Keď facelift, tak poriadny – Mitsubishi ASX

Človek by ani nepovedal, že od uvedenia prvej generácie Mitsubishi ASX s rovnakým dizajnom je to už 12 rokov. Stále je to však auto, ktoré dokáže osloviť a ponúknuť niečo, čím si vás získa.

Naše hodnotenie

86%
0 100

Výhody

  • modernejší a mohutnejší dizajn
  • nový motor
  • lepšia ponuka asistenčných systémov

Nevýhody

  • problematické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel
  • ovládanie palubného počítača
  • niektoré svetlá používajú ešte halogénové žiarovky

Jednou vetou

Človek by možno ani neveril, ako dlho tu už s nami Mitsubishi ASX je a jeho nová generácia stavia na základoch všetkých minulých, snáď aj preto automobilka toho veľa nemenila a vylepšila len to potrebné.

Nové Mitsubishi ASX je vo svojej podstate faceliftom minulého modelu, ale jedná sa o viac ako výrazný facelift, takže v konečnom dôsledku je to takmer nový model. Ja som sa s predchádzajúcou generáciou modelu ASX videl osobne ešte v roku 2017 a práve motor som považoval za jeho najslabšiu časť, ktorá by potrebovala nejaké úpravy.

Odvtedy sa motoristickým svetom prehnala vlna downsizingu, ktorá priniesla podstatne menšie objemy motorizácii a turbo takmer do každého benzínového modelu. V Mitsubishi sa rozhodli ísť na emisné normy trochu inak a namiesto downsizingu zvolili dokonca motor s vyšším objemom.

Vďaka rôznym iným technológiám však tento motor bez problémov plní emisné normy, ktoré sú aktuálne v platnosti. Celkovo sa k motoru dostaneme neskôr. Poďme sa najprv pozrieť, čo všetko nová generácia zmenila a čo ostalo pri starom.

Samozrejme najvýraznejšie sa nové Mitsubishi ASX zmenilo v prednej časti, vďaka čomu dokonale zapadá medzi ostatné súčasné modely značky. Kapota je podstatne vyššie, ako tomu bolo v prípade predchádzajúceho modelu. Výsledkom je o niečo mohutnejší postoj celého auta.

Pozrite siTakmer rovnaký a predsa iný – Mitsubishi Outlander PHEV

Nechýbajú úzke LED svetlá v prednej časti, ktoré sme už mohli vidieť napríklad na modeloch Eclipse Cross a vynoveného L200. Vďaka vysokej polohe predných svetiel a tiež aj modernej LED technológií sa tak môžete tešiť na svetlá, ktoré v noci svietia naozaj veľmi dobre.

K dokonalosti im chýba už iba aktívne prepínanie medzi stretávacími a diaľkovými svetlami. Takto si budete musieť vystačiť s manuálnym prepínaním. Problémom je len to, že diaľkové svetlá aktivujete pritiahnutím páčky k sebe. Rovnakým pohybom aktivujete aj svetelnú húkačku, teda krátke prebliknutie diaľkových svetiel.

Často sa mi tak stalo, že keď som chcel len na niekoho zablikať, napríklad v momente, keď som chodcom dával znamenie, že ich pustím na prechode, náhodou som namiesto bliknutia svetlami zapol diaľkové. Tie tak ostali svietiť až do momentu, kým som si na prístrojovom paneli nevšimol ikonu diaľkových svetiel.

Pod hlavnými svetlometmi nájdete aj štvoricu svetiel, ktoré predstavujú kombináciu hmloviek a smeroviek. Kým hmlovky používajú rovnako LED technológiu, ako hlavné svetlá. V prípade smeroviek výrobca zvolil bežné žiarovky. Škoda.

Drobnými, aj keď výrazne menšími zmenami prešla aj zadná časť. Svetlá získali novú grafiku a podobne, ako tie predné LED technológiu. Smerovky však aj pri pohľade zozadu pohodlne odkazujú na minulosť. Pozorné oko si všimne upravený nárazník, ktorý v novej verzii už neobsahuje trčiaci výfuk, ale len falošné koncovky. Holt, keď sa na koncovky môže hrať Mercedes, prečo by ich nemohlo mať aj Mitsubishi.

