Mazda 3 – najkrajšie auto v hre z krajiny vychádzajúceho slnka

Mazda 3 nerobí kompromisy a je vidieť, že ide o japonské minimalistické auto. Na naše cesty nie vždy stvorené, no minimálne príťažlivé a nabité technológiami pre moderného mestského človeka.

Naše hodnotenie

70%
0 100

Výhody

  • Dizajn, ktorý si vás získa
  • Technológiami nabitý interiér
  • Minimalistický infotainment

Nevýhody

  • Vyššia spotreba
  • Technické nedostatky
  • Menej praktické v porovnaní s konkurenciou

Jednou vetou

Mazda 3 si vás získa svojim dizajnom a tiež bohtou technologickou výbavou už v základe, no v prípade, že čakáte praktické auto určené na naše rozbité cesty s takmer neviditeľnými pruhmi, ostanete sklamaní.

Mazda 3, športové vozidlo, ktoré získalo niekoľko dizajnových ocenení, sa nám dostalo do redakcie. Ako dopadlo počas nášho týždňového testu?

Ocenenie za najlepší automobilový dizajn za rok 2020 sa nedostáva len tak a skutočne ide o jedno z najkrajších áut, ktoré brázdia slovenské cesty. Nie je preto prekvapením, že som ich v týždeň testovania stretával na každom kroku ešte aj v rovnakej farbe.

Mazda 3 však získala aj ďalšie ocenenia ako napríklad dizajnová cena Red Dot: Najlepší z najlepších za rok 2019 a auto roka 2020 v rámci ceny Veľkej Británie.

Pozrite siMazda CX-30 si razí vlastnú cestu inovatívnym motorom Skyactiv-X

Mazda CX-30, ktorú sme mali možnosť tento rok testovať, dokázala, že japonský dizajn je prvotriedny, o čom svedčí výrazná predná maska či svetlá, ktoré tvoria Full LED svetlomety. Kompaktnejšia Mazda 3 v tomto trende pokračuje.

Vo vnútri pocítite japonský minimalizmus. Príkladom je typický infotainment, ktorý tvorí malá obrazovka, ktorá však vôbec nerozptyľuje vodiča veľkým dopredu vysunutým panelom, lesklým displejom či dotykovými prvkami. Nájdeme ju ďalej od vodiča a disponuje matným 8,8″ displejom a hlavne ovláda sa cez mechanické prvky, čo je príjemnou zmenou oproti všetkým tým dotykovým panelom, ktoré častokrát nereagujú presne.

Mechanický je aj kokpit, ktorý je iba čiastočne skombinovaný s digitálnymi prvkami. Je vidieť, že Mazda si ide vlastnou cestou, čo je len dobre. Sám mám pri nových autách problém zvyknúť si na všetky elektronické prvky a za klasickými mechanickými ručičkami tachometrov sa mi niekedy cnie.

Mazda 3 v tomto ohľade nerobí kompromisy a kombinuje dva okrajové mechanické ukazovatele so stredovým digitálnym displejom. Práve na tomto displeji si viete nastaviť ukazovateľ asistentov alebo rýchlosti či navigácie.

Keď sedíte vo vnútri, môžu vás nepríjemne prekvapiť rozmery. Ide o malý hatchback, no väčší ľudia v ňom budú mať problém vystrieť sa. Navyše vďaka tmavému stropu sa budete v Mazde 3 cítiť trochu stiesnene. Je to však skôr o zvyku a pokiaľ pravidelne šoférujete menšie autá, nebude vám táto stránka robiť problém. Menší priestor platí aj pri zadnej časti, no treba si uvedomiť, že Mazda 3 nie je auto na dlhé výlety s rodinou ale vyslovene mestské vozidlo.

Pozrite siVW, Porsche a Mazda: spaľovacie motory majú dlhú budúcnosť. Pomôžu biopalivá

Oproti konkurencii z Volkswagenu alebo Škody je Mazda o niečo menej praktická a prispôsobená našim cestám, čoho dôkazom je tvrdší podvozok a malý úložný priestor.

Čo sa týka samotných technológií vo vnútri, poteší vás niekoľko prvkov ako prvotriedny zvuk, o ktorý sa postarala spoločnosť Bose, spomínaný minimalistický infotainment, head-up displej či zobrazenie mŕtveho uhlu, ktorý sa vám ukáže ako drobná vlnovka na head-up displeji a tiež na kokpite. Aby som nezabudol, head-up displej je vo výbave každého modelu novej Mazda 3.

