Kia Stinger GT – Jedno veľmi nízke, dlhé a vydarené WAU!

Nech sa na model Kia Stinger GT pozriem akokoľvek, vidím vydarené a proporčne vyvážené auto, ktoré vo mne zanechalo len tie najlepšie emócie.

Naše hodnotenie

93%
0 100

Klady

  • vydarený a nadčasový dizajn auta
  • veľmi dobré jazdné vlastnosti
  • bohatá výbava asistenčných systémov

Zápory

  • chýba športový zvukový prejav
  • nemožnosť personalizácie jazdných režimov
  • pomerne odvážna cena

Jednou vetou

Kia Stinger GT je auto, ktoré okrem viac ako vydareného dizajnu zaujme aj jazdnými vlastnosťami, pohodlím, či technologickou výbavou a riešeniami, ktoré ako prvá medzi vozidlami značky ponúka.

Kia Stinger patrí vo všetkých smeroch k autám, na ktorých test bude pre mňa vždy radosť spomínať. Je to totiž auto, do ktorého som sa okamžite zamiloval. Ako ma však presvedčili pohľady ľudí a ich otázky, nebol som v tom sám.

Stinger totiž okamžite láka pozornosť svojim extrémne dlhým telom. Jeho dĺžka presahujúca 4,8 metra a silueta auta GT znamenajú totiž poriadnu dávku sexapílu. Na túto značku doslova až nevídanú.

Sám som bol prekvapený, ako ľudia na toto auto reagovali. Samozrejme istú zásluhu na tom má aj nádherná červená farba, ktorá je priamo určená pre tento model.

Pozrite siKia Niro EV – elektromobil, o akom ste (ne)snívali

Som doslova presvedčený, že ak by som si dal tú námahu a zakryl všetky znaky Kia na aute, málokto by správne uhádol, o aký model sa jedná.

Ostatne otázka „Čo je to?“, ma sprevádzala celým týždňom, ktorý som so Stingerom strávil. Jednoducho Kia Stinger doslova púta pozornosť.

Je teda viac ako jasné, že Kia Stinger sa po stránke dizajnu podarila. Niekto v nej vidí iné známe značky, iní zas v nej vidia vážneho konkurenta pre už zabehnuté európske modely. Osobne si myslím, že Stinger je tak trochu oboje.

V prednej časti okrem už veľmi dobre známej masky chladiča, ktorá by podľa môjho názoru mohla byť kľudne pre tento model o niečo agresívnejšia, nájdete aj nádherné Full LED svetlá.

Skutočne toto sú podľa môjho názoru tie najkrajšie svetlá, aké som doposiaľ na vozidlách Kia videl. A to nielen vzhľadom na svoj tvar, ale samozrejme aj svojim svetelným podpisom.

Nesmiem pritom zabudnúť aj na to, že sa jedná o Full LED svetlá, ktoré svietia veľmi dobre. Nechýba im ani automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel a dokonca ani natáčanie. To navyše nie je len pre efekt, ale aj veľmi dobre funguje.

Pozrite siHyundai a Kia zavedú do áut asistenta s umelou inteligenciou

V prednej časti mi nesedí po stránke dizajnu len jedna vec. Tou sú „fake“ otvory na kapote. Kia, naozaj je to potrebné? Takto inak veľmi vydarené auto pôsobí, ako keby ho dostal do rúk „Tuner“ z Hornej Dolnej.

Pritom aj bez tohto prvku má Kia Stinger viac, ako dosť športových tvarov a kapota by dokonca bez týchto kúskov plastu pôsobila ešte majestátnejšie.

Pritom na inak pomerne uhladenom boku karosérie GT nájdete reálne prvky pre odvádzanie vzduchu od zohriatych bŕzd. Tie ešte dopĺňajú výrazné disky kolies.

Tvar karosérie s výrazným skosením v zadnej časti sa podpisuje aj pod nie príliš objemný batožinový priestor. Je totiž pomerne plytký a hodnotou 406 litrov sa radšej pred kamarátmi nechváľte. Na druhú stranu však máte k nemu dokonalý prístup vďaka veľkým piatym dverám.

Pri pohľade zozadu Stinger doslova leží na zemi a nádherne rozťahuje svoje ramená. Samozrejme ani v prípade zadných svetiel nechýba LED technológia a výrazný svetelný podpis, ktorý je typický práve pre toto auto.

Zadná časť však nie je o ničom inom, ako o štvorici výfukov. Toto je prvok, ktorý jasne prezradí verziu GT a vodičom za vami dá znamenie, aby sa až tak nelepili na vaše auto.

Bohužiaľ práve tu musím povedať, že výfukový systém je obrovskou slabinou tohto auta. Chýba mu totiž akýkoľvek výrazný zvuk! Od auta podobného charakteru a najmä s podobnou motorizáciou by som čakal podstatne športovejší zvukový prejav.

