FIFA 21 – akčný futbal na tráve i sídliskách, ale bez slovenského tímu

ZDROJ | Microsoft

FIFA 21 ponúka bohatý výber futbalových líg a prekvapivo akčnú hrateľnosť. Nový ročník FIFA prichádza tento rok v dvoch vlnách: najprv si ho užijeme ešte na pôvodných konzolách a PC, ale ak budete mať novú konzolu, dočkáte sa bezplatného upgradu už 4. decembra.

80%
0 100

• výborný dynamický futbal plný gólov
  • veľa futbalových líg z Európy i ďalších častí sveta
  • Liga majstrov
  • Volta mód je lepšie spracovaný ako vlani
  • výborní komentátori a atmosféra
  • pravidelné aktualizácie obohacujú hru

• málo noviniek oproti minulému ročníku
  • mikrotransakcie

Nový ročník naplní predpoklady hráčov, ale najviac noviniek prinesie tým, čo posledných pár verzií vynechali.

EA Sports pozitívne zmenilo i pravidlá na možný prechod: FIFA 21 na PS5 či Xbox Series X bude k dispozícii až do vydania FIFA 22. V tomto smere idú dobrým smerom a nemusíte si kupovať drahšiu verziu či upgrade.

Ak nevydržíte do 4.12, máte pred sebou súčasnú verziu hry, ktorá do veľkej miery vychádza z FIFA 20. Je to cítiť vo viacerých aspektoch, či ide o rozloženie herných módov, dôraz kladený na pouličný futbal (Volta mód) a dokonca príbehovú pasáž. Ak si pamätáte ročníky FIFA 17 až 19, tvorcovia v nich rozprávali príbeh Alexa Huntera a jeho The Journey.

Bol to výborne zrežírovaný mód, kde ste sa dočkali známych futbalistov i veľkých scén. EA Sports sa vtedy podarilo čosi nevídané: priniesť do futbalovej hry celistvý príbeh a neskôr dokonca dve pokračovania.

ZDROJ | Microsoft

Bez filmového príbehu, ale s množstvom gólov

FIFA 21 hutný príbeh nemá, ale môžete si vytvoriť vlastnú postavu, ktorá dostáva rozmanité výzvy. Osobne som si vybral futbalistku, ktorá sa v prvých minútach dostala na štadión v Sao Paolo, kde je skvelá atmosféra i stovky divákov povzbudzujúcich pár futbalistov v malých, ale napínavých zápasoch. Striedavo môžete hrať zápasy, skúšať tréningové finty, testovať tréning medzi prekážkami alebo nastúpiť do rozbehnutého zápasu a zvrátiť ho.

Vašou hlavnou úlohou je preraziť do sveta veľkých hráčov, dostať sa do svetla reflektorov a ísť na obrovské turnaje. Ale tým, že si tvoríte vlastnú postavu, ktorú čaká len istý set úloh a povinností, to nie je taký filmový zážitok ako kedysi.

Málokto však príde hrať FIFU kvôli príbehu. Čakajú vás viaceré formy futbalu – spomínaná Volta i veľký futbal s jedenástimi hráčmi na svetových ihriskách. Čo sa týka klasického futbalu 11 na 11, je cítiť, že FIFA 21 stavila na akčnejšie zameranie. Namiesto tuhej simulácie, kde by padol jeden-dva góly za celý zápas, vás čaká presný opak.

Od prvého dňa do súčasnosti je možné strieľať góly rad za radom – napríklad hneď prvý zápas mi umožnil skórovať šesť. Čo je absolútne neporovnateľný zážitok oproti iným ročníkom, keď som bol rád, že prvé zápasy končili tak 1:0, 1:2 – 2:2 už bol hrací strop. FIFA 21 má iné výsledky: 6.2, 5:1 či 7:4. Tým pádom sa môžete tešiť na strely z rôznych uhlov, bláznivé nahrávky a dorážačky, sólové nájazdy atď. Súperov brankár vám síce nedaruje každý gól, ale dá sa skórovať často.

