Ford Puma – šelma, ktorej dizajn patrí medzi špičku na trhu

Mačkovitá šelma Ford Puma je novinkou, ktorá vypĺňa prázdne miesto v podobe hybridného športového crossoveru určeného do mesta. Obľúbite si jej rýchlosť, stabilitu a celkové jazdné vlastnosti, no s cenou pravdepodobne budete mať problém.

Naše hodnotenie

80%
0 100

Výhody

  • Perfektný zážitok z jazdy
  • Vydarený dizajn
  • MegaBox

Nevýhody

  • Vyššia cena
  • Menší priestor v interiéri

Jednou vetou

Nádherný crossover z dielne Ford vás poteší jazdnými vlastnosťami a prekvapí priestrannosťou kufru.

Športových hybridných crossoverov nie je na trhu veľké množstvo. Aj z toho dôvodu nemá nový Ford Puma takmer žiadnu konkurenciu. Aj preto si ho rýchlo obľúbite.

Pôvodný Ford Puma z roku 1997 bolo úplne iné vozidlo – išlo o športové kupé, ktoré konkurovalo vtedy Opelu Tigra. Tieto dva modely patria dnes už do dávnej minulosti a na obzore je nová mačkovitá šelma určená pre mladého človeka do mesta, ktorý chce, aby vozidlo ponúklo skvelý výkon a zároveň, aby aj dobre vyzeralo. To je nový Ford Puma.

Za Pumou sa budú všetci otáčať

Na týždňové testovanie sme ho dostali v najvyššej možnej výbave, čo si všimnete hneď na prvý pohľad. Verzia ST-Line X ponúka nádhernú prednú masku, ktorá je oproti bežnej verzii ešte zväčšená.

Zaujmú aj masívne 19″ disky kolies, ktoré pri takomto vozidle pôsobia veľmi výrazne. V rámci výbavy nechýbajú zatmavené zadné okná. Samozrejmosťou sú LED svetlomety a tiež štýlové LED hmlové svetlá. Po dizajnovej stránke sa nový Ford skutočne podaril a v modrej metalíze vyzerá obzvlášť sympaticky. Výsledkom bolo, že som videl viacero obdivných pohľadov ľudí, ktorých Puma zaujala.

Ak by sme mali vozidlo dizajnovo porovnať, na prvý pohľad pripomína zmenšenú verziu Porsche Cayenne. Veľkosťou však ide o klasický crossover, čiže kombináciu malého auta a SUV.

Pozrite siAj veľký „sťahovák“ Ford Transit môže prekvapiť modernými technológiami

Malé ale účinné turbo

Novinka vás nesklame ani po stránke motoru. Okrem samostatného benzínového pohonu, si môžete priplatiť za verziu EcoBoost Hybrid, ktorá znižuje spotrebu a taktiež emisie. To však neznamená, že vozidlo bude tiché ako elektromobil. Práve naopak. Ford Puma má výrazný zvuk, o ktorý sa stará malé turbo a upravený výfuk. Kombinácia športového režimu a 6-stupňovej manuálnej prevodovky z Fordu Puma robí dokonalý mestský športiak, s ktorým sa viete vyhrať aj pri technicky náročnejších trasách.

Pod kapotou nájdeme 114 kW jednolitrový trojvalcový motor (155k), ktorý ponúka maximálnu papierovú rýchlosť 205 kilometrov za hodinu. Pocit z jazdy je úžasný a častokrát sa mi stalo, či už pri ceste po meste alebo po diaľnici, že som išiel rýchlejšie než povolená rýchlosť, keďže máte pocit, že auto ide veľmi pomaly. Ford Puma skrátka chce, aby ste s ním jazdili svižne a aby ste ho pri každej príležitosti prevetrali vo vyšších rýchlostiach.

Pozrite siFord Bronco je opäť späť, tentokrát v elektrickej verzii aj s retro dizajnom

Kufor so skrytou vychytávkou

Kým sa dostaneme k ostatnému interiéru, musím sa v recenzii pristaviť pri kufri, ktorý ponúka perfektnú vychytávku. Batožinový priestor dosahuje veľkosť neuveriteľných 456 litrov (nami testovaná hybridná verzia 402 litrov). Takúto hodnotu ponúka Ford vďaka integrovanému systému MegaBox – skrytý úložný priestor, ktorý ponúka objem dodatočných 80 litrov a do ktorého si môžete uložiť predmety do 50 kilogramov.

MegaBox sa napríklad perfektne hodí na debničky, prípadne nákup, ktorý vám tak nebude lietať po celom kufri. Vďaka vypúšťacej zátke je celý priestor umývateľný, takže si do MegaBoxu môžete uložiť aj zablatené topánky či mokré lyžiarky a následne ho vystriekať hadicou. Originálna funkcia, ktorá určite nájde svoje využitie. Nechýba tiež možnosť si kufor rozšíriť tak, že sklopíte zadné sedadlá. Kufor tiež ponúka elektronické otváranie/zatváranie a potešila ma tiež 12-voltová zásuvka, ktorú viete napríklad využiť pri napojení autochladničky.

