Kia Stonic zaujme už na prvý pohľad!

Kia Stonic je kompaktným crossoverom, ktorý je pre túto značku veľmi dôležitý. Čo všetko však novinka ponúkne a čím môže budúcich majiteľov zaujať?

Naše hodnotenie

86%
0 100

Klady

  • veľké možnosti personalizácie
  • bohatá výbava asistenčných systémov
  • vynikajúce stretávacie svetlá

Zápory

  • na naše cesty tuhý podvozok
  • v ponuke chýba automat
  • nie je pohon 4x4

Jednou vetou

Nie je tak odvážna, ako Kona, je aj trochu tvrdá, ale nová Kia Stonic je autom, ktoré zaujme už na prvý pohľad a to dokonca aj v pomerne nudnej sivej farbe.

Už na prvý pohľad je jasné, že Kia Stonic je podobne, ako jeho sesterský model Hyundai Kona autom, ktoré je doslova odsúdené na pútanie pozornosti. Aj keď popravde Kia nepôsobí až tak odvážne, ako Hyundai. Na druhú stranu však ponúka všetky tie svieže prvky a tvary, ktoré robia podobné auto zaujímavým.

Segment kompaktných crossoverov zažíva v poslednej dobe doslova boom. A Kia nechce ostať pozadu, práve preto prichádza Kia Stonic, čoby Rio, s vyššou svetlou výškou, modernejšími tvarmi a najmä sviežejšími farebnými kombináciami.

Pozrite siHyundai KONA – Odvážne kompaktné SUV

Budem sa už asi znova opakovať, ale dizajn je vždy osobnou preferenciou. Stonic je malé ale také veselé a štýlové auto. Nechýbajú na ňom ostré hrany, známa predná maska a bohaté použitie plastov, ktoré mu dávajú gény crossovera.

Dokonca aj v pomerne nudnej sivej farbe, ktorú som mal na test pôsobí Stonic zaujímavo. Samozrejme oveľa viac vynikne v niektorých zo žiarivejších farieb. K dispozícii je napríklad dravá červená, alebo výrazná žltá.

Prednej časti dominuje obrovská maska chladiča, ktorá je pretiahnutá doslova až k svetlám. Tie ponúkajú LED pás denného svietenia. Samotné svetlá používajú staršiu, ale lacnejšiu halogénovú technológiu.

Prekvapením pre mňa bola však ich svietivosť, ktorá je skutočne ukážková. Pri jazde v noci svietia svetlá dostatočne široko a ďaleko, takže mi absolútne nechýbali LED svetlá, ktoré nájdete v mnohých konkurenčných vozidlách.

Poteší aj asistent pre prepínanie diaľkových svetiel, ktorý funguje prekvapivo spoľahlivo. Navyše statické prisvetľovanie do zákruty, ktorým Stonic disponuje skutočne zákrutu osvetlí. Nejedná sa teda iba o povinnú položku vo výpise výbavy.

Ani pri bočnom pohľade nechýbajú rôzne dynamické prvky a hojná dávka plastov. Vďaka nim budí Stonic dojem auta, ktoré sa nebojí poľnej cesty. Záujem budia aj na tento typ auta pomerne prerastené 17″ kolesá, ktoré si však pýtajú svoju daň. O tom, ale neskôr.

V skutočnosti sa však vzhľadom na absenciu vyššej svetlej výšky a pohonu oboch náprav môžete do terénu vybrať len s rozvahou.

Pozrite siKia Stinger GT – Jedno veľmi nízke, dlhé a vydarené WAU!

Zaujímavé je však oplastovanie prahov, na ktorých svieti nápis, aby ste na ne nešlapli. Pripomína mi to nápisy na krídlach lietadiel, kde je to podobne vyhotovené. Pri nastupovaní detí dozadu tak budete musieť dávať pozor, aby ste neskončili s poriadnym kusom plastu pod autom.

Ani pri pohľade zozadu nechýba dynamika, ktorá sprevádza Stonic všade. Zadok pôsobí podstatne väčší, ako v skutočnosti je. Zásluhu na tom majú najmä malé koncové svetlá, ktorým nechýba využitie LED technológie.

Vďaka tomu má Stonic svoj vlastný svetelný podpis, takže aj v noci ho veľmi ľahko spoznáte.

Za vekom zadného kufra sa skrýva batožinový priestor s objemom 322 litra a dvojitým dnom. Aj keď to nie je veľa, jeho využitie je viac ako dobré. Jediným problémom pri nakladaní batožiny môže byť vyššia hrana kufra.

Čo sa jazdných vlastností týka, tak Stonic ponúkne prekvapivú stabilitu, spolu s tuhosťou. Tá je fajn, ak idete práve po kvalitnom asfalte. Bohužiaľ toho na našich cestách až tak veľa nie je a tak bolo auto až nepríjemne tvrdé a s istotou som vždy vedel, keď sa mi nepodarilo akejkoľvek nerovnosti vyhnúť.

Zásluhu na tom majú určite aj spomínané 17“ disky. Osobne by som volil menší priemer a pneumatiky s vyššou bočnicou. Auto tak bude určite o niečo komfortnejšie, aj keď za cenu športového vzhľadu.

