Audi e-tron 55 s ukradnutými späťákmi dá pokojne aj 300 km

Prvé elektrické Audi je moderné, dynamické a poriadne technologicky nabité SUV, ktoré púta pozornosť virtuálnymi spätnými zrkadlami. Interiéru hrajú prím displeje, takmer všetko sa ovláda dotykom. Vyzerá takto budúcnosť?

Naše hodnotenie

94%
0 100

Výhody

  • 150 kW nabíjanie
  • slušný dojazd
  • špičkové spracovanie

Nevýhody

  • vysoká cena príplatkovej výbavy
  • na virtuálne spätné zrkadlá sa dlho zvyká
  • rýchlo sa špiniace dotykové displeje

Jednou vetou

Audi e-tron 55 quattro je síce prvou a teda i drahou lastovičkou výrobcu medzi elektromobilmi, je však veľmi vydarenou. Môžeme sa tak spokojne tešiť aj na ďalšie a snáď dostupnejšie elektromobily so štyrmi kruhmi na kapote.

Keď som počul, že budem testovať najnovší a zatiaľ jediný elektromobil od Audi, potešil som sa. Sklamanie ale prišlo po ďalšej vete, v ktorej mi bolo povedané, že iba na 3 dni. Čo ale človek neurobí pre unikátny produkt? Prvé v pláne bolo fotenie.

Kam ale s ním? K elektrárni! Tých je na Slovensku síce veľké množstvo, ale dostať sa k nim už nie je také jednoduché. O jednej som si však pamätal, že je blízko cesty, kde by to teoreticky šlo. Elektráreň, presnejšie chladiace veže, Mochovce.

Ide síce o jadrovú elektráreň, z ktorej odpad nie je aktuálne možné nijak zúžitkovať a spracovať, no je ju možné považovať za jeden z najčistejších zdrojov elektrickej energie. A tú Audi e-tron potrebuje ako soľ.

Keďže si pomerne výkonné elektromotory vypýtali svoju dávku energie, nasmeroval som ďalší cieľ na aktuálne jedinú 350 kW nabíjačku od ZSE pri rýchlostnej ceste R1 pri Budči.

Že sa batéria nabíja rýchlo mi bolo jasné už od začiatku, podporuje 150 kW nabíjanie, takže z cca 40% kapacity som mal plnú batériu za zhruba 30 minút. Stihol som pritom ísť na benzínku pre bežné veci, od toalety po vystátie si dlhého radu pri pokladni, aby som si kúpil vodu a niečo pod zub, keďže obed som kvôli foteniu nestihol. Zrazu 20 minút prešlo ako voda. V aute som stihol v pokoji zjesť nechutnú bagetu, skontrolovať maily a e-tron bol nabitý.

Ten deň bol v pláne ale ešte jeden cieľ, Pustý hrad nad Zvolenom. Tento unikátny hradný komplex ponúka neuveriteľné výhľady na okolitú krajinu, pri peknom počasí vidieť aj našu sopku, Poľanu. Týmto teda ďakujem vedeniu archeologického výskumu na hrade, ktorý mi dovolil vstup až na hrad. Keďže Audi e-tron je silno ekologické vozidlo, v prírode som nezanechal žiadnu stopu a nevyplašil žiadnu zver.

Audi e-tron vo vydarenej modrej farbe síce môžete prehliadnuť, keďže sa podobá na svojich súrodencov z rodiny Q, no pozorné oko si všimne, že ide o elektrický kúsok e-tron. Najviditeľnejším znamením sú „chýbajúce“ spätné zrkadlá, ktoré Audi za príplatok 1 731 € nahrádza kamerami.

Toto riešenie pridáva e-tronu nádych sci-fi. Na pozeranie sa do displejov si však musíte zvykať. Pravé zrkadlo je na tom dobre, lebo sa pozeráte zhruba na to isté miesto, kde by ste hľadali očami klasické spätné zrkadlo, no zvyknúť si pozerať vľavo dole a nie cez okno, aby ste videli obraz z ľavého spätného zrkadla, nie je ľahké.

Navyše, displej je natočený rovnomerne s dverami, čo nie je najlepšie. Stačilo, aby ho Audi mierne otočilo smerom k vodičovi a hneď by sa naň pozeralo inak. Za inováciu v tomto smere ale dávam e-tronu plný počet bodov. Spätné zrkadlá sa ovládajú dotykom, a to na strane vodiča.

