Honda Jazz prekvapuje variabilitou, ale aj novým elektrickým pohonom

Honda Jazz e:Hev je unikátom po viacerých stránkach. Okrem svojej novej pohonnej jednotky dodnes prekvapuje variabilitou a pomerne obrovským vnútorným priestorom. Prečo?

Hondu Jazz s novým motorom, exteriérom i interiérom som mal v týždni, kedy sme chceli s rodinou vyraziť konečne mimo domova, na sever Slovenska. Celkom som sa ale zháčil, pretože pomerne malé mestské auto musí poňať nie len dvoch dospelých a jedného norovodenca, ale aj jeho kompletnú výbavu. Tá obsahuje, samozrejme, kočík, ale aj prenosnú detskú postieľku, vajíčko na prevážanie a cestovnú tašku 2x väčšiu ako majú dvaja dospelí dokopy.

V tomto ale Jazz exceloval len čo som na dno batožinového priestoru vložil celkom pohodlne prenosnú postieľku. Objem batožinového priestoru je pritom „len“ 304 litrov. Len v porovnaní s veľkými vozidlami, no s autami tejto kategórie patrí medzi najväčšie. Sklopením zadných sedadiel sa ale objem (až po strechu) zväčší na 1 205 litrov. Škoda len, že takto vytvorená podlaha nie je rovná, medzi kufrom a sedadlami je schod. Zadné sedadlá sú ale typu Magic Seats, takže ich sedáky je možné sklopiť a prevážať aj veľké predmety.

Nájsť miesto pre vaničku tiež nebolo veľmi náročné. Stačilo mierne posunúť sedadlo spolujazda dopredu, vložiť vaničku a sedadlo zasunúť späť. Tým sa vanička zakotvila a nemohla v interiéri spadnúť do žiadnej strany.

Aj konštrukcia kočíčka si našla svoje miesto v interiéri a nebolo potrebné riešiť lyžiny na strechu. Jazz má akoby nekonečne miesta a tak konštrukcia zabrala miesto spolujazdca, pričom na sedadlo bolo možné ešte stále položiť napríklad malý kufor.

Dozadu, na zadné sedadlá sa bez najmenších problémov zmestilo tzv. vajíčko, autosedačka pre najmenšie deti a mama aj s príručnou taškou pre drobca vo vajíčku. Toto bola prvá vec, ktorá ma na novej Honde Jazz dostala – navonok malý, vo vnútri kráľovsky veľký.

Pre mňa osobne je plusom aj zmena dizajnu 4. generácie Jazzu, ktorý sa netvári zbytočne agresívne, ale práve naopak, pôsobí milo, až usmievavo.

Také by malo byť malé mestské a pokojne aj rodinné auto. Hoci je len pre 3-člennú rodinu, ako prvé vozidlo v rodine to vôbec nie je zlé. Plusom je aj nová motorizácia. Ak poznáte Hondu, modrý akcent v logu značí, že po kapotou je batéria a elektromotor, minimálne v hybridnom zapojení s klasickým spaľovacím motorom. Inú motorizáciu na slovenskom trhu nenájdete.

Honda Jazz je ale iná. Za názvom Jazz je ešte dodatok e:HEV, za ktorým sa ukrýva hybridný pohon s 1,5-litrovým benzínovým motorom DOHC i-VTEC a elektromotor. Oba motory dokopy vedia ponúknuť 107 koní výkonu (keď treba, inak vozidlo poháňa elektromotor), ktorý sa prenáša na prednú nápravu cez e-CVT prevodovku. Systém nesie názov i-MMD.

Samotný benzínový štvorvalec má 98 koní a 131 Nm, elektromotor produkuje 109 koní a je 253 Nm. Maximálna rýchlosť je 173 km/h, zrýchlenie na stovku vraj trvá 9,5 sekundy.

V tomto hybride je ale extrémne malá Li-Ion batéria (0,78 kWh), ktorej jedinou výhodou je hmotnosť. Vďaka tomu hybrid so sebou „nevozí“ ďalšieho pasažiera a ja tak vie jazdiť na elektrinu. Síce oficiálne maximálne 3 kilometre, no aj to vie pomôcť hlavne v mestách. Aby ste boli v obraze, Honda Jazz jazdí vďaka elektromotoru väčšinu času, no zároveň s jazdením „beží“ aj benzínový motor.

Batéria (pod podlahou v kufri) sa prakticky neustále nabíja rekuperáciou pri brzdení a tiež zo spaľovacieho motora. Ten dokáže cez generátor neustále tvoriť elektrinu pre nabíjanie mini batérie, ale aj priamo pre elektromotor.

