Hyundai IONIQ Electric – vydarený elektromobil za primeranú cenu

Načasovanie sa výrobcovi Hyundai vydarilo. V čase, keď konečne aj na Slovensku máme podporu kúpy elektromobilov, prišiel na trh plne elektrický IONIQ. Chce zaujať dizajnom, komfortom, technológiami, a najmä dojazdom.

Hyundai IONIQ ukazuje silu automobilky aj v segmente alternatívnych pohonov. Môžete si ho totiž dopriať ako Hybrid, Plug-in hybrid, alebo ako plne elektrický model s označením Electric. V redakcii sme si jednoznačne chceli najskôr vyskúšať práve model s elektromotorom, ktorý láka na dojazd 280 km.

Pozrite siHyundai ukázal autonómnu verziu modelu Hyundai IONIQ

Hneď v úvode roka 2017 na nás čakal plne nabitý modrý Hyundai Electric, ktorý zo spomínanej trojice ihneď rozoznáte najmä podľa plnej prednej masky s veľkým logom Hyundai. Priznám sa, že na fotografiách sa mi práve verzia Electric s touto maskou páčila najmenej, naživo mi však vôbec neprekáža.

Skôr naopak, Electric sa mi zapáčil ihneď. A nebude to len subjektívny pocit. Počas testu som od rôznych ľudí viackrát počul vetu: „Ten dizajn sa im naozaj vydaril“. Osobne oceňujem, že Hyundai vytvoril elektrické auto, ktoré sa zbytočne nechce ukazovať výstredným dizajnom v štýle napríklad Nissanu Leaf.

Je to pekné moderné auto, ktoré je navyše mimoriadne dobre vybavené. K dispozícii totiž máte len jedinú výbavu ELECTRIC BEV s 88 kW elektromotorom, 28 kWh batériou a priplatiť si môžete maximálne za kožené čalúnenie s ventilovanými sedadlami či metalický lak.

Interiér Hyundai IONIQ Electric je moderný, perfektne ergonomicky zvládnutý, avšak nájdete tu zbytočne veľa tvrdých plastov vo výplní dverí či na palubnej doske.

Rozmaznávať vás tak budú rôzne asistenčné systémy, kde nechýba systém automatického brzdenia, systém monitorovania mŕtveho uhla, ale ani praktický systém pre aktívne držanie v jazdnom pruhu (LKAS).

Tento systém poznám už z iných modelov výrobcu a hoci mu vyčítam zbytočne častý zásah do riadenia, svoju prácu si robí dobre. V momente, keď sa z akéhokoľvek dôvodu nepozeráte na cestu, dokáže vás bezpečne udržať v jazdnom pruhu minimálne 15 sekúnd. Potom sa žiaľ vypne.

Redukčnú prevodovku elektromotora s označením Shift by wire nájdete na stredovom tuneli, a to aj vrátane praktickej opierky na ruku.

Poteší aj adaptívny tempomat, ktorý oceníte najmä pri jazde po diaľnici. Takúto kombináciu bezpečnostných prvkov v iných autách s elektrickým pohonom budete hľadať lupou, nimi to však nekončí.

Smartfón si v IONIQu nabijete bezdrôtovo. Počas nabíjania však na displej smartfónu nevidíte, je jednoducho otočený smerom k palubnej doske.

Štandardom je totiž aj bezdrôtové nabíjanie smartfónu, čo som s mojou S7 edge veľmi rád používal. Mrzelo ma len umiestnenie nabíjania, smartfón musíte vložiť do priehradky v stredovom tuneli displejom smerom od vás.

Špeciálne tlačidlo EV, ktorým si aktivujete obrazovku pre nastavenie funkcií a zobrazenie informácií elektrického pohonu, je súčasťou panela klimatizácie.

