It Takes Two je skvelá co-op hra o spolupráci, ideálna pre (rozhádané) páry

ZDROJ | Electronic Arts

Ste pripravení na herné výzvy, na ktoré treba výlučne dvoch hráčov? Inteligentná a premyslená behačka s dobrými puzzle vás poučí i vycvičí.

Naše hodnotenie

90%
0 100

Výhody

  • výborný nápad opraš/v/ovania vzťahu
  • nutná spolupráca a timing hráčov
  • parádne prostredia a zveličené okolie
  • každý level má nové pomôcky a štýly hrania
  • kvalitné hádanky a ich riešenia
  • variabilná hrateľnosť bez hluchých miest
  • dobre napísané veselé i vážne dialógy

Nevýhody

  • Dr. Hakim síce veselý typ, ale štylizáciou občas mimo
  • Trošku zbrklý záver

Jednou vetou

Výborná alegorická behačka o opravovaní vzťahu a ideálny co-op titul pre cibrenie spolupráce v neznámom svete.

Najnovšia hra It Takes Two nie je obyčajná behačka či adventúra. Má zaujímavý dejový štart, iných hrdinov ako očakávate a navyše prináša esenciálny zvrat do hrateľnosti: nedá sa hrať sólo. Môžete to síce skúsiť a asi hodinu sa vám môže dariť, ale tvorcovia jasne pripravili všemožné chytáky či hádanky tak, aby sa prejavila už spolupráca dvoch hráčov.

Ten dejový námet je jednoduchý a rozpovedaný v dvoch animáciách, ktoré trvajú sotva pár minút. Manželský pár Cody a Moma narazil na neodvrátiteľný bod a smerujú k rozvodu. A hádky už takmer neskrývajú ani pred svojou dcérou.

Pri jednej večeri rieknu, že tatko i mamička sa chystajú kráčať separátnou cestou a malá Rose to pochopí ako volanie na pomoc, takže uteká do kôlne, kde vytiahne dve bábky podobné rodičom, magickú knihu Dr. Hakima a začnú sa diať divy. Vďaka kúzelnej moci sa totiž duše rodičov prevtelia do bábok a bichľa má enormný záujem pomôcť im v oprave ich vzťahu, opätovnom budovaní spolupráce a azda aj oživení toho manželstva v troskách.

ZDROJ | Electronic Arts

Keď sa rodičia zmenia na bábky

Po scenáristickej stránke vás čaká niečo nečakané: vážne, milé i úsmevné zároveň. Nepatrí sa kritizovať hlavné postavy kvôli istej infantilnej vlohe, lebo takto vníma otca a matku ich vlastné dieťa. Ich dialógy sú založené na výkrikoch, úžasoch, nechápaní a neskôr príjemných postrehoch z nových situácií.

Znejú takto v ušiach detí rodičovské charaktery? Možno, ale napriek vychladnutým citom im nechýba vľúdnosť, snaha ísť do spolupráce za každú cenu (niet inej možnosti pre posun vpred) a najmä nútené trávenie času sa ukáže byť receptom pre úspech. Fungovalo by to aj v skutočnosti? Ťažko povedať, nejeden z nás zažil „syndróm poslednej dovolenky“, kde sa mali vyriešiť veci mimo civilu – hoci práve v ňom sa riešia životné výzvy.

Bizarná postava je Dr. Hakim. Inšpirovaný azda televíznymi psychológmi a la Dr. Phil, tvári sa ako vševedko s kapitolami určenými na riešenie vzťahových trhlín. Iste, sú tam klasiky typu opravovanie vzťahu, opätovná iskra, spolupráca a to sú cenné poznatky.