Interiér rovnako neprešiel príliš veľkými zmenami. Menilo sa len to najnutnejšie. A tým myslím naozaj najnutnejšie. Rovnaký je prístrojový panel, rovnaký je ak volant, dokonca aj tak nelogické ovládanie palubného počítača, ktoré sa vykonáva tlačidlom Info naľavo od prístrojového panela.

Zmenou neprešiel ani samotný palubný počítač. Ponúkne síce všetky potrebné informácie, ale stále trvá na tom, aby po každom zastavení na dobu dlhšiu, ako štyri hodiny vynuloval spotrebu. Ak si chcete pozrieť dlhodobú spotrebu, ktorú nulujete vy, budete sa musieť preklikať cez celé menu.

Pozrite siTuristika s novým Mitsubishi L200

Navyše vám to bezpečnostné opatrenia dovolia iba v prípade ak auto stojí a pre vstup do nastavení budete musieť dlhšie držať tlačidlo Info. Naozaj je to vec, ktorá mi na inak vyváženom a aj napriek dobe stále vynikajúco funkčnom interiéri neskutočne vadila.

Zmenou prešlo aj ovládanie vyhrievania sedadiel. Síce sa stále ovláda prostredníctvom dvojice tlačidiel z rokov minulých, ale aspoň viete, že aj po opätovnom naštartovaní vám bude vyhrievanie fungovať.

Novinkou je dvojica USB portov, ktorú si vyžiadal nový multimediálny systém. Ten pôvodný už naozaj potreboval náhradu, len neviem, či práve tento má byť tou správnou náhradou. Ponúkne síce všetko potrebné, ako je napríklad pripojenie smartfónu, či rôzne zdroje multimédií, navigácia mu však chýba.

Je ju možné dokúpiť v rámci príplatkovej výbavy, ale keďže systém podporuje pripojenie smartfónu prostredníctvom Apple CarPlayAndroid Auto, nebudete ju ani potrebovať. Ovládanie klimatizácie ostalo zachované a je rovnako odkazom na minulé generácie vozidiel Mitsubishi.

Prekvapivo sú súčasťou príplatkovej výbavy napríklad aj parkovacie senzory, a to aj napriek tomu, že testovaný kus bol vybavený cúvaciou kamerou. Niekomu teda bude pravdepodobne postačovať práve cúvacia kamera a parkovacie senzory nebude potrebovať. Mne osobne celkom chýbali, najmä tie predné. Ocenil by som ich pri manévrovaní v malých parkovacích miestach, kde sa stáva, že vodič až tak dobre nevidí pred auto.

Rovnako za odkaz do minulosti by bolo možné považovať ovládanie okien, ktoré je impulzné iba v prípade vodičovho okna. Toto riešenie je na dnešnú dobu už pomerne nezvyčajné a už aj väčšina cenovo dostupnejších modelov ponúka impulzné ovládanie všetkých okien.

Ako som spomenul vyššie, automobilka sa naozaj snažila zmeniť len to najdôležitejšie a najnutnejšie. Takže ak ste boli doposiaľ majiteľom niektorého z predchádzajúcich modelov Mitsubishi, budete okamžite doma.

Podstatnými zmenami však prešla samotná pohonná jednotka, ako aj automatická prevodovka. Nej sa budem venovať najprv. Jedná sa síce stále o bezstupňovú CVT prevodovku, výrobcovi sa však v jej prípade podarilo výrazne potlačiť „vysávačový“ efekt, ktorý je známy tým, že otáčky motora sa pri prudkom zrýchlení dostanú zbytočne vysoko.

Pozrite siMitsubishi Outlander PHEV 2.0 MIVEC 4WD zajazdí aj „benzínovú nulu“

Vzhľadom na novú pohonnú jednotku, ktorá ma k dispozícii viac ako dostatok výkonu a krútiaceho momentu, si môžete počas jazdy užiť plynulé zrýchlenie. Treba však dbať na to, aby ste plynový pedál nestlačili zbytočne rýchlo.