Samozrejme riešením môže byť úprava výfukovej sústavy majiteľom, ale aj tak si myslím, že ak nie iná, práve verzia GT by mala byť vybavená výfukovým systémom, ktorý bude robiť vodičovi ešte väčšiu radosť.

Pri režime Sport a Sport+ síce v kabíne počujete výrazný zvuk, no ten je viac ako od motora a výfukového systému produkovaný reproduktormi auta. Škoda.

Na druhú stránku musím uznať, že Kia Stinger je skvelé auto a vylepšiť výfukový systém bude pre automobilku doslova povinnosť pri vývoji druhej verzie. Možno si poviete, že som len rozmaznaný po teste Hyundai i30N, ale auto s podobným duchom a charakterom potrebuje aj poriadny zvuk.

Pritom v prípade testovanej verzie som mal k dispozícii vrcholnú motorizáciu 3.3 T-GDi, čo predstavovalo benzínový šesťvalcový agregát s objemom 3,3 litra a výkonom 272 kW (370 koní). Ten bol navyše spojený s osemstupňovou automatickou prevodovkou a ponáňal všetky kolesá.

Ak si ešte pozriete hodnotu zrýchlenia na 100 km/h, ktorá činí 4,9 sekundy, máte samozrejme od auta podobných parametrov určité očakávania. Tie našťastie Stinger plní do poslednej bodky.

V tejto motorizácii tak Kia Stinger predstavuje doslova dve autá. V komfortnom nastavení sa jedná o pohodlný hltač kilometrov, ktorý má vždy dostatok výkonu. V režime Sport, alebo Sport+ je to však beštia, ktorá Vám hravo zdvihne hladinu adrenalínu.

Pozrite siKia Optima – Tri tváre rovnakého auta

Aj keď to nepovažujem za slušné rozprávať pri podobnom aute o spotrebe, benzín sa zo 60 litrovej nádrže míňal pomerne rýchlo. Pri „užívaní si“ poskytnutého výkonu nie je pre Stinger problémom stáť na benzínke už po 300 kilometroch od posledného natankovania.

Pri tréningu sebazaprenia a maximálnej snahe o ekonomickú jazdu však môžete klesnúť aj hodnoty 8,5 l/100km. Mne sa to podarilo iba raz. Auto som si však skutočne užíval a tak berte spotrebu, ktorá svieti na fotografiách s rezervou.

Priemer, s ktorým však môžete smelo počítať pri mimomestkej bežnej jazde bude oscilovať medzi 9 až 11 l/100km, čo je vzhľadom na parametre auta celkom príjemná hodnota.

Navyše testovaný kúsok mal pohon oboch náprav, s ktorým sa prekvapivo dobre dá „vyšantiť“. Aj napriek pohonu všetkých kolies totiž Stinger posiela značnú časť výkonu práve na zadnú nápravu. Pri ostrejšej jazde je tak auto príjemne pretáčavé a ľahko kontrolovateľné.

Zabudnúť nesmiem ani na jednu vlastnosť, ktorou náš štáť víta majiteľov podobne výkonných áut. Registračná daň pre Kia Stinger GT je totiž slušných 2 997 €!

Ak som pri opisovaní exteriéru Kie Stinger povedal, že toto je najkrajšia Kia, aká bola kedy vyrobená, rovnaké slová chvály použijem aj pri interiéri. To, čo vás totiž čaká potom, ako nastúpite do pohodlných športových sedačiek sa totiž nedá prirovnávať k ostatným autám značky.

Interiér a najmä palubná doska sú prepracované doslova od základu. Niektoré prvky síce môžu pripomínať autá iných značiek, ale aj tak pôsobia štýlovo.

Schválne, aké auto Vám pripomína trojica okrúhlych výduchov klimatizácie a strieborné ovládanie multimediálneho systému pod nimi?

Inak však Stinger ponúka prehľadné a veľmi dobre spracovaný interiér, ktorého prvky určite uvidíme aj v iných modeloch výrobcu.

Volant ste napríklad už vidieť mohli v starších modeloch. Možno by sa pre Stinger hodila jeho vylepšená verzia. Pravdou však je, že mu moc nemám čo vytknúť. Drží sa veľmi dobre a má aj dobrú hrúbku.

Rovnako pohodlné je aj ovládanie jednotlivých prvkov. Prístrojový panel ešte nepodľahol novej móde plne digitálnych zobrazení. Nájdete teda na ňom analógové ukazovatele.

Neponúka síce prehnané množstvo nastavení zobrazenia, ako ani nejaké výnimočné možnosti personalizácie, ale prehľadne zobrazuje všetky potrebné informácie.

Možno by som privítal iba trošku výraznejšiu grafiku, ktorá by evokovala športové gény. Takto nebudete v podstate ani vedieť, či sa pozeráte na prístrojovku Kia Optima, alebo Kia Stinger GT.

To, že to nie je Optima Vám však okamžite prezradia už spomínané výduchy klimatizácie, alebo displej multimediálneho systému, ktorý vystupuje z palubnej dosky.

