FORD Tourneo Custom Active – konečne štýlový rodinný „autobus“?

Nestáva sa nám to bežne, že v redakcii TECHBOX testujeme automobily na prepravu viac ako 5 osôb. FORD Tourneo Custom Active nám však ukázal, že auto pre modernú rodinu môže vyzerať aj inak.

Naše hodnotenie

85%
0 100

Výhody

  • vnútorný priestor
  • množstvo asistenčných systémov
  • variabilita interiéru
  • spotreba
  • zaujímavá cena

Nevýhody

  • ťažšia variabilita so sedadlami
  • zadné plné výklopné dvere nemusia každému vyhovovať
  • multimediálny systém - grafika, odozva a menší displej

Jednou vetou

Ak často cestujete na dlhšie trasy, máte väčšiu rodinu či chcete so sebou prevážať viac vecí, Ford Tourneo Custom Active je veľmi zaujímavou alternatívou.

Ak máte rodinu s viacerými deťmi, možno ste už viackrát museli rozmýšľať, čo si na dovolenku zoberiete a čo nie. Štandardné kufre pobalíte do akéhokoľvek automobilu, ale napríklad na bicykel, detskú elektrickú štvorkolku či pre obyčajné sánky už ani vo väčšom SUV, ktoré sú dnes trendom, nemusíte nájsť miesto. Riešení je viac, ale čo tak, mať takéto miesto priamo v aute? A nielen to, čo keď ste väčšia rodina a väčší komfort na dlhších trasách chcete dopriať aj cestujúcim vzadu?

Riešením môže byť rodinná „dodávka“, ktorá však dnes nemusí vyzerať vôbec zle, naopak. Keď som si na test preberal Ford Tourneo Custom Active, bol som veľmi milo prekvapený. Táto obývačka na kolesách pôsobí veľmi sviežo a moderne. Môže za to aj odvážny lak Orange Glow, ktorý by som si mimochodom asi vybral tiež. Ale nie je to len o farbe.

Ford Tourneo Custom sa mi jednoducho od prvého momentu páčil a jeho šoférovanie som si užíval. Najmä spredu sa dizajnérom podarilo vytvoriť moderný dynamický vzhľad, kde poteší aj výrazné denné svietenie po krajoch hlavných svetiel či mohutná maska s veľkým logom Ford. Efektné boli aj strieborné prvky predného nárazníka, rovnako aj nástupné bočné lišty, ktoré sú štandardnou súčasťou výbavy Active. Nielenže dobre vyzerajú a doslova dodávajú veľkej karosérii športovejší charakter, ale sú praktické aj pre nastupovanie a vystupovanie. K modernému vzhľadu napomáhajú aj výrazne zatmavené okná či štýlové strešné lyžiny.

Zozadu už je to akýsi štandard, ale i tak celkový dojem z dizajnu je z môjho subjektívneho pohľadu vynikajúci. Ocenil som aj mohutnejšie zadné blatníky, naopak nepotešili ma zadné dvere vyklápajúce sa dohora. Sú príliš ťažké, dieťa ich neotvorí a ani vám to neodporúčam vyskúšať. Navyše musíte na to myslieť napríklad pri parkovaní pri dome, treba zastať výrazne ďalej v porovnaní s tým, keby boli dvere delené a otvárajúce sa do strán. Chápem toto riešenie, má aj oproti do strán otváraných dverí množstvo výhod – najmä pri nakladaní, ale má aj svoju menej praktickú stránku.

Bočné dvere sa otvárajú pozdĺž karosérie a to je naopak obrovská výhoda. Ocenil som to nielen na parkoviskách, kde som sa nemusel obávať toho, že deti po ich otvorení buchnú do áut stojacich vedľa. Najväčšou výhodou tohto súkromného „autobusu“, ako sme si ho v rodine počas testu nazvali, je však vnútorný priestor. Obrovské sánky, boby a náš JBL PartyBox reprák sa v kufri, za tretím radom sedadiel takmer stratili. Aby nie, mal som k dispozícii predĺženú verziu L2, kde za zadným radom sedadiel zostal priestor na dĺžku viac ako 1 meter. Stále zostalo dosť miesta nabaliť sa na zimnú sánkovačku spojenú s lyžovačkou.