Pozrite siHyundai IONIQ – fanúšikovia hybridov a elektriny sa dočkali

Príjemným prekvapením je aj výkonné audio INFINITY, prehľadný multimediálny a navigačný systém s 8-palcovým dotykovým displejom a podporou Android Auto či Apple CarPlay, ale aj také praktické maličkosti, ako je bezkľúčové otváranie a štartovanie, vyhrievaný volant, cúvacia kamera či LED svetlá.

Nabíjačka (6,6 kW) pre klasickú 220 V zásuvku, ku ktorej dostanete aj luxusnú kapsičku…
…obsahuje i adaptér s veľkým displejom.

Skutočne ide o auto bez kompromisov, ak ste boli zvyknutí na bohatú výbavu, tu ju dostanete! Navyše aj objem kufra patrí k tým lepším, do 455 litrov s dobrým prístupom sa pohodlne pobalíte aj s celou rodinou.

88 kW elektromotor ukrytý pod prednou kapotou by ste na prvý pohľad od bežného spaľovacieho motora nerozoznali.

Interiér poteší logickým usporiadaním ovládacích prvkov, naopak je tu až príliš veľa tvrdých plastov, škoda. Keďže ide o elektrickú verziu, klasickú prevodovku by ste tu hľadali márne.

Na nabíjacej stanici Greenway pri Trenčíne sme využili možnosť rýchleho nabíjania (prúd 84 A a napätie 384 V). Za 27 minút sme nabili batériu z kapacity 50% na 88%. Za nabitie batérie sme však zaplatili pri programe ZERO až 13,50 €.

K dispozícii je tzv. Shift by wire ovládanie, kde si jednoducho prepínate jazdný režim, podobne ako pri automatickej prevodovke. Umiestnenie na dosah pravej ruky na stredovom tuneli je zvolené veľmi dobre.

Samozrejme ide o jednostupňovú prevodovku, kde si veľmi rýchlo zvyknete na plynulý rozjazd, a najmä na to, že máte k dispozícii plný výkon elektromotora v podstate neustále. Výkon 120 koní a krútiaci moment 265 Nm tak pocítite vždy (v režime SPORT máte k dispozícii 295 Nm).

S cieľom maximalizovať dojazd sa však naučíte jazdiť ekonomicky, to mi verte. Priznám sa, že na dojazd som bol zvedavý najviac. K dispozícii totiž máte batériu s kapacitou 28 kWh, na ktorú dostanete záruku 8 rokov, alebo 200 000 km.

Oznámenie informácie „Okamžite nabite. Málo energie“ nebude chcieť nikdy zažiť, ak je najbližšia možnosť nabíjania vzdialená niekoľko kilometrov od vás.

Hyundai v komunikácii hovorí o dojazde 280 km. Žiaľ, počas testu som sa k nemu nepriblížil ani zďaleka. Berte u výrobcov tieto informácie s rezervou, podobne ako pri klasických motoroch a ich laboratórnych spotrebách v litroch.

Hlavné menu časti Elektrické vozidlo vás informuje o dojazde, kapacite batérie v % a o blízkych nabíjacích staniciach. Nechýbajú ikony pre ovládanie ďalších funkcií a nastavení.

Napriek očakávaniu menšieho dojazdu ma číslo 177 km pri plne nabitej batérii na palubnom počítači nepotešilo. Reálne som počas prvých dní v meste nedosiahol ani túto hodnotu, skôr počítajte s cca. 130 km, čo je až o polovicu menej, ako sa dozviete z propagačných materiálov.

Praktický je grafický pohľad na možný dojazd so zapnutou a vypnutou klimatizáciou (červená časť).

Treba však priznať, že auto sme preberali v čase, kedy bolo počas dňa aj -10°C (v noci -15°C), a to sa samozrejme Li-Ion batériám nepáči ani v našich smartfónoch či fotoaparátoch.

Najčastejšie som mal na hlavnom displeji zapnuté informácie o spotrebe energie, kde vidíte okrem dojazdu aj aktuálnu spotrebu elektromotora, klimatizácie či elektroniky v kW.

