Little Nightmares II – budete sa celý čas báť a do toho všetky hádanky zdolať

ZDROJ | PlayStation

Do známeho žánru logickej behačky/adventúry prišli výrazne prvky hororu a čaká vás temná cesta v zaujímavom svete.

Naše hodnotenie

80%
0 100

Výhody

  • pocit strachu a hororovej atmosféry
  • temný svet s odlišnými kapitolami
  • zaujímavé postavy
  • výborný postup hrou
  • predkladané hádanky a výzvy
  • zvuková stránka i pôsobivá grafika

Nevýhody

  • niektoré frustrujúce pasáže
  • ovládanie občas marí zážitok

Jednou vetou

Napínavá adventúra s dobrými hádankami a maličkými postavami vo veľkom strašidelnom svete.

Little Nightmares je malá kultová adventúra. Spojila v sebe bezbranných hrdinov, šikovné hádanky a dosť temnú až hororovú atmosféru. Výhodou dvojky je jej prístupnosť: nemusíte do detailov poznať prvý diel, ale ak ste ho hrali, pár vecí vám udrie do očí a pomrkáva na hráčov. Je to ideálny spôsob ako potešiť fanúšikov i rozšíriť svoje publikum.

ZDROJ | PlayStation

Malí hrdinovia vo veľkom temnom svete

Little Nightmares II má navyše iného protagonistu (plus pre nováčikov), no nemenej kvalitný zážitok. Drobný chlapec Mono začína svoju púť v temnom lese. Pomalými krôčikmi sa vydá na cestu naprieč ponurým prostredím. Nevábne pôsobia viaceré úkazy – mŕtvoly zvierat, okolo nich roje bzučiacich múch alebo havrany pasúce sa na zdochlinách. Sú tu pohodené rôzne klietky (ktoré môžu schovávať nejeden predmet) a v okolí sú nastavené rôzne pasce, kde môže vyhasnúť váš život.

Hororový nádych je všade prítomný. Hnusná atmosféra na vás dýcha vo všetkých lokalitách, strach sa prenáša kvôli viacerým aspektom. V prvom rade je hrdina drobný a všetko vo svete je obrovské. Už to vydá na bezmocnosť v nejednej sekunde. Do toho je prostredie často nevľúdne, o čom svedčia ďalšie lokality ako zdanlivo opustené mesto, nemocnica alebo škola.

Nie nadarmo má hra prístupnosť 16+, jej temná atmosféra, hučiaca hudba či strih dokážu overiť aj pozornosť a zmysly veteránov. Práve epizóda v škole je navyše mimoriadne dramatická: v detskom či známom prostredí sa snaží produkovať silný horor. Exteriéry bývajú hrozné, ale interiéry ešte viac – keď vyjdete v prvej kapitole na povalu a vidíte tam mumifikovanú babičku alebo aj namosúreného mäsiara, nebude vám všetko jedno.

ZDROJ | PlayStation

Navyše prostredie je úzko späté s hrdinom. Bez veľkého prezrádzania možno uviesť, že pomerne rýchlo nájdete aj druhú postavu, takže budete chodiť v dvojici a budete si pomáhať, ale stále ste iba dve malé bytôstky vo veľkom hrozivom svete. A nástrah je skutočne veľa, niekedy vás prezradia zvieratá, inokedy aj svetlo (takže sa treba pohybovať v tieni) alebo jemný zvuk.

Napríklad v hre je pasáž, kde treba plávať pod vodou, zatiaľ čo na vás mäsiar mieri lampášom – ale pod vodou nevydržíte nekonečne dlho a treba zvoliť správny moment, kedy môžete ísť ešte nad hladinou a kedy sa už ponoriť. Ak sa vám to nepodarí, prásk brokovnicou a idete pasáž od začiatku.

Behačka bez časového limutu, ale s častou smrťou

Už prvá polhodina vám ukáže mnohé nástrahy – a očakáva od vás vhodné riešenia, aby ste sa mohli dostať ďalej. Nová hra je prístupná, no rýchlo preverí vašu pozornosť i reflexy. Ovládanie nie je také zložité: keď si pozriete rozloženie tlačidiel, vystačí si so 7-8 (a ich spájaním) na všetky aktivity. Ale prostredie zohrá dôležitú úlohu: dizajn každého exteriéru i interiéru obsahuje mnohé detaily, nenápadné nuansy i skryté prekážky. Zomierať na každom kroku nie je problém – aj v tom tkvie dusná atmosféra.

Pasce či výzvy čakajú od prvých minút. Zoberiete svojho hrdinu Mona, kráčate najprv zľava doprava a najprv sa snažíte pochopiť herný systém. Naučíte sa hneď štverať: stačí prísť k vyššej plošine a v tej poslednej sekunde natiahnuť ruky a vytiahnuť sa. Ďalšou výzvou sú skoky: treba skákať cez prekážky alebo priepasť: a aj tu platí, že v poslednej chvíli je dobré sa zachytiť.

Iná kapitola je šprint: najprv si ho nacvičíte pri úteku pred obrovským brvnom, ale neskôr prídu doslova behy o život pred útočníkmi, pri nich rozhoduje skutočne aj zlomok sekundy, či začnete makať skôr alebo prídete v čase do bezpečia. Je tu aj pokušenie prekonať niektoré prekážky tak, že sa najprv rozbehnete a potom skočíte, ale pozor, nie každá kombinácia funguje a hra opticky občas klame.

