Forza Horizon 5 – suverénne najlepšie preteky a jedna z TOP hier roka 2021

ZDROJ | Microsoft

Absolútne prepracované preteky vás zoberú do otvoreného sveta v Mexiku, kde si môžete skúšať stovky vozidiel a užiť obrovskú voľnosť.

Po prvý raz sa nový diel série Forza dostáva aj na nové konzoly Xbox Series a tvorcovia maximálne využívajú nový hardvér. Ale nové preteky si užijete aj na Xbox One a PC – a je skutočne o čo stáť.

ZDROJ | Microsoft

Skáčem z lietadla a jazdím

V prvej hodine hrania Forza Horizon 5 zažijete neuveriteľné kúsky. Hrateľné intro vás prenesie na titulný festival Forza Horizon v Mexiku dychberúcim spôsobom tak, že z nákladného lietadla vypadne vždy iný typ auta, ktorý môžete šoférovať a nasmerovať ho do stanoveného cieľa. Takto sa zoznámite s cestami, krajinou, i tátošmi so stovkami koní pod kapotou. Do toho vám stále čosi rapoce vzrušený hlas, vy si užívate jazdu cez 300 km/h a celé to pôsobí neskutočne efektne a dynamicky.

Forza Horizon sú špecifický typ pretekov, ktorý sa postupne etabloval na konzolách Microsoftu i PC a najmä počas generácie Xbox One definoval ako majú vyzerať poriadne preteky s otvoreným svetom. Autori si vždy vyberú inšpiráciu v nejakej krajine a vytvoria síce fiktívnu spleť diaľnic, prašných cestičiek či voľnej prírody a potom vás nechajú užívať si naplno v desiatkach rozmanitých pretekárskych udalostí či úloh. Séria zatiaľ vystriedala Colorado, Francúzsko/Taliansko, Austráliu, Veľkú Britániu a najnovšie ide do Mexika (a verní fanúšikovia stále snívajú o tom, kedy autori spracujú Japonsko).

Vstup do hry po intre so šialeným tempom trošku spomalí, aby ste si mohli vytvoriť svoju postavu, vybrať prvé autá a plniť úlohy. Kľúčový je pohľad na svetovú mapu, kde sa vám zobrazujú nové udalosti a môžete si zvoliť, ktorú splníte skôr. Tvorcovia vytvorili premyslený systém postupu: na jednej strane ponúknu pevné časti v kampani, ale tie sú ohraničené istým počtom bodov, ktoré môžete zbierať za plnenie menších úloh. A tie si vyberáte v ľubovoľnom poradí, takže je na vás, ktoré formy pretekov absolvujete skôr a čo získate za ne. Vďaka tomu nemáte pocit, že vás hra vedie za ruku, ale dostali ste obrovskú voľnosť – ikony na mape sú bohato zastúpené a pozývajú vás zvoliť si také preteky, ktoré máte radi alebo s vozidlami, čo vám imponujú.

ZDROJ | Microsoft

Nielen bezhlavé preteky, ale aj pomoc

A nielen preteky – mikropríbehy vás vedú k zaujímavým momentom. Pre archeológov môžete hľadať sochy stratené v púšti a neraz idete do púštnej búrky. Milovníci veteránov budú sondovať opustené garáže, či sa v nich nenájdete nejaký tátoš. A samostatná kapitolka sa viaže k starému Volkswagen Beetle, ktorý je v hre označovaný ako Vocho a kedysi s ním jazdil dedko jednej postavy, ktorá vás osloví s istou úlohou. Vďaka tým postavám je svet živý, realistický a sugestívny – a v hre nejde iba o nadupané autá a víťazstvá, zrazu sa tá motivácia prenáša do nových sfér. Azda vás bude mrzieť, že niekedy si musíte vybrať medzi dvomi typmi úloh – našťastie keď pomôžete prvej osobe, neskôr sa dá zväčša vrátiť aj k druhej. Ale pocit, že sa nemôžete rozkrájať, byť na dvoch miestach súčasne a pomáhať, je ojedinelý v tomto žánri a zrazu sa inak jazdí.

Pestré typy úloh, farebné ikony a ich plnenie majú zmysel – ak ich splníte dosť, otvorí sa vám ďalšia porcia príbehu a vy sa posúvate ďalej. Niekedy do nového regiónu, zároveň aj v príbehu a ak ste zameraní najmä na hlavné časti hry, užijete si skutočne pestrú zmes úloh. Cieľom je rozširovanie festivalu na nové miesta, čo je síce taká bláznivá misia, ale keďže okolo neho sa točí celá hra a pôsobí ako dovolenková destinácia, uveríte im veľmi rýchlo. A keď si ku koncu pretekov spätne premietate, v hre sú doslova stovky eventov, do ktorých sa dá pustiť, takže festival sa nezunuje.