V tom smere trošku nesedí jeho zameranie i štýl: miesto vážneho TV doktora sa tancujúci macho s latinskoamerickým prízvukom snaží robiť šou s gitarovou muzikou a je to síce uletené a veselé, ale nesedí to do vysvetľovaného kontextu. Ak autori chceli takto odľahčiť riešenie krízy, je to pochopiteľný krok, ale zaslúžil by si trošku lepší cit. A najmä hráčky asi budú guľať očami, lebo zatiaľ čo bábiky ešte dokážu akceptovať a sú milé, Dr. Hakim sem vletel ako z inej hry.

ZDROJ | Electronic Arts

It Takes Two je pomerne autentický, výborne namiešaný emočný mix. Sugestívne scény hádok a dusnej večere vás nenechajú chladnými a okamžite pochopíte volanie o pomoc z vydráždeného vzťahu. Ako môže rozchod vnímať malé dievča? Odmietavým postojom a detskou nádejou, že predsa sa to podarí opraviť. Ale It Takes Two nie je nervydrásajúca artová dráma – smutný štart rýchlo kompenzuje udivením rodičov, ktorí zmenili formu do nečakanej podoby. Jedna bábka z hliny, druhá z dreva.

A očarenie prejavujú priam tínedžerskými vetami, ktoré nás nenechajú na pochybách, že narácia prebieha v detskej réžii. Toto je strastiplná cesta z hlavy Rose a jej rodičia sú protagonisti na dobrodružstve, ktoré ich nezavedie do žiadneho fantastického sveta plného kúziel, ale do blízkeho okolia. Takže hneď prvým svetom je kôlňa, kde sa to hemží rôznymi nástrojmi, káblami či poistkami a prvým bossom, resp. výrazne väčším nepriateľom bude vysávač naštvaný kvôli nepatričným predmetom a smetiam, ktoré musel kedysi zožrať…

Spolupráca je vyžadovaná

Počiatočné hranie je jednoduché – a teoreticky si môžete hrať aj sami. Skúšal som to, hra núka online alebo lokálny multiplayer. A keď zvolíte lokál, môžete si zapnúť dva ovládače, položiť ich vedľa seba a striedavo hrať za jednu i druhú postavu. Dá sa tak prejsť necelá hodina – raz idete vpred s May, ďalšiu minútu s Codym.

Učíte sa jednotlivé kroky, skoky, ako aktivovať predmet či rozhýbať šnúru alebo loviť malé potvorky, súčasti zástrčky. Stlačiť jedno tlačidlo na dvoch ovládačoch zvládnete. Aj neskoršie výzvy, kde prebieha spolupráca, sa dajú riešiť – napríklad v leveli s vysávačom treba držať hadicu smerom nahor, aby sa tam dostal váš parťák. A ten zatiaľ vkĺzne do hadice z druhej strany a nechá sa vystreliť. Aj to sa ešte dá zmanažovať.

ZDROJ | Electronic Arts

Ale pozor, čím ste ďalej, tým hádanky, výzvy či skákačky prituhnú. Napríklad je tu pasáž, kde je elektrické vedenie roztrhnuté a postavička slúži ako vodič. No máte spínač a tri medzery. V praxi to znamená, že May musí ťuknúť spínač a vykryť druhú medzeru, zatiaľ čo Cody vykryje prvú a tretiu fugu.

To ešte dáte aj sólo. Ale potom prišiel moment, kedy Cody musel skákať cez tri ventilátory fúkajúce vzduch nahor (pád = smrť) a May mu prepínala vrtule, lebo prvá a tretia fúkali, no druhá nie. Takže zatiaľ čo Cody skáče, May ťuká spínač a všetko musí zbehnúť v rovnakej sekunde, inak sa postavička reštartuje. A na to treba dvoch.

O tom je vlastne názov hry: It Takes Two = na to treba dvoch. Nie je to iba alegória na manželstvo, ale súčasne symbol hrateľnosti. Od tohto momentu sa treba sústrediť na stupňujúce sa úlohy, kde so svojím partnerom či kamošom budete zdolávať výzvy. Ak hrajú páry, možno sa čosi priučia o vývoji vzťahu či sa nájdu v istej fáze.

