• práca s oblekmi
  • po čase intuitívne ovládanie s Move

• občas dlhočizné časy načítavania
  • nemá hlasy z filmu (ak ich čakáte)
  • niektoré frustrujúce momenty pri tréningu

Iron Man VR ponúka nečakane intenzívny akčný VR titul, kde ovládáte superhrdinu so všetkými schopnosťami.

Sony si začína vytvárať celkom silnú základňu hier s Marvel esami. Dlhé roky sme čakali, kým sa jej podarí pretaviť Spider-Man licenciu do poriadnej hry – a rovnomenná hra z roka 2018 patrí medzi tie najlepšie PS4 exkluzivity. Voľné pokračovanie je už ohlásené na Vianoce spolu so štartom PS5, ale apetít na zisk ďalších silných značiek tu nekončí.

Hoci Iron Man nie je vyhradený iba pre Sony filmy a využíval ho najmä Disney, unikátna kombinácia VR a licencie na superhrdinu je výborne využitá pre exkluzívny kúsok Iron Man VR. S tou licenciou to však nie je jednoduché: ak automaticky očakávate tvár či hlas Roberta Downey, Jr., prvé minúty prinesú skôr mierne sklamanie, že Tony vyzerá akosi inak (a dokonca aj Pepper, žiadna Gwyneth Paltrow) a najmä má iný hlas.

Samozrejme, pre odchovancov českého dabingu to bude jedno, lebo originál azda nikdy nepočuli, ale puritánom a fanúšikom to môže spočiatku prekážať. Ale zvyknete si.

ZDROJ | Sony

Povedomý a inak rozpovedaný príbeh

Dobrá správa pre fanúšikov i laikov: Iron Man VR nie je iba séria náhodných misií, kde si vyskúšate svoje schopnosti, ale od prvých minút sa snaží rozpovedať aj príbeh. Je to síce taká klasika, že Tony sa už nechce venovať výrobe zbraní, ale pomáhať ľudstvu a realizovať sa najmä ako Iron Man, na štart to však bohato stačí. Osobne má záujem vymýšľať nové obleky a funkcie, aby mohol byť efektívnejší v misiách. Odloží dokonca svojho pomocníka na zbrane, takže skutočne vstupuje do nového sveta.

Idylka trvá pár rokov, potom príde k zlomovému bodu, keď z Pepper chce urobiť dokonca prezidentku celého podniku. No to sa objavujú doslova duchovia z minulosti, ktorí počas letu útočia na lietadlo a ide vám o život. Nahodíte oblek Iron Mana, opravíte čosi na lietadle a potom strmhlav padáte nadol, zachránite Pepper, čelíte ďalšej presile a nestačíte sa diviť.

Dej je typický akčný blockbuster – ale nie príliš náročný, no zároveň oceňujem, že sa snaží zobrať nielen Iron Mana do akcie, ale rešpektuje predlohu v tom, že využíva aj civilnú verziu Tonyho Starka. Dokonca do takej miery, že si s ním užijete hrateľné scény v garáži, obývačke alebo na verande, čo dáva vo virtuálnej realite hre celkom iný význam a výsledný pocit.

ZDROJ | Sony

Dynamické možnosti vášho obleku

Herná náplň nie je zbytočne zložitá, ale snaží sa naplno využiť licenciu. Nebojové scény sú najmä dialógy a neraz máte možnosť presúvať sa z jedného bodu k druhému a zvládnuť pár ľahších aktivít ako zdvíhanie predmetov, púšťanie si hudby alebo sledovanie scén.

Samostatnou kapitolou je garáž, kam si chodíte inštalovať vylepšenia na obleky – Iron Man VR rezignuje na klasické úrovne či levely, nahradzuje ich zbraňami odlišného významu a možností. Investujete získané body, sami si vyberáte či chcete páliť také projektily z ramena či zápästia a pred každou misiou si ich môžete nakombinovať.

Je to dobrý prístup, ktorý zvyšuje najmä možnosti postavy a je osviežujúci v tom, že postupom času sa nemusíte dostať iba k lepším zbraniam. Sú iné, vhodné na istý účel či misiu, ale nemusia byť zásadne na konci najlepšie. Hra má 12 misií plus prológ a postupne vás zoberie na rozličné miesta známe už z filmov a ukážu sa aj starí známi ako Nick Fury.

S licenciou sa pracuje dobre, i keď je cítiť, že autori sa skôr sústredili na filmy z Marvel Cinematic Universe ako na originálny komiks a snažia sa hráčom ponúknuť veľa známych vecí. Na druhej strane nie je to herná verzia jedného filmu, skôr kompilácia povedomých momentov. Preto budete často nad lietadlom, mestami, užijete si Šanghaj či iné miesta.