Rozlíšenie osadených 7-palcových OLED displejov je 1200 x 800 pixelov, takže všetko vidíte detailne, akoby ste sa pozerali na displej špičkového smartfónu. Obraz je vynikajúci aj v noci, zvyknete si na detailné zobrazenie situácie okolo auta. Pri cúvaní som však radšej používal klasické vnútorné zrkadlo, akosi mi to s virtuálnymi späťákmi nešlo.

To, čo ma zarazilo na novinke, je cena. Hoci ide o prémiovú značku so špičkovo spracovaným interiérom, výborným dizajnom a technológiami, vyšplhala sa v testovanom kúsku na 112 tisíc eur. Základná cena je pritom 83 000 €! Za všetko si priplácate.

Sklamala ma aj absencia USB-C portov. Z príplatkovej výbavy som si však užíval hlavne B&O Premium audio systém za slušných 866 €, no priplácať 871 € za bezdrôtové nabíjanie smartfónu s upozornením na zabudnutý telefón v priehradke a jeho prepojenie so systémom MMI, je prehnané.

Za 360° kamerový systém dáte 1 300 €, Assistentpaket Tour s adaptívnym tempomatom je za takmer 2 000 €, za náladové svetlá v interiéri dáte skoro 650 €, na Matrix LED svetlá si pripravte cez 1 600 €, strešné okno stojí takmer 1 700 €.

Takýchto prémiových vecí sa vám nazbiera a zrazu ste na sume ako za malý byt v Bratislave. Prémiové je aj ovládanie dotykových displejov.

Majú mimoriadne jemné rozlíšenie a perfektnú haptickú odozvu. Menu je prehľadné, intuitívne, hneď som vedel, kde čo hľadať. Samozrejmosťou je prehľad o aktuálnom toku energie, kde vidíte, ktorý z elektromotorov práve využívate alebo aj to, či rekuperujete.

Po pár hodinách používania však displeje vyzerajú, akoby ste k nim pustili batoľa, ktoré práve dojedlo svoj obed. Handrička je povinnosťou, dostanete ju dokonca pri kúpe auta. 

Audi e-tron však ponúka výborné jazdné vlastnosti, špičkový komfort a ani výkon 265 kW nie je na zahodenie, hoci e-tron váži 2,5 tony, maximálna prípustná hmotnosť je 3,13 tony. Elektromotory s 561 Nm tohto mastodonta vedia ale rozhýbať na stovku za 6,6 s.

Pohon všetkých kolies oceníte aj pri prejazde terénom, toto elektrické SUV rozhodne nepatrí len na asfaltové cesty. Pochvalu si zaslúži aj za volič pre jazdu, ktorý nazvali shifter. Smer jazdy vpred zvolíte jednoducho posunutím shiftera palcom smerom dopredu alebo dozadu.

So spotrebou som sa asi prvýkrát v živote dostal na hodnotu, akú udáva výrobca, teda 26,2 kWh/100 km. Počas 585 km sa práve táto hodnota zastavila na „budíkoch“. S plne nabitou 95 kWh batériou tak dokáže prejsť pohodlne cez 300 km, pri ekonomickej jazde sa pokojne dostanete aj na 350 km a viac.

Veľkou výhodou do budúcna je možnosť nabíjať 150 kW nabíjačkou. Na nej nemusíte byť ani hodinu na to, aby ste z 0 na 100% nabili batériu e-tronu. Keby e-tron vedel nabíjať ešte vyšším výkonom, nabíjanie by trvalo ako bežné tankovanie aj s platením a všetkým okolo toho.

Na 12,3 palcovom Audi virtual cockpit displeji vám pritom pekne svieti aktuálny výkon nabíjania. Na Slovensku zjavne ale nie je dostupná príplatková palubná nabíjačka s celkovým výkonom 22 kW. V domácom prostredí je tak možné pri striedavom prúde nabíjať maximálne s výkonom 10-11 kW.

Denný a nočný režim mapy, ktorá sa vie zobrazovať priamo na displeji pred vodičom.

Audi e-tron je síce prvým krokom tejto prémiovej značky do sveta elektromobility, pre mňa veľmi vydareným. Má množstvo pozitív, len s cenou by malo Audi čosi spraviť. 83 000 € v základe znie pekne, ale ak chcete mať technologicky vybavenejší kúsok, priplatíte si desiatky tisíc navyše.

Každopádne, za tento počin si od nás výrobca zaslúži ocenenie…

Komentáre k článku