad môže automaticky znížiť teplota vykurovania vašej domácnosti, ak samozrejme vlastníte kompatibilný termostat.

Ekonomická jazda

Mercedes-Benz CLA kupé pôsobí navonok športovo a razantne, s čím sa nám podvedome môže spájať aj vysoká spotreba. Minimálne v nami testovanej verzii CLA 180 d kupé je však pravdou opak. Naftový 1,5-litrový štvorvalec s výkonom 85 kW a krútiacim momentom 260 Nm tu môže pôsobiť ako päsť na oko a fanúšikov výkonnejších motorizácii nenadchne, no má svoju cieľovku aj zmysel.

CLAčko sme zhruba rovnomerne prebehli po diaľnici, ako sme ho potrápili v zdanlivo nekonečných dopravných zápchach. Za výslednú spotrebu 4,4 l/100 kilometrov si však CLA nezaslúži nič iné, len palec hore. Áno, s touto zostavou môžete zabudnúť na odvážnejšie predbiehanie a okamžitý odpich, no ak chcete jazdiť úsporne, prídete si na svoje.

Na úsporu však Mercedes tlačí možno až príliš. Mám na mysli funkciu štart-stop, ktorú si budete musieť vypínať pred každou jazdou manuálne a to stlačením tlačidla pod štartovacím tlačidlom za volantom. Spárovanie vypnutia štart-stop s nastaveniami profilu konkrétneho vodiča by nebolo vôbec na škodu.

Mercedes-Benz CLA 180 d kupé si nás počas testovacieho týždňa rozhodne získal. Ako fanúšikovia dynamickej jazdy by sme si možno vybrali výkonnejší motor, no to je už iba otázka preferencií vodiča a prípadne aj jeho rozpočtu. Cena nami testovaného kusu sa vyšplhala najmä vďaka prvotriednemu balíku a balíku AMG line na 49 638 eur.

Komentáre k článku