Malé postavy vo veľkom svete

Fantázia autorov využíva rozmanité miesta v dome a jeho okolí. Po kôlni vás vedie do domu, záhrady či okolia. Ale je tu aj fantastická variácia na svet v snežnej guli či dedinka bábok. A hoci spočiatku sa zdá, že je všetko realistické, detská fantázia sa prejaví v neskorších leveloch pri kontraste veľkosti bábok a gigantického sveta. Lebo roj včiel či lesných živočíchov vás dokáže premôcť či tvoriť veľké prekážky, ako aj vysávač na začiatku. Vy ste maličkí a autori čerpajú takto inšpirácie zo známej komédie Miláčik, zmenšil som deti či animákov zo sveta hmyzu (MravecZ, Život chrobáka).

ZDROJ | Electronic Arts

Silu hrateľnosti podporujú aj ďalšie elementy. Na jednej strane sa spočiatku obe postavy sústredia na spoločné aktivity, ale neskôr získa každý iné schopnosti a treba ich správne aplikovať. Prirodzene sa dopĺňajú, takže je na vás ako ich skĺbiť: či ide o nadväzujúce predmety alebo polovice artefaktu (dve časti magnetu), je potrebné plniť si úlohy. V tom smere by bolo zaujímavé sledovať dvoch neznámych hráčov, ktorí hrajú iba online a nie v jednej obývačke – dá sa hrať bez slov alebo sa musíte neustále dohovárať cez mikrofón?

Ďalšia devíza spočíva v minihrách a rozmanitých štýloch. Aby hra neskĺzla do fádneho skákania či hľadania riešení na zamotané hádanky v rovnakom šate, autori striedajú napríklad pohľad medzi 2D a 3D či iné uhly kamery. Alebo si požičajú prvky z iných hier a žánrov – niekedy sa zmeníte na akčné esá, inokedy letcov alebo upaľujete pred prekážkami ako v Crash Bandicootovi. A aby sa zachovala zdravá rivalita, sú tu aj vzájomné klčkovania, súboj na autodráhe či iné drobné aktivity.

ZDROJ | Electronic Arts

Pracujte na postavách i na sebe

Mantra tvorcov je, že sa tu nesmiete nudiť a musíte na sebe pracovať. A tú preniesli parádne do hrateľnosti. Že využívajú detskú fantáziu, sa prejaví aj na celkovej grafickej stránke, ktorej nejde o totálnu 4K grafiku a hi-res textúry. Modely postáv sú skôr milé a vzhľadom na ich materiál (drevo, hlina) aj dosť štylizované. To prostredia využívajú realistické črty – a akurát časté zveličenia predmetov i zvierat.

Ak hráte v lokálnom multiplayeri, nezľaknite sa, že sa vám obrazovka prelomí na dve polovice – to aby každý hráč videl, čo robí jeho postavička. A aby autori pritiahli k hre viac hráčov, stačí, ak si ju kúpi jeden hráč – a druhý hrá cez tzv. Friend Pass, priateľská priepustka do hry pustí aj toho druhého, čo je vítané uvoľnenie pre on-line (keďže sólo sa hrať nedá).

ZDROJ | Electronic Arts

It Takes Two tak mieša dve fantastické hry v jednom celku. Na jednej strane inteligentná behačka v bohatom prostredí. Ale hlavná devíza je inde: rozhádaný pár dáva dokopy svoje manželstvo za prispením spolupráce a aj opätovného budovania vzťahu. V réžii vlastnej dcéry a detskej fantázie. Málokde nájdete lepšie vytvorenú hru pre dvoch ako tu – sadnite na gauč, vyhraďte si 12 až 15 hodín a bude to jeden z top zážitkov tohto roka.

Distribútor: Electronic Arts
Cena: 35 EUR

It Takes Two vyšla koncom marca na PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X|S a PC.

Komentáre k článku