Pozrite siAutomobilka Ford bude trénovať technikov cez virtuálnu realitu

Prémiový interiér, ktorý neurazí

Ford Puma vo verzii ST-Line X zaujme aj spracovaním interiéru. Či už ide o červené línie, ktorými je popretkávaný kvalitný a pohodlný volant, športové sedadlá či detaily klimatizácie, audio systém Bang & Olufsen s 10 reproduktormi vrátane subwoofera, či kožené prvky, ktoré sú skombinované s mäkčenými plastami, vozidlo aj vo vnútri pôsobí prémiovo. Ford nemusel šetriť a mohol túto kombináciu mäkčeného plastu a kože použiť všade. Takto to trochu kazí tvrdý plast na dverách či na priehradke.

Skvelou vychytávkou je tiež otváracia panoramatická strecha, ktorá sa dá zakryť roletkou. Tej nechýba ani sieťka proti hmyzu – malá, no užitočná funkcia.

V prednej časti vozidla nájdeme infotainment systém SYNC 3, ktorý tvorí dotykový tablet. Napriek tomu, že v autách neobľubujem dotykové ovládanie, obrazovka reagovala relatívne dobre a systém nesekal tak ako v iných vozidlách s podobnými displejmi. V rámci infotainmentu nechýba navigácia so zobrazením 3D objektov a tiež s možnosťou prenášania smeru na palubný počítač.

Nechýba možnosť pripojenia smartfónu a tiež podpora pre Android Auto a Apple CarPlay cez kábel. Interiér je tiež vybavený bezdrôtovou nabíjačkou na smartfón. Pri Forde Puma vás tiež poteší kompletná podpora českého jazyka vrátane hlasovej navigácie.

Zadná časť vozidla je už na prvý pohľad chudobnejšia. Okrem USB konektoru tu nenájdeme žiadne iné vymoženosti. Priestor v zadnej časti je zároveň o poznanie menší, čomu nepridáva ani znížená strecha, kde budú mať tí väčší problém sa vystrieť.

Zaujímavou možnosťou je podpora pre aplikácie tretích strán a tiež vlastná aplikácia s názvom Ford Pass. Tá slúži na prepojenie vášho smartfónu s autom, no kvôli nutnosti čakať na aktiváciu konta sme aplikáciu nevedeli plnohodnotne otestovať. Každopádne ide o klasickú companion appku, ktorá ponúka prehľad o vozidle, možnosti tankovania, mapu servisov či zaujímavých miest. Taktiež umožňuje vyhľadať vozidlo, zamknúť ho na diaľku či monitorovať palivo v nádrži.

Pod multimediálnym systémom nájdeme ovládanie automatickej klimatizácie, vyhrievania sedadla a volantu. Ford Puma navyše disponuje systémom FordPass Connect5, ktorý ponúka bezdrôtové pripojenie 4G LTE WiFi6 pre desať zariadení.

Pozrite siFord chce vybaviť cyklistov bundami s LED displejom, zníži tým nehodovosť?

Bezpečnosť nadovšetko

Po stránke bezpečnostných systémov sa Ford Puma nemá za čo hanbiť. Okrem senzoru mŕtveho uhla, ktorý by som zaviedol ako povinnú výbavu do každého auta, nechýba systém udržiavania v jazdných pruhoch. Ten vás síce do jazdného pruhu nevráti s takou intenzívnosťou ako konkurenčné vozidlá, no budete ho cítiť pri zákrutách ako vám jemne vyrovná volant, aby ste ostali v rámci pruhov.

Z ďalších systémov oceníte ABS a TSC. Druhý menovaný, ktorý označuje reguláciu preklzávania si viete aj vypnúť. Napriek vypnutému bezpečnostnému systému preklzávania však bude Ford perfektne držať na vozovke a to aj v prudkých zákrutách. Neviem či to bolo tými veľkými kolesami alebo konštrukčnými vlastnosťami, no pri vysokej rýchlosti a prudkej zákrute sa nemusíte báť, že by ste s autom vyleteli mimo vozovku.

Aby toho nebolo málo, Ford pridal do Pumy niekoľko jazdných režimov, ktorých grafická zmena sa vám bude odzrkadľovať na palubnom počítači s digitálnymi budíkmi. Okrem normálneho a športového režimu, nechýba eko režim, ktorý oceníte hlavne v meste, keďže vozidlo vtedy výraznejšie rekuperuje energiu. Dvomi bonusovými režimami je „klzký povrch“ a „nespevnená cesta“. Budíky síce nepatria medzi dizajnérsky vrchol, no potešia rôznorodosťou pri jednotlivých režimoch. Pri klasickej ručnej brzde a manuálnej prevodovke by ma osobne viac potešili klasické budíky než tie digitálne. Menším nedostatkom môže byť, že režim sa prepína cez tlačidlo a nie cez intuitívnejšie koliesko.