Mimochodom, ak by ste vybrali všetky sedadlá, nákladový priestor by mal objem až 6,8 m3. To už je dostatok aj na sťahovanie :)

Do Ford Tourneo Custom Active sa zmestí v pohodlí 8 ľudí (k dispozícii je aj verzia pre 9 pasažierov)! My sme boli len štyria a tak sme si užívali nevídaný komfort a miesto. Najmä pasažieri na zadných sedadlách, pri menšom obsadení, si užijú obrovský priestor naplno. Sklápateľné stredné sedadlá majú miesto na poháre a počas cesty sa pohodlne aj najete, alebo si zahráte kartové hry. Nemusím vám hovoriť, že v očiach detí je takéto auto lepšie ako akýkoľvek komfortný kombík či SUV, ktoré hrajú u väčšine rodín prím.

V čase zavretých reštaurácií si navyše užijete jedlo aspoň trochu ako človek a nemusíte ho jesť v zime vonku, napríklad na krídle 911-ky, ako sme videli počas testu. V takomto momente si poviete, že Porsche je síce cool, ale najesť sa v teple, pohodlí a výraznom komforte stojí za to. Sedadlá sú pritom kožené, takže máte pocit aj príjemného luxusu.

Pozrite siFord Transit Custom PHEV: Keď elektriku vyrába spaľovací motor

Variabilita sedadiel tu je, avšak v porovnaní s konkurenciou zaostáva. Napriek tomu, že tie zadné ponúkajú až 30 rôznych konfigurácií. Ich otočenie chce poriadny kus štúdia a najmä silné ruky. Nehovoriac, ak chcete niektoré sedadlá vybrať a nechať v garáži. Navyše nepotešia kratšie sedáky, najmä pre vyššie postavy s dlhšími nohami to môže byť na dlhšej trase menej pohodlné. Na toto všetko však zabudnete, keď sa pozriete na cenu modelu a porovnáte ju s konkurenciou – ale o tom neskôr.

Vpredu je to typický Ford, aj keď sedíte vysoko – poriadne vysoko. Ak si niekto kupuje SUV kvôli výhľadu a vyššiemu sedeniu, mal by si vyskúšať Tourneho Custom, toto je ten pravý „autobusový“ výhľad. Interiér je priestranný aj pre vodiča a spolujazdca. Na týchto typoch áut oceníte aj využitie palubnej dosky vo vrchnej časti.

Nad volantom máte totiž uzatvárateľnú priehradku na dokumenty, bločky či čokoľvek iné. Pokojne si sem môžete odložiť aj telefón a nabíjať ho počas cesty. K dispozícii je ukrytá 12V zásuvka či USB konektor. Ten je dokonca podsvietený pre lepšie nájdenie v tme.

Odkladacích priestorov je množstvo, nechýba veľký priestor vedľa páky automatickej prevodovky dokonca s roletkou. Napriek tomu, že sedíte v tomto type automobilu, dostávate materiály a komfort ako pri iných bežných modeloch Ford. A to je dobre, pretože viete, že sedíte v modernou aute navyše s množstvom technológií, na ktoré ste si možno už zvykli z vášho hatchbacku. Klasické USB konektory si pritom užijú aj pasažieri vzadu, oceňujem, že tu nie sú USB-C, nakoľko si viem predstaviť, že vzadu budete nabíjať aj rôzne gadgety, kde mnohé ešte na USB-C nie sú pripravené.

Príjemným prekvapením je 230V zásuvka, ktoré je však prístupná vpredu. Váš spolusediaci si tak pokojne zapojí svoj notebook počas dlhšej trasy, alebo si tu môžete zapojiť chladničku na ceste na dovolenku. Vychladené nápoje tak máte vždy po ruke. Možno len na klasickou ručnou brzdou si povzdychnete, páčila by sa mi elektronická aj preto, že medzi sedadlami by bolo viac miesta na odloženie batohu a iných vecí.