ZDROJ | Microsoft

Objavovanie sveta

Za skvelé jazdy a náplň môže otvorený svet – nielen jeho rozsiahlosť, ale najmä živé podanie, obsah a prvky. Nájdete tu pyramídy, kde sa neďaleko skáče ostošesť. Sú tu poľné či prašné cestičky, ale aj poctivá diaľnica, kde môžete na Lamborghini lámať rýchlostné rekordy. Herná mapa je klasicky delená na veľké regióny a tie sa líšia flórou i podkladom. Nájdete tu duny, džungľu, jedno veľké mesto, viaceré menšie a do toho dedinky, po ktorých sa môžete voľne preháňať, ale beda ak vás čaká 120-stupňová zákruta. Jednu z najťažších jázd som zažil v dedine s mimoriadne úzkymi cestami, ale súperi tam rezali zákruty bez problémov.

Jazdy sú potom prispôsobené prostrediu: v mestách a na asfalte vetráte cestné mašiny, do džungle vytiahnete džíp či offroad a niekedy máte fajn voľbu, že aj na menšie auto dáte terénne pneumatiky a môžete skúšať. Vozový park je impresívny, obsahuje viac ako 500 áut. Navyše Forza Horizon klasicky funguje aj na rátaní objavovanie sveta, cestičiek, terénov a výkon potom porovnáva s vašimi kamarátmi. Kto začal hrať hneď pri štarte hry, má objavených 80% sveta a vy možno len začínate, budete radi za 50 nájdených ciest. Čím viac jazdíte, tým lepšie poznáte svet, čo sa zúročí pri pretekoch a celkovej orientácii.

ZDROJ | Microsoft

Štýl jazdy: zábavná arkáda

Forza Horizon 5 je primárne arkáda a tomu je prispôsobený jazdný model. Takže nemusíte myslieť na prísny model poškodenia, autá sa však správajú pomerne verne a najmä odlišne medzi jednotlivými kategóriami. Na cestnom tátošovi sa jazdí po asfalte úplne inak ako v džípe po púšti. Keď začne pršať, cesty sú kĺzavé, mláky nebezpečné a ak zablúdite do púštnej búrky, zhorší sa vám viditeľnosť. Hra vám kreslí ideálnu stopu, kde modrá farba radí, že môžete pridávať a červená brzdiť. Meníte si uhly kamery, takže jazdu vidíte z kokpitu alebo môžete mať kameru bližšie či ďalej za autom (alebo na nárazníku).

A do toho si sami volíte obtiažnosť, ktorá je prepojená s počtom bodov na získavanie. Ak sa nechce trápiť, dáte si nižší level a získate menej bodov. Ak si trúfate alebo máte najazdené desiatky hodín, voľte aj vyššiu a budete lepšie odmenení.

Séria tradične využíva cloud technológiu a do hry vkladá tzv. drivatarov, t.j. simuluje avatarov vašich Xbox kamošov. Takže na cestách bežne stretávate Mareka, Tomáša, Peťa či Držku, je to úplne v poriadku a dáva to jazdám iný nádych. Iná vec sú potom AI jazdci, kde najmä bossovia môžu dať zabrať v nejednom preteku: ak niečo trvá 25-30 minút a chybu urobíte v poslednej, môže vás takmer poraziť. Súperi sú totiž na vyšších obtiažnostiach dosť neľútostní – ak vám raz zdrhnú a získajú náskok 1-2 sekundy, ťažko ich dohnať.

ZDROJ | Microsoft

Počasie, kluby, rádiá a tvorba hráčov

A napokon ešte pár aspektov, ktorými si vás môže Forza Horizon 5 ešte získať.

Grafika na Xbox Series X je absolútne fantastická a efekty počasia sú neuveriteľné. Neraz počas pretekov zažijete slnečné počasíčko, lejak či svieži závan po zrážkach. Je to sugestívne a dá to pretekom iný nádych.

Rádio s niekoľkými hudobnými stanicami je parádna vec, ktorá vás sprevádza a sú tu rozmanité hudobné štýly od EDM po vážnu hudbu, takže si môžete naladiť čo chcete a súperiť s obľúbenými skladbami.

A napokon tvorba hráčov. Jednak sa môžete zapojiť do rôznych klubov, ale zaujímavejšie momenty prídu, že jedná trať môže okrem oficiálnych pretekov obsahovať aj iné, ktoré vytvára komunita. Takže napríklad viete, že na istej trati sa oficiálne súťaží na tri kolá, ale istý nadšenec vytvoril menší maratón na 20 kôl, kedy treba udržiavať pozornosť veľmi dlhý čas. A podobných kreácií nájdete veľa a zatiaľ ich autori vhodne vkladajú do hry.

ZDROJ | Microsoft

Najlepšie preteky roka

Takže spočítajte si všetky atribúty hry a je to jasný víťaz v kategórii Najlepšie preteky 2021. Otvorený svet Mexika, výborný systém prechádzania hrou, výborná línia s festivalom, desiatky podujatí, stovky pretekov a aj áut, nehovoriac o počasí, grafike, hudbe. Je to megalomanský kúsok – a bodaj by nie, keď žerie 115 GB na HDD.

Forza Horizon 5 vyšla 9. novembra 2021 na Xbox Series, Xbox One a PC. Od prvého dňa je k dispozícii v mesačnom predplatnom Xbox Game Pass. Štandardne stojí hra 60 eur. Hru na test poskytol Microsoft.