Mazda CX-30 si razí vlastnú cestu inovatívnym motorom Skyactiv-X

SUV a crossovery sú najpopulárnejšie autá súčasnosti. Tento trend sleduje aj nová Mazda CX-30, ktorá poskytuje inovatívny motor a maximálne pohodlie, ktoré oceníte najmä pri dlhších trasách. Bezpečnostné systémy zvládlo vozidlo na jednotku a špeciálne treba oceniť 360° kameru, ktorá dokáže pomôcť najmä pri parkovaní.  

Naše hodnotenie

85%
0 100

Výhody

  • Pohodlný interiér
  • Inovatívny motor
  • 360° kamera

Nevýhody

  • Vyššia spotreba
  • Lenivejší motor

Jednou vetou

Mazda CX-30 je výborným vozidlom na dlhšie trasy, na ktorom oceníte jeho komfort a bezpečnostné prvky, zo spotreby však nadšení nebudete.

S Mazdou CX-30 AWD Skyactiv-X sme prežili krásny týždeň, kedy som na nej najazdil tisíc kilometrov a hneď na úvod musím napísať, že to pohodlie z jazdy mi bude chýbať.

Novinka vypĺňa priestor medzi modelmi CX-3 a CX-5 a ide o klasický crossover. Aj keď trend týchto áut rastie, osobne ich neobľubujem kvôli vyššej spotrebe a hlavne kvôli tomu, že drvivá väčšina ich jazdí po meste, pričom nejde o mestské vozidlá.

Dizajnová dokonalosť

Napriek tomu treba oceniť dizajnovú dokonalosť novej Mazdy. Či už je to výrazná predná maska, ostré hrany LED svetiel a zrkadiel či celkový profil vozidla, ktorý kombinuje prvky SUV a športového vozidla. Predná maska a svetlá zarazené hlbšie do priestoru síce pôsobia nádherne, no po čase som si všimol, že sa v nich usádza špina a prach z cesty, čo z dlhodobého hľadiska nie je úplne najvhodnejšie riešenie.

Mazda pridala na spodnú časť karosérie a okolo kolies plastové lemy, ktoré v nami testovanom modeli viac menej splývali s farbou auta, no pri inom výbere farby môžu niekomu pôsobiť ako päsť na oko.

Kufor ponúka automatické otváranie a zatváranie aj keď na môj vkus až príliš pomalé. Keď kufru chcete pomôcť silou, začne pípať a zastaví sa. Takéto niečo by sa v plne automatizovanom vozidle stávať nemalo. Na druhej strane kufor ponúka možnosť zložiť sedadlá a tým rozšíriť jeho priestor, ktorý je v bežnom stave slušných 430 litrov.

Trochu škoda, že autu nepridali dvojité dno. Nájdete tu síce úložný priestor, ktorý sa nachádza okolo ukrytého subwoofera Bose a lepiacej sady, no ten je značne obmedzený a maximálne tam uložíte drobné predmety.

Naftový motor, ktorý spaľuje benzín?

Pod kapotou nájdeme dvojlitrový benzínový motor s výkonom 132 kW (180 koní). Vďaka motoru Skyactiv-X s technológiou Spark Controlled Compression Ignition (iskrou riadené kompresné zapaľovanie) motor funguje na podobnej technológii ako naftový, takže by mal mať lepšiu spotrebu po diaľnici než do mesta. Aspoň to bol zámer automobilky Mazda. Nechýba skrytý mild hybrid, ktorý by mal znižovať spotrebu.

Napriek tejto technológii sa však netešte na nejaké pekné čísla. Pri jazde po meste spotreba kolíše okolo 7,3-7,5 litra na 100 kilometrov a po diaľnici dosiahnete stabilných 7 litrov na 100 kilometrov. Rekord sa mi podarilo dosiahnuť 6,9 litra na 100 kilometrov. Tankovať tak budete musieť relatívne často. Nepomohol ani Skyactiv-X, ani mild hybrid, so spotrebou skrátka nič neurobíte.

Zároveň musím dodať, že toto vozidlo nie je úplne ideálne pri zrýchľovaní a napriek tomu, že ide o dvojliter a benzín, máte pocit, že šoférujete lenivú naftovú dodávku, ktorá má poriadny záber až od vyšších otáčok. Keďže chýba turbo a zároveň ide o štvorkolku, pri nižších rýchlostiach vám nepomôže ani pedál na podlahe. Ide skrátka o pohodlné auto, nie o športiak. Pocítite to aj na samotnom krátkom radení, ktoré je pre Mazdu charakteristické.

Na druhej strane treba oceniť snahu Mazdy, ktorá priniesla inovatívnu technológiu motora, ktorý do budúcna môže ešte zamiešať karty, no zároveň pri dostupnosti elektromobilov a obmedzovaní spaľovacích motorov v Európe môže byť investícia do takejto inovácie skôr zbytočná.

Minimalistický interiér v japonskom štýle

Čo sa týka interiéru, Mazda sa drží dizajnového jazyka Kodo, ktorý predstavuje myšlienku „menej je viac“. Na prvý pohľad vás tak možno sklame malý rozmer infotainment systému, ktorý má navyše matný povrch a je trochu utopený v palubnej doske, no po pár kilometroch zistíte jeho výhody.

Mazda CX-30 ponúka priestranný interiér, v ktorom nemajú problém ani vyšší ľudia. Obzvlášť som ocenil sedadlá, ktoré ponúkajú maximálne pohodlie. Biela koža dodáva punc luxusu, no neviem si predstaviť, ako dlho vydrží takto čistá. Sedadlá si viete nastaviť, no iba sedadlo vodiča malo v našom prípade elektrické polohovanie.