Pomôcť si môžete aj šesticou virtuálnych stupňov, ktoré môžete radiť pádlami pod volantom. Vtedy sa vie prevodovka správať o niečo dynamickejšie a aj samotné zrýchlenie je citeľnejšie. Inak je však stavaná skôr na pohodovú jazdu, ako na prudké zrýchľovanie.

Úplnou novinkou je však už spomenutý motor. Teda aktuálne už len jeden, keďže si Mitsubishi ASX môžete v novej generácii kúpiť už len s benzínovým dvojlitrom bez turba. Jeho výkon je 150 koní a krútiaci moment 195 Nm.

Motor Smart MIVEC prešiel niekoľkými konštrukčnými zmenami, aby aj bez použitia filtra pevných častí bez problémov plnil emisné normy. Je teda aj podľa výrobcu vhodný aj na kratšie trasy a mierne sa upravila aj jeho spotreba.

V meste sa hodnoty podľa palubného počítača pohybovalo v závislosti od hustoty premávky od 7,5 l/100km až po 10 l/100km. Je teda jasné, že príliš úsporným autom do mesta Mitsubishi ASX nebude. Naopak na okreskách pri dodržaní limitov nebolo problémom so spotrebou klesnúť pod hranicu 6,5 l/100km.

Diaľničné tempo znamená výsledok niekde tesne pod 8 l/100km. Nie je to síce najmenej, ale vzhľadom na komfort, prejav a konštrukciu motora, ktorá je prísľubom spoľahlivosti a dlhotrvácnosti sú to pomerne zaujímavé čísla.

Nové Mitsubishi ASX teda môžete kúpiť len s jedným motorom, ku ktorému si podľa preferencií môžete zvoliť automatickú šesťstupňovú, alebo manuálnu päťstupňovú prevodovku. Okrem toho však máte na výber konečne aj pohon všetkých štyroch, alebo len predných kolies.

V prípade testovaného modelu sa jednalo o pohon všetkých štyroch kolies, pričom na prepínanie režimu slúži samostatné tlačidlo na stredovom panely. Prostredníctvom neho môžete prepínať medzi pohonom len prednej, oboch náprav, alebo uzávierkou.

Problémom je to, že vždy po naštartovaní je automaticky aktivovaný pohon všetkých štyroch kolies a tak ak sa pohybujete len po asfalte v meste a radi by ste nejaké to deci paliva ušetrili, budete si musieť vždy manuálne prepnúť pohon, len na prednú nápravu.

Po stránke asistenčných systémov tiež nastali drobné zmeny. Adaptívny tempomat by ste síce hľadali zbytočne, ale napríklad sledovanie mŕtveho uhla, alebo varovanie pred premávkou za vozidlom určite oceníte.

Súčasťou výbavy môže byť aj asistent pre varovanie opustenia jazdného pruhu, ktorý by mal byť aj aktívny. V testovanom kuse sa však nenachádzal, keďže je súčasťou balíka príplatkovej výbavy. Okrem toho teda ešte nechýba spomínaná parkovacia kamera a napríklad asistent rozjazdu do kopca. Pri nie príliš priaznivých adhéznych podmienkach poteší aj asistent trakčnej kontroly, ktorý vám pomôže dostať sa z problémovej situácie, keďže kontroluje každé koleso samostatne.

Platí teda, že nové Mitsubishi ASX je pripravené osloviť aj medzi súčasnou konkurenciou. Dizajnovo výrazne omladlo a to aj napriek tomu, že jeho pôvodná generácia s rovnakým základom bola predstavená ešte v roku 2008. Najväčším lákadlom však bude v jeho prípade motor a prepracovaná automatická prevodovka. Aj napriek vyššiemu objemu prináša nielen príjemnejší priebeh výkonu, ale aj o niečo menšiu spotrebu.

Komentáre k článku