Reálna spotreba energie záleží od vášho štýlu jazdy a rýchlosti. Tak napríklad okruh Bratislava – Senec tam aj späť som pri rýchlosti 135 km/h zvládol s priemernou spotrebou 21,9 kWh/100 km, zatiaľ čo pri rýchlosti 100 km/h a vypnutou klímou počas polovice cesty to bolo 15,1 kWh/100 km. A to je obrovský rozdiel.

Počas nabíjania vidíte na prístrojovom paneli aktuálny stav batérie a odhadovaný čas do jej plného nabitia.

Rozhodol som sa však, že s autom vyrazím aj na dlhšiu cestu zo Senca do Valčianskej doliny. Už pri plánovaní trasy s dĺžkou 220 km mi bolo jasné, že musím počas cesty aj nabíjať.

Plné nabitie batérie z domácej siete trvá približne 11 hodín. Škoda, že nie je k dispozícii aplikácia pre smartfóny, cez ktorú by ste si vedeli skontrolovať stav nabitia. Pri štarte som mal dojazd 176 km s vypnutou klimatizáciou.

Keďže som mal skúsenosť, že pri diaľničných 100 km/h je dojazd maximálny, vybral som si túto rýchlosť. Ak by som sa veľmi snažil, teoreticky do Žiliny dôjdem, ale radšej som nabíjal už pri Trenčíne na nabíjacej stanici Greenway.

Sem som dorazil s 50% kapacitou batérie, pričom trasa mala 98 km. Slušný výkon. Potešil som sa možnosti rýchleho nabíjania, pričom odhadovaná doba plného nabitia bola 24 minút.

Cena za nabíjanie s naším programom ZERO bez mesačných poplatkov je však vysoká. Za 1 minútu zaplatíte 50 centov. Nakoniec som nabíjanie vypol po 27 minútach, kedy bola batéria nabitá na 88%.

Reálny čas pre plné nabitie sa teda výraznejšie predĺžil a nabitie by bolo príliš drahé. Mrzí ma, že na konkrétnej stanici nenájdete WC, ani žiadne možnosti občerstvenia, a tak musíte potrebnú polhodinu počkať v aute.

Do cieľa sme dorazili po 3,5 hodinách cesty vrátane času stráveného na nabíjacej stanici (bežne nám cesta trvá približne 2 hodiny). V tomto momente som si uvedomil, že elektromobil stále nie je vhodný ako jediné auto do rodiny.

Môže však byť skvelou voľbou pre tých, ktorí bývajú vo väčšom meste či v blízkom okolí. Nabíjať nemusíte každý deň, poteší vás ticho v aute a aj nižšie náklady, ak budete nabíjať doma, v práci či na bezplatných nabíjacích staniciach, resp. si zaplatíte výhodnejší nabíjací program na spomínaných staniciach Greenway.

Plné nabitie batérie z domácej siete vyjde približne na 6 €, ak počítame aj straty pri nabíjaní. Za túto sumu reálne prejdete od 130 do 200 km (som totiž presvedčený, že v lete by som hranicu 200 km dosiahol).

Hyundai IONIQ Electric je príjemným oživením ponuky elektrických automobilov na Slovensku. Dizajn sa vydaril, nemusíte sa obmedzovať ani v moderných technológiách a komforte, navyše aj dojazd patrí k najlepším na trhu. S cenou sa po zľavách a odpočítaní príspevku od štátu dostanete aj pod 30 000 €, a to je dobrá ponuka (cenníková cena je 36 990 €). V súčasnosti si lepší elektromobil u nás nekúpite! Naša redakcia mu udelila ocenenie TIP ŠÉFREDAKTORA.

Pozrite si aj naše video z jazdy s Hyundai IONIQ Electric:

ZdrojČasopis TECHBOX 2/2017

Komentáre k článku