Hyundai KONA Electric – elektrické SUV, ktoré nemá konkurenciu

Hyundai to s elektrickými automobilmi myslí vážne. Zatiaľ, čo si už získava srdcia fanúšikov elektromobility úspešný model IONIQ Electric, prichádza aj prvé elektrické mestské SUV odvodené od známeho modelu KONA. A je príjemným prekvapením.

Naše hodnotenie

90%
0 100

Klady

  • veľký dojazd reálne cca. 400 km, batéria až 64 kWh
  • rýchle nabíjanie a výkon motora
  • vydarený dizajn
  • kvalita spracovania + asistenčné systémy

Zápory

  • chýba mobilná aplikácia pre diaľkový prístup napríklad k stavu nabíjania
  • vyššia cena (porovnateľný model Hyundai KONA je lacnejší o 17 200 eur)

Jednou vetou

Hyundai KONA Electric nemá konkurenciu, ide totiž o štýlové, plne elektrické kompaktné SUV s množstvom moderných technológií, ktorému k dokonalosti chýba už len aplikácia, v ktorej by ste si pozreli stav nabíjania či pozíciu automobilu.

Hyundai KONA sme v redakcii jazdili približne pred rokom. Netradičným dizajnom nás doslova upútal, to sme však netušili, že elektrická verzia môže vyzerať ešte štýlovejšie. Hyundai KONA Electric je doslova „chic“ kompaktné SUV, za ktorým sa radi obzriete.

Som rád, že tentokrát sa Hyundai pohral s prednou maskou, ktorú netvorí obyčajný jednoliaty plast, ale poriadne štýlová maska. Tá nechá vyniknúť úzkym LED svetlám a celkový dojem je vskutku výborný.

S elektrickou verziou prichádzajú aj špeciálne upravené 17-palcové zliatinové disky. Kombinácia bielej a čiernej karosérii tiež svedčí, aj výrazne oplastované blatníky.

Interiér vás na prvý pohľad ohúri sviežim svetlo-sivým prevedením. Je to už akýsi poznávací znak elektrických áut Hyundai, podobné farebné prevedenie totiž nájdete aj v IONIQ Electric. Zmien oproti bežnému modelu KONA je tu viacero. Všimnete si najmä výrazne väčší panel s displejom a stredový tunel. Na škodu je, že interiér pôsobí až príliš plastovo a aj v skutočnosti je tu množstvo tvrdých plastov.

Interiér Hyundai KONA Electric zapôsobil sivým prevedením. Škoda len množstva tvrdých plastov na palubnej doske aj vo výplni dverí.

Potešil som sa, akú veľkú obrazovku Hyundai pre elektrickú verziu použil, no ide len o optický klam. Celý panel s displejom je síce väčší, ale je tu osadený starý známy 8-palcový displej infotainmentu s až extrémne veľkými čiernymi okrajmi.

Hlavný displej klame telom. Pôsobí väčší, ako v skutočnosti je (8-palcov) vďaka hrubému rámiku. Režim elektrické vozidlo si môžete uložiť pod hardvérové voliteľné tlačidlo.

Volič prevodovky by ste tu tiež hľadali márne. Ide totiž o elektrické auto, kde stačí využívať tlačidlá pre pohyb vpred a vzad, prípadne parkovanie a neutrál. Hyundai tento tlačidlový ovládač nazýva Shift-by-Wire.

Príjemným prekvapením je bohatá výbava novinky. Hyundai sa predáva v dvoch stupňoch výbavy, pričom nami testovaná verzia ELECTRIC+ obsahuje už aj množstvo bezpečnostných a asistenčných systémov. Spolu s väčšou 64 kWh batériou za ňu zaplatíte v akciovej cene 42 490 €. Počas jazdy si tak budete užívať vydarený výklopný head-up displej, ale aj systém pre monitorovanie mŕtveho uhla.

Praktický je rozhodne systém RCCW, ktorý vás pri cúvaní upozorní na blížiace sa autá, a to akusticky aj graficky priamo pri pohľade na hlavný displej s obrazom cúvacej kamery.

Hyundai KONA Electric udržiava aj jazdné pruhy, a to aj v prípade, že systém po 30 sekundách zahlási, že sa vypína. Nenechá vás nabúrať, čo je skvelá správa a absolútne iný prístup, ako pri väčšine bežných áut s podobným systémom. Ja som si užíval aj adaptívny tempomat, bezdrôtové nabíjanie telefónu či navigáciu vďaka podpore Android Auto.

Stále píšem o elektrickom aute, v ktorom dostanete všetko, čo si dnes môžete dopriať do bežných áut, vrátane až prekvapivo dobre znejúceho audio systému KRELL. Hyundai KONA Electric však zaujme práve vynikajúcim dojazdom. Výrobca udáva hodnotu až 482 km podľa metodiky WLTP, čo však v praxi umožní reálny dojazd približne 400 km. A to je skvelá správa.

S takýmto autom sa kľudne vyberiete z Bratislavy aj do Tatier, bez toho, aby ste sa výrazne obmedzovali. Výkon motora je pritom 150 kW a komu som ukázal zrýchlenie a jazdu s KONA Electric, iba pochvalne kýval hlavou. Batériu som počas testu nabil aj na 100 % kapacity, čo však určite nebudete robiť často.

Hyundai KONA Electric ponúkne aj rýchle nabíjanie vďaka CCS konektoru. 64 kWh batériu môžete teoreticky nabiť na 80% kapacity, na stanici 100 kW, za 54 minút.

Nabíjanie od 80 do 100 % je príliš pomalé, čo je však charakteristická črta aj iných elektromobilov kvôli ochrane batérie. KONA mi vypísala dojazd 423 km, reálne by som do úplného vybitia prešiel cca. 401 km. Išiel som sa však nabiť skôr. Auto som počas testu nešetril a užíval si aj diaľničné rýchlosti, pomohlo však aj dobíjanie batérie rekuperáciou.

Prístrojový panel je digitálny a ponúkne nápadité rozloženie zobrazovaných informácií. Počas nabíjania vás informuje o stave batérie.

Toto už nie je elektromobil len do mesta. Nabíjanie z domácej siete vám však bude trvať dlho. Na rýchlonabíjacej stanici AlzaPower som dokázal nabiť za jednu hodinu až 41,63 kW z batérie. A to už som išiel aj spomaleným nabíjacím výkonom, po dosiahnutí 80% batérie – na úrovni 23 kWh. Vďaka, že sú tu DC nabíjacie stanice a niektoré aj grátis.

Hyundai KONA Electric nemá konkurenciu, preto si zaslúži i naše ocenenie TIP REDAKCIE. Je to štýlové, plne elektrické kompaktné SUV s množstvom moderných technológií, ktorému k dokonalosti chýba už len aplikácia, v ktorej by ste si pozreli stav nabíjania či pozíciu automobilu. Cena oproti porovnateľne vybavenému modelu Hyundai KONA je však o 17 200 eur vyššia. 

Recenzia bola zverejnená v časopise TECHBOX zima 2018.

ZdrojHyundai

Komentáre k článku