Ako som už spomínal konektorov na nabíjanie je viacero, aj ten pod hlavným panelom klimatizácie a displejom infotainmentu je však ako štandardné USB. Na bezdrôtové nabíjanie smartfónu tu však zabudnite. Naopak ovládanie 6-stupňovej automatickej prevodovky hneď vedľa volantu je návykové. Testovaný kus mal pod kapotou dvojlitrový dieselový agregát s výkonom 185 koní. Existuje aj možnosť 48-voltovej mild-hybridnej technológie, tú sme však nevyskúšali.

 

Ak vás zaujíma spotreba takéhoto rodinného obra, možno vás príjemne prekvapím. Dlhodobá spotreba, s ktorou som test po prejdení takmer 800 km ukončil bola 8,4 l/100 km, pritom gro jázd bolo diaľničnou rýchlosťou. Navyše sme jazdili na zasnežených trasách. Čakal som spotrebu vyššiu.

Čo sa týka technológií, tak je pozitívnou správou, že i tu si viete dopriať napríklad adaptívny tempomat. Ten pritom ovládate na volante veľkými tlačidlami. Auto síce neprispôsobuje rýchlosť terénu, no i tak je takýto tempomat vítanou technológiou v aute, navyše sa v tomto prípade spojil aj s asistenčným systémom, ktorý vás aktívne drží v jazdných pruhoch. Systémy fungovali dobre, avšak nečakajte presné držanie v strede pruhu bez náznaku jazdy do strán ako v luxusných Mercedesoch, navyše hmotnosť auta pri aktívnom držaní v jazdných pruhoch cítiť – rozhodne neodporúčam púšťať ruky z volantu.

To však nie je všetko, máte tu aj systém BLIS pre signalizáciu áut v mŕtvom uhle. Pri dĺžke auta sa vám okoloidúce auto môže doslova stratiť v mŕtvom uhle, takéto varovanie je vtedy na nezaplatenie. Poteší však aj doplnkové spätné zrkadlo, ktoré jazdu auta vedľa vás taktiež odhalí.

Prístrojový panel pred vami nie je plne grafický, no nebude vám to prekážať. Na sledovanie asistečných systémov môžete využiť aj menší displej v strede prístrojového panela. Tento pohľad dom využíval najčastejšie. Mimochodom nechýba ani cúvacia kamera a upozornenie na autá pri výjazde z parkovacieho miesta. To je pri takomto obrovi doslova nutnosťou.

A ako je na tom infotainment? V testovacom Ford Tourneo Custom Active nechýbal systém SYNC3, ktorý ovládate dotykom na 8-palcovom displeji. Akože stačí to, no 8-palcový displej v takto veľkom interiéri pôsobí až smiešne. Grafika je tiež už na dnešnú dobu zastaralá, reakcie systému pomalšie ako by ste chceli.

Na ovládanie si však zvyknete, čo treba oceniť sú pomerne veľké softvérové tlačidlá, ktoré sa počas jazdy ľahko „triafajú“. Tiež je milým prekvapením podpora Android Auto a Apple CarPlay, aj keď nie v bezdrôtovej verzii. Navigáciu tu máte tiež, ale radšej budete používať tú vo svojom telefóne, keďže si ju viete zobraziť na veľkom displeji aj s dopravou či hláškami o policajných hliadkach.

A teraz to najdôležitejšie, cena. Náš testovaný model so zárukou FORD PROTECT (5 rokov/200 000 km) vyšiel na 54 282 eur. Ak sa pozriete na cenník modelu, začína s manuálnou prevodovkou, ale s mil-hybrid technológiou a pri kratšej verzii L1 na 48 828 eurách. Úprimne, cena je veľmi zaujímavá. Už o pár dní pre vás pripravujeme test podobného modelu konkurencie, kde si poriadne priplatíte.

Ford Tourneo Custom Active je na pohľad štýlovka, nie je to nudný „rodinný autobus“, prinesie vám nevídaný komfort na cestách nielen na dovolenku a poteší aj množstvom asistenčných systémov. Viem si predstaviť, že by som sa pre tento model rozhodol aj ako pre svoje hlavné auto. Ak často cestujete na dlhšie trasy, máte väčšiu rodinu či chcete so sebou prevážať viac vecí, ide o zaujímavú voľbu.

Komentáre k článku