Mercedes-Benz A250 e – Keď má konečne plug-in hybrid zmysel

Plug-in hybridné autá považujem za slepú cestu, najmä kvôli nízkemu dojazdu čisto na elektrický pohon. Nový Mercedes-Benz A250 e však ukazuje, že práve takýto pohon môže byť výbornou voľbou. Prečo?

Naše hodnotenie

92%
0 100

Výhody

  • rýchle nabíjanie výkonom až 22 kW
  • reálny dojazd 60 a viac kilometrov
  • mimoriadne kvalitný interiér a praktický systém MBUX
  • aplikácia Mercedes Me

Nevýhody

  • vyššia cena
  • informácie o dlhodobej spotrebe čisto len na elektrický pohon

Jednou vetou

Kompaktný plug-in hybrid, s ktorým reálne prejdete viac ako 60 km čisto len na elektrinu vrátane diaľnic a dokážete ho nabiť za 30 minút, to je ideálna kombinácia.

Keď som si preberal nový Mercedes-Benz triedy A s plug-in hybridným pohonom, bol som skeptický. Ak opäť prejdem reálne 30 kilometrov, nebude mi to stačiť, aby som toto auto odporučil na denné dochádzanie zo satelitu Bratislavy. Nabíjať každý deň a i tak výrazne neušetriť na spotrebe, takých áut tu už bolo.

Aj takých, ktorých reálny dojazd na elektrinu je sotva polovičný, ako udáva výrobca. Lenže, A250 e mení môj pohľad na plug-in hybridy.

Mercedes-Benz A250e je vo svojej kompaktnej triede unikát. Jeho interiér pôsobí luxusne, akoby ste sedeli v triede S. Jasné, trocha preháňam, no keď materiály a dizajn interiéru porovnáte s akoukoľvek konkurenciou, musíte uznať, že A-čko má poriadne navrch. A keď v ňom sedíte v tme, vau. Podsvietenie palubnej dosky, výduchov klimatizácie a výplne dverí nemá žiadny kompakt krajšie. Nehovoriac o dvojici obrovských 10-palcových displejoch, ktoré ohúria detailnou modernou grafikou.

O tom, aká je trieda A sme si však už písali v samostatnom teste. Teraz však do našej redakcie dorazila plug-in hybridná verzia s kombinovaným systémovým výkonom spaľovacieho a elektrického motora až 160 kW, čiže 218 koní s krútiacim momentom 450 Nm. Vzhľadom na veľkosť auta ide o doslova žihadlo na cestách, zrýchlenie z 0-100 km/h je 6,6 s. Výhodou je, že máte plne pod kontrolou, ako sa auto bude správať.

Ak chcete jazdiť ekologicky, môžete nechať prioritu elektromotoru. Čisto na elektrický pohon môžete ísť kľudne aj diaľničnými rýchlosťami. Aj v prípade diaľnic je dojazd na elektrickú energiu vynikajúci. Maximálka pre elektrický pohon je 140 km/h.

Poďme sa teda pozrieť, prečo ma A250 e upútalo a mení môj pohľad na plug-in hybridy. Výrobca sľubuje dojazd s 15,6 kWh batériou 71-78 kilometrov. Keďže som si auto prevzal s 0% nabitou batériou, ihneď som navštívil nabíjací stojan ZSE Drive. Už pri otvorení nabíjacieho konektora, ktorý sa nachádza vpravo, ma príjemne prekvapila skutočnosť, že ide o CCS konektor. Plug-in hybrid a s možnosťou nabíjania vysokým výkonom? To je sen!

Bežne totiž dostanete plug-in hybrid s maximálnym možným výkonom nabíjania na úrovni 7,4 kW (niekedy i menej). A 250 e však môžete nabíjať aj jednosmerným prúdom s výkonom až 22 kW!

Začal som nabíjať o 17.40 hod. a o 18.12 hod. mi už na MBUX displeji svietila 100% nabitá batéria. Odhadovaný dojazd 55 kilometrov. Rýchle nabíjanie nie je samozrejmosť a práve na verejných nabíjacích stojanoch ho maximálne oceníte. Jednoducho, za polhodku máte vždy plnú batériu, to sa nestihnete ani naobedovať.

Odhadovaný dojazd je však jedna vec, často býva realita iná. Po prejdení 33 kilometrov vrátane diaľnice Bratislava-Senec mi však na displeji svietil stále dojazd 32 kilometrov a stav batérie v percentách bol 52%. Na druhý deň som cestoval opäť do Bratislavy, opäť diaľnicou a po prejdení 62 kilometrov čisto na elektrický pohon, som mal stále stav batérie 5%.

Pozrite siMercedes-Benz Triedy A – Konečne ovládanie hlasom, ako má byť!