Vozidlu tiež nechýba parkovací asistent, ktorý však kvôli pomalosti fungovania využívam minimálne a je naozaj skôr určený pre momenty kedy neviete zaparkovať a nestojí za vami kolóna nahnevaných vodičov, ktorí chcú pokračovať v jazde.

Pozrite si4 dôvody, prečo povedať áno, ale aj nie novému Renaultu ZOE

Ford Puma tiež disponuje perfektným adaptívnym tempomatom, ktorý som si užil najmä pri ceste po diaľnici, kedy som len málokedy musel použiť pedál na zrýchlenie. Ford perfektne sníma vozidlá pred vami a na základe ich blízkosti upravuje rýchlosť.

V neposlednom rade nechýba senzor, ktorý upozorňuje na blížiacu sa kolíziu. Tu musím priznať, že som sa počas jazdy trochu vystrašil, keďže Ford nesprávne vyhodnotil odbočujúce auto v protismere, ktoré mierne zasahovalo do nášho pruhu a začal signalizovať kolíziu a brzdiť.

Novinka od Fordu taktiež disponuje snímačom dopravných značiek, ktorý však na žiadnom z doteraz testovaných vozidiel nefungoval presne. Výnimkou nie je ani Ford Puma, ktorý mi na mestskej diaľnici ukazoval, že môžem pokojne ísť 130 kilometrov za hodinu.

Pozrite siToyota je ďalšou automobilkou, ktorá sa odvracia od dieselov

Hybrid so slušnou spotrebou

Výhodou nami testovaného modelu bola už spomínaná kombinácia benzínu a EcoBoost hybridu. Na rozdiel od plug-in hybridu toto auto nemusíte dobíjať, keďže na čistejší pohon využíva rekuperáciu. Oficiálne sa v papieroch píše spotreba 4,5 litra na 100 kilometrov. To pravdepodobne platí iba v ideálnych podmienkach, keďže počas mojej jazdy či už v meste alebo po diaľnici spotreba neklesla pod 6 litrov.

Napriek tomu ide o slušnú spotrebu, ktorú oceníte najmä v meste. Dojazd na jednu nádrž je približne 600-700 kilometrov. Pri našom testovaní som prešiel s takmer plnou nádržou na Oravu a späť s okružnou jazdou po oravských dedinách a pri príjazde do Bratislavy ostal dojazd ešte približne 130 kilometrov.

Aby ste si spotrebu ešte zlepšili, disponuje palubový počítač trénerom Eko jazdy, ktorý boduje vaše radenie, zrýchľovanie a brzdenie.

Pozrite siNový hybridný Hyundai i30 poteší eleganciou, no aj hospodárnosťou

Cena a alternatívy?

Ford Puma začína na cene 18 690 € v rámci first edition akcie. Cena nami testovaného modelu, ktorý je obohatený o EcoBoost mHEV 114 kW motor, 19″ kolesá a najvyššiu výbavu ST – Line X sa vyšplhala na vyše 30 000 €.

Výhodou však je, že Ford Puma nemá takmer žiadnu konkurenciu. Športových crossoverov, ktoré by navyše disponovali hybridným pohonom je na trhu ako šafranu. Ford Puma môžeme napríklad porovnať s novou Toyotou Yaris, ktorá taktiež disponuje hybridným pohonom a športovým výkonom. Z čisto elektrických vozidiel sa k Fordu približuje nový Peugeot e208. Z bežných alternatív môžeme Pumu prirovnať ešte k Nissan Juke a Škoda Kamiq.

Napriek relatívne vysokej cene má Ford Puma niekoľko nedostatkov, ktoré môžu niektorých odradiť. Príkladom je nižší strop, do ktorého si budú tí vyšší udierať hlavu. Ďalším z nedostatkov je, že napriek plnej výbave, kde elektronicky ovládate takmer všetko, si musíte sedadlo nastaviť ručne.

Pozrite siHonda Jazz vsádza na nový hybridný pohon e:HEV

 

Po dlhej dobe som mal možnosť testovať športové vozidlo, ktoré jazdilo ako delo a ktoré disponovalo klasickou ručnou brzdou, ktorá je pri dnešných elektronických systémoch skôr raritou a poviem vám – užil som si to. Rovnako som si užil perfektný Bang & Olufsen audio systém a pohľady niektorých ľudí, ktorí sa za týmto nádherným autom otáčali. Ide o ideálne auto do mesta, ale aj na dlhšie trasy, ktoré reaguje pohotovo, perfektne drží na vozovke a cítite sa v ňom pohodlne.

Vďaka hlbokému kufru s možnosťou sklápania sedadiel a možnosťou tzv. MegaBox viete do auta zbaliť všetko od športového náčinia po bicykel. Svižný motor vám napriek vyššej spotrebe pri športovom režime nezožerie celú peňaženku vďaka pridanému hybridnému pohonu. Do Fordu Puma je jednoduché sa zamilovať a do jeho jazdných vlastností ešte ľahšie. Ďalej už musí rozhodovať iba cena, ktorá je kľúčovým faktorom pri výbere vozidla.

Komentáre k článku