Inak povedané, počas jazdy by ste teoreticky ani nemali vedieť, kedy idete na elektromotor a kedy na benzínový motor. V praxi je ale spaľovací motor využívaný stále, na diaľnici či okreskách sa o pohon stará už iba on. Vtedy má elektromotor tak vysokú spotrebu, že generátor nedokáže vyrábať dostatok energie. To je, žiaľ, aj počuť. Ešte horšia zvuková kulisa prichádza pri predbiehaní. Motor hučí ako raketa, ale auto sa nie a nie rozbehnúť.

Toto jednoducho nie je vozidlo na diaľnicu a predbiehanie. Veď to jasne hovorí aj jeho výzor. Potešiteľný je dobre spracovaný podvozok, ktorý pri mestských rýchlostiach celkom slušne tlmí diery či nerovnosti.

Podľa tabuliek od Hondy má mať Jazz spotrebu 2,5 l/100 km s meste, 4,3 l/100 km mimo mesta a 3,7 l/100 km v kombinovanej prevádzke. Žiaľ, toto sú hodnoty podľa dnes už extrémne zastaraného štandardu NEDC a čudujem sa, že to v Honde stále používajú. Vlastne nečudujem, veď kto by sa nechcel pochváliť 3-litrovou spotrebou v meste?

V reále nič také ale nečakajte. V kombinovanej prevádzke sme dosiahli spotrebu 5,1 litra na 100 km, čo je o cca 20% viac ako udáva výrobca. V meste sme dokázali jazdiť okolo 4 litrov, no aj to je podstatne viac, ako 2,5 l podľa výrobcu.

Vo vnútri nečakajte luxus, ale skôr striedmosť a viacero tvrdých plastov, no zároveň aj viacero mäkčených častí, či dokonca kožou potiahnutá palubovka.

Pred vodičom je už len 7″ LCD displej, na stredovej konzole je 9-palcový dotykový displej. Základné ovládanie, napr. klimatizácie je ale riešené „po starom“, pomocou otočných voličov. To kvitujem, pretože počas jazdy nemusíte funkcie hľadať kdesi na displeji. Infotainment podporuje aj Android Auto i Apple CarPlay. Oba cez kábel. K dispozícii je aj appka My Honda+.

Volant je už iba dvojramenný. A stĺpik je síce dvojdielny, ale má podstatne tenšie profily a teda je cez sklo lepší výhľad.

Za volantom vľavo je napríklad držiak na pohár, resp. malú fľašu s vodou. Praktické. Rovnaký držiak má aj spolujazdec. Poteší aj dvojitá schránka pred spolujazdcom či slušný odkladací priestor vo dverách.

Súčasťou výbavy je aj bezpečnostný balík Honda Sensing, ktorý obsahuje najrôznejšie funkcie, ktoré sú bežne vo vyšších modeloch. Honda Sensing je pritom súčasťou už základnej výbavy Comfort. Tá začína na sume 19 500 €, no už v základe je všetko, čo by ste mohli od auta potrebovať. Škoda len 15″ kolies s oceľovými diskami. Verzia Elegance od 20 590 € má kolesá už z ľahkých zliatin, navyše je k dispozícii aj kožené obloženie interiéru, alarm či parkovacie senzory, ale aj Honda Connect 2. generácie (infotainment opisovaný vyššie).

Verzia Executive s cenou od 22 390 € má toho navyše už omnoho viac. Poteší kamera, bezkľúčový vstup a štart, väčšie kolesá či vyhrievaný kožený volant. Tú sme i testovali, pričom jej cena bola takmer 23 000 €. A to mi príde už pomerne dosť. Áno, je to stále menej ako elektromobily tejto veľkostnej kategórie, ale toto nie je čistý elektromobil. Za cenu testovanej verzie si totiž môžete dopriať podstatne väčšie (ak hľadáte rodinné auto), ale zároveň aj podstatne štýlovejšie (ak hľadáte mestskú štýlovku) auto. Jazz sa vám teda musí už na prvý pohľad páčiť, inak ho určite obídete.

Nová Honda Jazz e:HEV ma milo prekvapila, kým som nepozrel na cenník. Keby stála o napríklad 5 000 € menej (a k tomu aspoň aká-taká dotácia zo strany štátu), bolo by to ideálne mestské auto pre širšie masy. Variabilita interiéru, pohon na elektrinu, slušné bezpečnostné prvky… Všetko super. Jazz tak nie je vôbec zlé auto, len je drahé.

Komentáre k článku