Hyundai Tucson Plug-in Hybrid – rovnaký a predsa úplne iný

Po verzii Hybrid nám nový Hyundai Tucson pred redakciou pristál už aj v očakávanej verzii Plug-in Hybrid. V prípade tejto verzie sa už do popredia viac tlačí elektrický pohon, zatiaľ čo nabíjanie väčšej batérie úplne mení charakter vozidla, aj vašich každodenných jázd. Aký je nový Hyundai Tucson Plug-in Hybrid v praxi?

Od základov prekopaný dizajn a od základov postavený aj pre elektrifikované verzie. Novej generácii modelu Tucson sme sa už podrobnejšie venovali v recenzii verzie Hybrid, ktorá v nás zanechala naozaj dobrý dojem. Tentokrát nadišiel čas pozrieť sa, ako sa kórejskej automobilke vydarila nabíjacia verzia.

Verzia Plug-in Hybrid sa samozrejme navonok líši od tej klasickej alebo hybridnej tým, že na protiľahlej strane veka palivovej nádrže nájdete veko na nabíjanie vstavanej batérie. Inak sú všetky verzie prakticky na vlas rovnaké.

Hyundai vybavil Tucson Plug-in Hybrid 1,6-litrovým benzínovým štvorvalcom T-GDi Smartstream s výkonom 132,4 kW a krútiacim momentom 265 Nm, ktorému sekuncuje elektromotor s výkonom 66,9 kW, ktoré spoločne vytvárajú maximálny systémový výkon 195 kW (265 k) a krútiaci moment až 304 Nm.

Pri elektrifikovaných modeloch snáď už ani netreba spomínať skvelú akceleráciu, ktorú oceníte najmä na križovatkách. Kým túto výhodu ale ponúkal už aj Tucson Hybrid, verzia Plug-In Hybrid k tomu pridáva možnosť čisto elektrickej jazdy, ktorú využijete najmä počas všedných pracovných dní.

Hyundai Tucson Plug-in Hybrid môžete v praxi využívať v troch jazdných režimoch, od ktorých sa odvíja voľba pohonu. Pre kratšie mestské jazdy máte k dispozícii čisto elektrický režim EV, na dlhších trasách sa vám oplatí vozidlo ponechať v primárnom režime Hybrid, zatiaľ čo v krajných situáciách, kedy už v batérii nemáte „šťavu“, zostáva všetka práca na pleciach benzínového motoru.

Najzaujímavejšia pre väčšinu vodičov bude určite jazda v režime EV, kedy sa Tucson Plug-in Hybrid vyslovene mení na tichý, dynamický a stopercentne ekologický elektromobil. Počas týchto jázd elektromotor napája batéria s kapacitou 13,8 kWh, ktorá by vám podľa metodiky WLTP mala vystačiť na absolvovanie 62 kilometrov na jedno nabitie.

Pri takýchto nízkych kapacitách a dojazdoch dokáže ovplyvniť dojazd o kľúčové kilometre aj ten najmenší detail – počasie, klimatizácia, štýl jazdy. Počas testu sme si však vyskúšali, že na tých 50-55 kilometrov čisto elektrickej jazdy sa s týmto modelom budete môcť spoľahnúť prakticky za každých podmienok. Ak zvolíte šetrnejší spôsob jazdy, z batérie možno vytlačíte aj 60 kilometrov.

V závislosti od toho, kde bývate a aké sú vaše každodenné zvyky, vám takýto dojazd teoreticky môže vystačiť na pokrytie každodenných povinností, ktoré teda môžete „obehať“ s nulovými emisiami a výrazne nižšími nákladmi. Zvyknúť si však budete musieť na pravidelné nabíjanie, ktoré sa vám nie vždy oplatí.

Hyundai Tucson Plug-in Hybrid je totiž vybavený stredne rýchlou nabíjačkou s maximálnym výkonom 7,2 kW, na ktorej vám bude plné nabitie batérie trvať niečo málo cez 2 hodiny. Na dobitie batérie, kým sedíte v práci alebo kým si nakúpite, je tento výkon viac než postačujúci. Pripájať sa tak k nabíjačke na dlhších cestách počas krátkej zastávky na pumpe veľký zmysel nedáva, pripojenie na Wallbox v práci už áno.

Batéria si samozrejme dokáže získavať energiu aj z rekuperácie pri brzdení a spomaľovaní/jazde z kopca, kedy vozidlo na brzdenie využíva elektromotor. Ide však o omrvinky, ktoré stav nabitia batérie reálne až tak veľmi neovplyvnia.

