Ford Fiesta ST – prudká koncentrácia emócií

Priznám sa, že ani ja nepatrím k fanúškom trojvalcových motorov, ale po niekoľkých dňoch s novou Fiestou ST som im prišiel na chuť. Toto auto totiž predstavuje doslova prudký koncentrát emócií, ktoré vám vyčarujú veľký úsmev. A to aj napriek trojvalcu.

Naše hodnotenie

91%
0 100

Klady

  • dynamika a zvukový prejav motora
  • športové sedadlá Recaro
  • bohatá ponuka asistenčných systémov

Zápory

  • problematické rozpoznávanie dopravných značiek
  • len 45 litrová nádrž na palivo
  • chýbajú adaptívne Full LED svetlá

Jednou vetou

Ford Fiesta ST je doslova kladivom na všetkých odporcov trojvalcov, lebo to, čo toto auto produkuje a ukazuje je doslova z inej dimenzie a vy, ako vodič tohto malého hothatchu sa budete len neprítomne usmievať od radosti.

Nie je pochýb o tom, že nová Fiesta ST je plnokrvný hothatch, inam ju zaradiť ani nie je možné. Kým tá bežná Fiesta s cenovkou od 10 690 eur je síce moderne vyzerajúcim, ale stále skôr kompaktným mestským autom, Fiesta ST je iná úroveň, až by sa dala nazvať masakrom. Možno ani tak nie po stránke dizajnu, aj keď niektoré prvky sa nájdu, ale hlavne po stránke pocitov a pôžitku. Poďme však na to pekne pomaličky.

To, že táto Fiesta je iná, ako základný trojdverák prezrádza už jeho cena. Na náš trh sa totiž dostala len najvybavenejšia verzia Ford Fiesta ST 3, ktorej cenovka je viac ako dvojnásobná oproti základnému modelu. Kto si však chce užiť poriadnu dávku zábavy, nebude hejtovať sumu 23 490 eur.

Inak tomu nebolo ani v prípade testovaného modelu, ktorého cenovka sa posunula ešte o niečo vyššie vďaka niektorým doplnkovým prvkom výbavy.

To, čo ma pri preberaní nového Fordu Fiesta ST zaujalo okamžite nie sú ani drobné zmeny v dizajne, malé logo ST, ktoré hneď na prvý pohľad prezrádza, že toto nie je taká úplne obyčajná Fiesta, alebo veľké 18“ kolesá, ktoré sa bežne na aute podobných rozmerov nevidia.

To prvé, čo som si okamžite všimol a do čoho som sa zamiloval bola farba. Má označenie Moondust Silver a je to skôr taký vydarený odtieň sivej. Jednoducho farba, ktorú si okamžite zamilujete, lebo na rozdiel od iných výrazných teplých farieb, táto dáva chladno najavo, pozor, ja som Fiesta ST!

Samozrejme oproti bežnej Fieste sa model ST líši aj v niekoľkých iných prvkoch, ako je napríklad ST spojler vpredu, znížený podvozok, difúzor a podobné detaily, ktoré pôsobia na tomto malom aute, ako napnuté svaly pod pergamenovou pokožkou športovca.

Jednoducho ako celok Fiesta pôsobí dynamicky už na prvý pohľad a láka vás, volá, kričí na vás, aby ste sa previezli.

Oproti predchádzajúcim ST modelom je však v tomto prípade ešte jedna veľká zmena. Fiesta ST pre tento rok totiž prichádza aj ako päťdverová. Takže v prípade potreby môžete zvezenia chtivých kamarátov smelo posadiť dozadu. Dobre nebudú tam mať miesta na rozdávanie, ale aj tak im to bude jedno.

Mne osobne sa však veľmi páči to, že Ford Fiesta ST najnovšej generácie nedáva o svojich možnostiach okoliu príliš vedieť. Nie je tak „prespojlerovaná“ ako Honda Civic Type R, nekričí poď si to so mnou rozdať. Je skôr skromná, ale pritom stále si vedomá svojich kvalít. Možno by ste si túto Fiestu medzi ostatnými autami na parkovisku ani nevšimli, ak by nebola naštartovaná, ale k tomu sa ešte dostanem.

