Marvel’s Avengers – známi hrdinovia v parádnom príbehu

ZDROJ | Square Enix

Tento rok sme sa kvôli pandémii nedočkali nového blockbustru z Marvel univerza v kinách, a preto prichádza veľká hra s Avengermi celkom vhod. Očakávaná komiksová akcia s viacerými Avengers prekvapuje nečakane výbornou kampaňou a možnosťami hrdinov.

Naše hodnotenie

75%
0 100

Výhody

  • Výborný príbeh s hlavnou hrdinkou Ms. Marvel
  • Možnosť hrať za viacerých Avengers v tíme
  • Odlišný herný štýl každého hrdinu a jeho možnosti
  • Bohatý akčný systém ako v bojovkách
  • Parádne tempo a komiksový duch kampane
  • Multiplayer má prvé týždne dobrý náboj a co-op pocit

Nevýhody

  • Multiplayer dejovo chudobnejší ako kampaň
  • Možnosti a misie v on-line sa rýchlo zunujú
  • Občas príliš veľa štatistík a levelov v systéme multiplayer

Jednou vetou

Fanúšikovia príbehov Avengers dostali parádny príbeh, ale jeho multiplayerová časť sa ešte len rozbieha.

V minulosti vychádzali komiksové hry oveľa častejšie. Prišiel nový film do kín a hneď ste mali k nemu Iron Mana či Hulka, hoci často išlo o podobné akčné hry. Dnes je situácia odlišná, Disney si náramne stráži načasovanie filmov a ku každému hra zďaleka nevyjde. Je možno prekvapivé, že prešli štyri Avengers filmy a hra prišla osem rokov po filmovej premiére prvého.

Mnohí zároveň podozrievali, že japonský distribútor Square-Enix a americké štúdio Crystal Dynamics sú pre hru zvláštnou kombináciaou. Ale nezabúdajme, že Crystal Dynamics má za sebou pár skvelých častí Tomb Raidera a zrejme sami sa chceli pustiť do niečoho nového a vyskúšať nové systémy so známymi hrdinami.

Mesiac po vydaní sa Marvel’s Avengers hodnotia trošku inak ako v premiére. Hra totiž skrýva v sebe dva celky. Prvým je výborná príbehová kampaň, ktorá uvádza dynamický príbeh od prvých minút a nepustí vás až do konca. Druhou časťou je multiplayer šantenie, kde si každý môže zobrať hrdinu a ísť zháňať čoraz lepšiu korisť v nekonečných súbojoch, podobne ako v Destiny alebo iných hrách.

Jej výhodou je však väčšia paleta postáv a možnosti. Obe časti sú vzájomne vhodne prepojené: hra vám priamo odporúča, že najprv treba absolvovať príbeh (aj kvôli deju), až potom ísť do sveta s inými hráčmi po vyššie levely či lepšiu výzbroj.

ZDROJ | Square Enix

Skvelo napísaný príbeh s novou hrdinkou

Príbehová kampaň má fantastický rozbeh. Prevtelíte sa do dievčaťa menom Kamala Khan, ktorá prichádza s otcom na stretnutie s Avengermi, tzv. A-Day. Tam sa majú hrdinovia stretnúť so svojimi top fanúšikmi, ktorí napísali vlastné príbehy a idú ich hodnotiť. Kamala sa dostáva do amerického ošiaľu v štýle comic con, kde sa stretáva s ďalšími fanúšikmi a dokonca aj hrdinami.

No A-Day je rýchlo zmarený podozrivou explóziou a následne aj akčným útokom, pri ktorom sa láme ikonický Golden Gate most, fanúšikovia i obyvatelia mesta sú zrazu infikovaní nadprirodzenými schopnosťami a A-Day sa zapíše do histórie ako neslávny deň. O päť rokov neskôr sa od Avengerov všetci odvracajú, v spoločnosti sú tzv. Inhumans (ľudia, ktorí špeciálne schopnosti nechceli) a mocná technologická spoločnosť AIM verí, že cez technológie ich dokáže schopností zbaviť a nastoliť nový poriadok. Akurát šéfko je už sám dosť zmutovaný a s partnerkou Monicou snojú nebezpečné plány, ktoré ľudí ohrozujú viac ako súčasný stav.

Kamala Khan bola infikovaná tiež a jej otec by bol najradšej, ak by bola normálna. No ona si hľadá svoj život, komiksové artefakty putovali do jej tajného brlohu a momentálne sa snaží hrabať v archívoch AIM. Pričom narazí na odhalenia, chce ich posunúť ďalej, no nakoniec končí na cestách a začína jej odysea. Neskôr stretne aj ďalších Avengerov a začína pútavý príbeh, za ktorý by sa ani blockbuster nemusel hanbiť.