V prípade testovaného kúsku sa pod prednou kapotou nachádzal známy benzínový motor s objemom 1,4 litra. Jeho maximálny výkon je 74 kW (100 k), čo je podstatne menej ako nový prepĺňaný trojvalec. Osobne by som však po prvých kilometroch tipoval podstatne vyšší výkon.

 

Stonic sa s týmto motorom správa veľmi dobre a do rýchlosti cca 90 km/h je jeho dynamika viac, ako dostačujúca. Práve preto bude tento motor, ktorý budete milovať aj pre jeho tichý chod a osvedčenú spoľahlivosť pravdepodobne najobľúbenejší medzi budúci majiteľmi Stonica.

Navyše ak budete chcieť jazdiť úsporne, motor vám v tomto bude veľmi dobrým partnerom. Na hodnoty udávané výrobcom síce môžete priamo zabudnúť, ale priemer 6,5 l/100km, ktorý sa podarilo dosiahnuť mne, považujem za veľmi dobré číslo.

Pozrite siKia Sportage GT-Line – láska na druhý pohľad

Pri jazde mimo mesta, pritom nie je problémom siahnuť na hodnotu na úrovni 5,5 l/100km, čo bolo donedávna teritórium naftových motorov. Diaľnica síce spotrebuje o niečo viac, ale aj tak by ste sa mali udržať pod hodnotou 7,5 l/100km.

Škoda však, že Kia nezabojovala za automaty. Práve tie Stonicu chýbajú asi najviac a do mestského crossovera by sa skutočne hodili. Tie však neponúka a nájdete ich iba v sesterskom modele Hyundai Kona.

Rovnaký štýl, ako Stonic ponúka v exteriéri, nájdete aj potom, ako si do tohto drobca sadnete. Sedadlá ponúknu dostatočne dlhý sedák a aj pohodlie. Snáď jedinú výčitku spôsobí absencia bedrovej opierky. Pri dlhších cestách tak budete cítiť chrbát viac, ako by sa patrilo.

Samotný interiér je však moderný a priestranný. Mne neprekáža ani veľké množstvo tvrdých plastov, ktoré sa v ňom nachádzajú. Oko určite potešia aj rôzne farebné doplnky, ktoré v ňom nájdete.

Testovaný kúsok tak mal napríklad oranžovú linku okolo multimediálneho systému, ako aj na sedadlách. Nechýbalo ani oranžové prešívanie volantu. Tí odvážnejší si dokonca môžu nechať aj farebné bezpečnostné pásy. Jednoducho v oblasti personalizácie má Stonic čím zaujať a čo ponúknuť.

Keď sme už pri tom volante, tak za ten si určite Kia Stonic zaslúži pochvalu. Podobný ostatne nájdete vo väčšine vozidiel Kia súčasnosti. Má veľmi dobrú hrúbku a dole je skosený.

Navyše ponúkne širokú škálu nastavení, takže si svoju polohu za volantom nájdu aj osoby s vyšším vzrastom. Keďže testovaný Stonic bol v najvyššej výbave Platinum, počas studených rán som neraz ocenil aj vyhrievanie volantu.

Rovnako nechýbalo ani vyhrievanie sedadiel, ktoré vzhľadom na látkové poťahy ponúkalo rýchly nástup.

Doslova prekvapený som ostal z množstva asistenčných systémov. Okrem spomínaného asistenta pre prepínanie diaľkových svetiel ponúkne Kia Stonic aj sledovanie mŕtveho uhla, upozornenie na opustenie jazdného pruhu, alebo dokonca systém aktívneho brzdenia v prípade kolízie.

Nechýba ani sledovanie únavy vodiča, alebo tempomat. Ten je však iba manuálny, takže adaptívny tempomat by ste v tomto prípade hľadali zbytočne. Ostatne Kia Stonic sa aj tak bude vo väčšine prípadov pohybovať v meste.

Tu však určite oceníte vydarenú parkovaciu kameru, ktorej obraz sa zobrazuje priamo na veľkom displeji multimediálneho systému. Na svoju triedu ponúkne prekvapivo dobré rozlíšenie.

Dokonca nechýba ani upozornenie na vozidlo blížiace sa zo strany. Po stránke asistenčných systémov tak Kia Stonic ponúkne všetko potrebné.

Multimediálnu stránku má na starosti známy 7“ dotykový displej multimediálneho systému, s ktorým sme sa stretli už v iných modeloch výrobcu. Ten ponúkne nielen dotykové ovládanie, ale aj prístup k niektorým funkciám prostredníctvom hardvérových tlačidiel.

Samotný systém ponúkne všetko potrebné a tak nechýba navigácia, Bluetooth, alebo dokonca pripojenie smartfónu prostredníctvom technológie Android Auto, alebo Apple CarPlay.

Aj keď v stredovej konzole chýba bezdrôtové nabíjanie, Stonic si zaslúži pochvalu za malú poličku, ktorá ako keby bola doslova určená na položenie telefónu.

Kia Stonic je teda autom, ktoré sa bude najlepšie cítiť v meste s občasnými výletmi mimo neho. Svoju posádku bude tešiť nielen zaujímavými tvarmi a farebnými kombináciami, ale hlavne aj bezpečnostnými systémami, ktoré budú vodiča strážiť. Zvyknúť si však budete musieť na skutočne tvrdý podvozok. Prípadne si zvoliť disky s menším priemerom.

Komentáre k článku