ZDROJ | Microsoft

V praxi to znamená, že FIFA sa posunula z rýdzej futbalovej simulácie skôr ku arkádovejšiemu poňatiu, no stále sa snaží zachytávať verné reálie. Útočný mód hrá prím aj pri súperoch, ktorí strieľajú góly u vás často, čo v praxi značí, že defenzíva ťahá za kratší koniec. Oproti minulým hrám nemôžete toľko vypichávať loptu alebo faulovať, lebo protivníci sú rýchli a majú svoje finty. Na obranu sa nekladie dôraz a pohyb v strede je skôr štandardný – umožní vám veľa krátkych prihrávok, hľadať hráčov, skúšať loby, ale základom sú útoky.

Samostatnou kapitolou sú penalty či brankári. Pri penaltách je oveľa dôležitejšie smerovanie lopty a treba sa ich naučiť správne kopať, aby ste nedopadli ako ja, že po jednom predĺžení som kopol iba dve. Nejde o silu kopu, ale smer. Hoci nie je problém pár ráz prekopnúť aj bránu. Čo sa týka brankára, má iba pár možností – hodiť sa do ľavej či pravej strany, pokúsiť sa vypichnúť loptu. Našťastie aj súper neraz bránu prestrelí, ale máte šancu zachrániť aspoň niečo, keď už sa objavujú občas výzvy so streľbou.

Takto prispôsobená hrateľnosť prináša veľa gólov a je možné, že ďalšie aktualizácie by ju mohli korigovať, t.j. AI by bola prísnejšia, súper by bol na lopte nalepení častejšie, neskórovali by ste tak často ani vy, ani on.

ZDROJ | Microsoft

Volta ako chytľavý „fucík“ na ulici

Iný mód je Volta. Tam sa akčný ráz futbalu prejavuje ešte vo väčšej miere: hráte 3 na 3, 4 na 4 či 5 na 5, ale na menšej ploche. Nepískajú sa rohy, outy, nevykopáva sa od brány, môžete páliť aj do mantinelov, lopta sa vám krásne odrazí a potom môžete strieľať rovno do brány. Arkáda ako víno! Je tu menší časový limit, hrá sa na rýchle prihrávky a cení sa strela z ľubovoľného uhla.

Volta je parádny mód, ak chcete vypnúť a užiť si iný štýl – a prvý týždeň som dokonca hrával častejšie zápasy na asfalte ako na tráve na veľkých ihriskách. Volta má totiž veľa atmosférických miest a štadiónov, ktoré si môžete užiť a tie rešpektujú aj jazykovú mutáciu či domácich fanúšikov. Je iné hrať vo farebnej brazílskej metropole – a iné na bežnom sídlisku alebo nebodaj Tokiu, ktoré na vás dýcha futuristickou atmosférou a chlapík na vás kričí a povzbudzuje v japončine.

Ak ste Voltu nehrali v minulých ročníkoch, rozhodne ju odporúčam, pretože núka iné vyžitie. A je dobré vidieť, že EA Sports nezabúdajú ani futbalistky, takže môžete si pokojne vytvoriť tím aj s nimi a zápolenie má iný štýl. Ženské tímy sú do hry dobre zahrnuté, rovnako aj fyzika hráčok.

Volta má od veľkého futbalu aj trošku iné ovládanie. Zatiaľ čo na veľkých trávnikoch riešite formy prihrávky, silu strely a správne načasovanie, vo volte si treba pri strele správne zvoliť aj smer. A ako sme spomenuli, do volty sa dostal aj sčasti príbehový mód, ktorý vás vedie cez rôzne série úloh a má animácie, kde získavate uznanie, rešpekt a najmä pocit, že niekam napredujete.

ZDROJ | Microsoft

Liga majstrov, európske ligy i Brazília

Ponuka obsahu vo FIFA 21 je široká. Podľa očakávaní dostanete veľkú porciu líg z celého sveta – a netreba sa báť uznať, že FIFA viac smeruje na klubový futbal ako ligový. Čo sa týka reprezentácií, nájdete ich tu 49 a Slovensko medzi nimi chýba. Máme smolu, zrejme za nás hlasovalo málo fanúšikov, resp. EA Sports nám nedali dostatočnú prioritu, aby sa naši hráči zložili na jeden tím.