Zatiaľ čo prológ vám umožní hrať najprv za Kamalu a potom vystriedate pár hrdinov v akčných pasážach, potom sa áčkoví borci na čas odmlčia a musíte sa pretĺcť viacerými pasážami sami, kým sa vám podari Avengerov opäť spojiť – a aj si za nich zahrať. Príbeh sa sústredí najmä na Kamalu, ale tým, že sa rieši aj otázka nebezpečných jadier a experimentov, svoju porciu má Bruce Banner a jeho vedecká dilema, ktorá naráža aj na soka v podobe doktora Tarletona. Kamala si v Bannerovi nájde aj druhého otca či mentora, lebo jej vlastný nemá pochopenie pre špeciálne možnosti a u dcéry ich berie ako prekliatie.

Každá postava má podobný nástrel možností: kombinuje silné a slabšie údery, projektily na diaľku, špeciálne schopností prislúchajúce iba jej a energetické možnosti. Na všetko existuje príslušné tlačidlo a prejdú ľahko do krvi. Kategórie sú síce podobné, ale rýchlo zistíte, že za každú postavu sa hrá úplne inak a tým pádom máte bohatú kampaň, aká sa často nevidí.

Napríklad Kamala je celkom dobrá na stealth a rýchle údery, ale pri Hulkovi sa prirodzene spoliehate najmä na úžasnú silu a mocné zásahy do skupín nepriateľov či predmetov. Iron Man má rád najmä zásahy na diaľku a na prevahu úderov si nepotrpí, hoci ich môže pár rozdať. Black Widow je mrštná postava, ktorá tiež ľahko strieľa, ale má aj dobré údery.

ZDROJ | Square Enix

Celkovo sa dá povedať, že väčšina postáv je rýchla, ale predsa odlišná. Čím viac sa na ne sústredíte a najmä ich špeciálne schopnosti, tým viac objavíte ich špeciality a začnete nadobúdať pocit, že hráte akoby viaceré kampane z iných hier. Variabilita je výborná a to je najväčšia devíza, lebo neskôr autori vytvárajú špecifické pasáže, kde vyniká istá postava, využijete jej silné stránky a náramne si ju užijete. Platí to najviac pre Hulka, ktorý hrozivo ničí kusy levelov alebo nemá problém s piatimi nepriateľmi naraz – buď ich umláti alebo do nich niečo šmarí a pod. Aj Iron Man je výborný, lebo rád poletuje a nedrží sa pri zemi.

Avšak na druhej strane si treba uvedomiť, že naučiť sa ovládať päť postáv naraz a ich paletu, nie je ľahké a podvedome sa sústredíte na dve-tri. Alebo sa časť hráčov zameria na špeciálne a energetické efekty u všetkých, ale na tie si treba počkať. Paleta úderov je podobné bohatá ako v bojových hrách, autori od prvých minút sekajú tutoriály pre každú postavu a neskôr vám servírujú stále ďalšie. Na druhej strane je pochopiteľné, že Crystal Dynamics chceli využiť každú postavu naplno, keď ju dostali do repertoára a najmä si treba uvedomiť, že kampaň slúži do veľkej miery ako príprava na multiplayerovú časť, kde už potrebujete zmapovať postavy naplno.

Pre hrdinov musia byť pripravení aj zloduchovia či protivníci: okrem zlých doktorov a jeho robotov sa objavia aj Marvel borci ako Taskmaster či Abomination. Fanúšikovia komiksu môžu byť spokojní, lebo autori načreli do bohatej ponuky. A aj oni majú širokú paletu zásahov, ako vám čeliť, či ide o rôzne buchnáty, pušky, špeciálne formy omráčenia a taktiku.

Vy musíte prispôsobiť údery, strely či efekty proti formám nepriateľom podľa potreby: niektorí majú štíty, a tak ich treba preraziť, preskočiť či inak preľstiť. Inokedy využijete rôzne úskoky či protiútoky v správnej chvíli. Cieľom nie je iba opakovať rovnaké údery a veriť, že sa dostanete ďalej. Vyššie levely otvoria nové údery a je na vás, aby ste zvolili to najlepšie proti svojím protivníkom: kvalita v správnom čase, nie kvantita a tie isté údery.

V kampani, ktorá zaberie cca 12 až 14 hodín, sa dočkáte aj dobrých momentov, kde sa naťahujú Iron Man s Thorom a celkovo máte výborný pocit, že scenáristi si komiksy dobre naštudovali a postavy sa správajú podľa svojich charakterov. Mierne sklamaní budú iba fanúšikovia, ktorí čakajú, že postavy budú znieť ako vo filme – no alternatívni herci sa dabingu zhostili dosť dobre.

ZDROJ | Square Enix

Multiplayer na polceste k možnému úspechu

Druhá porcia hry sa venuje multiplayeru a schytáva zatiaľ väčšiu mieru kritiky. Prvý mesiac našťastie priniesol dostatočné množstvo fanúšikov, takže nie je problém nájsť iných nadšencov na plnenie spoločných misií. Misie pre multiplayer majú zväčša úlohy pre štyroch hráčov, ktorí vyrážajú do otvoreného boja s protivníkmi alebo sa snažia infiltrovať na zvolené tajné miesta.