Podobná situácia, ako vonku je aj v interiéri. Nič, teda okrem sedadiel nejako okázalo nekričí a nedáva vedieť o tom, čo všetko môžete s touto Fiestou zažiť. Sedadlá sú však z úplne inej galaxie. Jedná sa o skutočne vydarené škrupinky z dielne Recaro. V momente, keď si do nich zasadnete pochopíte, že toto bude veľká zábava.

Samozrejme okrem sedadiel samotných, ktoré sú naozaj famózne a prekvapivo im nechýba ani vyhrievanie, ktoré nie je tak bežné v prípade podobných športových sedadiel, príslušnosť k ST hlási v interiéri ešte niekoľko drobností.

Je to napríklad vynikajúco tvarovaný volant s ideálnou hrúbkou, ktorý v spodnej časti nesie označenie ST. Rovnako tiež studeno-kovová radiaca páka, ktorá jednoducho k podobne ladenému autu patrí.

Pozorné oko si možno všimne aj prepínač jazdných režimov, v ktorom chýba akákoľvek Eco voľba. Ako inak?! Veď toto je auto, s ktorým si každý jeden presun z bodu A do bodu B chcete plnohodnotne užiť. A práve pre tie momenty sú pripravené jazdné režimy Sport a Track.

Ako som už spomínal na našom trhu sa predáva iba najvyššia výbava Fiesta ST 3, takže v tomto kúsku nájdete aj množstvo vecí, ktoré vám budú tie bežné dni spríjemňovať. Nechýba tak spomínané vyhrievanie sedadiel, či dokonca volantu, pre Ford tak typické vyhrievanie predného skla, alebo aj slušná dávka asistenčných systémov.

V prvom rade je to napríklad sledovanie mŕtveho uhla, asistent kolmej premávky, ktorý vás upozorní keď budete cúvať z parkovacieho miesta, alebo tempomat. Poteší aj rozpoznávanie dopravných značiek, ktoré však občas má na našich cestách problémy.

Podobne, ako v prípade Focusu aj tu sa totiž spolieha najmä na mapové podklady a z nejakého neznámeho dôvodu považuje vo väčšine obcí za maximálnu povolenú rýchlosť 60 km/h. To samozrejme nie je pravda. Ford však už pracuje na aktualizácii a tá by mala odstrániť túto drobnú chybičku krásy.

Okrem toho pri jazde v noci potešia aj Full LED svetlá, ktoré síce majú iba bežné automatické prepínanie svetiel, ale svojim výkonom budú veľmi dobrým partnerom počas vašich nočných jázd.

Zabudnúť nemôžem ani na prémiový audio systém B&O PLAY, ktorý ponúka 10 reproduktorov, či vynikajúci multimediálny systém SYNC 3. S ním sme sa však už stretli niekoľkokrát, takže aj v prípade Fiesty ST si užijete všetky možnosti, ktoré ponúka.

A to aj vrátane možnosti pripojenia smartfónu prostredníctvom technológií Android Auto a Apple CarPlay. Vzhľadom na pohodlie používania a najmä možnosti, ktoré ponúka multimediálny systém SYNC 3 som však počas testu tieto možnosti ani nevyužil.

Dosť však bolo rečí o tom, čo všetko nájdete vo Forde Fiesta ST v tejto najvyššej výbave. To podstatné sa skrýva pod prednou kapotou. Dnes už určite všetci viete, že Fiesta ST používa trojvalcový motor s objemom 1,5 litra.

Mnohí milovníci hothatchov si teraz klepú na čelo, že ako môže niekto do takého auta dať taký motor. Pravdou však ostáva, že Ford už má bohaté skúsenosti s trojvalcovými motormi a ten, ktorý je v tejto Fieste je možné považovať doslova za vrchol.

Pozrite siFord Fiesta 2018 – komfortnejší a s moderným interiérom

Tak ako som napísal aj v úvode, ak je niekto, kto má až averziu voči trojvalcovým motorom, nech sa prevezie na Fieste ST. Toto auto ho v priebehu niekoľkých prvých kilometrov presvedčí o tom, že trojvalce majú predsa nejaký zmysel.