To najlepšie príde v momente, keď si prvý raz nasadíte helmu a nakalibrujete dva Move ovládače. Sú esenciálne pre hranie, DualShock 4 vám nepomôže – hra je namapovaná na špeciálne ovládače a ich tlačidlá. Pohľad na svet v 360 stupňoch je úžasný, najmä keď začínate v známej lokalite Malibu, kde má Tony obrovský dom s výhľadom na oceán. Tu budete trénovať a učiť sa čo váš oblek dokáže.

ZDROJ | Sony

Ako sa to celé hrá vo VR?

Akčná náplň vás pošle najmä do vzduchu, preto sa aj v prológu či tréningoch často venujete lietaniu. Musíte preletieť cez určité body, sú tu aj časové výzvy alebo miesta vzdialené istý počet metrov.  Pohyb je rýchly a potom sa k nemu pridávajú ďalšie aktivity. Na lietanie potrebujete sklopiť dlane vzad a stlačiť príslušné Move tlačidlá a potom sa začnete vznášať či upaľovať vpred, podľa smeru.

Z akčného repertoáru sa núkajú dve formy pästí. Udrieť môžete pred seba, čo znamená stlačiť malé tlačidlo a naznačiť pohyb vpred alebo aj do zeme, čo je komiksovo efektívna parádička, najmä keď si idete tresnúť zo vzduchu na viaceré ciele naraz. Tento úder trénujete na vode, čo vytvára pekný efekt a potrebujete naznačiť pohyb úplne nadol, akoby ste sami zatĺkali imaginárny klinec na podlahe. Je to skvelý zážitok aj pre pozorovateľa, keď vás sleduje v obývačke sklápať ruky či naznačovať údery.

A to prichádzajú tie najlepšie momenty – streľba. Niektoré rakety pálite tak, že vystriete dlaň a už sa rúti jedna na nepriateľa či terč. Zdvihnete dlaň, stlačíte tlačidlo a máte vybavené. Ale hra v ďalšej misii predstaví aj iný variant, dlaň sklopíte nadol a iná raketa vám vyletí zo zápästia. Vtedy využívate iné tlačidlo a iný pohyb. Obe aktivity sa dajú naučiť a majú aj samostatný tréning. Veselo začne byť vtedy, keď hra začne tie strely striedať, resp. vám dá možnosť čo robiť. Potom to vyzerá, že striedavo sklápate a vyrovnávate dlane, používate iné tlačidlá a spočiatku môžete mať chaos. Ale tréning jasne ukáže farby a tvar cieľov, na ktoré funguje príslušná strela, po dvoch misiách sa ich intuitívne naučíte.

ZDROJ | Sony

Vo vzduchu sa mi točí trochu hlava

PlayStation VR je technológia, ktorá je pre niektorých hráčov výzva, lebo mávajú pocit závrate alebo sa im točí hlava. Bežne tento pocit nemám ani pri dlhších herných VR sekvenciách (t.j. viac ako 15-20 minút), ale Iron Man VR je sčasti výzva aj pre mňa. Mnohé letecké či vzdušné scény totiž vyžadujú rýchle otáčanie hlavy alebo hľadanie cieľov v priestore, prípadne pozeranie nahor či nadol. Výhoda je, že ste totálne ponorení do 360-stupňového prostredia a máte jednoznačný pocit, že ste vo svete…

Nevýhoda je, že ak hrám ráno, polhodinu po zobudení, začne sa mi rýchlo točiť hlava aj po 10-15 minútach a musím si dať dlhšiu pauzu. Niektoré tréningy sú také náročné, že som sa už k hre nevrátil. Ale scéna s lietadlom sa dala hrať na jeden hlt a úplne bez problémov. Misie však trvajú často aj 30-40 minút, takže ranné hrania pre mňa neprichádzali do úvahy. Ak však budete hrávať poobede či večer, už môžete zvládať misiu aj na jeden záťah. Opäť platí, že každý môže VR hranie vnímať inak – toto je pre mňa prvý VR titul, ktorý však predstavoval istú výzvu.

Napriek tomu ide o pamätný herný zážitok tohto leta. Oceňujem, že autori si iba nevyskúšali vytvoriť jeden oblek Iron Mana, nechali vás pár hodín lietať a strieľať, ale ich ambície sú vyššie. Majú dobrý svet, hrdinov, možnosti oblekov a zbraní a aj jednotlivé misie majú celkom dobrý strih i náplň. Prísľub byť Iron Manom vo VR sa takto skutočne naplní, hoci hra by možno potrebovala ku koncu väčší výber nepriateľov či bossov. Technológia je vynájdená a pomerne funkčná, teraz sa dá pripraviť ďalší obsah. Najlepší VR titul to síce nie je, ale využíva dobrú silnú licenciu na veľa nevídaných možností – a nie je to ani rýchlo poskladaná VR hra na hodinu či dve.