Pre fanúšikov-patriotov možno uznať, že naši hráči na súpiskách nechýbajú, akurát si za nich nezahráte v repre, takže ak si chcete kompenzovať prehry za Škótsko či Izrael, to vám FIFA 21 neumožní. Ale napriek tomu je tu pár desiatok dobrých svetových tímov, takže ak ľúbite Nemcov či Španielov, čakajú vás v plnej paráde.

No FIFU si viac užijete, ak máte radi skôr Premier League, La Ligu, Bundesligu či Serie A. Je tu primárne veľa európskych súťaží a sú spracované nielen prvé, ale často aj druhé či tretie ligy ako pohárové súťaže ako DFB Pokal. A teší ma, že zastúpenie majú aj menšie ligy ako napríklad rakúska. Fanúšikov juhoamerického futbalu poteší brazílska liga, ktorej je venované samostatné miesto v menu. Pochopiteľne, FIFA 21 má nové súpisky, ale zároveň sa snaží držať krok aj cez mnohé aktualizácie a napríklad počas týždňa vám pripomína, že váš obľúbený tím hrá v sobotu ligový zápas a pod. Mojím tímom je FC Barcelona a FIFA 21 si prekvapivo túto voľbu pamätá z minulého ročníka, takže nedávno niekoľko dní celý čas svietilo, že najbližší zápas bude El Clasico a či si ho nezahrám.

Kvitujem, že FIFA 21 obsahuje aj Ligu majstrov. Začal som ju recenzovať ešte pred skupinovou fázou a treba uznať, že sú tam všetky skupiny, väčšina tímov, ale pozor, nie všetky. Tým, že hra nemá všetky ligy a mužstvá na svete, chýba pár menej známych tímov, čo v praxi znamená, že za Ferencváros sa bohužiaľ hrať nedá. A ani za FK Krasnodar. A potom je tu licenčná záležitosť, že práva na Juventus Turín má konkurenčný futbal, takže dostanete iné mužstvo. Ale až na pár výnimiek sú tu všetci a mnohé skupiny sú uplne celé a môžete si Ligu majstrov užiť. A ak sa nechcete trmácať v skupinách, môžete sa zapojiť až v neskoršej fáze v play-off pavúkoch.

FIFA Ultimate Team a manažérske možnosti

Možnosti FIFA 21 nekončia iba pri zápasoch. Ak si chcete skladať tím snov, čaká vás FIFA Ultimate Team, kde postupne naberáte ďalších hráčov, avšak tento mód stále obsahuje aj kritizované mikrotransakcie. Za samotné hranie nemusíte získať top hráčov, ale hra vás motivuje aj ku kúpe. Je na vás, či podľahnete – a bude zaujímavé sledovať, ako dlho sa tento štýl udrží. Na druhej strane má hra aj ďalšie módy: veľa času môžete tráviť v on-line zápasoch a ligách, ale na svoje si prídu aj milovníci trénerstva a simulácie. FIFA priamo ponúka aj iný grafický mód, kedy nesledujete iba ihrisko, ale pohyb hráčov ako v simulácii.

Grafická stránka je solídna, ale na hre cítiť, že je čo vylepšovať smerom k ďalšej generácii hardvéru. Verné podoby hráčom sú samozrejmosťou, Messiho či Piqueho spoznáte na prvú šupu, ešte aj Škriniar je povedomý, ale celkovo by sa mimika postáv a pohyby mohli zlepšiť. Za to zvuková stránka je parádna, či ide o ruch štadiónov alebo výkon komentátorov, ktorí majú skvelé hlášky a výborne komentujú stav zápasu.

FIFA 21 je presne ten futbalový titul, aký očakávate. Ak FIFU poznáte, prekvapí vás veľa gólov a akčnejšie zameranie. Volta mód je stále veľké lákadlo, Liga majstrov nesklame a vyšantiť sa dá v množstve líg. Oproti FIFA 20 sa veľa nezmenilo a Switch verzia má iba nové súpisky. Berte to do úvahy pri rozhodovaní, ale desiatky hodín si s hrou užijete ľahko.