Oceňujeme, že misie majú rozličný rozsah – niektoré zvládate za 10 minút a sú skôr čistou bojovou pasážou, kde odrážate vlny nepriateľov alebo bránite kľúčový bod. Ale väčšie zásahy môžu mať aj polhodinu a pri nich dostávate aj vedľajšie úlohy a musíte sa venovať aj rôznym objektom: vypínať či ničiť generátory, riešiť malé hádanky a odblokovať pasáže a napokon čeliť menšiemu či hlavnému bossovi.

Tým, že vyrážate do boja štyria, môžete kombinovať vlastnosti hrdinov. Niektorí spolu ladia lepšie, iní menej. Najmä Kamala ako Ms. Marvel a Hulk sú výborným párom ako učiteľ (a hromotĺk) a jeho žiačka obdarená parádnou obratnosťou. Ideálne je, aby ste si každý vyberali iné postavy a nešli tam traja Iron Mani, lebo tvrdohlavou odmietate hru za inú postavu. Tým, že má každý hrdina iné vlastnosti, je vhodný pre iný štýl boja a hra tento faktor plne rešpektuje.

Akurát pri multiplayeri je vidieť, že autori síce doň lejú veľa úsilia, ale zážitok z kampane je celistvejší, bohatší a vďaka príbehu má lepší dopad na hráča. Tu sa po pár týždňoch dostávate do známej slučky, kde chodíte do misií, šmelíte najlepšie predmety, plníte denné úlohy, ale už to robíte najmä kvôli štatistikám a veľa nového príbehu či inej formy. Je to osvedčený kolobeh: ťažšie misie si pýtajú lepšie vybavených hrdinov, takže musíte nájsť vyšší level predmetov a výbavy. Avengers navyše nasadzuje aj atribút Power Level, zohľadňuje všetky štatistiky a určuje, ktoré misie si môžete skúsiť a na ktoré ešte nemáte.

Aj po prvom mesiaci je vidieť, že hra sa vyvíja a vyšlo na ňu pár aktualizácií, ale herný zážitok zásadne nemení. Ak sa motivujete lepšou výbavou ako v iných hrách a hľadáte, ktoré misie ste ešte neskúšali, pár týždňov vám hra vydrží. Samozrejme, Avengers ťažia aj z toho, že nehráte iba za jednu postavu, ale máte ich viacero a každá sa vyvíja, a tak máte viaceré možnosti a môžete trénovať vo viacerých smeroch. Osobne som sa najprv bránil hrať za mnohých súčasne a chcel som si vypiplať iba jednu postavu, ale po čase sa tá naháňačka zunuje. Sledujete rozmanité čísla, štatistiky, levely, aj vlastnosti, ale je to stále naháňačka za číslami.

Sčasti je na vine aj celkový dizajn obsahu. Vyrážate do väčších či menších levelov, ktoré sú podobné tým z kampaní alebo exteriéry miešajú lesy, púšte, mestá. Je to sčasti daň za otvorené územia – možno lepší dizajn levelov a variácie by doručili lepší zážitok. Takto mám po 3 týždňoch pocit, že už takmer každé prostredie poznám. Ale predsa sa oplatí doraziť až do vyšších levelov, lebo prídu náročnejšie výzvy, ktoré vlejú svieže nápady ešte raz – či sú to oveľa ťažšie výzvy, vyššie obtiažnosti alebo tzv. Hive levely, kde odrážate mnohé vlny nepriateľov a výzvy sa kopia za sebou ako keby boli pospájané viaceré misie do série.

Samozrejme, ako to pri multiplayer hrách býva, prvý mesiac je iba začiatok a autori sľubujú oveľa viac. Že prídu ďalšie príbehy, azda ďalšie postavy a aj nejaký dungeon či raid, kde by sa štyria hráči vydali aspoň na hodinovú výpravu a padlo im niečo mimoriadne cenné.

ZDROJ | Square Enix

Verdikt – kedy kúpiť Marvel’s Avengers?

Zatiaľ je na hre cítiť, že sa autori snažili vydať hrateľný kus v oboch smeroch, ale kampaň jednoznačne víťazí. Je nečakane kvalitná na pomery akčných videohier i adaptácii komiksu a osobne som prekvapený, že funguje takto dobre s novou postavou. Máte chuť ju objavovať a ovládať naplno, zatiaľ čo si užijete aj ostatných, dobre známych ako Hulka či Iron Mana – za nich ste však už hrali, zatiaľ čo Kamala alias Ms. Khan je úplná novinka.

V tom sa autorom podarilo parádne odštartovať hru. Nadväzujúci multiplayer je zatiaľ dobrý, ale po čase sa zunuje a potrebuje ešte viac obsahu, rozmanitých výziev a trvanlivejšie zázemie. Ak vám zatiaľ bude stačiť parádna kampaň, môžete kupovať hneď.  Ak ste zároveň odhodlaní tráviť aj desiatky či stovky hodín v multiplayeri, treba zvážiť neinvestovať možno o mesiac neskôr. Výsledné hodnotenie je skôr priemer – kampaň nemá problém útočiť na 90%, ale multiplayer má čo dobiehať.

Distribútor: Square-Enix
Cena: 55-60 EUR

Komentáre k článku