Ak sa na tento motor pozrieme čisto matematicky, tak ponúkne výkon 200 koní a krútiaci moment 290 Nm, čo umožňuje tomuto drobcovi letieť stovkou už za 6,5 sekundy. Už teraz je vidieť, že toto je atlét.

Navyše ak si k tomuto všetkému pripočítame aj menšiu hmotnosť trojvalcového motora oproti štvorvalcom, je každému jasné, že menej váhy na prednej náprave znamená rázom iné jazdné parametre.

Testovaná Fiesta ST bola navyše vybavená aj samosvorným diferenciálom,takže to, čo dokazovala v zákrutách vás doslova posadí. Priľnavosť je na úrovni, z ktorej doslova až ide strach.

Obrovským potešením je, že Ford nezabudol na to, že „ST-čko“ potrebuje mať aj poriadny zvuk. Ford Fiesta ST tak vie byť spokojným tichým autom, ktorým ani náhodou nezobudíte susedov, alebo práve naopak autom, ktoré budú vaši susedia počuť už z druhej ulice.

To, ako sa bude Fiesta ST správať ovládate prostredníctvom jediného tlačidla jazdného módu. Našťastie tu nenájdete žiadny Eco režim, ale iba normálny režim, v ktorom je z tohto drobca pokojné, pomerne tiché auto. Sám neviem, či som vôbec mal niekedy počas testu tento režim zapnutý, veď je to nuda.

Pozrite siFord Focus je dospelejší a inteligentnejší

Hneď po štarte som tak vo Fieste ST robil dve veci. Ako prvé som vypol systém Štart & Stop a prepol režim na Sport. Vtedy sa totiž vo výfuku otvoria klapky a Fiesta ST sa vám ozve príjemným dunivým zvukom pri každom pridaní. Dokonca nechýba ani jemné „zaprdkanie“ pri preradení. Jednoducho báseň pre uši.

Posledným režimom je Track a ako už jeho názov prezrádza jedná sa o režim, ktorý vypne ESP a celkovo ešte pridá na dramatickosti tohto malého drzého drobca. Ak teda po prvých pohľadoch ešte stále bude váš kamarát tvrdiť, že trojvalce sú o ničom, pekne prepnite Fiestu ST do režimu Track, aktivujte Launch Control v palubnom počítači a ukážte mu, čo trojvalec dokáže.

Fiesta ST s týmto motorom je niečo úžasné. Naozaj ma s ňou bavil každý jeden spoločný kilometer. Oveľa viac ako rýchle úseky som si však užíval kľukaté okresky, kde bolo potrebné predsa len viac radiť, zrýchľovať a opäť brzdiť.

Snáď ani nemusím hovoriť, že akékoľvek zákruty, ktoré mám už miliónkrát prejazdené som s Fiestou ST zdolával ešte rýchlejšie a s väčším úsmevom na tvári. Bravó Ford, toto auto sa jednoducho dostane pod kožu každému.

Navyše EcoBoost má ešte jednu veľkú výhodu. Aj keď viem, že v tomto prípade sa o takýchto veciach nehovorí, ale jednoducho mi to nedá. Ak sa budete s Fiestou ST premávať slušne a niekde v rámci rýchlostných limitov, odmenou vám bude spotreba, ktorá nemá problém cestovať hlboko pod hranicu 5,5 l/100km.

Prekvapením je však aj to, že aj pri skutočne ostrej jazde sa budete držať len niekde okolo 11 l/100km, čo sú hodnoty, ktoré boli donedávna pre podobné autá ríšou snov.

Verdikt

Ford Fiesta ST je síce malé mestské auto, ale vzhľadom na svoje rozmery ponúkne takú dávku muziky, že vždy keď si budete do neho sadať, naštartujete ju a pohnete sa, vyčaruje vám obrovský úsmev na tvári. A vy predsa chcete byť šťastní a veselí, však?

Komentáre k článku