RECENZIAAudi Q4 e-tron 40 – prémiový elektromobil s vysokým dojazdom

Plug-in Hybrid však samozrejme nie je iba o čisto elektrickej jazde, hoci tá je samozrejme najlákavejšia. Perfektný zmysel má aj jazda v režime Hybrid, kedy je elektromotor využívaný pri zrýchlení, konštantnej jazde a pri spomínanej jazde z kopca, kedy spaľovací motor nie je potrebný. Spotreba benzínu sa tu v takomto prípade pohybuje na perfektnej úrovni 1 l/100 km.

Pokiaľ s plug-in hybridným Tucsonom vyrazíte na dlhšie trasy, prvé desiatky kilometrov môžete aj pri diaľničných rýchlostiach pokojne prejsť čisto na elektrinu. Vozidlo sa však na kritickej hranici nabitia batérie automaticky prepne do režimu Hybrid, aby určitú energiu v batérii uchovalo a batériu počas jazdy na benzín priebežne dobíjalo. V takomto polo-hybridnom režime sme sa s jazdou primárne na benzín dostali na kombinovanú spotrebu 5,8 l/100 km.

Život s plug-in hybridnou verziu modelu Tucson je o niečo komplikovanejší, ako je to v prípade verzie Hybrid. Ak však máte možnosť vozidlo pravidelne nabíjať, na túto rutinu si zvyknete veľmi rýchlo a plug-in hybridný Tucson vám prinesie sľubované ovocie v podobe lacnejšej a komfortnejšej elektrickej jazdy.

Nabíjanie plug-in hybridu môžete sledovať a plánovať aj cez mobilnú aplikáciu BlueLink. Aplikácia ale slúži na celkové vzdialené ovládanie vozidla, či už ho chcete napríklad vopred vyhriať alebo vychladiť, prípadne odomknúť a zamknúť, keď práve po ruke nemáte kľúč. Samozrejmosťou je dostupnosť knihy jázd, aj keď s pomerne skromnou ponukou informácií o jednotlivých jazdách.

Aplikácia BlueLink je pomerne svižná a spoľahlivá, no vytknúť sa jej dá neintuitívne používateľské prostredie pretkané zbytočnými odbočkami, sub-ponukami a grafickými prvkami, ktoré budete spočiatku považovať na tlačidlá, hoci ide iba o ikonky, obrázky alebo zvýraznený text. To však nie je nič, čo by nevyriešila budúca aktualizácia, back-end aplikácie má Hyundai zvládnutý na výbornú.

Prítomnému pohonu je samozrejme prispôsobený aj infotainment systém vozidla, v ktorom figuruje špeciálna ponuka PHEV. V jej prostredí nájdete aktuálny stav nabitia akumulátora, manažment nabíjania, grafiku znázorňujúcu aktuálny tok energie, ako aj mapu s najbližšími nabíjacími stanicami.

Systém vám dokáže na mape zobraziť okruh, v rámci ktorého sa môžete dopraviť s aktuálne zostávajúcou energiou v batérii. Pri jednotlivých nabíjačkách zas môžete vidieť odhadovanú dobu nabíjania v závislosti od dostupných výkonov. Ak chcete, v manažmente nabíjania si môžete zvoliť aj pomalší odber energie, čo určite prospeje aj zdraviu batérie.

Hyundai nerobí medzi jednotlivými pohonnými verziami modelu Tucson po stránke doplnkovej výbavy prakticky žiadne zásadné rozdiely. Vo všetkých verziách si môžete dopriať luxusnú výbavu, do ktorej sa radia napríklad aj kožené sedadlá s klimatizáciou a celý zástup asistentov, na ktoré sme sa už pozreli v recenzii verzie Hybrid. Kde sa jednotlivé verzie výraznejšie líšia, je objem batožinového priestoru. (1), (2), (3)

Voľba plug-in hybridnej verzie pri výbere auta dáva z roka na rok čoraz väčší význam. Ich čisto elektrický dojazd sa totiž postupne predlžuje, nabíjanie zrýchľuje a cena naopak postupne klesá, pričom sa pri nich vďaka prítomnosti spaľováku nemusíte trápiť obavami o dojazd na elektrický pohon.

Na druhej strane je však treba povedať, že ani v prípade nového Tucsonu, ktorý bol od základu stavaný pre klasický, mild-hybridný, hybridný a plug-in hybridný pohon, nie je rozdiel medzi cenami týchto verzii ani dnes úplne zanedbateľný. Kým klasická verzia začína na cenníkovej cene 23 490 €, plug-in hybridná verzia začína na cene 38 390 €. Cena nami testovaného modelu sa vyšplhala na 41 090 €.

Takýto doplatok vám môže dávať z dlhodobého hľadiska perfektný význam – musíte však vedieť, do čoho idete. Hyundai Tucson Plug-in Hybrid je ideálnym SUVčkom pre tých, ktorým elektrická jazda a pravidelné nabíjanie zapadá do ich každodennej rutiny. Pre tých ostatných sú tu ostatné varianty Tucsonu.

Komentáre k článku