Rovnako vám to prezradí aj stredová konzola, ktorá ukrýva nový volič osemstupňového automatu. Potešením je, že sa v tomto prípade jedná o použitie skutočného hliníka a nie nejakej imitácie.

Navyše stredová konzola ponúka pomerne slušné odkladacie priestory pre drobnosti a nápoje, ktoré môžete v prípade potreby zakryť. Patrí sem napríklad aj priestor pre smartfón s možnosťou bezdrôtového nabíjania. Po vložení ho môžete elegantne zavrieť a nikto nebude vedieť, že ste si tam nechali smartfón.

Stredová konzola ukrýva aj malý otočný volič, pomocou ktorého nastavujete jazdný režim. K dispozícii máte rovno päť režimov, Smart, Eco, Comfort, Sport a Sport+, ktorý deaktivuje stabilizačný systém a Stinger sa rázom stane autom, s ktorým si užijete jazdu dverami napred takmer na akomkoľvek povrchu.

Zaujímavý je aj režim Smart, ktorý sa učí vášmu štýlu jazdy a podľa potreby poskytne rýchlu odozvu na plynový pedál, alebo ekonomickú jazdu pri pokojnom presune na dlhú trasu. Škoda, že ani jeden režim si nevie vodič nastaviť sám podľa svojich požiadaviek.

Okrem tohto malého nenápadného voliča nájdete tesne pred lakťovou opierkou aj ovládače pre vyhrievanie a klimatizovanie sedadiel, vyhrievanie volantu, či deaktiváciu systému Štart&Stop. Samozrejme som toto tlačidlo stlačil ako prvé po každom naštartovaní.

V zime však Stinger poteší aj cestujúcich na zadných sedadlách, keďže v tejto výbave nájdete aj vzadu vyhrievané sedadlá.

Multimediálny systém je v prípade Stingera starým dobrým známym. Nájdete ho totiž s menšími, alebo väčšími obmenami aj v iných modeloch výrobcu. Ponúkne všetko potrebné a po poslednej aktualizácii dokonca aj pripojenie smartfónov prostredníctvom Apple CarPlay, alebo Android Auto.

Poteší však audio systém, ktorý nesie logo spoločnosti Harman & Kardon. Keďže Stinger nemá tak výrazný zvuk od motora, užijete si vďaka tomuto systému aspoň kvalitnú reprodukciu vašej obľúbenej hudby.

Čo sa mi však v prípade tohto kúsku páči, je výbava asistenčných systémov. Konkrétne ma doslova zaujal head-up displej. Nielenže je na rozdiel od mnohých prémiových značiek pohodlne viditeľný aj v slnečných okuliaroch, ale ponúka bohaté nastavenia.

V nastaveniach head-up displeja si môžete zvoliť tak informácie, ktoré má zobrazovať, ako aj veľkosť niektorých parametrov, či v prípade rýchlosti dokonca aj farbu a veľkosť číslice, ktorá sa bude zobrazovať.

Úplnou čerešničkou na torte je potom už len zobrazovanie informácie zo systému pre sledovanie mŕtveho uhlu. Jednoducho ak máte auto v mŕtvom uhle, vidíte to nielen na zrkadlách, ale aj na head-up displeji. Bravo!

Samozrejme to nie je všetko. Kia Stinger ponúka ešte viac asistentov. Okrem už spomenutého asistenta pre prepínanie svetiel, ich natáčanie a sledovanie mŕtveho uhla, nájdete na palube aj adaptívny tempomat, ktorý si pamätá poslednú nastavenú vzdialenosť a navyše zvládne fungovať až do úplného zastavenia.

Tiež nechýba aktívny systém pre sledovanie jazdných pruhov, ktorý ponúka možnosť voľby svojho režimu. Na opustenie jazdného pruhu dokáže upozorniť, prípadne podľa vašich preferencií aj priamo zasiahnuť do riadenia auta.

Zabudnúť nemôžem ani na parkovacieho asistenta, ktorý ponúka navyše zobrazenie okolia z vtáčej perspektívy. Najmä pri parkovaní v stiesnených priestoroch je toto pomocník, ktorý sa určite hodí, keďže rozlíšenie kamier je viac ako dostatočné.

Teda minimálne za predpokladu, že ste si kamery predtým očistili, lebo tak zadná, ako aj tie bočné, ktoré sú umiestnené v zrkadlách sa najmä v tomto príjemnom zimnom počasí pomerne rýchlo zašpinia.

Snáď už čoskoro výrobcovia áut pochopia, že kamerový systém je vám na dve veci, ak je pri používaní špinavý a vy cez kamery nič nevidíte.

Kia Stinger GT je bez váhania najlepšou Kiou akú si môžete kúpiť. Vo svojej vrcholnej motorizácii má poriadnu dávku výkonu, ktorá ide ruka v ruke s dynamickým dizajnom a komfortným nahlásením auta. Stačí iba odstrániť tie umelé otvory na kapote, pridať poriadny zvuk výfukov a zabehnuté značky sa začnú triasť strachom.

Komentáre k článku