Vynikajúca hodnota. V prípade tohto plug-in hybridu si viem predstaviť denné dochádzanie do Bratislavy s večerným nabíjaním v garáži, ideálne s Wallboxom. Ten máme v redakcii, tu však aj kvôli konektoru vieme nabíjať maximálne výkonom 7,4 kW. I tak máte plnú za dve hodky.

Ak si dáte pracovné stretnutie v Auparku, svoj Mercedes-Benz môžete nechať nabíjať na rýchlo nabíjacej stanici ZSE Drive v garáži. Za 30 minút máte plnú batériu. Opäť som na čisto elektrický pohon prešiel 65 kilometrov. Nie je to síce deklarovaných 70 a viac, no tie by sa dali dosiahnuť, nebyť mojej ťažkej nohy a neustálemu užívaniu si zrýchlenia 75 kW elektromotora. Mercedes-Benz A250 e ma nesmierne bavil.

Išli sme sa pozrieť aj na modernú štvrť Slnečnice v Petržalke, kde je klasických nabíjacích stojanov dostatok. Stačilo z kufra vytiahnuť kábel a kým sme sa 53 minút rozprávali s developerom, batéria sa nám nabila o 55%.

Pozrite siMercedes-Benz EQC – prečo je hviezdou medzi elektromobilmi?

O stave nabíjania vás informuje aj aplikácia Mercedes Me, kde okrem výkonu nabíjania, stavu batérie vidíte aj ďalšie podrobnosti o vašom automobile. Viete ho na diaľku aj uzamknúť či otvoriť, vynikajúcou vychytávkou je možnosť odomknutia auta priložením smartfónu s NFC.

Počas jazdy som veľmi rád sledoval tok energie, kde je veľmi pekne a prehľadne znázornený stav batérie a reálny pohľad na to, či idete práve na elektrický pohon, klasický benzínový motor, či nabíjate batériu z motora alebo rekuperáciou alebo dokonca plachtíte. Na displejoch systému MBUX vidíte aj spotrebu za určitý čas. Z prehľadného grafu tak môžete odčítať spotrebu elektriny či rekuperáciu.

Priemerná spotreba je pritom okolo 14 kW/100 km, ak idete čisto len na elektrický pohon. Aká je však dlhodobá spotreba čisto len na elektrický pohon som v systéme nenašiel. Počas testu som však  prešiel 484 kilometrov, z toho 212 kilometrov len na elektrický pohon. Priemerná spotreba benzínu za test bola 4,7 l/100 km a energie 5,1 kWh/100 km.

Páčilo sa mi, že si v menu môžete nastaviť viacero režimov správania sa automobilu. Napríklad pri výbere možnosti nabíjania „V meste na elektrinu“ jazdíte len na elektrickú energiu. Jednoducho batériu nabíjate motorom. Toto funguje v režime jazdy Eco alebo Comfort.

Medzi režimami jazdy je samozrejme režim Electric, kedy jazdíte prioritne na elektrinu alebo aj Battery level, v tomto prípade sa batéria počas jazdy nabíja. Takto je však spotreba benzínu vyššia.

Počas jazdy som ocenil ticho v interiéri, automobil je výborne odhlučnený aj v prípade jazdy na klasický motor. Ticho počas jazdy na elektromotor je však extrémne návykové. Veľmi komfortný je aj systém MBUX, ktorý viete ovládať viacerými spôsobmi. Dotykom na hlavnom displeji systému, dotykovou plochou v stredovom tunely, dotykovými plôškami na volante či dokonca hlasom.

Hlasové ovládanie pritom aktivujete len povelom „Môj Mercedes“ a ihneď môžete autu zadať pokyn. Výhodou je, že ide o inteligentnú hlasovú asistentku, nemusíte tak poznať presné povely, systém si „domyslí“, čo presne chcete. Na rozdiel od iných systémov, tento v Mercedese funguje skutočne dobre a rýchlo si naň zvyknete. Ak chcete vyhľadať nabíjacie stojany, stačí povedať: „Mercedes, nájdi mi najbližšie nabíjacie stanice“.

Zvyknete si aj na aktívne asistenčné systémy, auto vás vie držať v jazdných pruhoch, brzdí keď je to potrebné a dokáže prispôsobovať rýchlosť dopravným značkám či situácii na ceste.

Ak k tomu pridáte špičkové Multibeam LED svetlá, špičkovo spracovaný kožený interiér, množstvo tech vychytávok vrátane bezdrôtového nabíjania, Android Auto a Apple CarPlay, ani vás neprekvapí výsledná cena testovaného modelu – 50 262 eur, čo je na auto tejto triedy poriadne vysoká suma.

Mercedes-Benz A250 e je kompaktný plug-in hybrid, s ktorým reálne prejdete viac ako 60 km čisto len na elektrinu vrátane diaľnic a dokážete ho nabiť za 30 minút. Takúto kombináciu budete hľadať ťažko, preto mu udeľujeme TIP REDAKCIE.

Komentáre k článku