ZDROJ | PlayStation

K tomu slúži najmä šikovne pripravená kamera a ovládanie pravou páčkou. V každej lokalite je vhodné dobre sa obzrieť a zistiť, čo od vás hra čaká. Ak vás niekedy pokúša skákanie cez priekopu, možno sa pod ňou nájde niečo iné – raz sa mi dokonca stalo, že skok nie je potrebný, ale lezenie na druhej strane bolo možné.

Dobrý tip pre všetkých: dobre zvážte, kde sa dá všade vyštverať alebo na ktoré plochy sa dá liezť – hra tento pohyb využíva pomerne často, takže voľte ho ako prvoradý, len čo vidíte skulinu či vertikálnu plochu, ktorá vyzerá na pohľad ako nevyužitá.

Dusné puzzle tiež vystrašia

Časť hrateľnosti napĺňa atribúty behačky, ale nie je to klasická dynamická naháňačka na čas. Najmä tu chýba klasické skákanie po nepriateľoch kvôli minimálnym rozmerom protagonistov. Ale to nič neberie hre na čare kvalitnej adventúry plnej hádaniek, na ktoré hľadáte riešenia. Od menších výziev typu nájsť správny vchod či cestu ďalej až po hľadanie predmetov či väčšie výzvy.

Napríklad nájdete malú postavičku, no za drevenou prekážkou. Máte dve možnosti, ako sa k nej dostať – nájdete sekeru alebo mačetu. Akurát sa treba tri razy zahnať. O pár minút neskôr nájdete zamknuté dvere, no nájdenie kľúča si žiada sériu ďalších puzzle. Najprv musíte nájsť cestu do novej lokality – na povalu.

Tam vás čaká síce kľúčik, ale visí poriadne vo vzduchu, a tak idete ďalej. Hľadáte kľuku, ktorá by dokázala uviesť do pohybu istý mechanizmus. Hororový zážitok s istou babkou vám ho sprístupní. Keď kľuku nakopnete a kľúč sa zdá byť na dosah, musíte ešte vyskočiť na závažie a využiť protiváhu.

ZDROJ | PlayStation

A hoci to počas prvých minút nevyzerá, spolu s dievčaťom Six (hrdinka jednotky) budete často tvoriť silné duo, ktoré si pomáha pri nejednom probléme. Raz vám podá ruku, keď vám nestačia sily (skok cez priepasť), inokedy sa chopí príležitosti (odláka nepriateľov, zatiaľ čo riešite problém) alebo niekedy sa objavia veľké predmety, ktorých sa musíte chopiť spoločne. Six vám dáva občas tipy, čo je devíza hry – ak si chvíľu neviete dať rady, môže sa objaviť tip v spodnej časti obrazovky či od parťáčky. Neraz je kúzelné vidieť ako ju Mono berie za ruku a idú spoločne niečo vyriešiť.

Herný dizajn navyše dobre pracuje s hustotou aktívnych prvkov a priestorom hry. Väčšinou sa hýbete v rozmedzí niekoľkých lokalít, občas pár poschodí či izieb, takže nemusíte chodiť príliš ďaleko. Skôr mať oči na stopkách a všímať si aj predmety v pozadí: je tam tlačidlo, výťah či šachta? A dáky predmet, čo sa dá zobrať a vláčiť sa s ním o miestnosť ďalej? Samozrejme neznamená to, že sa občas neseknete a budete hľadať riešenie 10-15 minút, no zväčša sa mi to stalo jeden- dva razy v každej z piatich kapitol.

A cením si aj delenie hry na množstvo malých kapitol kvôli častej smrti. Nie je problém zomrieť často, ale ak sa musíte vrátiť iba o 30 či 60 sekúnd, je to ešte znesiteľná požiadavka.

ZDROJ | PlayStation

Výborný zvuk, fajn grafika, ale čo ovládanie?

Grafická stránka výborne pracuje s hororovými prostrediami. Čakajú vás depresívne exteriéry, kde čaro prírody úmyselne marí tma i tiene – ale tie využívate vo svoj prospech, keď sa potrebujete preplaziť pri nebezpečných protivníkoch. Aj interiéry pôsobia sugestívne, neraz vďaka minimu svetla či vložením záhadných postáv. Tento svet sa oplatí objavovať so zatajeným dychom a rozdelenie na päť kapitol je výborné aj v kontexte rozsahu – akurát si môžete na večer dopriať jednu, možno dve.

Kvalitný je aj zvuk – jednak atmosféru podčiarkuje ticho, šumenie lístia či vetra, ale do neho sa mieša plač, úpenlivý krik v pozadí a aj vhodný voľba hudby. Neznie stále, ale v prípade potreby a neraz sa dá využiť aj na riešenie puzzle. A keďže postavy nerozprávajú, nie je zbytočne ukecaná a atmosféra môže lepšie vyznieť.

Jediným malým negatívom je ovládanie v niektorých momentoch: trošku neskoršia odozva posúva časť pasáži do pomerne frustrujúcich. Je to škoda: ak neviete na piaty raz niekam doskočiť či vyliezť alebo niečom ujsť, celkom vás to štve.

ZDROJ | PlayStation

Kvalitný mix adventúry a hororu

Little Nightmares II je v konečnom hodnotení kvalitný zážitok. Hráte ho občas so zatajeným dychom, inokedy hromžíte, že sa vám nedarí prejsť istú pasáž. Ale hra ponúka veľa dobrých nápadov, hádaniek na riešenie a celkovo pôsobí kompaktne. Oproti jednotke sa natiahla stopáž a za 8 hodín hrania stojí.

Distribútor: Namco Bandai Entertainment
Cena: 30 EUR

Little Nightmares II vyšla na PS4, Xbox One, Switch a PC. 

Komentáre k článku