Potešila ma aj masívna lakťová opierka, ktorú akoby sa niektorí výrobcovia áut báli do vozidiel pridávať. Tá ukrýva aj priestranný úložný priestor spolu s USB konektorom na napojenie smartfónu.

Aj keď je trend vybavovať moderné autá veľkými lesklými displejmi s dotykovými obrazovkami, je pravdou, že väčšinou tieto systémy vodiča iba rozptyľujú a ich ovládanie seká, nehovoriac o displeji, ktorý je celý dochytaný od prstov. Mazda ide na to z opačného konca a ponúka minimalistický displej, od ktorého sa vďaka matnému povrchu neodráža slnko a ktorý poskytuje ovládanie cez šikovné kolieska, ktoré sú oveľa lepším ovládacím prvkom než spomínané dotykové obrazovky.

Infotainment systém ponúka všetok technologický štandard vrátane navigácie, podpory pre Bluetooth, Apple CarPlay, Android Auto či rádia. Na displeji si tiež viete pozrieť a prečítať manuál. Nechýba detailné nastavenie všetkého od smerových svetiel cez reguláciu ovzdušia až po svetlá a zvuky interiéru. Okrem rádia či navigácie, si tiež môžete nastaviť zobrazovanie režimu spotreby vozidla, keďže okrem benzínového motora, ponúka aj mild hybrid.

Mazda CX-30 ponúka aj ovládanie hlasom, japonský výrobca však pridal iba základné európske jazyky, takže so slovenčinou či češtinou nepochodíte.

Oceniť však musím palubný počítač, ktorý kombinuje novodobé digitálne budíky s tými klasickými. V takejto forme dizajn pôsobí lepšie než keby Mazda disponovala iba čisto digitálnymi budíkmi.

5-hviezdičková bezpečnosť

Okrem komfortu sa nemusí Mazda CX-30 hanbiť ani za bezpečnostnú výbavu. V nami testovanej verzii si obľúbite najmä dve funkcie – 360° kameru a adaptívny tempomat. Ten si viete pohodlne nastaviť na ovládaní na volante, kde si zároveň môžete nastaviť vzdialenosť od auta, kedy začne tempomat pribrzďovať. Mazda dokáže veľmi dobre rozpoznať autá idúce pred vami a na základe nich rýchlosť vozidla prispôsobovať.

Aj keď cúvacie kamery neobľubujem a vždy sa spolieham radšej na zrkadlá, na 360° kameru sa dá veľmi rýchlo zvyknúť, obzvlášť pri parkovaní. Pohľad zhora, ktorý je vytvorený na základe záberov z kamier na spätných zrkadlách vám dá dokonalý obraz o tom, kde sa auto nachádza. S takouto kamerou nebudete mať problém zaparkovať aj pozdĺžne.

Z ďalších bezpečnostných funkcií nechýba snímač mŕtveho uhla aj so zvukovou signalizáciou, dažďový senzor na stierače či vibrovanie volantu pri prekročení jazdného pruhu. Vozidlo tiež získalo v EuroNCAP nárazových testoch plný počet päť hviezdičiek.

Obľúbite si aj šikovný head-up displej, ktorý okrem aktuálnej rýchlosti ukazuje aj smerovanie navigácie a aktuálnu rýchlosť či tempomat. Čítanie dopravných značiek funguje tak ako v iných vozidlách veľmi nepresne a tak sa vám často stane, že na mestskej diaľnici vám ukáže 130 kilometrov za hodinu.

Z nedostatkov musím spomenúť moju nemesis – elektronickú ručnú brzdu, ktorá ma obzvlášť v Mazde potrápila. Jej ovládanie nájdete pri lakťovej opierke a pokiaľ ju nemáte správne nastavenú, častokrát sa vám stane, že auto sa nepohne kým ju ručne nevypnete. A práve jej vypínanie nie je vôbec intuitívne a osobne by som stále radšej preferoval klasickú mechanickú ručnú brzdu.

Volant ponúka ovládanie hudby, tempomatu a tiež telefónu, no osobne by som tlačidlá vymenil a ovládanie hudby by som dal na pravú stranu, keďže pri väčšine áut je takéto ovládanie prirodzenejšie. Drobný nedostatok musím vytknúť vyhrievanému volantu, ktorý patrí medzi moje obľúbené funkcie v autách, no tu vyhrievanie funguje iba na dvoch miestach a nešíri sa do celého volantu. Ak držíte volant napríklad z vrchnej časti, ohrievanie si neužijete.

Samostatnou kapitolou je zvuk. Aj keď sa výrobcovia áut predbiehajú, ktoré si dá do interiéru lepšie reproduktory od renomovanejšej audio spoločnosti, Mazda CX-30 to s reproduktormi Bose spolu so subwooferom vyhrala. Vďaka slušnému odhlučneniu a perfektným basám si užijete parádne priestorové ozvučenie.

Verdikt

Napriek rastúcemu trendu elektromobilov benzínové autá svoje posledné zbohom ešte nepovedali. Zo spotreby nadšení síce nebudete, no pri vozidlách tohto typu na to treba byť pripravený. Na druhej strane Mazda ponúka vysokú mieru pohodlia, minimalistický dizajn interiéru a prvotriedne bezpečnostné funkcie. Netreba zabudnúť na kvalitné ozvučenie, o ktoré sa postarala spoločnosť Bose a výsledkom je kvalitný crossover z Japonska, ktorý navyše poskytuje inovatívny motor aký nemá obdoby. Mazda CX-30 sa predáva od 22 940 €. V nami testovanej verzii sa cena pohybovala okolo 30 000 €.

Komentáre k článku