Nechýbajú ani bezpečnostní asistenti ako napríklad kolízny senzor. Ten však zareagoval dvakrát úplne nepresne a začal hlasno pípať napriek tomu, že som pred sebou nemal žiadnu prekážku. Sklamalo ma tiež čítanie dopravných značiek, ktoré fungovalo zväčša nepresne. Problém nastal aj pri držaní v jazdných pruhoch, kedy vozidlo reagovalo častokrát neskoro. Dojem vylepšil aspoň adaptívny tempomat a tiež parkovacie senzory a zadná kamera, ktorá je v Mazde 3 povinnosťou, keďže cez spätné zrkadlo a malé zadné sklo je viditeľnosť zhoršená.

Pozrite siMAZDA 3 vás dostane nielen svojim dizajnom | MAREKOVA MINÚTA

Nájdete tu aj kopec drobných nedokonalostí. Vyhrievanie volantu je nezvládnuté, keďže teplo sa šíri iba na dvoch miestach, na ktorých volant väčšinou ani nedržíte. Teplo sa tak vôbec nedostane do zvyšku volantu. Apple CarPlay stále nedostal bezdrôtový režim a samotné párovanie smartfónu s autom je podporované iba do počtu piatich zariadení.

Nadšený som nebol ani z elektrickej ručnej brzdy, ktorá sa neustále zapínala a po naštartovaní som mal častokrát problém s vychádzaním z ulice, keďže auto ma nechcelo pustiť. Takto by intuitívne ovládanie vyzerať nemalo.

Pozrite siMazda tvrdí, že menšia batéria je ekologickejšia. Svet sa z tvrdenia smeje

Mazda 3 sa predáva jedným z troch motorov priamo z dielne Mazdy – Skyactiv-X, Skyactiv-G a Skyactiv-D. Nami testovaný model disponoval motorom Skyactiv-G, čo označuje benzínový motor s priamym vstrekovaním. SkyActiv-D je označenie pre turbo-diesel a SkyActiv-X je kombinácia oboch. Takýto typ motora využíva technológiu iskrou riadeného kompresného zapaľovania. Zjednodušene ide o benzínový motor, ktorý však funguje ako dieselový. Výsledkom má byť nižšia miera emisií a zvýšená efektivita.

Problémom bolo, že tento motor napriek svojej konštrukčnej prepracovanosti dosahoval horšie výsledky, ako som čakal. Príkladom bola spotreba na diaľnici, ktorá sa pohybovala okolo 10 litrov na 100 kilometrov. Toto by som čakal od veľkého SUV a nie od malého benzínového vozidla najnovšej generácie, ktoré je navyše doplnené o mild hybridný pohon.

Taktiež musím priznať, že napriek tomu, že ide o dvojlitrový motor, ktorý ponúka 122 konských síl (90 kW), zrýchlenie nebolo také svižné ako som očakával. Problém mohol byť aj v automatickej prevodovke, ktorá reagovala pri prepínaní medzi spiatočkou a plynom veľmi spomalene a radšej by som pri Mazde 3 siahol po manuálnej prevodovke.

Mazda 3 disponuje aj športovým režimom. Ten však s motorom pracoval veľmi zvláštne a pravidelne ťahal otáčky až do 6,5 tisíc, čo následne spôsobovalo aj veľmi vysokú spotrebu.

Po stránke jazdných vlastností vás prekvapí tuhý podvozok, ktorý vám dá pocítiť každý výmoľ na našich cestách a na brzdy si tiež budete musieť zvyknúť, keďže nie sú také citlivé ako sme zvyknutí pri iných autách.

Pozrite siMazda MX-30 – prvý čistokrvný elektromobil značky je konečne tu

Mazda 3 dokazuje, že japonská automobilka robí veci inak. A presne to sa dnes cení. Problémom sú horšie jazdné vlastnosti, ktoré však Mazda kompenzuje nezameniteľným dizajnom, ktorý strčí do vrecka akýkoľvek mestský hatchback a technológiami, ktoré sú bezpečné a neotravujú vás veľkými lesklými dotykovými displejmi.

Problémom je, že Mazda 3 ako keby nebola určená na naše cesty. Tuhý podvozok, brzdy s nízkou citlivosťou či senzory, ktoré nečítajú až tak dobre pruhy spôsobili, že som pri jazde musel byť oveľa viac v strehu a oveľa menej v komforte ako by som si prial.

Pokiaľ hľadáte nádherné auto pre mladého mestského človeka, Mazda 3 je tou správnou voľbou. Pre náročnejších je dostupná aj vo verzii sedan, ktorá pôsobí elegantnejšie. Napriek vyššej cene, ktorá začína na 19 990 € dostanete výborné vozidlo, ktoré už v základnej výbave disponuje množstvom perfektnej výbavy, ktorá býva pri konkurencii iba za príplatok. Problémom sú technické nedostatky, menšia praktickosť a horšie jazdné vlastnosti, ktoré nemusia sadnúť každému.

Komentáre k článku